Evenimentul Zilei, septembrie 2015 (Anul 24, nr. 7504-7529)

2015-09-26 / nr. 7526

2 astfel Tim P Uber Evenimentul zilei, sâmbătă, 26 septembrie 2015 FÏÏWHT» Neagoe, Domnul lui Dumnezeu Intr-o vreme în care lumea a ajuns să fie cârmuită de niște mariafoi, numiți pompos „lideri”, cu atât mai luminoasă apare figura Sfântului Voievod Neagoe Basarab, pe care îl pomenim în 26 septembrie, între 1512 și 1521, cât a stat pe tronul Țării Românești, el a fost un adevărat domn bizantin. Asemenea bazileilor de la Constantinopol, Neagoe a căutat să pună puterea pământească în slujba lui Dumnezeu. A fost un „Mare Aureliu al Țării Românești, principe, artist și filosof”, scria Hasdeu. „Domn cu apucături împărătești și cu atâta dor de frumusețe cum nu mai avusesem altul înainte de dânsul”, se minuna și Nicolae Iorga. Ctitor al celei mai frumoase biserici românești (Curtea de Argeș), inițiator al tipăririi unor lucrări fundamentale, el este și autorul unei cărți mereu tinere și uimitoare, la jumătate de secol după ce a fost scrisă: „învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie”. Dar mai ales a fost omul și Domnul lui Dumnezeu. Rândurile scrie de soția sa, Despina, despre ziua urcării sale pe tron, ar trebui să ne zgâlțâie toate prejudecățile despre ce înseamnă un conducător adevărat: «Când am intrat pentru prima dată în sala tronului, el a cerut boierilor să iasă afară, voind să rămânem o vreme singuri. M-am retras tăcută într-un ungher, ca să nu-i tulbur sufletul. Neagoe a căzut cu fața la pământ înaintea icoanei Mântuitorului și, suspinând, și-a revărsat durerea inimii într-un șuvoi nestăvilit de lacrimile, Doamne al meu, Tu știi că din pruncie întru Tine miam pus nădejdea și pe Tine singur Te-am iubit, măcar că neîncetat am greșit înaintea feței Tale. Iar acum, pentru păcatele mele, Tu, Doamne, ai pus asupră-mi o sarcină mai presus de puteri, dându-mi coroana și scaunul țării mele. Dar eu privesc înlăuntrul meu și nu văd nici putere nici înțelepciune, nici pricepere, căci un cârmuitor de țară trebuie să fie un om curățat de patimi, cu mintea luminată, ca să poată cârmui în chip drept și bine plăcut ție...» (Adrian Pătrușcă) QEDMSmMua Premieră în București: Festival medieval la Curtea Domnească Muzeul Curtea Veche va găzdui cavaleri în armuri grele, arcași iscusiți și ateliere în care copiii vor descoperi personaje istorice Carmen Anghel carmen.anghel_evzgroup.ro Festivalul are legătură cu legenda fondării Bucureștiului și „îi aduce la București pe trabanții olandezi, mercenari profesioniști ai acelei perioade. Nu știu dacă au fost în armata medievală a Țării Românești, însă au fost cu siguranță prezenți în luptele împotriva turcilor“, ne-a spus istoricul Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului București. Dincolo de restituiri din strategiile militare, vor fi ateliere dedicate pieselor de harnașament și de armură. Va fi un eveniment interactiv cu publicul: tragere la țintă cu arcul tradițional, reguli cavalerești sau cum se ține o spadă. Programul evenimentelor Sâmbătă și duminică Ora 11.00 . Parada de deschidere: defilarea între Hanul lui Manuc și Muzeul Curtea Veche unde se va prezenta onorul. După salut, garda se va retrage în pas spre fosta Sală a Tronului. Ora 12.00. Atelierul pentru copii „Arhitectură Medievală la Curtea Veche“, cu Asociația Istoria Artei. Ora 12.00 - 18.00. Lupte demonstrative cu arme specifice perioadei secolului al XV-lea (10 reprize a câte 3 minute în două serii, dimineața și seara). Reprezentațiile vor fi însoțite de explicații cu privire la echipament și stil de luptă. După terminarea demonstrațiilor, un membru SMG va explica modul de luptă specific secolului al XV- lea practicat în cadrul HEMA (Histrorical European Martial Arts) și impactul acestui sport în Europa. Ora 