Evenimentul Zilei, ianuarie 2006 (Anul 15, nr. 4320-4348)

2006-01-30 / nr. 4347

CULTURĂ Omul copt și pomul bun, Florin Piersic la 70 de ani Teatrul Național din Cluj l-a sărbătorit ieri pe „Mărgelatu“ Mihai Șoica aOevzd.rn Florin Piersic a fost sărbătorit ieri-seară, la Teatrul Național din Cluj-Napoca, de sute de clujeni care s-au înghesuit să participe la spectacolul dedicat actorului, „Clepsidra cu minutare“. Născut în Cluj, Florin Piersic a împlinit vineri vârsta de 70 de ani. VIP-uri județene, actori de toate felurile, vedete de televiziune, dar și „luptătorului“ Ionuț Iftimoaie au participat la spectacolul „FP 70 - marcă înregistrată“. „Florin Piersic este un om care se naște o dată în viață, iar acești oameni trebuie cinstiți cum se cuvine“, crede luptătorul. Boc se teme de politicianul Piersic Primarul Clujului, Emil Boc, spune că Florin Piersic este un om cu totul special. „Acum am avut șansa să îi arătăm lui Florin Piersic cât de tare îl iubesc clujenii. Florin Piersic este un actor extrem de talentat care, cu siguranță, nu este uitat de clujeni“., a spus Boc. Glumind, primarul a mai spus că Florin Piersic nu ar trebui să intre în politică deoarece, fiind extrem de popular, ar strânge foarte multe voturi. „Doamne ferește să intre în politică, pentru că ar avea un succes enorm. La rândul lui, prefectul județului Cluj, Alin Tișe, cel care a organizat spectacolul împreună cu regizorul Cornel Udrea, spune că îl știe pe Florin Piersic din facultate: „între noi doi s-a creat o mare prietenie. Ne știm de când eu eram student, iar de atunci, în fiecare an, îmi trimite de sărbători câte o felicitare“, a spus prefectul. „Publicul reprezintă termometrul și pulsul meu“ în cabina de machiaj a Naționalului clujean, Florin Piersic a venit cu două ore înainte de începerea spectacolului. Vizibil emoționat, maestrul i-a primit, pe toți cei care voiau să îl felicite sau să îi spună o vorbă bună. „Se bucură cei care au deja această vârstă, oameni pe care eu îi iubesc și care au trecut de mult de prima tinerețe“, a spus actorul. „Ei îmi spun că se bucură că au cu cine povesti și că, dacă nu aș fi eu, ei nu ar avea cu cine schimba două vorbe, așa ca între oamenii de 70 de ani“, a adăugat el. Actorul preferat de românii chestionați în cadrul sondajului „Zece pentru România“, organizat de Realitatea TV în colaborare cu „Evenimentul zilei", nu s-a sfiit să-și arate emoția. „Eu nu sunt un om care face pe Costache modestul, care nu vrea să arate că este emoționat. Cred însă că este prea mult deja“, a spus Piersic. „Am făcut multe în teatrul românesc, unde am jucat roluri grele și mi-am dat obolul. M-am dedicat și televiziunii, pentru că îmi place să țin legătura cu spectatorii mei. Dar ce este cel mai prețios lucru este publicul, care reprezintă termometrul și pulsul meu“, a mărturisit actorul. UBLICITATI Radu Beligan W W s-a întrebat odată de ce mă iubește lumea pe mine și tot el a dat un răspuns, pentru că Florin Piersic „ miroase a om A .Restul e tăcere“ Când și-a făcut apariția pe scenă, Florin Piersic a fost cu adevărat emoționat, cu atât mai mult cu cât s-a rănit într-un cui, chiar după primii pași. „Teatrul ăsta încă nu e gata“, a fost replica promptă a actorului. Incidentul nu a reușit însă să-i tulbure bucuria. „Sunt fericit că sala este plină pentru că, pentru mine, această întâlnire este una de dragoste, adică o întâlnire între cei pe care îi iubesc și cei care mă iubesc“, a spus Piersic. „Radu Beligan s-a întrebat odată de ce mă iubește lumea pe mine și tot el a dat un răspuns, pentru că Florin Piersic miroase a om. Aș putea să spun replica nemuritorului Hamlet, restul e tăcere“, a conchis actorul. re _a _c UÖ ANIVERSARE. Piersic s-a întâlnit la Cluj cu „cei care îl iubesc" Florin Piersic TENSIUNI Cernat este convins că revine la Operă Alexandru Bălă Cristina Botezat. Răzvan Cernat, fost director al Operei Naționale, destituit în 2001, spune că își dorește rezolvarea amiabilă a disputei sale cu conducerea instituției care refuză să-l reangajeze. Motivul conflictului este reticența cu care oficialii Operei au privit decizia Ministerului Culturii și Cultelor de a-l repune în funcția de dirijor. „Cred că hotărârea