Evenimentul Zilei, octombrie 2011 (Anul 20, nr. 6302-6327)

2011-10-29 / nr. 6326

EVENIMENT WEEKEND Recapitalizarea băncilor-mamă amână reluarea creditării Băncile private din România nu au nevoie de recapitalizare, spune Gheorghe Ialomițianu, ministrul finanțelor, însă nevoia acestora de bani ar putea menține înghețul împrumuturilor în valută Cosmina Croitoru cosmina,croitorulcapital.ro Ultimele evoluții din Europa conturează o nouă realitate. Unii economiști văd chiar o reducere semnificativă a sumelor îndreptate către populație și firme. Alții spun că, în sfârșit, structura financiară din România - calificată ca nesănătoasă, având în vedere raportul credite-depozite - are șansa să se corecteze. Spaimele autorităților noastre sunt legate acum de efectele pe care recapitalizarea băncilor-mamă, prezente prin filiale în România, le- ar avea asupra economiei, respectiv asupra creditării. Pentru a risipi orice temere, Gheorghe Ialomițianu, ministrul finanțelor publice, a declarat pentru „Capital“ că în România este exclusă o recapitalizare, cel puțin a unei bănci private. El este susținut de șeful Asociației Române a Băncilor (ARB), Radu Ghețea. „In ultimii doi ani, băncile din România au fost capitalizate, conform datelor BNR, cu aproape 1,3 miliarde de euro. Ca atare, nu văd de ce ar scădea interesul acționarilor - inclusiv al băncilor-mamă de a continua această politică “ a declarat Ghețea, care este și președintele CEC Bank. Reînnoirea acordului de la Viena Liderii europeni au decis, miercuri, să ridice limita până la care băncile trebuie să dispună de capital propriu la 9% din active, de la 8%. „Băncile din România simt bine plasate în raport cu acest prag, sunt destul de solide și au un risc scăzut în comparație cu băncile europene“ consideră economistul Aurelian Dochia. Șeful delegației FMI, Jeffrey Franks, a afirmat și el că instituțiile de credit de la noi sunt bine capitalizate și dețin, în media sistemului, aproximativ 14% capitaluri de rangul întâi. „ Recapitalizări la bancile din România s-au făcut în mod constant în ultimii ani, din partea acționarilor și a băncilor-mamă, doar că la o scară mai mică“, arată și economistul - șef al ING, Nicolaie Chideșciuc. Și atunci care este îngrijorarea cu privire la recapitalizarea instituțiilor de credit străine, exprimată inclusiv de șeful statului? în ultima perioadă, s-a discutat despre nevoia reluării angajamentelor băncilor străine că nu-și vor retrage capitalurile. „E nevoie de o reînnoire a acordului de la Viena. Cred ca băncile-mamă trebuie să-și reasume angajamentele“, spune președintele CEC Bank. Aurelian Dochia este de acord, o reînnoire a acordului nu ar strica. „Dar nu cred că băncile străine s - ar lega de mâini cu un asemenea acord“, crede el. Altfel spus, acestea nu vor fi dispuse să se angajeze la înțelegeri care să le îngrădească libertatea de a lua unele decizii, în caz de forță majoră. Președintele Traian Băsescu a anunțat, miercuri, că a fost adoptată de către Con n siliul European declarația de recapitalizare a băncilor, toate statele primind garanția că filialele băncilor-mamă din alte țări își vor menține capitalurile și în viitor. Finanțările vor fi reduse Asta ar putea însemna ca declarația Consiliului să țină loc de acord de la Viena, însă ieșiri de capital din România s-au produs chiar și în condițiile existenței unei astfel de înțelegeri. „Ieșirile de capital sunt oarecum implicite, în sensul că nu vor mai fi extinse anumite linii de finanțare în următorii ani. De ce ? Pentru că băncile - mamă au probleme la ele acasă, spune Chideșciuc. Și Dochia crede că liniile de finanțare vor fi reduse. „Unele vor fi chiar fluxuri inverse, adică retrageri de capital, pentru a compensa volumele afectate ale băncilor-mamă“, arată el. Băncile din Grecia prezente în România au tras deja bani, chiar dacă cele din Austria și Franța nu au făcut - o încă. BRD Bancpost i Banfiffos TRANSFER DE BANI PIAȚĂ. Băncile cu capital majoritar străin dețin 78% din activele sistemului bancar FOTO: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU miliarde de euro este suma cu care au fost recapitalizate băncile din România în ultimii doi ani 4 ! Sâmbătă, 29 octombrie 2011 I Evenimentul zilei ESTIMĂRI Creditele în valută, pe cale să se restrângă Dorința veche a lui Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, de încurajare a creditării în lei ar putea să se materializeze în contextul crizei financiare europene. Tocmai acum însă, Mugur Isărescu pare să bată în retragere, după ce a declarat, recent, că împrumuturile în valută trebuie păstrate, pentru că nu există resurse în lei pe termen lung. „Problemele băncilor-mamă se vor vedea într-o restrângere a ofertei de credite în România, în special a celor în valută, care va antrena cunoscuta spirală. Va crește costul împrumuturilor, inclusiv al celor contractate de stat, iar toate astea vor afecta activitatea economică aflată încă, în mare parte, în criză de lichidități“, spune economistul-șef al ING. Accentul se va pune tot mai mult pe depozite, iar asta nu este de loc rău, dacă analizăm structura financiarbancară din România. „Dacă ne uităm în urmă, abundența de capital a făcut mai mult rău, întotdeauna când există un excedent de capital se fac greșeli“, spune Dochia. Economistul crede că momentul are și o parte pozitivă: reechilibrarea raportului creditare/economisire, care acum se plasează între nivelul complet aberant de 551%în cazul Volksbank și mult mai confortabilul 78%în cazul Băncii Transilvania. MAJORARE DE CAPITAL Un moment oportun pentru CEC Bank Propunerea privind recapitalizarea băncilormamă și urmările pe care această decizie lear avea asupra creditării autohtone pot împinge, în sfârșit, decizia de capitalizare a CEC Bank în direcția dorită de mult timp de Executiv. „Guvernul român are anumite angajamente față de CEC Bank și Eximbank, iar acolo lucrurile sunt în curs de găsire a unor soluții pentru o majorare de capital“, spune Radu Ghețea, șeful ARB. Ce spun autoritățile? Gheorghe Ialomițianu, ministrul de finanțe, a lăsat să se înțeleagă că lucrurile s-ar putea mișca, după aproape trei ani de discuții cu Comisia Europeană. „Nu se pune problema unei recapitalizări, dar s-ar pune problema de majorare a capitalului Eximbank, pentru a acorda credite și pentru a suplini creditarea acolo unde restul băncilor nu o vor mai face“, a declarat șeful Finanțelor, pentru „Capital“. Mai mult, infuzia de capital la CEC Bank și capitalizarea dividendelor s-ar putea produce în acest an. „Președintele Eximbank m-a rugat să-i prelungesc mandatul, pentru a discuta cu cei de la Comisie să aprobe această capitalizare. Și având în vedere situația dificilă în care se află sistemul financiar european, probabil Comisia Europeană va fi de acord", crede Gheorghe Ialomițianu.