Evenimentul, aprilie-iunie 1897 (Anul 5, nr. 1209-1277)

1897-05-01 / nr. 1231

mi Un poet plătit de stat, ca un comisar, iată ceva care nu ințeleg in ruptul capului! Se vede că aceasta o fi ultima formă de ,editură“ a poeților simboliști-impresioniști-instrumentiști, că u, aceasta n-o pot face literații noștri, ar fi ca și cum i-am include intr’un ospiciu, de milă ca pe niște betegi,onoare la care nu cred să aspire nici unul din literații romîni. Statul, dacă i-ar arde să încurajeze literatura, ar putea găsi alte multe mijloace, fără ca prin ele să jignească amorul propriu al literaților. Academia, ca să n-o uit nici pe ea, ar putea de asemenea să facă ceva in bine, dacă „nemuritorii“ nu s ar indesa să-și impartă premiile intre ei, sau,—asta e și mai rău,—să încurajeze spanacul. Ceea ce insă statul nu poate fice, iar Academia ar putea, dar nu vrea, putem face noi particularii, să răspîndim in cercul cunoștințelor noastre gustul de a se ceti românește. Părerea distinsului literat d. Olănescu- Ascanio de a se forma o societate și a face să apară o revistă pentru răspîndirea literaturei române in clasa înaltă, iarăși ie o idee bună. Dacă nu mă înșel in acest comitet ar fi să intre și cîteva doamne din lumea High-life a Bucureștiului,—și aceasta iarăși e nimerit, pentru că doamnele, cu oarecare bună-voință, ar putea să facă însemnate servicii literaturei române. Să mă credeți, nu toți acei cari ceresc franțuzește o fac aceasta pentru că ar fi posedînd o cultură mai rafinată decit a lui Eminescu sau Garagiale , dar pentru că așa e moda. Or, moda cine o dă mai bine decit doamnele ? Apoi gazetele ar putea să se ocupe ceva mai mult și mai des de literatură, căci n’ar avea de pierdut nimic, ba poate din contra, cînd literatura ar lua avint. Exemplul cu excelenta traducere a dlui Goșbuc, Aeneida lui Virgil, va rămînea clasic : nu știu dacă două ziare au vorbit de această traducere. * ^ £ Bine-ințeles nu cred că acestea sunt singurile *și ultimele mijloace prin care s’ar putea* îndruma literatura pe o cale mai bună, dar totuși ar fi ceva. Bibliotecele de popularizare iarăși își au rolul lor,dar despre astea altă data. © [UNK] CRONICA ZILEI Serbarea muncei Meseriașii Români de toate breslele din Iași, constituiți intr’o societate „Cooperativă“ înființată incă din luna Noembrie 1895, după datinele fraților de muncă din celelalte țeri, cari au ales ca zi de serbare a muncei, pe 1 Maiu stil nou, și au ales și ei după datinele țerei lor, ca zi de serbare anuală a muncei pe cea intăi zi de serbătoare din luna Maiu. Anul acesta membrii consiliului de administrație a societăței Cooperative a meseriașilor Romîni, in ședința de la 27 Aprilie, au decis ca in ziua de 4 Maiu să se ție această serbare, la care vor fi convocați toți membrii activi ai societăței, să ia parte la întrunirea ce va avea loc in acea zi la oarele 1 fix, de unde vor pleca in escursiune la grădina din Galata. Și cu această ocasie se vor fotografia toți membrii societari care vor fi prezenți. Din parte-ne nu avem decit a felicita pe meseriașii Romîni care și-au înțeles rolul lor, deși cam tîrziu, dar sperăm că i curînd această societate, va atrage m sinul ei pe toți frații de muncă, pentru a-i uni la un joc și ca un singur om, vor lucra cu pași gigantici pentru îmbunătățirea și progresul soartei lor. Grăbiți-vă frați de muncă din toate unghiurile* țerei și* imitați exemplele cele bune, căci numai prin unire, frăție și dragoste, veți putea culege roadele muncei voastre, intr’un timp mai scurt de cum cugetați. Înainte cu curaj și energie luptați, contra tuturor obstacolelor ce se vor pune in cale, căci drumul pe care ați apucat este cel mai nimerit. X EDIȚIA ll-a * Paris ora 4 p. m. Baron de Hirsch a oferit pentru bazarul de caritate suma 937,438 lei.j * * * Aseară un incendiu teribil a distrus circul Mollier, locul de predilecție a nobleței franceze. Un servitor a fost greu rănit.