ministerului e demonstrația perfectă că am tot dreptul să intru în legalitatea funcției mele", a spus dirijorul. Pierderi de peste zece miliarde de lei Cernat a fost demis din funcția de director al Operei în urma unei anchete conduse de Ministerul Culturii. Un memoriu trimis atunci de angajații Operei a scos la iveală gestionarea defectuoasă a fondurilor de către Cernat, vehiculându-se pierderea unei sume de peste zece miliarde de lei. „Era, de fapt, vorba de taxe neachitate timp de trei luni de Operă, cote cu grad de penalizare uriaș“, a spus Cernat. Potrivit declarațiilor fostului director, plata acestor taxe nu intra în responsabilitățile sale. Două procese cu Opera, ambele câștigate In 2001, dirijorul a dat în judecată conducerea Operei pentru că i-a imputat salariile și primele angajaților și a câștigat. După trei ani, în urma altui proces, instanța a recunoscut valabilitatea contractului său de muncă la Opera din București, încheiat pe o perioadă de timp nedeterminată, iar Ministerul Culturii a emis un ordin pentru repunerea sa în funcția de dirijor. Opera Națională a amânat însă reinstalarea lui Cernat. „Până acum nu am reușit să ajung la o finalizare“, a spus el. Directorul Operei, Cătălin Arbore, a refuzat să comenteze disputa. A afirmat doar că „legea va fi respectată“. Răzvan Cernat vrea să evite un eventual proces la tribunalul de la Strasbourg. „Nu doresc să existe o relație de tensiune între mine și minister sau Operă“, a declarat dirijorul. CARTEA SĂPTĂMÂNII „Războiul civil european 1917-1945“ Istoricul german Ernst Nolte analizează comunismul și fascismul, în divergențele și convergențele lor, mergând până la a fi acuzat că încearcă să justifice fascismul. „Ceea ce a scandalizat pe unii a fost relevarea de către Nolte a anteriorității «modelului» sovietic în raport cu cel nazist: înainte de Auschwitz a fost Gulagul“, crede Florin Constantiniu, membru al Academiei Române Ernst Nolte nu a încercat niciun fel de îndreptățire a fascismului, ci a realizat o analiză documentată și pătrunzătoare a celor două sisteme. „Cartea este o paralelă între bolșevism și național-socialism, forma radicală a fascismului, între Partidul Comunist sovietic și Partidul Național-Socialist, ambele organizații politice care, ajunse la putere, dezlănțuie războiul împotriva unei părți a populației din statul aflat sub controlul lor“, consideră Florin Constantiniu. „Bolșevicii, în numele luptei de clasă, au trecut la lichidarea burgheziei urbane și rurale. Naziștii au trecut și ei la eliminarea adversarilor politici și, asociindu-i pe evrei comunismului, au decis exterminarea lor, în numele criteriului rasei“, explică Constantiniu. Ernst Noite european fUlsul ANALIZĂ. Cartea a apărut la Editura Runa, din cadrul Grupului Editorial Corint, și costă 45 lei noi PUBUCITATE Europa FM prezintă în exclusivitate pentru România ziua CARLOS SANTANA. Marți, 31 ianuarie, ai o zi întreagă de muzică, premii și povești despre SANTANA la radioul cu Cea mai bună muzică din ’80 până astăzi. Câștigător al 10 premii Grammy, cu peste 90 de milioane de discuri în toată lumea, membru al Rock and Roll Hall of Fame, Carlos Santana a cântat de-a lungul timpului în fața a peste 100 de milioane de oameni și a devenit unul dintre cei mai importanți artiști ai lumii. Pe 31 ianuarie Europa FM sărbătorește împreună cu ascultătorii săi cel de-al 38-lea album Santana: All Zitià <Sâtitàtt*là ‘Éittàpa Piti1 'I hat I Am Ascultă marți Europa FM și te vei delecta cu cele mai noi hituri made in Santana: I’m Feeling You, un duet de zile mari^^^ cu Michelle Branch sau MHk Just Feel Better, cu Steven Tyler. Pe album se regasec duete și cu alți muzicieni celebri ca Sean Paul, Joss Stone, Kirky Hammett (Metallica) și mulți alții. 1 Europa FM îți oferă și șansa de a câștiga unul dintre cele 30 de albume Carlos Santana, puse în concurs pentru cei mai pasionați fani. 1 Ziua Santana la Europa FM. Asculta marți, JEEU 31 ianuarie, o zi întreagă soliful cu muzică de colecție, la p^51% Un radio de milioane de români. Confruntare SUUA cu Robert Turcescu de luni până joi de la ora 20.15 www.realitatea.tv pentru adevăr REALITATEA nputul zilei I Luni, 30 ianuarie 2006 ! 23