Evenimentul Zilei, ianuarie 2003 (Anul 12, nr. 3242-3269)

2003-01-28 / nr. 3267

______ TRANSILVANIA__________ Pagina 8 • Nr. 3267 • marți, 28 ianuarie 2003 .... știri UDMR, punte între România și Ungaria Senatorul Gyorgy Frunda a declarat ieri că pregătirile pentru Congresul UDMR, de la sfîrșitul acestei săptămîni, se află pe ultima sută de metri. „UDMR vrea să demonstreze că este un liant între conducerile Ungariei și României”, susține Frunda. Vizavi de imaginea României în Europa, Fronda este optimist: „Cînd au început negocierile, nici Grecia și Portugalia nu stăteau mai bine, dar și-au revenit pe parcurs”. Senatorul UDMR mai spune că țara noastră are mare nevoie de acel miliard de euro din partea UE. (D.B.) Ciorbea vrea vot mixt Președintele PNȚCD Victor Ciorbea a declarat luni la Alba Iulia că partidul pe care îl conduce dorește introducerea votului mixt la alegerile parlamentare din 2004, atît pentru Senat, cît și pentru Camera Deputaților: în opinia liderului țărănist, votul pe liste promovează intrarea în parlament a unor personaje nereprezentative pentru țară, iar votul uninominal deformează raportul de forțe de pe eșichierul politic în favoarea partidelor mari, care dețin peste 30% din voturi (L-D.) Bye, bye Sovata! După 12 zile de pregătire centralizată la Sovata, jucătorii Unirii Alba Iulia se întorc astăzi acasă, pentru ca la finalul sâptămînii să plece într-un turneu în Turcia și Bulgaria. Cu excepțiile lui Miller și Ghiță, ceilalți fotbaliști au trecut cu brio peste “examenul" Sovata, și așteaptă cu nerăbdare reîntîlnirea cu balonul rotund. Aceasta se va produce în turneul din străinătate, unde Unirea are perfectate cinci jocuri amicale. Pînă la “decolarea” spre Antalya, jucătorii și antrenorii așteaptă să le fie achitate măcar o parte din restanțele financiare. (L.D.) Cucereanu, în cantonament cu lotul national Lotul național de box s-a reunit ieri la București, pentru efectuarea vizitei medicale. La apelul antrenorilor Alec Năstac, Mircea Simion, Gheorghe Simion și Vali Vrînceanu a răspuns prezent și pugilistul albaiulian Waldemar Cucereanu, care pînă zilele trecute s-a pregătit sub comanda fostului selecționer Feri Vaștag. După vizita medicală, boxerii vor urca astăzi la Piatra Arsă, unde se vor antrena în vederea primei competiții importante a anului, Cupa României (S.D.: Cluj-Napoca, str. Republicii nr. 109 Tel.: 064-193682 Fax: 064-193683 e-mail: redactie@ezc.lc.ro coordonator ediție: Florin DANCU. Secretar general de redacție Victor LUNGU Editori: Redacția: cluj Alba Bistrița Ion MUREȘAN Călin TODORESCU Dan leucui Mihai SOLCfl Mihai BACALU LUCian DOBRATER Alin CORDO Hunedoara Stefan CIOCAN Maramureș Adrian rusu Mures satu Mare sălal Sibiu Layout: Dragoș BARDOȘ Anamaria CHIOREAN Marius AVRAM Ovidiu Adrian BOII Iulian CÎRJĂ Mihai ARMANDA Coordonator marketing-publicitate: Flaviu CHEZAN “Am fost prieten cu toate soțiile mele” 9 > mărturisește Florin Piersic, la 67 de ani . 