Evenimentul, aprilie-iunie 1893 (Anul 1, nr. 48-121)

1893-04-06 / nr. 52

* Y | EVENIMENTUL V întrunire sa sfărnește prin cetirea unui protest cătră Adunarea deputaților, care a fost semnat de un mare număr de comercianți și industriași al Iașului. ---------------------- a* ROMICA IAȘULUI Membrii clubului național-liberal au ținut astăzi a doua întrunire sub preșidenția șefului partidului d. Dim. A. Sturza. S’au discutat mai multe chestiuni privitoare la acțiunea politică ce trebue s’o desfășure liberalii ieșeni. Greva Birjarilor Eri birjarii s’au pus în grevă și nici unul n’a eșit în stradă. Cauza acestei greve sunt dispozițiunele luate de poliție ca birjele care circulă prin oraș să fie în bună stare, să aibă rănare, să facă, după ordinea stabilită, deturne noaptea și la gară și birjarii să poarte uniformă. Mulți neconformându-se acestei dispozițiuni au fost adeseori amendați de poliție. Cu aceste amende s’au făcut abuzuri, de care d. prefect al poliției n’avea cunoștiință. Gheva a incetat, în parte, și birjarii ruși au ieșit în oraș, în urma intervenției d-lui Balș, care a declarat că va veghia ca să nu se mai întâmple vre-un abuz, cerând birjarilor să se conformeze tuturor dispozițiunelor. Birjarilor evrei însă li s’a interzis eșirea in stradă pănă cănd nu se vor supune și ’el dispozițiunilor luate de poliție. Intr’adevĕr acești birjari au suferit multe vexațiuni mai cu seama acei din disp. a II-a. Măsurele care le va lua d. prefect de poliție sperăm că vor pune capăt abuzurilor contra cărora birjarii se plâng și atunci dispozițiunele ce li s’au impus vor fi respectate. Intr’un apropiat nimăr vom arăta ce s’a petrecut în Cameră cu ocazia discuțiunei budgetului epitropiei și vom publica căte-va acte care vor aduce oarecare lumină în această cauză. Un cetitor al nostru ne roagă a pune in vedere onor. Primării următoarele, ce privesc serviciul accizilor, cum și neregularitatea in cotirea vaselor. Ni să spune că același vas, a cărui capacitate e cunoscută, n’a fost cotit totdeauna in același fel, ci totdeauna a dat diferență până la un decalitru, deși vasul pururea era plin până in doagă. Dacă la o balercuță de 9 decalitri se variază cu un decalitru, dar la vase mai mari? Noi punem următoarea întrebare: sau la cotitul întărit când a pus-o 9 dec. și 2 litri a fost drept, sau la al doilea când a cotit-o 10 dec. și 3 litri? De a fost dreaptă măsura întâia m-a furat pe mine, cetățean cu un decalitru de vin, sau in al doilea caz a fost dreaptă și atunci in nenumărate rânduri i-a furat comuna cu câte 50 bani, taxa decalitrului. Nu s-ar putea o dată statornici ca serviciul acesta să fie mai exact? Procesul moștenitorilor defunctului Vasile Adamachi cu Academia Română, care trebuia săse judece astăzi de Tribunalul sec. II-a s’a amânat, aplicăndu-se art. 151, pentru ziua de 21 Mai. Amintim cetitorilor că tragerea Loteriei «Comitetului Spitalul Elisabeta Domna» din Galați, va avea loc, irevocabil la 23 aprilie; acest termin este publicat in «Monitorul Oficial» No. 225. Prețul unui bilete de 2 lei. In Iași biletele se afla de vînzare numai la chioșcurile de ziare și la colportorul de ziare, Rosenzweig. NOSTIMADA. • Treceam eri pe la chioșc, o placardă îmi atrage atenția: «Cetiți în «Resboiul» de astăzi, afacerea Coroi-Garfunkel și afacerea Obreja-Stelian». Afaceri?Trebue să fie ceva de un interes palpitant, mi-am zis: Ieu de grabă un număr al «Resboiului», văd că e 8 fețe. A, trebue să fie latărăă. Deschid, și după mai multă căutare dau peste o «corespondență particulară a Resboiului», din Iași. Nu se pomenește de nici o afacere însă. Dar dacă informațiunele nu erau tocmai interesante, stilul era sublim. Ascultați: «Dl. Garfunkel a suferit două palme în față de la un oarecare V. Coroî, comisar comunal, care lovim pe lângă că i-au umflat tot obrazul, dar cu violență ’i a svârlit o măsea din gură». Și Nomoloside — aceaste e numele simpaticului corespondent — cere destituirea lui Coroî ca «om scandalos și imoral public. Bine face, așa-i trebue dacă