Evenimentul Zilei, mai 2009 (Anul 18, nr. 5514-5543)

2009-05-15 / nr. 5528

ACTUALITATE__________________ _______ PRIMA ȘTIRE Codurile Justiției, un mister pentru 80% dintre români Românii vor să fie consultați de autorități nu doar în privința conținutului proiectelor de legi fundamentale, cum sunt Codurile Justiției, ci și atunci când se hotărăște modificarea unor astfel de acte normative. Așa arată un sondaj dat publicității, ieri, de organizația Transparency International (TI), în cadrul campaniei „Opriți Codurile!“. Concret, 82% dintre respondenți apreciază că cetățenii ar trebui consultați înainte de redactarea unor legi importante, precum cele care stau la baza funcționării Justiției, în timp ce aproape 80% nu știu exact ce conțin acestea. Studiul mai arată că șapte români din zece sunt interesați să primească informații direct de la autorități despre modificarea Codurilor. Doar 0,9% dintre respondenți au arătat că au aflat despre aceste schimbări de la Ministerul Justiției, restul indicând ca principală sursă de informare massmedia. „Practic, mai mult de jumătate dintre români știu că se modifică ceva, dar nu știu exact ce. Practic, cetățenii sunt puși să respecte o serie de legi pe care nu le cunosc“, a explicat, ieri, Victor Alistar, directorul TI In fine, peste 60% dintre români cred că politicienii trebuie să organizeze consultări publice înainte de a redacta legile, parlamentarilor revenindu-le sarcina de a-i consulta pe cetățenii din circumscripțiile în care au fost aleși, înainte de le adopta. Sondajul a fost realizat de IMAS, în perioada 20 aprilie-8 mai, pe un eșantion de 875 de persoane din 81 de localități rurale și orașe și are o marjă de eroare de +/-3,3%. (Amalia Derscariu) ORITATF JOVAR NI ITAr Peste 80% ! A Dl dintre români vor Nu știu/ * Nu răspund să decidă Cum „s-a evaporat“ laptopul lui Nemirschi din minister Sub ochii „vigilenți“ ai angajaților celor două firme care asigurau paza instituției, demnitarul si doi subalterni ai săi au fost lăsați fără calculatoare Raluca Dan Raluca,dan@evz.ro Ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, și doi dintre subalternii săi au fost „ușurați“ de hoți de laptopurile de pe birouri, sub ochii „vigilenți“ ai angajaților celor două firme care asigurau, la acel moment, paza instituției. Așa susțin surse din poliție, potrivit cărora furtul a fost comis, cel mai probabil, în timpul minivacanței de 1 Mai, dar a fost reclamat anchetatorilor mai târziu, când ministrul și secretara lui s-au întors la birou și au constatat că le-au dispărut computerele, în timp ce ministrul este „prea ocupat“ să stea de vorbă cu reporterii EVZ pe această temă, purtătorul de cuvânt al instituției, Dragoș Năcuță, se abține de la comentarii pe motiv că „dispariția laptopurilor nu este un subiect de presă“. Mai mult, Florin Lungu, reprezentantul societății Ronin Protect (una dintre cele două firme care asigurau, la acea dată, paza instituției) afirmă că nu ar fi existat, de fapt, niciun furt și că e posibil ca laptopurile să fi fost scoase din instituție „în timpul programului de lucru“. ,Pe laptopul ministrului nu erau informații importante“ Concret, polițiștii Secției 14 din Capitală au fost sesizați, pe 4 mai, că din biroul ministrului Nicolae Nemirschi, din cel al secretarei sale și al unui alt subordonat au fost furate trei laptopuri, prejudiciul fiind estimat la 15.000 de lei. „Bănuim că furtul a fost comis în noaptea de 30 aprilie spre 1 mai. La acel moment, paza instituției era asigurată de societatea Ronin Protect, în dimineața următoare, la ora 8.00, fiind preluată de angajații societății Security International Agency Services SRL. Nu putem vorbi despre o spargere, întrucât nu existau urme de forțare a ușilor sau ferestrelor“, au precizat sursele citate. „Am prelevat probe și se derulează expertize criminalistice și traseologice, care sperăm să ne conducă la hoți“, au explicat și oficialii Poliției Capitalei. Contactat telefonic, purtătorul de cuvânt al Ministerului Mediului a explicat sec: „Pentru noi, acest furt nu este un subiect de presă. Și în alte instituții s-au mai produs evenimente similare și, în plus, ministrul nu stocase pe laptopul de serviciu informații importante. „Nu a fost niciun furt!