Evenimentul Zilei, octombrie 2018 (Anul 27, nr. 8336-8358)

2018-10-10 / nr. 8343

Ce cauta in „Atelier Roma“ seria „Betleem“? . „Coborârea Luminii, Nașterea lui Iisus, este un lucru unic în întreaga istorie, crezi sau nu crezi că a fost sau nu a fost, dar ideea că Dumnezeu, Lumina a coborât pe pământ și s-a unit cu Creația este cea mai fascinantă poveste posibilă“, ne explică Milița Sion, mai degrabă ne invită să descoperim ceea ce a simțit pictând. Iar Lumina aceasta a schimbat Roma, pentru totdeauna. Mai abordăm tema „Malul celălalt”. „Este această fascinație a ceva care este dincolo și la care va putea ajunge, dar nu e ușor, pentru că face parte din acel drum. Pentru mine simbolul malului celălalt este o altă lume, pe care nu nu o cunoaștem, nu ne putem apropia și nici măcar închipui“, încercăm să tragem o conccuzie: „în toate lucrările mele există o lumină, o speranță către care mergi. Chiar și în lucrarea cea mai întunecoasă sunt câteva puncte luminoase, niște repere, ca să poți ajunge acolo; altfel, dacă ai porni dintr-o beznă completă... Trecând peste aceste povești biblice, întrebarea „quo vadis?“ a fost tema tuturor lucrărilor mele, demult, de când lucrez. Unde mergi? înseamnă drumul și drumul este o punte între văzut și nevăzut, o transcendență. Pentru fiecare lucru, care pare că e ceva real, există o trimitere într-o altă lume, pe care n-o cunoști, care este misterioasă“. în expoziția Miliței Sion, fiecare lucrare este un drum, către lumea închipuită de ea, către lumea fiecăruia dintre noi. □ Un trio cultural: Emil Ene, Milita Sion si Monica Andronic FOTO: RĂZVAN VĂLCĂNEANU GRADIN. Expoziția „MILITIA SION-ATELIER ROMA", de la Galeria Romans, Bd. Lascăr Catargiu, nr 1, sector 1, București (Piața Romană) este deschisă până la data de 20 octombrie. Programul de vizitare: Luni-Vineri: 10:00-18:00; Sâmbătă: 10:00-15:00. Intrarea este liberă, Vernisajul expoziției a avut loc pe 2 octombrie, în prezența unei audiențe fascinată de ceea ce descoperise „Suntem aici pentru o întâlnire de suflet. Majoritatea celor prezenți o iubim și o prețuim pe dna Milița Sion. Majoritatea îi suntem prieteni, studenți, foști studenți, colegi, colaboratori. Vă mulțumim, dna Milița, că sunteți alături de Galeria Romană, vă iubim, întotdeauna ne-ați fost aproape! Sunteți cel mai fidel prieten al galeriei. (...) Suntem onorați că Milița Sion este cu noi, cu noua expoziție, o expoziție despre care Ionică Grigorescu a spus că este foarte vie, foarte atletă. ... Sunteți prolifică, dinamică. Sunteți foarte generoasă cu noi, iubitorii de artă!“, a spus galeristul Emil Ene Partenera sa, Monica Andronic, pe de altă parte, a trecut în revistă experiența Galeriei Romane cu artistul Milița Sion. „A început undeva în primăvara lui 2016, când, împreună , Pau î G he crări de grafică și de pictură, care încă odată au demonstrat originea comună a celor două arte - arhitectura și pictura. Ne întâlnim cu un nou Atelier, de data aceasta „Atelier Roma“, o selecție de lucrări pornite de la schițe de călătorie în Cetatea Eternă care s-au transpus în pânze, interpretate și reinterpretate într-o manieră absolut personală, ce transcede simplul peisaj urban clasic al Romei. Găsim în expoziția de față și tema „ quo vadis ? “, de fapt o temă esențială în opera dumneavoastră.