Evenimentul Zilei, iulie 2014 (Anul 23, nr. 7143-7169)

2014-07-21 / nr. 7160

Evenimentul zilei • Adresa: Bd Dimitrie Pompeiu nr. 6, sector 2, București; cod poștal 020337; Telefon: 021.202.20.00. 021.209.34.00; Fax: 021.202.20.01; e-mail: officeredactie@evz.ro Sex sau șpăgi între 500 și 1.000 de eurori pentru protecția, contrabandiștilor— în Vama Siret! SCANDAL DE CORUPȚIE LA FRONTIERA Comisarul șef Nelu Fediuc, arestat la sfârșitul săptămânii trecute, a fost denunțat de o moldoveancă de peste Prut care făcea trafic cu țigări. Femeia le-a povestit anchetatorilor că îl plătea „în natură” ca să poată introduce marfa în țară Sergiu Rusu sereiu.rusu.evz.ro Fostul șef al Sectorului Poliției de Frontieră Siret, comisarul șef Nelu Fediuc, a fost arestat preventiv sâmbătă seară de către judecătorii Tribunalului Suceava. Cu câteva zile înainte, același ofițer a fost trimis în judecată de procurorii DNA sub acuzația că ar fi făcut parte dintr-o grupare de 34 de persoane, dintre care 14 polițiști de frontieră și 16 vameși, care introducea în țară țigări de contrabandă chiar prin punctul de trecere a frontierei din Siret. Fediuc, care a fost ani la rând șeful Vămii Siret, a ajuns după gratii în urma plângerii făcute împotriva sa de către o femeie din Republica Moldova, care s-a ocupat în trecut de trafic cu țigări de contrabandă. Ea le-a spus anchetatorilor cum comisarul șef i-ar fi cerut să facă sex cu el pentru a nu fi sancționată și a beneficia de protecția lui, în denutul făcut la DNA, amoreza lui Fediuc povestește că totul ar fi început în ianuarie 2008, când ar fi fost oprită în trafic, pe drumul spre vamă, de către un polițist de frontieră, care era însoțit de comisarul șef: „Mi-au găsit zece cartușe de țigări Ronson, iar eu i-am rugat să nu mă sancționeze și să mă lase de data asta, că voi fi recunoscătoare. Peste vreo două zile, pe 27 ianuarie, am fost oprită, din nou, pe E 85, de același domn Fediuc. De data aceasta aveam în jur de 20 de cartușe de țigări marca Ronson. Domnul Fediuc a vrut să mă sancționeze, dar eu m-am plâns de situația familială dificilă în care mă aflu. Am vrut să-i dau suma de 50 de lei, dar nu a acceptat, dar mi-a cerut să ne întâlnim peste vreo trei zile în Siret și să întreținem relații sexuale“, a povestit femeia. „Când aveam relații sexuale, mă umilea” Am vrut să-i dau suma de 50 de lei, dar nu a acceptat. Mi-a cerut să ne întâlnim în Siret și să întreținem relații sexuale." REFERATUL DNA, declarația denunțătoare Favorurile sexuale pentru comisarul șef Fediuc au avut loc, arată anchetatorii, timp de câteva luni (februarie -august 2008), până când moldoveanca s-a săturat să-i tot plătească „în natură“ ofițerului și s-a dus la DNA. „Eu am respectat înțelegerea și de fiecare dată simțeam că aveam protecția comisarului Fediuc, întrucât prin punct nu se lega nimeni de mine. In câteva rânduri, când am fost oprită, l-am sunat și în urma intervenției acestuia polițiștii respectivi mă lăsau în pace. Astfel reușeam să trec câte 50-60 de cartușe de țigări la fiecare tură“, a mărturisit femeia. Asta, până când, continuă moldoveanca în denunțul făcut la DNA, „a vrut mai mulți bani pe lună ca sumă de protecție, iar când aveam relații sexuale mă umilea, ceea ce m-a determinat să renunț la traficul cu țigări întrucât nu mai suportam. Din câte știu eu, comisarul Fediuc lua taxe de protecție de la mai multe persoane, nu numai de la mine, inclusiv de la ucraineni“. „A vrut s-o mituiască pentru a-și retrage plângerea” Acest lucru a fost confirmat chiar de către procurorii anticorupție care susțin că, în perioada 2008-20012, când era „bossul“ din Vama Siret, Fediuc a asigurat protecție pentru mai multe persoane care tranzitau țigări de contrabandă prin punctul vamal. „Pentru a beneficia de această protecție, persoanele respective trebuiau să achite câte o taxă lunară, care a fost stabilită, inițial, la suma de 200 de dolari/lunar, după care a fost mărită până la 500 - 1.000 euro/lunar, la cererea expresă a inculpatului Fediuc Nelu“, arată procurorii DNA. Anchetatorii mai susțin că, în septembrie 2008, comisarul șef Nelu Fediuc a contactat-o pe contrabandista care-l mituia cu partide de sex și „a încercat să o determine pe denunțătoare să-și retragă acuzațiile, oferindu-i în schimb suma de 12.000 de euro, pe care însă femeia a refuzat-o“. ii?]1" ■: ion Evenimentul special ‘’'H'w.evz.'10 ^ 1 Comisarul-șef Nelu Fediuc a fost’arestat pentru 30 de zile SERGIU RUSII MiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmmiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiimmiMiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiMiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiimiMimimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiii Luni, 21 iulie 2014 □ Ofițerul SIPI strica piața. Lua șpăgi mai mici, susțin anchetatorii In urma perchezițiilor de vinerea trecută, procurorii DNA l-au săltat și pe reprezentantul Serviciului de Protecție și Pază la Suceava, colonelul Lucian Solcan (foto) El este cercetat în stare de libertate. Acesta este acuzat că, în 2008-2009, pe când era angajat ca ofițer la Serviciul de Informații și Protecție Internă (SIPI) era implicat în ancheta privind dosarul de contrabandă al rețelei din care ar fi făcut parte și Fediuc și ar fi divulgat numele unui informator, și acesta contrabandist, deși era obligat să-i protejeze identitatea. Mai mult, de la informatorul respectiv, Solcan ar fi luat 10.000 de euro, cu titlu de împrumutat, bani pe care nu i-ar mai fi returnat, iar omul a ajuns în situația să-și piardă apartamentul, după ce se împrumutase de la un cămătar, „în schimbul acestui «efort», martorul a beneficiat de protecția inculpatului Solcan Lucian, în trecerile sale prin Vama Siret cu țigări sau alte produse. în perioada 2011 - 2012, pe lângă acest împrumut, inculpatul Solcan Lucian a pretins atât de la martorul denunțător, cât și de la alte persoane, sume de bani cuprinse între 100 - 800 euro lunar, cu titlu de taxă de protecție, iar în momentul în care nu au mai avut posibilități financiare, acesta nu a mai asigurat protecția promisă”, completează procurorii DNA Suceava.