e «imoral public». în afacerea Obreja—Stelian, Nomoloside se arată reporter extra fain: «Asearad. avocat Obreja în urma unei neînțelegeri avute cu un oarecare domn Stelian, provenită de la un chef, cel dintaiü trase cu revolverul în Stelian, dară norocire fiind efectul revolverului a fost nul, descărcându-și gloanțele în aer. Parchetul instruește afacerea. Ca stil ireproșabil, poate ar fi de spus numai că n’a fost nici un revolver, că prin urmare un glonte nu s’a putut descarcă în aer, în urma chefului. Altfel perfect exact. Mai face și o rectificare Nomoloside, iar’o. Cu plăcere aflăm că svonul răspandie cu moartea d-lui dr. Lippe în Cernăuți este inexactă. D-sa se află greu bolnav. Știrea ne înveselește. Ca informație o mică inexactitate, chiar odinioară l’am întâlnit pe dr. Lippe, zdravăn, fără a se gândi macar a fi bolnav. Dar asta e un lapsus calami, nu înțelegem însă răutatea lui Nomoloside când zice că «știrea îl înveselește» Ești crud Nomoloside, cu toate aceste ce n’aș da să te pot cunoaște! Ești fața «Resboiului» ! Job. COMUNICATUL Creditului Urban Am publicat in numarul trecut la rubrica «Inserțiuni și reclame» un comunicat al administrațiunei Creditului Urban Care ni s’a trimes încă de vineri. Mulți au fost surprinși că am dat publicităței acest comunicat. Pentru a înlătura orice comentarii vom arăta că sâmbătă redacțiunea a adresat d-lui director al Creditului Urban o scrisoare in următorul cuprins: Domnule Director] Redacțiunea considerând că comunicatul ce ne-ați trimes spre publicare, nu este un respuns la articolele ce s’au inserat in «Evenimentul» asupra situațiunei Creditului, ci o chestie personală cu d. Se. Pastia, ve înștiințează că nu poate publica acest comunicat decât dacă ve veți conforma tarifei stabilite de administrația ziarului cu privire la iTiOOrfinii xi.xuvi. yxuui. Redacțiunea va atrage totodată atențiunea că a făcut o declarațiune categorică prin «Evenimentul», că deschide coloanele ziarului celui mai aprig apărător al administrațiunei Creditului in ceia ce privește numai critica ce s’a făcut situațiunea instituțiunei ce o diriguiți. Un astfel de respuns nu’l vom considera ca o ce știe personală și deci va fi scutit de ori ce plată. Primiți etc. Redacțiunea. In urm acestei scrisori administrația Creditului achitând suma administrațiunei ziarului, comunicatul s’a publicat la rubrica «Inserțiuni și Reclame», fără a’l comenta, fără a’l împărtăși. Astăzi am primit din partea d-lui Sc. Pastia, un lung respuns la comunicatul Creditului, respuns care’l vom publica mine. 3 BIBLIOGRAFIE In editura librăriei frății Șaraga, au apărut: Scrisori cătră Cornelia Emilian și fiica sa Cornelia de Henriettă și Mihail Eminescu. Volumul tipărit cu multă îngrijire pe hârtie de lux, este precedat de doua scrisori in facsimile, una de Henrietta Eminescu cătră d-ra Cornelia C. Emilian, alta de Mihai Eminescu adresată d-nei Emilan. Prețul 2 lei. Spleen este titlul unui volum de versuri, datorit penei Elizei Mustea. ULTIMA ORĂ TELEGRAME Serviciul special al «Evenimentului». Pănă la ora 8 1j2 seara nu ne-au sosit ultimele telegrame, probabil din cauza unei întreruperi sau întârziere. București 5/17 April Mitropolitul Primat a plecat orl la Călugăreni deși s’au făcut toate insistențele ca înaltul Prelat să mai remână in fruntea bisericei. Demisiunea Mitropolitului n’a apărut încă în «Monitorul Oficial». In cursul acestei septemânii P. S. S. a primit un număr mare de visite. Marți a fost vizitat de M. S. Regele și de principele Ferdinand și Principesa Maria. De plecarea Mitropolitului n’a știut nimeni decât număr restrîns de preoți. MOBILE SALON, IETAC, SUFRAGERIE și COVOARE. De vînzare până la 23 April cu prețuri reduse, din cauza plecărei în străinatate. Strada Arcu, casele Negruzzi, etagiul I. G. PANU. AVOCAT 152. Calea Victoriei. Bucureștipatru odăi cu bu-et Minat 111 1111/1111 111 A subsemnatului din stradela Albă No. 2 G. A. Cernea. II* C. MICLESCU OCULIST 18. Strada Capitan Păun No. 10. Orele de consultat sunt: 2—4 p. m.