7 Marele actor Florin Piersic a împlinit ieri 67 de ani. Cu toate că programul maestrului este foarte încărcat, a avut timpi pentru un scurt interviu. Reporter: Vă vine se credeți că ați împlinit vîrsta de 67 de ani? Florin Piersic. Nu. Timpul a trecut extraordinar de repede. Parcă ieri aveam vreo 20 și ceva de ani și- l jucam pe Harap Alb. De acum înainte sper să mă descurc la fel de bine ca și pînă acum. Rep.:Multă lume spune despre dvs. că nu vă trădează vîrsta. Cum ați marcat aniversarea? F.P.: Sînt fericit că, fără să fi anunțat eu aniversarea, conducerea postului TVR 2 a organizat o emisiune de trei ore, prelungită cu 50 de minute, care mi-a fost dedicată. La 65 de ani am fost sărbătorit de către conducerea Clujului, cu un spectacol la care a venit atîta lume încît exista pericolul prăbușirii Teatrului Național. Stăteau oamenii ca ciorchinii. Rep.: Știu că sînteți supărat pentru că TVR Cluj a tăiat din emisiunea dvs.? F.P.: Acest lucru m-a jignit foarte tare. Mi-am zis că nu se poate ca tocmai Clujul să renunțe la ultimele minute ale emisiunii pentru o emisiuni de muzică populară. Au tăiat emisiunea exact în momentul în care mulțumeam tuturor, chiar a clujenilor, pentru că eu mă consider un om al acestui oraș. Tocmai mie, care am făcut clăbuci la gară cît am vorbit despre Cluj și despre clujeni, să-mi taie emisiunea exact în momentul în care spuneam o poezie dedicată părinților mei și tuturor părinților din România... Rep.:Deși nu ați mai apărut după Revoluție într-un rol major în film sau teatru, oamenii continuă să vă iubească. Ba, mai mult, ați ieșit în anul 2002, “actorul anului”. De ce credeți că se întîmplă acest lucru? F.P.: Paleta de actor a fost în cazul meu una extrem de largă. Am jucat și roluri de nebuni, mineri, haiduci etc. și de aceea lumea m-a iubit și mă iubește. Am fost un actor de compoziție. Nu teatrul este cel care te propulsează, ci televiziunea. Nici după ce am ieșit la pensie de la Teatrul Național nu m-am oprit. Am plecat în turnee prin întreaga lume, unde m-am întîlnit cu mii de români, cărora le-am recitat poezii și le-am spus bancuri. în țară nu am renunțat la televiziune și am apărut în foarte multe emisiuni, fie ca moderator, fie ca invitat, și am căutat să am o prestație cît mai bună. Nu trebuie să joci un rol ca să te menții în atenția publicului. Dacă știi să uzi această floare cu “lacrima” ta, nu există public care să te scoată din suflet. Rep.: Multă lume vă compară cu Alain Delon în ceea ce privește viața dvs. sentimentală F.P.. Nu este adevărat. Am iubito foarte tare pe Tatiana Iekel, cînd eram foarte tînăr. Cînd totul s-a terminat, am rămas prieteni. Despărțirea noastră nu a fost un scandal, îl avem pe Florinel. Și acum sîntem în cele mai bune relații. Vă spun sincer, am fost prieten cu toate soțiile mele. A doua soție a fost actrița Ana Seles, cu care îl am pe Daniel, care acum este angajat la Viena la un mare trust. Relația cu cea de a treia soție, Ana Piersic, a venit în momentul în care Ana Seles a ales să plece în Ungaria, unde să se realizeze din punct de vedere profesional. După despărțire, am fost la ea de foarte foarte multe ori, nu așa cum a spus ea de două ori. Pe Ani am cunoscut-o în desele mele drumuri la București. Ea era merceolog și mergea foarte des în interes de serviciu în capitală și așa am ajuns să ne cunoaștem mai bine. Azi un pic, mîine un pic, ne-am împrietenit și cred că intuiția mi-a spus că în ea voi găsi o femeie care ar putea fi pentru mine totul. Așa am rămas cu Ana Torok, care a devenit Piersic în actele stării civile MIHAI SOICA Un piersic roditoi Handbal cu viză de flotant______I______S __ . . ...i .........lD fiin IS — ia f 1 . 