“ Florin Lungu, unul dintre reprezentanții firmei Ronin Protect, lasă să se înțeleagă că, de fapt, angajații ministerului ar fi plecat cu laptopurile: „în acest moment, noi nu mai asigurăm paza ministerului, dar în acea noapte am avut acolo un om. De fapt, din discuțiile mele cu poliția am înțeles că nu este vorba de nicio spargere, de niciun furt. E posibil ca laptopurile să fi fost luate de cineva din instituție în timpul programului de lucru“, a explicat Lungu. La rândul său, avocatul firmei Security International Agency Services ne-a transmis că mai-marii societății nu cunosc multe detalii despre acest caz, drept urmare, se abțin de la comentarii, LINIȘTE APARENTĂ. Ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, nu pare a fi foarte îngrijorat că i s-a furat laptopul Foto: Agerpres BUCUREȘTIUL BLOCAT Marșul anticriză a scos în stradă mii de oameni „Mincinoșii de la Cotroceni!“, „Hoții!“, însoțite de fluierături și huiduieli, toate pe fondul sonor al Imnului Blocului Național Sindical (BNS), au răsunat ieri în centrul Capitalei. Peste 10.000 de sindicaliști din toată țara au blocat circulația, flancați de polițiști și de jandarmi, într-un „marș anticriză“ care a început în jurul orei 12.00, din fața Muzeului Țăranului Român. Coloana de sindicaliști cu stegulețe bleu la șepci și îmbrăcați cu tricouri albe s-a întins pe toată Calea Victoriei, salutându-i pe curioșii apăruți la ferestre. Principalele cereri „strigate“ la portavoce au fost stoparea disponibilizărilor și menținerea tuturor drepturilor salariale. Iași, Constanța, Târgu-Mureș, Mehedinți, Timișoara, Cluj-Napoca, Dolj, toate județele au avut reprezentanți la miting. Marșul s-a încheiat în fața Ministerului Muncii, unde Dumitru Costin, liderul BNS, a depus revendicările sindicaliștilor. Ministrul Marian Sârbu i-a invitat la discuții pe liderii sindicali marțea viitoare. (Andreea Archip) 2 I Vineri, 15 mai 2009 I Evenimentul zilei CULTURĂ ÎN NOCTURNĂ Noaptea Muzeelor 2009: filme comuniste, degustare de vinuri și demonstrații de luptă Oana Botezatu Cei care nu au mai intrat de multă vreme într-un muzeu au un motiv bun să o facă în acest weekend. Mâine-noapte, 11 instituții din București și alte câteva zeci din 15 orașe ale țării sunt deschise pentru amatorii de cultură „servită“ în nocturnă, în Noaptea Muzeelor - eveniment inițiat de Ministerul Culturii din Franța, aflat la a cincea ediție - toți amatorii pot vizita gratis expozițiile instituțiilor participante. Nu vor lipsi activitățile interactive - concursuri, spectacole, proiecții etc. - care se vor desfășura începând de mâine-seară, de la ora 18.00, până duminică dimineață, la ora 5.00. Noaptea Muzeelor 2009 e marcată de absența Muzeului Țăranului Român, care se pregătește de consolidare, și a Muzeului Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa“, închis până în 2010 pentru reabilitare. Muzeele deschise pentru Capitală s-au reunit, și în acest an, într-un circuit cultural. Pentru a bifa cât mai multe, vizitatorii au la dispoziție, gratuit, autobuze RATB, care vor face legătura între instituții între orele 21.00 și 4.00. Se recomandă însă și „pelerinajul" pe jos sau pe două roți, mai ales că vremea se anunță caldă, cu 14-15 grade C noaptea. „Mulțumim din inimă partidului“ Oferta de noapte a muzeelor bucureștene are de toate pentru toți, jocuri și ateliere de creativitate pentru pitici, recitaluri și conferințe pentru adulți. Dacă la Muzeul Militar Național desfășurătorul stă sub semnul comunismului (puteți vedea aici pelicula „Mulțumiri din inimă partidului" și programul artistic „Cutezătorii“), la Muzeul de Geologie, poveștile lui Alin Totorean despre expedițiile în Australia stau laolaltă cu preparatele culinare aromâne și lipovene, vinurile de Niculițel și Ostrov (se pot degusta gratis) și muzica populară. Proiecții de poezie pe clădire găsiți la Muzeul Național de Artă al României, iar „Istoria Europei și a Americii în sigilii“ - la Muzeul București. Cine trece pe la Muzeul de Istorie poate vedea pelicule de animație istorice și demonstrații de luptă cu spada, iar vizitatorii Muzeului „George Enescu“ se pot delecta cu Mozart și Vivaldi, dar și cu folclor rusesc și evreiesc. Evenimente deosebite sunt programate și în