“ La rândul său, Milița Sion, a vrobit despre legătura dintre arhitectură și pictură: „Sunt un om plecat din arhitectură cu această strădanie și, la întrebarea pe care Ioana Vlasiu o pune față de această împărțire între arhitectură și artă - dacă până la urmă înzestrarea asta dublă este un dar sau un chin, aș răspunde ce e diferit de fiecare individ în parte. (...) Depinde de inspirația și de stadiul evoluției spirituale în care te găsești, în timpul în care te apuci dt această meserie. De pictură mă ocup de 10-12 ani, dar desenez de foarte mult timp. Și de aici încolo, cât timp mi se va mai lăsa. Pot să răspund că nu este un chin, totuși. Este o împlinire permanentă, pentru că și arhitectura are rigorile ei și este o meserie captivantă, dar arta îți oferă libertate“. r: Evenimentul zilei, miercuri, 10 octombrie 2018 Cultură , 19 Cetatea lui Vlad Țepeș și a lui Constantin Brâncoveanu va fi scoasă din nou la lumină Au fost demarate lucrările de restaurare, cercetare și punere în valoare a vestigiilor de la Palatul Voievodal Curtea Veche din București. Lucrările se vor întinde pe durata a trei ani și au ca scop protejarea, restaurarea și consolidarea ansamblului medieval. La finalul lucrărilor, publicul va avea acces la un nou spațiu muzeal Florian Saiu Florin.satul evz.ro Curtea Veche reprezintă nucleul de dezvoltare al orașului București, fiind menționată pentru prima dată într-un document din secolul XIV în care se vorbește despre „Cetatea noastră“, posibil citadela de pe malul Dâmboviței. Mai târziu, în timpul domniei lui Vlad Țepeș, apare prima atestare documentară a „Cetății București”, într-un act emis la 20 septembrie 1459 în care se menționează scutirea de dări a locuitorilor Bucureștiului. De-a lungul timpului, cetatea a fost supusă periodic invaziilor care au dus la jefuirea și incendierea casei domnești, motiv pentru care reparațiile, completările, dar și extinderea complexului au modificat continuu planul inițial. Istoricul Palatului Voievodal în forma sa actuală începe odată cu domnia lui Mircea Ciobanu și atinge apogeul în timpul lui Constantin Brâncoveanu și al lui Ștefan Cantacuzino. De unde-i vine numele Numele de „Curtea Veche“ îl primește în 1775, când Alexandru Ipsilanti decide construirea noii curți domnești din Dealul Spirii, cunoscută sub numele de Curtea Arsă, după ce este cuprinsă de un incendiu în anul 1812. în cele din urmă, Curtea Veche este scoasă la licitație și vândută în 1798 de Constantin Vodă Hangerli. Marele Foc care pustiește orașul la 1847 afectează grav Palatul Voievodal și biserica Buna Vestire, între anii 1980 și 2004, Muzeul „Curtea Veche“ a fost deschis parțial publicului, ca zonă de interes cultural a Centrului Istoric bucureștean. Soluțiile propuse astăzi, în cadrul acestui proiect de restaurare, au ca obiectiv stoparea degradărilor și punerea în valoare a vestigiilor arheologice, prin transformarea spațiului într-unul acoperit, care să asigure condițiile optime amenajării unui muzeu la standardele secolului XXI. La finalul lucrărilor, vor putea fi văzute fundațiile vechii cetăți din timpul lui Vlad Țepeș, înglobate în structura Palatului Voievodal construit de Mircea Ciobanu, fundațiile bisericiiparaclis din timpul domnitorului Grigore Ghica, loggia, foișoarele și băile turcești construite în perioada lui Constantin Brâncoveanu sau celebra cameră cu stele realizată în timpul lui Stefan Cantacuzino. NEREA IN VALOARE A PALATULUI VOCAL CURTEA VECHE Foaier Muzeu Subso. . Unde se sapă acum Cercetările arheologice se vor concentra în special pe completarea, lămurirea, și explicarea principalelor perioade din evoluția ansamblului. în momentul de față, săpături arheologice preventive se desfășoară în zona fațadei de Sud, în partea vizibilă a Palatului, dinspre strada Franceză, dar și în subsolurile Palatului Voievodal. Rezultatele obținute vor fi făcute publice pe parcursul evoluției cercetării în cadrul manifestărilor științifice organizate de Muzeul Municipiului București, precum și în sesiuni de comunicări științifice din țară și străinătate. Rezultatele finale vor fi prezentate în cadrul unei conferințe organizată de Muzeul Municipiului București.