Evenimentul Zilei, august 2015 (Anul 24, nr. 7478-7503)

2015-08-06 / nr. 7482

20 I Cultură Evenimentul zilei, joi, 6 august 2015 Opt ani fără „cel mai frumos din tot orașul acesta*" Carmen Anghel carmen.anghelDerzgroup.ro A fost „cel mai frumos din orașul acesta“. Florian Pittiș - un artist total, actor, muzician, traducător, regizor, realizator de emisiuni radiofonice, un om cu o cultură impresionantă. A format generații de suflete frumoase. A plecat într-o zi de august, pe 5, acum opt ani. Suferea, dar și-a dus durerea cu demnitate. Dispariția sa a fost un șoc pentru cei care îl admirau, îl iubeau, îi iubeau muzica, îi iubeau felul minunat în care știa să comunice cu oamenii, să transmită frumosul, demnitatea, calitatea, valorile. La radio, acolo unde își făcuse „cuib“ în ultimii ani, era foarte activ. Era foarte mândru de ceea ce crease, de faptul că o luase cu mult înaintea timpului. Se transmitea prin intermediul Internetului. To Florian Pittiș ne-a părăsit în august 2007. Au trecut opt ani de când Moțu nu ne mai bucură cu timbrul său vocal, inconfundabil ul era ca și când ar fi stat cu toții la o masă, la o cafea. Era foarte prietenos și mulți tineri au învățat meseria de la el. Toată lumea l-a iubit pe Florian Pittiș. I se spunea Moțu. Moțu Pittiș. A venit pe lume la 4 octombrie 1943, în București. Porecla de „Moțu“ a primit-o de la bunica din partea tatălui, pentru că era cel mai alintat nepot. Povestea cu bu____________ curie despre asta. Sunt tânăr, Doamnă, tânăr, de aceea nu te cred, oricât mi-ai spune, timpul nu-și ascute gheața [Mircea Dinescu) Actor iubit A avut zeci de roluri în teatru, era frumos și talentat, iubit de public. „în filme a avut roluri sporadice, după cum au spus criticii de film, dar au fost roluri importante și imposibil de uitat, în compania celor mai cunoscuți actori români ai momentului. «Gioconda fără surâs» este filmul în care a debutat în 1967 actorul Florian Pittiș, se arată pe site-ul Teatrului Bulandra. Muzica, pasiunea sa A fost pasionat de rock, a popularizat folk-ul. Florian Pittiș a tradus în limba română cântecele lui Bob Dylan: „Death is Not the End“ (Sfârșitul nu-i aici), „Mr. Tambourine Man“ și altele. Era uimit de Bob Dylan. Generații de români au crescut ascultând vocea din spatele istoriilor de la Teleenciclopedie. Florian Pittiș a fost un mare artist, un mare microbist (iubea echipa Rapid), a fost mason. A fost unul dintre cei care au „inventat” Cenaclul Flacăra, formația „ Pasărea Colibri”. Dincolo de toate a fost „cel mai frumos din orașul acesta“. Și cel mai „tânăr, doamnă, tânăr“. 1 Florian Pittiș povestea că la vârsta de 4 ani a apărut prima dată pe scenă v'—— FOTO: TEATRUL BULANDRA Cânta, recita, făcea un spectacol total pe scena pe care o domina EXPOZIȚI. Galateopia Inf L sțftNDARIGd 7 august - 20 septembrie Muzeul Municipiului București - Palatul Suțu Miercuri - Duminica, orele 10-18 Bulevardul Ion C. Brătianu nr. 2, Piața Universității Țăndărică, o călătorie de șapte decenii Teatrul Țăndărică, din București, aniversează 70 de ani. Vineri, 7 august, la ora 17:00, la Muzeul Municipiului București - Palatul Suțu, se vernisează expoziția „Călătoria lui Țăndărică”. O poveste fascinantă care merită cunoscută. Teatrul de animație este firul roșu ce leagă copilăria de adolescență, o constantă în devenirea generațiilor. Expoziția „Călătoria lui Țăndărică“ se adresează tuturor celor pasionați de cultură, istorie și teatru. „Noi, Țăndărică, avem un principiu: mergem acolo unde este publicul nostru. Așa că povestim Călătoria lui Țăndărică printr-o expoziție itinerantă, prezentă timp de șase săptămâni la București. Aici, păpușile sunt atent alese dintr-o istorie de 70 de ani a teatrului și marchează principalele repere în evoluția teatrului de animație din România, rememorând atât artiștii, cât și personajele ce au consacrat această artă teatrală aparte“, spune Călin Mocanu, directorul Teatrului Țăndărică. Teatrul de păpuși este cel mai vechi gen de spectacol de pe teritoriul României. La început, reprezentațiile erau inspirate din Comedia dell’Arte, cu personaje și evenimente adaptate la specificul național. (Carmen Anghel) □ □ □ 0 noapte la Mips, printre cele mai mari mamifere Copiii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani sunt invitați, vineri, la Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, să petreacă o noapte printre cele mai mari mamifere care au existat vreodată pe Pământ. Copiii vor face un tur al muzeului, după care vor viziona filme documentare despre viața fascinantă a animalelor. Sosirea copiilor la muzeu este stabilită pentru ora 21.00, iar părinții sunt așteptați să-i ia a doua zi, sâmbătă, începând cu ora 8.30. nnn România Columbia Asociația de Picioroange din Sibiu va reprezenta România, în premieră, la cea de a X-a ediție a Festivalului Encuentro Internacional de Zanqueros „Paz y Libertad”, din Columbia, în cadrul spectacolului „Izvor de tradiții românești revărsat în ținutul columbian”, susținut de Carmen Stroia și Liviu Bledea, va fi conturat „un tablou al neamului românesc, prin datini, muzică și costume tradiționale care încununează istoria culturii noastre”. Intitulat Prezența românească în cadrul celei de a X-a ediții a Festivalului Encuentro Internacional de Zanqueros „Paz y Libertad”, proiectul este derulat cu sprijinul financiar al ICR. □□□Nominalizare Scriitorul Lucian Dan Teodorovici a fost nominalizat la Premiul Literar al Europei Centrale Angelus, 2015. Lucian Dan Teodorovici a fost selectat printre semifinaliștii prestigiosului Premiu Literar al Europei Centrale „Angelus", Polonia, ediția 2015, cu romanul „Matei Brunul” (Polirom). Premiul „Angelus” este cea mai importantă distincție în domeniul creației de proză pentru volum tradus în limba polonă. De la prima ediție a Premiului „Angelus”, în 2006, România a mai obținut o singură nominalizare pe lista scurtă, în 2010. Norman Manea pentru romanul întoarcerea huliganului (Polirom). (Carmen Anghel) □□□ Lucian Dandamo Ravin Vifîlpi Brunul