Evenimentul Zilei, ianuarie 2006 (Anul 15, nr. 4320-4348)

2006-01-27 / nr. 4344

ZECE PENTRU ROMANIA ori șapte ani de acasă“ vrea să-l reînvie pe Mărgelatu, personajul care l-a consacrat INTERVIU „Întotdeauna spun sau fac ceea ce simt“ Simona Chițar simona.chitan@evz.ro Mihai Șoica aOevz.r MOTIVAȚIE ► EVZ: Credeți că sunteți, intradevăr, cel mai bun actor, așa cum ați fost desemnat la gala „Zece pentru România“? Florin Piersic: Nu pot să mi pronunț nici obiectiv, nici subiectiv asupra jurizării. Poate ar fi fost mai potrivit dacă trofeul s-ar fi numit „Cel mai simpatizat“, „îndrăgit“ sau, mi rog, „Cel mai iubit actor“. Asta pentru că în țara asta sunt actori atât de buni, de minunați, care au făcut, mai ales în ultima vreme, roluri atât de deosebite chiar memorabile, încât mulți dintre ei ar fi avut loc înaintea mea. Dar un lucru e cert: oamenii românii, țin la mine pentru cl reprezint ceea ce ar fi dorit mult: să fie. Ei se regăsesc în mine în măsura în care și eu mă oglindesc în ei. Gala premianților . „Zece pentru România“ sigur că unora a plăcut, alții au criticat-o, dar cu adevărat periculos ar fi fost dacă toată lumea, specialist, sau simpli spectatori, ar fi strigat la unison: „Bravo, uro, bravissimo!“ Vreau să cred, cu toată convingerea, că a trecut vremea premeditărilor, a scenariilor dinainte gândite cu cap și coadă O asemenea decorație sunt sigur că ar dori-o orice actor care a fost, este și va fi un iubitor al profesiei sale . Acest premiu nu a încununat cumva mai mult cariera dv. din trecut. [] Nu cred că acest premiu, acest trofeu, a avut la bază argumentul celebrității, pentru că prim-planul, celebritatea sunt extrem de relative, nefăcând altceva decât să copieze destinul stelelor căzătoare! Popularitatea poate ar fi argumentul cel mai credibil, mai limpede și mai convingător. Cariera mea artistică de film și de teatru din trecut nu poate să reprezinte criteriul unic, asta pentru că o viață dedicată filmului, teatrului, televiziunii, în expresia lor publică și populară, nu este așezată într-un timp gramatical anume, ci pur și simplu există. De ce joacă în telenovele „Eu am avut norocul, aș putea spune chiar șansa, să joc în comedii, drame sau chiar tragedii Dar, la urma-urmei, de ce n-aș fi fost curios, chiar tentat să interpretez un rol în această telenovelă care mi-a dat ocazia șă intru din nou pe platourile de filmare, locul unde m-am simțit atât de bine în cele patruzeci și șase de apariții în filme românești. Gândiți-vă ce am simțit când, la ► Care ar fi motivația sărutului depus pe creștetul lui Băsescu? ■ întotdeauna spun sau fac ceea ce simt. Sărutul pe creștet a fost un răspuns spontan la bunăvoința sa zâmbitoare și la moda absolut neconvențional în care m-a felicitat. Nu trebuie găsite tot felul de interpretări. Are aproape doi metri înălțime, eram pe scenă. Domnia Sa era în fața mea, jos în sală, și asta m-a obligat la un anume comportament, care, pentru felul meu de a fi, mi se pare firesc nu prin repetiție, ci prin cuprinsul clar a gestului. ► Cum a fost colaborarea cu fiu dv., Florin Piersic Jr., în filmele regizate de acesta, „Eminescu v< Eminem“ și „Fix Alert“: t> Fiul meu mi-a propus și accept un rol în filmul al căru scenariu îi aparține. Cum adică să fiu dirijat, condus, chiar de feciorul meu? Am colaborat excelent, lăsând la o parte relațiile tată-fiu, fiind de profesioniști, poate cu un plus de motivare, pentru că în filmul tu au apărut și minunata actriță Tatiana Iekel, mama lui Florinel și prietena lui, Dorina Chiriac. A fost o experiență unică și m-a făcut fericit . Ați jucat în ultimii ani în spectacolul „Logodnicele aterizează la Paris“, pe scena Naționalului clujean. Mai pregătiți vreun rol în teatru? [] Cred că nu e niciun secret că majoritatea timpului mi-o petrec la Cluj, orașul nașterii și al copilăriei mele. Pentru că sângele apă nu se face, la Cluj mă simt cu adevărat acasă. Am propus în urmă cu trei ani directorului Cluj, mi s-a propus rolul din «Lacrimi de iubire» și când, după trei zile de filmare, personajul meu a trebuit să plece pe lumea cealaltă. Dar «judecătorul» e publicul. Am spus-o și o mai spun: publicul este pulsul, este oglinda actorului. Foarte mulți telespectatori și-au exprimat dorința de a fi reînviat personajul meu. Și am reînviat printr-un frate geamăn. Asta m-a bucurat nespus.