1. „U” Ursus Cluj și Selmont Baia Mare, două dintre cele trei reprezentante ale Transilvaniei în cupele europene la handbal feminin, se confruntă în acest moment cu diferite probleme. Dacă „ursoaicele” se pregătesc de pribegie, urmînd să joace următoarele meciuri de acasă la Zalău, întrucît Sala Sporturilor Horia Demian a intrat de ieri în reparații, aproape jumătate din fetele lui Gherhardt sînt accidentate „Ursoaicele” în exil, băimărencele la spital Pentru Ursus și Selmont, noul sezon competițional a început încă de sîmbăta trecută, cînd ambele au debutat cu o calificare în optimile Cupei României. în 8 februarie este programat startul returului Ligii Naționale, dar suporterii „ursoaicelor” au de așteptat mai mult de o lună pentru a-și vedea favoritele. De ieri, parchetul Sălii Sporturilor „Horia Demian" se află în reparații, așa că ele sînt nevoite să joace la Zalău meciurile de campionat cu CSM Sebeș (6 februarie) și Astral Cîlnău (18 februarie), precum și cel din returul optimilor Challenge Cup, cu Pirin Blagoevgrad (22 februarie). Dacă Sala Sporturilor din Cluj nu va putea fi dată în primire la timp, există varianta ca și meciul Ursus Silcotub, din etapa a 4-a a campionatului, să se joace tot la Zalău în ceea ce o privește. Selmont Baia Mare se confruntă cu probleme mari de lot, astfel că antrenorul Ioan Gherhardt poate conta în aceste zile la antrenamente pe doar 7 jucătoare. Cele mai importante absențe sînt cele ale centrului Magdalena Kengyel, indisponibilă de aproape un sezon, și extremei Florina Nicolescu, care s-a accidentat la finalul anului trecut. în plus, junioara Ghita, împrumutată de la CSȘ, s-a accidentat și ea. Cu toate acestea, gruparea maramureșeană a acceptat, mai ales din considerente financiare, să susțină ambele manșe din optimile Challenge Cup în deplasare, pe terenul echipei austriece Flaga Korneuburg, în 22 și 3 februarie. „Diferența de valoare e net în favoarea noastră, dar asta nu rezolvă calificarea”, a declarat antrenorul Gherhardt. Miercuri, băimărencele vor juca un amical la Zalău, cu Silcotub. Silcotub, trei reprogramări Nici Silcotub Zalău, vicecampioana la zi a României, nu este lipsită de bătăi de cap. Echipa lu Tadici a fost nevoită să-și reprogrameze trei dintre partidele pe care le are de susținut în retur, prioritară fiind „dubla” cu Anadolu University (Turcia) din optimile de finală ale Cupei Cupelor. Astfel, Silcotub va juca pe 6 februarie la Constanța, cu Tomis (n.r.meci care ar putea avea loc și două zile mai devreme, dar la Zalău), pe 12, acasă, cu CSM Sibiu, iar pe 18, în deplasare, la Galați. De acolo, sălăjencele vor pleca la București, de unde vor lua calea Turciei, pentru meciurile cu Anadolu, programate la Eskișehir în 21 și 23 februarie. Turcoaicele pot fi un adversar periculos, ele avînd în lot 4 rusoaice, dintre care un portar. Duel Cluj - Deva în optimile cupei Optimile Cupei României programează un duel ardelean, „U" Ursus Cluj - CSM Cetate Deva, în aceeași fază a competiției, care se va disputa sîmbătă, 1 februarie a.c., pe teren neutru, mai sînt angrenate alte două echipe din Transilvania, Selmont Baia Mare, care va întîlni pe Tomis Constanța, și Rulmentul Brașov, care va evolua contra Oțelului Galați. Meciurile Ursus - Cetate și Selmont - Tomis ar putea fi găzduite la Zalău, în cuplaj, cele trei formații ardelene preferînd acest oraș Ultima optime de finală se opune divizionara A HCM Piatra Neamț echipei Astral Poșta Cîlnău. Din sferturi, programate în 9 martie, în competiție vor intra primele patru clasate din ediția trecută a Ligii