* * * Atena Se zice că Principesa Maria va părăsi Athena zilele acestea ducându-se la Berlin. CORESP. * * * FOAMETE La Arta in Amiros 45 mii țerani cer hrană. Spectacolul e groaznic. Din cauza mizeriei tifosul a prins rădăcini și face ravagii cumplite printre țarani. ♦ * Anglia și Rusia au cerut reducerea pretențiilor turcești.* * + In Epir turcii comit atrocități. RODRIGO. EVENIENTUL Bataia cazonă in Iași. Scena dureroasă petrecută alaltaeri in strada Lățescu, al cărei erou a fost locot. Petrovici,-a revoltat pănă și pe cel mai pacinic muritor. Dl general Iarca aflînd despre acest fapt, a dat ordin imediat comănduirei ca locot. Petrovici Constantin se fie dat inaintea consiliului de rlsboiu. Dl Maior Tarnoschi comandantul pieței a însărcinat pe dl locotinent Alexandru Vivoschi ajutantul pieței cu anchetarea. Dl Vivoschi insoțit de un sergent a fost la spitalul militar unde se află internat ordonanța Gheorghe Lemnaru victima sălbătăciei locot. Petrovici, luându-i interogatorul. Sermanul soldat, are capul umflat, răni mari pe obraz și în dreptul inimei o vînătae singeroasă provenită din lovitura cu călcâiul cismei Lemnaru abia poate deschide gura pentru a răspunde la interogatorul d-lui Vivoschi. Medicii spun că starea sănătăței lui Lemnaru inspiră mari ingrijiri. Procesul-verbal cu ancheta făcută a fost înaintat d-lui general Iarca. Socot. Petrovici torturătorul lui Lemnaru, a fost dat in judecată in mai multe rînduri tot pentru loviri grave asupra inferiorilor cum și pentru rea purtare. Sperăm că consiliul de răsboi al corp. 4 de armată care va avea nefericirea de a judeca pe locotinentul Petrovici, își va face datoria excluzindul din rîndurile armatei care prin purtarea-i scandaloasă ia palat prestigiul. Rep. Plecarea școalei de ofițeri După cum am anunțat prin ziarul nostru de ori, azi școala de ofițeri trebuia se facă o manevră pe șeful sf. loan de lingă Holboca, insă din cauza că majoritatea elevilor revocat ordinul erau prea osteniți, s’a de manevră. Azi dimineață elevii la ora 6 a plecat cu trenul spre Pașcani. La Focșani elevii vor vizita fortificațiile și in urmă își vor continua drumul spre București. Muniția și caii elevilor au fost trimese la București incă de afară. X Dl. general Baroti șeful statului major in unire cu dl. general* Iarca comandantul corpului al IV de armată, azi dimineață a plecat cu trenul de la Roman unde va inspecta trupele de acolo. La Locotinentul Gheorghe Macri din regimentul 12 Cantimir Birlad, fost la școala militară din localitate a fost pus in disponibilitate. Uitîm cuvînt —cu mult haz — La toamnă, dl. P. P. Negulescu va scoate o revistă in Iași, pănă acum a obținut colaborarea constantă a celuilalt orfan a lui Budi. Prin spitalul de izolare din strada Bulgară, eri s’a internat un copil in etate de 4 ani a locțiitorului Alexandru Liteanu din strada Nicoliță Ir. Id, grav bolnav de scarlatina.