“ general al teatrului clujean o comedie bulevardieră, care a făcut deliciul publicului și acum douăzeci de ani, piesa francezului Marc Camoletti, care se cheamă „Boeing-Boeing“ („Logodnicele aterizează la Paris“) și pe care o jucăm de atunci cu mult succes. S-ar putea să mă întorc la Steinbeck, la acel spectacol „Oameni și șoareci“, ce mi-a schimbat „direcția“ în viața mea teatrală. ^ Un personaj ca Mărgelatu ar mai avea loc în cinematografia de astăzi! [] Șase filme cu Mărgelatu vor face subiectul unui capitol din cartea pe care o „clocesc“, o „coc“ de ani mulți și care sper că va vedea lumina tiparului cât de curând și se va numi „Fereastra sufletului meu este deschisă“. Justițiarul în film reprezintă o instanță morală și el poate să supraviețuiască și chiar să revină în actualitate. Și asta chiar dacă l-am plasa într-o altă epocă, pentru că slujește cu argumentele sale eterna luptă între bine și rău. Așa că acest Mărgelatu ar putea fi plauzibil și acceptat fără rezerve într-o posibilă reluare foiletonistică. Personajele de acest fel, după părerea mea, nu au vârstă. Doar timpul istoric se schimbă: într-o discuție cu profesorul cascador Szoby Cseh, ne gândeam la o reluare a tandemului Mărgelatu-Buză de Iepure, în ciuda vârstei noastre. Ne „strofocăm“ să găsim pe cel care ar putea scrie scenariul și pe cei care ar avea curajul să sponsorizeze un asemenea film. L-am întrebat pe Szoby: „Dar cum s-ar putea numi filmul?“ Mi-a răspuns: „Mărgelatu se întoarce“ Florin Piersic nu ar avea voce radiofonică? Actorul a spus că nu a fost distribuit mai deloc în piese radiofonice pentru că regizorii i-au zis că nu are voce pentru radio. Cornel Udrea a scris piesa „Lăsați-i pe clovn în casă“, montată de curând la radioul național de Mihai Lungeanu, special pentru Florin Piersic. „E viața mea în această piesă și în personajul Valentin“, spune Piersic. „Nu trebuie să ai voce, ci trebuie să ai suflet“, adaugă el. Florin Piersic a declarat că n-ar putea să facă reclamă la Viagra sau la prezervative. „Eu am jucat Cosmin, fiul zimbrului, am jucat haiducul lui Șaptecai, am jucat Tudor Vladimirescu, Mărgelatu, Pintea. Lumea gândește că am fost un bărbat în forță, de tânăr și până la o anumită vârstă, iar eu acum să spun că folosesc Viagra?“, a declarat actorul într-un interviu din „TV mania“. SHOW-MAN. Florin Piersic a interpretat toate tipologiile de personaje, cu o prezență scenică impecabilă 1 OJCL •ra> 'sz 8. DAN BORDEIANU A fost selectat să joace în „Promisiuni", în regia Elisabetei Bostan, pe când avea 11 ani. Mai târziu, a ales Facultatea de Actorie nu din vocație, ci pentru că după un semestru la Drept a considerat că poate ar fi mai bun ca actor decât ca avocat. Actorul de 31 de ani a jucat în „Numai iubirea“ și în prezent joacă în „Lacrimi de iubire“, telenovele difuzate de Acasă TV. . ALEXANDRU PAPADOPOL A absolvit Secția de Actorie la UNATC în 2002. Pentru rolul din „Marfa și banii“, regizat de Cristi Puiu, a câștigat premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de Film de la Salonic. in vârstă de 31 de ani, a mai obținut în 2003 premiul pentru cel mai bun actor acordat de Uniunea Cineaștilor din România, pentru rolul Luci din filmul ..Occident“ cOJ :0 C ro 10. ADELA POPESCU A prezentat o emisiune pentru adolescenți și a jucat în telenovelă „Numai iubirea“. în vârstă de 20 de ani, ea a participat la multe festivaluri naționale și internaționale de muzică. A cântat împreună cu Elena de la Mandinga și a colaborat cu trupa 3 Sud-Est pentru piesa „Clipe“. In prezent, joacă alături de Dan Bordeianu în telenovelă „Lacrimi de iubire“ de la Antena 1. BIOGRAFII A jucat în filme de Cannes Florin Piersic a fost haiduc, dregător în vremea lui Mihai Viteazul (Preda, cel mai mare dintre frații Buzești), dar mai ales banditul Mărgelatu, în seria de șase filme începută în 1980 cu „Drumul oaselor“, într-un rol de Robin Hood românesc ce l-a făcut celebru. Două dintre filmele în care a jucat, „Ciulinii Bărăganului“ (1958), regia Louis Daquin și Gheorghe Vitanidis, și „De dragul prințesei“ (1960), în regia lui Ion Popescu Gopo, au participat în competiția oficială a Festivalului de Film de la Cannes. (Sandra Scarlat) CATALOG Lider la cultură Florin Piersic a convins 66% din repondenții pentru cercetarea „Zece pentru România“ că „este talentat“, de trei ori mai mulți decât următorul clasat, Alexandru Arșinel. Și la capitolul cultură, Piersic conduce detașat: 33% din cei 5.000 de români chestionați consideră că are o cultură bogată, în timp ce 21% cred același lucru despre Alexandru Arșinel, și doar 1% o consideră cultă pe partenera sa din „Lacrimi de iubire“, Adela Popescu, într-un top dominat de vedete de televiziune, prezența destul de constantă a actorului pe micile ecrane, și înainte și după 1989, i-a asigurat un contestat, dar detașat loc întâi. Sebastian Lăzăroiu, director CURS, a declarat că preferința pentru un actor cunoscut mai mult pentru ce a făcut în anii ’80-’80 are o explicație simplă: aproape 40% din populație e de-o vârstă cu Florin Piersic. (Sandra Scarlat) Criterii de apreciere pentru Florin Piersic 'n,° EV( Imedia națională) 20* este talentat 21* are o cultură bogate publicul înțelege trăirile personajului 20,9* Notă ialâ Evenimentul zilei I Vineri, 27 ianuarie 2006 ! 9