Naționale, Oltchim Rm. Vîlcea, Silcotub Zalău Remin Deva și Rapid București. DANA PĂCURAR „Ursoaicele” vor joc în bîrlogul lui Tadici SOCIETATEA COMERCIALĂ DE CONSTRUCȚII --------------------S yV 3400 agf-Napoca, str.Taberei, nr A. tal.425860/425862, doc 42505 •ma&acc napocaOinal Leon Partener în Lucrări de Construcții civile, agricole, industriale Lucrări Speciale monumente, așezăminte de cult, reparații și restaurări Producerea de betoane, mortare, prefabricate, mozaic, confecții lemn, metal Prestări Servicii Diverse Comerț Exterior și Proiectare In ochi Macchifteaua McDonalds vrea să lanseze un produs adaptat pieței românești, McChifteaua. Și iată cum cultura noastră gastronomică se americanizează, deodată, doar prin adăugarea prefixului „mac”: într-o lume polifonică, în care mîncarea e “food”, viața e “funny”, mărcile sînt „brand-uri”, jocul e „game”, hora e „dance”, băutura e „light”, iubita e „honey” zîmbetul e „smile”, pînă ș celebrul „DOR” se pierde în formula mai ’’cool”: „miss you”. Să mai zică cineva că am decăzut în regionalism patetic... Chiriile, salariile, economiile, toate se negociază în dolari, ca semn de slăbiciune a monedei autohtone. S-ar zice că America i în toate, în politică, economie, familie, sex și-n cine mai știe ce. Cultura noastră tinde să se americanizeze nu din vocație, ci din determinism, între necesar și întîmplător, între posibil și real, între rutină și obicei, se instalează confortabil o pastișă, asemenea unui scaiete de import, care e mai mic, mai fițos dacă vreți, decît bietul nostru ciuline, uitat pe cîmpul unei tradiții literare. Copiii noștri se ocupă de modelling, frizerii sînt azi stiliști, coafurile au devenit beauty-saloane. Trăim într-un permanent botez al cuvintelor. Festinul e mai mult „fashion” decît arhaictradițional. Obiceiurile se raționalizează în funcție de „trend” și nu de stil. Trăim sub o ocupație a unui imperiu care nici nu se obosește să ne cunoască. Ne-a cucerit prin absență, ne-a constrîns la imitații, fără a face nici un efort. într-un univers al valorilor materiale, limbajul pieței e mai determinant decît tradiția unei culturi. Machhifteaua n-ar apărea în Vocabular dacă publicul nu ar fi sedus de forța publicității. Grație unei campanii agresive, copiii vor cere la masă surogate ale tradiționalelor chiftele, cu același gust și miros. Cît îi va trebui bunicii să învețe diferența dintre mac menturi și bucatele din turtă de carne tocată?... întotdeauna, la ospățul cuvintelor e mai multă savoare decît la cel al tradițiilor. Asta într-o cultură de piață, în care națiunea devine public, iar individul, un consumator de produse. Forța pieței e mai puternică decît cea a tradiției. însămînțate pe un loc viran, cuvintele au prins mai întîi forme, pentru ca mai apoi să construiască obiceiuri. Optimiștii spun că nu e nimic rău în asta, pe cînd pesimiștii, mai conservatori, văd cum se scurge pe apa sîmbetei identitatea unei culturi. Cine să investească în tradiție? Pe toate canalele media se vorbește despre integrare în Uniunea Europeană. Agenda media nu poate determina agenda publicului, în ciuda forței de care dă dovadă. Cetățeanul e mai mult consumator decît membru al unei familii de tradiție. La festinul european, ce se dorește cît mai apropiat, fiecare națiune vine cu zestrea sa. Cu tradiția și identitatea sa națională. Noi cu ce venim? Cu pofta de mac-chiftea!... MARIUS GHILEZAM