* Tot eri s’a internat in spitalul Pașcanu din Tatara și locuitorul Gheorghe Ivan de 4S ani din strada Șoseaua Trei-Calici bolnav de febratifoidă. De azi, prețul cărnei de vacă s-a urcat la 90 bani chilogramul. a Ministrul Haret eri a vizitat școala normală de învățători Vasile Lupu, Externatul secundar de fete, școala profesională de fete sf. Sava și biserica,Birnoschi. Dl. Haret aseară a plecat la București petrecut de cîțiva profesori partizani. In Iași dl. Haret a bătut apa in piuă, sei fie de bine. Din comuna Tomești eri s’a adus la parchet și de aici dus* la penitenciar pe locuitorul Ioan Pavel care a rînit grav cu un cuțit pe un alt locuitor. ¥ ... Aseara poliția a găsit rătăcită prin str. Nicolina pe copila Lucreția Ștefania de 4 ani. Copila a fost trimeasă la secția 2-a. " Lista de subscripție No. 41, pentru inundații din Măcărești incredințată d-nei Laura Constantinescu (Ploești) a produs suma de 67 lei de la următoarele persoane : B. A. 1 leu, B. B. A. 1 leu, C. B. A. 1 leu, A. B. A. 1 leu, Neculai Lascar 2 lei, St Gh. Cornescu 1 leu, G. Nicoleanu 1 leu, Sub Locot. Florescu 1 leu, Căpit. C. 50 b., X. 50, Capit, D. I. 1 leu, Gapit, Ghika 1 leu, N. 20 b., D. 20 b, Găpit: Segarceanu 1 leu, Cap. Popovici 1 leu 20 b., Titică 50 b., Gh. P. 1. 50 b., Ionescu Ștefan 1 leu, Capit: P. Velian 1 leu, Nait Gropeanu 1 leu, T. G. 20 b., D. Gh. 20 b., G. Gh. 20 b, G. G. 20 b., Căpit: Stoian 2 lei, Ghitza 2 lei, familia Boiu 4 lei, A. Ignat 2 lei, Vrăncianul 60 b., X. Y. Z. 1 leu, Aurel 2 lei, A. Gh. Enescu 1 leu, Z. P. 1 leu, Frodman 50 b., D. Dima 1 leu, Mayerschon 1 leu, Sfetcu Radu 2 lei, Haralamb Vasiliadi 2 lei, Avram Chersfeld 1 leu, Vasile Velnită 1 leu, Grigore Popa 50 b., I. R. 1 leu, A. Guperman 1 leu, N. Abramovici 50 b., Ș. Gheorghiu 50 b., H. Groper 2 lei, Gh. I. 2 lei, Ștefan Paraschiv 50 b., D. R. 1 leu, C. Dascalopol 50 b, Gh. Dascalopol 50 b., T. M. 50 b., D. Popovici 50 b., Toma Const. 1 leu, T. Bercovici 50 b, Stănescu 5 lei, Anonim 1 leu, L. și M. Constantinescu 5 lei. Lista cu No. 14 incredințetă d-lui Stere (Ploești) a produs 25 lei de la d-nii: G. Gherea 5 lei, A. Radovici 10 lei si G. Stere 10 lei. Lista cu No. 20 incredințată d-nei Teodorescu (București) au produs 46 lei de la d-nii : Dinică 2 lei, Marioara 1 leu, Zoe Băicoianu 4 lei, Luca 5 lei, Vasile 2 lei, Gh. 2 lei, D. I. Popescu 2 lei, Ion Eșanu 5 lei, Zoe Eșanu 5 lei, Melic 5 lei, Spirea 3 lei, Toma T. Blîndu 4 lei, Victor 3 lei. D-rul Guțu, a fost numit medic de plasă in județul Botoșani. Dl. Radu, deputat de Fălticeni se află in orașul nostru. In darea nostră de samă a concertului D-lui L. Singer, s-a strecurat o mică frază cu două înțelesuri la adresa tînărului violonist Vasile Borteanu. Declarăm că intenția noastră n’a fost de feliu răutăcioasă, ci din potrivă, noi aveam și atunci, ca și acum o bună ideie de talentul tînărului Borteanu, și regretăm că o scapare de condeiu a putut da loc la o greșită interpretare. XTIT. De cîte va zile văzui pe stradele lașului anunțat că in curînd se va juca piesa : „Fericirea in Căsnicie“ , eram curios să cunosc autorul precum și valoarea piesei, și intr’adevăr am aflat că ie de „Valabregue“. Mi-am procurat textul și m’am convins ; piesa ie de toată frumuseța și s’a făcut la Paris o serie de 250 representațiuni. Această frumoasă comedie să joacă in beneficiul simpaticului artist Mitică Constantinescu, acei care ne-au jucat in sata de 27 a. c. rolul Filip Derblay in piesa „Mîndrie și amor“ (Maitre des Forges) rol in care d-sa s’a aratat că i e un artist de valoare al teatrului nostru, sprijinul in același timp de steaua scenei Romane d-na Anstița Romanescu, pe care găsesc, de prisos a-i mai aduce laude, deoarece ie mult de cînd d-sa și-au atras admirația țetei întregi, despre modul ingenios,cu care știe a se înfățișa publicului. Să sperăm dar că publicul Iașcu va da tot concursul seu lui Mitică Constantinescu deoarece îl merită. In numărul viitor vom da o schiță din frumoasa comedie „Fericirea in Căsnicie.