țară: muzee din Iași, Brașov, Cluj, Timișoara și Sighișoara au pregătit spectacole pentru Noaptea Muzeelor. Detalii găsiți pe www. noapteamuzeelor.ro. DE ASTĂZI începe goana după grădinițe înscrierile la grădiniță încep astăzi și se vor încheia pe 1 iunie; în acest an, în Capitală, acestea se vor face informatizat. „Avem acces la fiecare calculator din fiecare grădiniță și directorii trebuie să ne spună în fiecare zi situația înscrierilor“, a explicat Marian Banu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB). Anul acesta, părinții bucureșteni au la dispoziție 29.900 de locuri de înscriere, cu aproape 3.000 mai multe față de anii trecuți, datorită construirii și extinderii unor grădinițe. Chiar dacă sunt mai multe locuri, există zone din Capitală unde cererea depășește cu mult oferta: Drumul Taberei, Militari, Apărătorii Patriei sau Berceni. „Ca să venim în întâmpinarea părinților, vom face în așa fel încât să primim copiii peste planul de școlarizare, ca să nu rămână «pe dinafar㻓, a precizat și inspectorul școlar general Mihaela Florescu. Mai mult, în urma unui articol publicat în ediția EVZ din 11 mai, au mai fost „deblocate" 100 de locuri și la Grădinița nr. 131, din sectorul 2. Scuza pentru care unitatea nu putea să aibă program prelungit, cu toate că avea toate utilitățile, era că nici SSMB, nici primăria nu eliberau actul de înființare al acesteia, act care s-a găsit acum în trei zile. (Andreea Archip) Adio, parcări ilegale! BUCUREȘTI. Atenție șoferii începând de astăzi vor fi ridicate și mașinile parcate neregulamentar în sectorul 1 al Capitalei, taxa de recuperare a autovehiculelor fiind cuprinsă între 700 și 800 de lei. Mai exact, Poliția Comunitară Sector 1, Brigada de Poliție Rutieră și Societatea Transauto vor ridica toate autoturismele parcate pe treceri de pietoni, pe spațiile verzi și în dreptul școlilor. Nu scapă nici mașinile staționate pe trotuar, care nu asigură un spațiu de cel puțin un metru pentru circulația pietonilor, și nici cele care ocupă, fără drept, locurile de parcare închiriate persoanelor fizice sau juridice. Dacă, timp de 30 de zile, proprietarul nu-și revendică mașina ridicată, aceasta va fi declarată abandonată și va fi scoasă la vânzare. Ambulanțe pentru nou-născuți SMURD. Nu mai puțin de opt mașini pentru transportul nou-născuților - o mare parte destinate Serviciului Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD) - și două incubatoare pentru elicopterele acestui serviciu. Acestea vor fi noile achiziții ale Ministerului Sănătății pentru acest an. Potrivit subsecretarului de stat Raed Arafat, „transportul nou-născuților cu probleme de sănătate este una dintre cele mai frecvente probleme ale medicilor de la SMURD“, care intervin zilnic pentru a salva doi sugari. (Andreea Vădan) Șefii unei firme coacționare la Realitatea TV, anchetați ÎN VIZORUL PROCURORILOR. Cinci administratori ai PSV Company, care deține 18% din Realitatea TV, sunt anchetați de Direcția Națională Anticorupție (DNA) într-un dosar referitor la o presupusă decontare ilegală de TVA în valoare de 62 de milioane de euro. Potrivit HotNews.ro, Gheorghe Lupeala, director general și unul dintre administratorii firmei PSV Company (fosta Petromservice), a admis că este citat la DNA, dar susține că a solicitat în mod legal rambursarea TVA, ca urmare a unei tranzacții încheiate cu Petrom, în valoare de 328 de milioane de euro. Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, acționarul principal al PSV Company este firma cipriotă Elbahold Limited, cu 49%, firmă care - potrivit unor investigații jurnalistice - ar fi controlată de omul de afaceri Sorin Ovidiu Vîntu. Acesta din urmă nu a confirmat însă niciodată că ar fi proprietarul Elbahold Ltd. EVZ, „Capital“ și „Libertatea“, acum și pe mobil LANSARE. Divizia de Ziare a Ringier România lansează versiunile de mobil ale publicațiilor „Evenimentul zilei“, „Capital“ și „Libertatea“, în parteneriat cu Vodafone România. Ringier oferă vizitatorilor portalului mobil Vodafone live acces rapid și direct către acestea. Versiunile special adaptate la ecranul telefonului mobil pot fi citite pe orice mobil cu browser web și cu o conexiune activă la internet, accesând direct evz.ro, capital.ro și libertatea.ro.