Evenimentul Zilei, iunie 2010 (Anul 19, nr. 5887-5912)

2010-06-14 / nr. 5898

Alexandra Olivotto Alexandra.Olivottofflevz.„ M -am gândit cum să fac să trag discursul în care este vizată viața fiecăruia dintre noi la nivelul înțelegerii generale“ a declarat Gabriel Liiceanu la lansarea de sâmbătă a volumului „întâlnire cu un necunoscut“ (Humanitas), adăugând: „Cei care te atacă spunând că nu faci decât un act de impudoare și că institui indiscreția ca formă de comunicare sunt răuvoitori. (...) Tot ce este spus în nume propriu, până la urmă, îi privește“ Directorul Editurii Humanitas a afirmat și că e sătul de ipocrizia filosofiei și că „este normal ca un filosof neipocrit să încerce să-și dezgolească sufletul în beneficiul tuturor" Alături de Gabriel Liiceanu, la lansare au vorbit Vlad Zografi și Vlad Russo. La același stand, Denisa Comănescu, director Humanitas Fiction, scriitoarea Rodica Binder, agentul literar Simona Kessler, traducătorul Alexandru Șahighian și scriitorul Mircea Cărtărescu au prezentat volumul „Leagănul respirației“ de Herta Müller, câștigătoarea Premiului Nobel pentru Literatură din 2009 Autorul „Orbitorului" a subliniat că prozatoarea „e una dintre acele figuri din mitologia greacă, femeie și instanță morală în același timp“ De altfel, după cum a anunțat Denisa Comănescu, scriitoarea va veni la București pe 27 și 28 septembrie, va susține, la Ateneul Român din Capitală, o conferință, o lectură publică, dar și un dialog cu Gabriel Liiceanu și va lansa volumul „Călătorie într-un picior" înghesuială la „Nimic“ „Nici o operă nu este completă fără negarea ei. (...)într-un fel, «Nimic» este cea mai nimicitoare critică a poeziei mele care se poate face. «Nimic» este o antipoezie a mea, o antipoezie optzecistă, luarea mea înapoi a poeziei pe care am scris-o timp de 10 ani, în Cenaclul de luni, alături de colegii mei (...). La un anumit moment, am simțit că nu mai pot și nu mai trebuie să scriu poezie de acel fel. Mai mult decât atât, am simțit nevoia de a o îndepărta din mintea mea pentru totdeauna. Și atunci am căutat o formulă care să șteargă ca un burete această poezie la fel cum din două raze de lumină care se întâlnesc se naște întunericul", a subliniat Mircea Cărtărescu la lansarea volumului de poeme „Nimic“ întâmpinat cu entuziasm de publicul care s-a înghesuit apoi să ia autografe. Despre narcotice și cultura Standul Polirom a găzduit sâmbătă întâlnirea publicului cu eseistul Andrei Oișteanu, a cărui carte, „Narcotice în cultura română. Istorie, religie și literatură“ a fost „prefațată" de Mircea Cărtărescu și de Marius Chivu. „Orice scriitor care-și lansează ” Cărtărescu și Liiceanu au paralizat Bookfestul „întâlnire cu un necunoscut“ un jurnal pe două voci, și „Nimic“, o colecție de „antipoezie“ au pricinuit ambuteiaje umane la târgul de carte carte este o victimă a societății, care îl va adula sau lapida în mod ritual (...). Mi-e frică mai mult de succcesul facil al cărții, de succesul la «noi, cei din spatele blocurilor»" a spus Oișteanu. Chestiunea patriei Duminică, tot la standul Polirom, publicul s-a putut întâlni cu Vladimir Tismăneanu, Neagu Djuvara și Sandra Pralong, ultima fiind coordonatoarea volumului „De ce m-am întors în România" care include texte semnate, printre alții, de Sorin Alexandrescu, Ion Vianu, Leonard Doroftei, Gheorghe Zamfir, principesa Margareta, Mariana Nicolesco. „Motivația plecării se regăsește în tema reîntoarcem la toți cei care semnează în această carte“ crede Vladimir Tismăneanu, aflat el însuși printre cei care au fost cooptați la antologie. De altfel, politologul, după ce a participat la lansarea cărții „Făgăduința politică", de Hannah Arendt (colecția Zeitgeist a Editurii Humanitas), alături de Cătălin Avramescu și Mihnea Berindei, a prezentat sâmbătă, la standul Editură Curtea Veche, volumele „Prezentul trecutului recent" (coordonatori: Lavinia Stan și Lucian Turcescu) și „Religie și politică în România postcomunistă. De pe băncile școlii în închisorile comuniste", de Lăcrămioara Stoenescu, „Apărarea libertății“ de Ioan Stanomir, și „Principalele curente ale marxismului. Vârsta de aur“ de Leszek Kolakowski AGLOMERAȚIE. Pe final de târg de carte, nici un stand nu a avut atâția vizitatori ca acela al Editurii Humanitas PUBI KITATE FOTO: ADRIAN SCUTARIU _______________CARTE Luni, 14 iunie 2010 ! Evenimentul zilei 21 13/1S Orăsteui * 9 aproapele Se împlinesc 20 de ani de la mineriada din iunie 1990. Vă așteptăm la dezbaterea “Mineriadele, între violență stradală și rezistență civică”, 14 iunie, ora 18.00 la Muzeul Municipiului București (Palatul Șuțu), B-dul I.C. Brătianu nr. 2. Invitați: Cătălin Avramescu, Andrei Cornea, Rodica Culcer, Andreea Pora, Ioan Stanomir, Dan Tapalagă, Vladimir Tismăneanu. Moderator: Robert Turcescu. «gitte«. v.«v