“ Aflăm că d. A. Triandafil din Huși și ar fi dat dimisia incă din primele zile după Paști. Pe de altă parte d. prefect Calligari a fost la București pentru a stărui să se primească această demisie și să ceară chiar disolvarea consiliului. Se știe că intre d-nii Calligari și Triandafil s’au născut mari neînțelegeri. D. Ministru de interne nu s’a pronunțat incă definitiv. Se crede că ocaziunea aceasta îi va servi de pretext să schimbe intreaga administrație. 3Parxia,si al nostru Colegilor mei de redacție Voi, colegi, ce soriți mereu Toată ziua păn ’n sară, Ori sînteți prea exigenți, Ori naivi din cale-afară. I. Gheorghiu, polițist, Dacă spînzură și bate, Și simpaticul prefect Nu vă dă nici-o dreptate , Dacă vermi, ori pui de raci Se ivesc fiindcă nu-i apă, Și consiliul comunal Dacă vrea mereu să ’nceapă Milioanele pe rînd, Manolache de nu știe Niciodată rolul său,— Ce mai tot stricați hîrtie Și-i combateți necurmat. Bălese să se sfîrșască ? Nu știți voi acest proverb : »Să nu ceri păr de la broască ?“ Pipo. Ele s’au ascultat la instrucție mărturii in afacerea privitoare pe fostul sub-prefect Andrei. Pe ziua de 3 Mai e citat și d-8a la instrucție. Faptul de care e acuzat d. Andrei e abuzul de putere. Ministrul de interne a aprobat proiectul pentru construirea a două crematorii, pentru arderea gunoaielor in orașul Iași. Costul acestor instalatiuni este de 180.000 de lei. Consulul austro-ungar din capitală, d. Goracuchi, a fost permutat la Cairo. Pănă la numirea unui titular, d. de Slujter, consulul austriac din Iași, a fost însărcinat - provizoriu - cu girarea afacerilor consulatului din București. £ In camera ungurească deputatul Varossy a adresat o interpelare guvernului asupra munților și pădurilor din județul Bacău, pe cari le stăpinesc frații Ghica-Comânesti și pe cari un comitat unguresc le revendică ca proprietate a sa. Știri literare Ziarele din Stutgard sunt pline de laudă pentru tînărul tenor român Popovici. lele spun că in interpretarea lui Rigoletto de Verdi, Teatrele din Stutgard n’au mai văzut un astfeliu de artist. Cosmopolis. In numărul său de Mai, pe lingă materiile deja anunțate cuprinde și seria a doua de scrisori a lui Turghenieff. In numărul viitor va publica ultima serie. In zilele de 5 și 6 Mai, consiliul de răsboiu din localitate va judeca mai multe procese de ale soldaților. S’a dat ordin sergenților de oraș ca se-și facă bluze de vară pe talie și cu două rînduri de nasturi, după modelul celor ofițerești. Asemenea’li s’a dat ordin de ași cumpără și pelerine inpermeabile. După cut vedem urmărirele și cercetările poliției contra prinderei, autorului ingrozîtoarei crimi de la viea Ionov, s’a stins pentru vecie. O Sîmbată sara 3 Mai se joacă la Teatru Național Moș-Teacă in beneficiul d-lui A. Rădulescu — Mariu ; dl Mihail Arceleanu va juca in rolul lui Moș-Teacă, iar Ghiță Dimitrescu rolul ordonanței (tigani). —Cei ce doresc se rida, Simbăta se *ine la teatru, întreaga clădire de la băile Slănicului sub denumirea de Cazinul