13.00. „Școala Micului Scutier“ - Activități pentru copii, care se vor fi inițiați în tainele armelor și elementelor de armură. Ora 13.30. „Apărați Căpitanul“, program interactiv între membri SMG și copiii din public. Micuții vor fi echipați cu replici din spumă poliuretanică ale armelor secolului al XV-lea. Ora 14.00. Tir cu arcul tradițional pentru vizitatori, sub îndrumarea membrilor Asociației (SMG); Prezentarea unui Cort de campanie specific perioadei, la intrarea căruia va fi montat un rastel cu arme. Ora 15.00. Prezentarea Istoriei Trabanților Negrii în Garda Voievodală a Valahiei. Ora 16.00. Program de Jonglerii cu Foc, asigurat de un membru al SMG. Ora 17.00. Atelierul pentru copii „Arhitectură Medievală la Curtea Veche“, cu Asociația Istoria Artei ; Ora 19.00. Paradă de închidere a zilei între Muzeul Curtea Veche și Hanul Manuc la care membri SMG vor purta torțe aprinse, Distracții de weekend In aer liber, la București » ’ t Pentru prima dată, Mediaș Central European Film Festival„7+1“ ajunge și la București. Cei interesați pot urmări, la Muzeul Municipiului București, șapte dintre filmele tematice prezentate la Mediaș. • Teatrul Bulandra deschide stagiunea cu o nouă producție - „Bulandra per Musica: The Bach Files“ un spectacol de Alexandru Darie, iar muzica este semnată de Adrian Enescu, pe teme de J.S.Bach. Spectacolul va avea loc astăzi și mâine, de la ora 20.00. Teatrul Odeon deschide astăzi stagiunea cu un spectacol copleșitor: „Eu. O casă de păpuși“, un mix emoționant din Ibsen, film noir și muzică live, în regia lui Carmen Lidia Vidu. Spectacolul este programat de la ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului Odeon. Piața Țărănească și Meșter(Ești) organizează în acest weekend, în curtea interioară a Muzeului Național al Țăranului Român, un nou târg de toamnă. Programul este între orele 10.00 și 18.00, iar intrarea este liberă. • Premiera cinematografică a săptămânii este „Infernul“, un film în regia lui Nancy Meyers, cu Anne Hathaway și Robert De Niro într-o incursiune amuzantă în lumea modei și o abordare atemporală despre experiență, prietenie și viața de familie. (Anca Simionescu) Festivalul „Ion Dotan”, la Eu revistei CLUJ-NAPOCA. La Salonul de Carte Bookfest Cluj-Napoca, vizitatorii vor putea lua autografe de la unii dintre cei mai în vogă autori și vor găsi o gamă largă de noutăți editoriale printre cele circa 10.000 de volume prezentate. Reducerile vor fi de circa 40% față de prețul de copertă. BUZĂU. Expoziția-eveniment itinerantă Aurul și argintul antic al României va putea fi admirată în perioada 23 septembrie -1 noiembrie 2015 la Muzeul Județean Buzău. TÂRGOVIȘTE. Festivalul Național „Ion Dolănescu” se desfășoară astăzi și mâine, începând cu ora 18.00, în Piața Tricolorului din Târgoviște. SIBIU. S-a redeschis Mustăria Tradițională la Cârciuma din Bătrâni din Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului. Cei interesați vor putea să afle de aici cum se pregătește mustul după metode vechi de sute de ani, dar și ce fel de unelte sunt necesare pentru acest lucru. Mustăria este deschisă zilnic, între orele 11.00 și 22.00. Parada Mămici pe Biciclete-ediția I Astăzi, de la ora 14.00, în Parcul Herăstrău din Capitală are loc prima ediție a paradei mămicilor și copiilor pe biciclete. Iubitoarele de ciclism și ale unei vieți sănătoase, mămici în devenire (gravide), mămici cu sugari în marsupiu, mămici cu scaun de bebeluș pe bicicletă, mămici cu copii în remorcă, sau alături pe triciclete și biciclete, sunt așteptate să se plimbe în condiții de siguranță pe pistele de bicicletă din Parcul Herăstrău pe următorul traseu: Intrarea Charles de Gaulle - Arc de Triumf - Aleea Michael Jackson - Bulevardul Aviatorilor - Intrarea Charles de Gaulle - Cafeneaua Tete-a- Tete. (Anca Simionescu)