Evenimentul Zilei, ianuarie 2017 (Anul 26, nr. 7899-7919)

2017-01-16 / nr. 7908

Evenimentul zilei, luni, 16 ianuarie 2017 Cultură ! 19 Scriitorul Ștefan Mitroi l-a dus pe Eminescu la Tel Aviv Ce fel de om a fost Eminescu, care erau trăsăturile de bază ale personalității sale sau dacă marele poet a fost antisemit sunt întrebările la scriitorul Ștefan Mitroi a încercat să răspundă în capitala Israeului Liliana Cojan liliana.cojan@evz.ro Z iua Culturii Naționale l-a prins pe scriitorul Ștefan Mitroi pe meleaguri îndepărtate, tocmai în Israel. A venit mai devreme, pe 12 ianuarie, la invitația Institutului Cultural Român din Tel Aviv, ca să vorbească despre „Mihai Eminescu, natura umană a poetului de geniu”, la o seară literară dedicată operei poetului român, chiar în preajma aniversării a 167 de ani de la nașterea sa. A fost prima invitație a sa în Israel și, uimit, Ștefan Mitroi a descoperit căldura cu care i-au întâmpinat românii stabiliți acolo. „Am fost invitat de Uniunea Scriitorilor de Limbă Română din Tel Aviv și am ținut o conferință despre Eminescu omul. Apoi am vorbit despre cărțile mele. Au fost zeci de oameni în sală, evrei plecați din România. Am fost surprins să văd cât de mult iubesc limba română și România. Mulți dintre ei nu citesc cărți în ebraică, le citesc în română“, a povestit Ștefan Mitroi. Lecția de patriotism Un critic de teatru mi-a spus că, primul cronicar din România care a scris despre înființarea teatrului în limba idiș la Iași a fost Mihai Eminescu ȘTEFAN MITROI, scriitor „Obișnuim să spunem despre creatorii de geniu că sunt nemuritori. Doar că prezența lor fizică pe pământ este vremelnică. De ce? Pentru că e vorba de niște oameni. Om a fost și poetul Mihai Eminescu, unul care și-a încheiat existența biologică înainte de a împlini vârsta de 40 de ani. Dar ce fel de om a fost Eminescu? Care erau trăsăturile de bază ale personalității sale? In ce măsură semăna omul Eminescu cu poetul Eminescu?“, au fost întrebările la scriitorul Ștefan Mitroi a încercat să răspundă. „S-au întrebat dacă Eminescu a fost antisemit și am susținut că nu a fost. Dacă publicistul Eminescu a avut câteva accente de acest fel, ținând cont de contextul epocii în care a trăit, adică România era sub presiunea mai multor imperii, iar el un foarte mare patriot; în acest context, patriotismul se putea confunda cu naționalismul. Acolo, observația mea a fost confirmată de un critic de teatru care mi-a spus că primul cronicar din România care a scris despre înființarea teatrului în limba idiș la Iași, a fost Mihai Eminescu. Acesta este un argument imbatabil“, a mai explicat scriitorul. Ștefan Mitroi l-a studiat pe Eminescu din pasiune, a citit mult despre poet, așa cum a citit și despre Creangă sau Caragiale. „Dacă ar fi să vorbesc despre Eminescu poetul, aș sublinia limba literară pe care a inventat-o în timpul său. Eminescu a făcut trecerea de la «floricelele» lui Ienăchiță Văcărescu și chiar Vasile Alecsandri, la limbajul modern. Multe dintre poeziile lui Eminescu sunt atât de proaspete, de parcă au fost scrise astăzi”, observă Ștefan Mitroi. Dacă Eminescu ar fi avut toți banii din lume, i-ar fi irosit intr-o singură zi, dându- i celor din preajma lui care erau linevoi." Idealiști și în viața personala „Daca e sa vorbești despre Eminescu omul, nu poți să nu observi că el chiar a trăit ca un poet. Nu a fost interesat de nimic material. Eminescu n - a avut casa lui, a avut puține bunuri materiale, doar o ladă în care căra manuscrisele, cărțile și hainele, aproape doar ce avea pe el. Dacă Eminescu ar fi avut toți banii din lume, i-ar fi irosit într-o singură zi, dându-i celor din preajma lui care erai în nevoi. Eminescu a fost un poet și în viață de toate zilele. Sunt foarte puține exemple în literatură în care scriitorii sunt idealiști și în viața personală. Un astfel de exemplu ar mai fi Nichita Stănescu, care avea o casă, dar era prea puțin interesat de bunurile materiale. Oamenii aceștia au trăit și au murit pentru poezia lor”, conchide Ștefan Mitroi, Ștefan Mitroi SHHEFOTO: EVZI Ștefan Mitroi, alături de G. Mosari (stângal)JL, președintele Asociației Scriitorilor Români din Israel,la simpozionul * Mihai Eminescu, natura umană II a poetului de geniu” »Al„ ARHIVA M.KSW.ALA jI STEFAN MITROI, scriitor n „Dulce ca pelinul”, roman-cheie Cunoscut scriitor și jurnalist român, Ștefan Mitroi a scris zeci de poezii, romane și piese de teatru. A primit premiul pentru cea mai bună piesă de teatru a anului 2006, oferit de Clubul Dramaturgilor de la Uniunea Scriitorilor, dar și premiul pentru proză al Academiei Române pentru romanul „ Dulce ca pelinul”, în 2010, ultimul său roman a avut lansarea și la Tel Aviv. „Dulce ca pelinul e tocmai lumea satului risipit în țărâna timpului, un sat în care «bucuriile se amânau continuu». Romanul acesta, cu «gust mai degrabă de cucută», dezgroapă vieți fabuloase, mitice, de parcă scriitorul s-ar fi născut nu lângă Alexandria, ci prin America de Sud (...) Ștefan Mitroi se dumică în personajele sale, ca și când nu și-ar ajunge lui însuși și, năpădit de aleanuri năprasnice, zămislește un roman de referință al literaturii noastre”, a spus, în prezentarea sa, criticul Marian Nazar