Evenimentul Zilei, februarie 2017 (Anul 26, nr. 7920-7939)

2017-02-16 / nr. 7931

Evenimentul zilei, joi, 16 februarie 2017 Educație Actualitate I 9 „Nu-i lăsați pe Eminescu sau [1 va * **' warn de la scălăie Dezbaterea publică cu privire la noua programă școlară pe care o vor avea elevii de gimnaziu a ajuns la final, dar fără concluzii bine conturate. Propunerile venite de la Ministerul Educației au stârnit controverse, cea mai importantă: marii autori români nu mai sunt prioritari în manualele elevilor Gabriel Fereșteanu Gabriel.feresteanu De vz.rc .Începutul acestei săptămâni a fost marcat de o liniște apăsătoare cauzată, cel mai probabil, de modul în care oficialii au adus la cunoștință modificările pe care le pregătesc pentru cei mici. Ascunsă în documente greu de parcurs, reforma în educație reduce orele de limba și literatură română și îi face aproape anonimi pe Caragiale, Creangă sau Eminescu. Au apărut deja noile auxiliare Intenția mai marilor de la Minister poate fi mai ușor „de citit“ după ce un auxiliar pentru clasa a V-a a, scris de Florin Bican, a început să fie distribuit , încă din toamna trecută, în cam toate școlile. Acesta a fost prezentat ca fiind în conformitate cu noua programă școlară, cu toate că aceasta nu era publicată la data apariției cărții. în acest nou material distribuit elevilor, literatura străină este masiv reprezentată prin texte ca: insula delfinilor albaștri a lui Scott O’Dell, Cum a furit Grinch Crăciunul de Dalei sau Micuțul Nicolas de Sempé-Goscinny. Dacă autorul a fost harnic cu străinii, autorii noștri fundamentali au fost limitați la doar câteva pagini. Realitatea este că elevii nu mai citesc, se rezumă la referate copiate de pe site-uri". ȘTEFAN VLASTON, expert în educație „Ne pierdem puterea ca neam” Georgiana Ilie are o fetiță elevă în clasa a VI-a și a urmărit cu atenție propunerile aleșilor. „Faptul că îi pierdem din vedere pe autorii canonici ar putea avea efecte inimaginabile. Sper din suflet, mai mult, îi rog pe profesori să regleze această problemă la ore. Nu-i lăsați, măcar dumnevoastră, pe Eminescu sau Creangă să dispară de la școală. Nu cred că este benefic pentru noi să nu ne cunoaștem originile. Ne pierdem puterea ca neam. Literatura străină este foarte bună de studiat, dar trebuie să avem fundamente solide și ne cunoaștem identitatea culturală, abia apoi că Ștefan Vlaston, specialist în educație, subliniază că există și alte mari probleme care nu sunt cuprinse în reformă. „Lectura este o alegere personală. Realitatea este că elevii nu mai citesc, se rezumă la referate copiate de pe site-uri, știu că o greșeală este că la liceu nu se mai face gramatică și că nu punem accent pe partea practică. Accentul trebuie pus pe comunicare”, o asimilăm sau să o aprofundăm pe cea de dincolo de granițe“, transmite îngrijorată mama elevei. Creanga %rsă dispăru^lb. □ „Lectura e o alegere personală” Planuri mari pentru învățământ Ministrul Educației: „Până la sfârșitul anului vom avea o nouă lege a Educației” Ministrul Educației, Pavel Năstase, a declarat, miercuri, că până la sfârșitul anului 2017 va fi aprobată de Parlament o nouă lege a educației naționale, așa cum prevede programul de guvernare, preluând din vechea lege „tot ceea ce este corect, obiectiv și care va conduce spre obiectivele asumate” „Conform Programului de guvernare, până la sfârșitul anului 2017 trebuie să avem o nouă lege a educației naționale. In acest context, Consiliul Național al Rectorilor și alte consorții universitare vor fi invitate la un dialog pe această temă și, în același timp, comisiile parlamentare de educație din Parlamentul României care sunt abilitate să producă această lege. Deci, împreună cu Parlamentul și împreună cu aceste consilii și consorții vom demara acest proces de a crea o nouă lege a educației naționale care are ca termen, așa cum spuneam, sfârșitul acestui an“, a declarat ministrul Educației, Pavel Năstase. El a mai spus că va prelua din actuala lege a educației „tot ceea ce este corect, obiectiv și care va conduce spre obiectivele pe care ni leam asumat“ în capitolul „Politici în domeniul educației“ din programul de guvernare, mai este prevăzută conectarea tuturor școlilor la internet prin conexiuni de mare viteză, realizarea de wireless campus-uri, începând cu învățământul liceal, precum și asigurarea necesarului de microbuze pentru transportul școlar și a unor campusuri școlare în centrele de comună la standarde europene. (Cristina Vladu)