Regal, in care intră Teatrul încăpător pentru 6 sute persoane, șalele de masă, joc de cărți, biliard, cafe, cofetărie și piano costă, pe epitropia spitalului sft. Spiridon 513 mii lei, dar nu 7 sute de mii lei, după cum din eroare s’a publicat in numărul de Duminică 27 Aprilie. Aflăm cu părere de rău, că starea sanătăței d-lui Pancescu inspiră ingrijiri serioase. Doctorii i-au interzis de a mai comunica chiar cu membrii familiei, prescriindu-i o liniște absoluta. Mâine 1 Mai se convoacă Sinodul spre a proceda la alegerea unui arhereu in locul vacant remas prin înaintarea P. S-sadior Băcăuanu la rangul de episcop al Romanului. Pentru acest post clerical, din Iași vor candida arhimandriții Varlam Răileanu rectorul Seminarului Veniamin și Canon Arămescu Donici profesor.—Mitropolitul Moldovei înclină mult in persoana arhereului Canon Arămescu Donici. *5 DI HUSE (Corespondență specială a Evenimentului Inmormîntarea d-rului Almagen. Coroanere.Discursurile.La cimitir. Asistența. înmormântarea dr- Almogen Duminică ora 1 a avut loc inmormîntarea D-rului Almogen. El a fost dus cu carul funebru al creștinilor și urmat, fără exagerare, de aproape trei mii de oameni. Carul era inpodobit cu unsprezece coroane donate de: D-na Peppe dr. Almogen, corpul medicilor din Huși, comunitatea israelită, societatea filantropică, societatea junimea israilită, d-na Bendorf, familia Gociu, familia Grunberg, Ianulescu, familia Herșcovici etc. Cordoanele erau ținute de d-nii: Dr. primar Manea, dr. Gadeiu, dr. Rapoțeanu, veterinar Boldescu, Cernătescu, președintele Trib Frunberg, farmacist, L. Herșcovici și Haim Aizie Wexler. La cimitir.—Discursurile După vr’un ceas carul funebru intra pe porțile cimitirului israelit, iar in urmă lume imensă compusă din femei, bărbați, și 6 copii. Aci d. Ianulescu ținu un admirabil discurs arătînd meritele defunctului, după acest discurs, care a făcut o vie impresie, d. doctorand Arnold Wexler ținu un discurs foarte simțit, in limba germană. Apoi, in mijlocul unei dureri generale, corpul tu acoperit cu țemnă. Asistența. Doamnele și D-șoareis Din marele număr de persoane car au urmat rămășițele pămîntești ale d-rului Almogen am remarcat pe d-nele: Virginie Bendorff care însoțea pe d-na dr. Almogen, d-na Gociu, D na Marie dr Gadeiu, d-na Smaranda Mihailescu, d-na Andriescu, d-na Simon Steinberg, d-na Max Steinberg, d-na Rachelle Rosenthal, d-na Fany Rappaport, d-na Bella Gotlieb, d-na Buerbach, d-șoarele Frederica Steinberg, d-șoarele Carp, d-șoarele Sloim Steinberg, d-șoara Herșcovici, d-șoara Bebora Wexler. XMXXXX traeque» Mavcovid Palatul Creditului Urban încurajat de marile succese obținute in sesonul anului trecut, recomanda și pentru sesonul 1897 amatorilor și numeroase ei sale clientele, marele și bogatul seu deposit de biciclete pentru bărbați, dame și copii a primelor și celor mai reputate mărci din lume cum : Humber marcă engleză superioară. „Cranvford“ Hagerstown „ americană foarte elegantă. „Witworth“, engleză successe neîntrecute Victoria, Dirrkopp, Naumann produsele primelor fabrici germane, mărci garantate și superioare in eleganță și soliditate. Asortament bogat in tot felul de accessorii si piese de îeșange cur. Pneumatice: Dunlop, Continental, Imperiale, laterna clopote greleuri, cauciucur, gume, gâmne, port-bagaje, unsori, cyclometre, pedale, șei, mantale , flanele, ciorapi etc. etc. etc. client. Atelier special pentru orice reparațiuni atingătoare de aceasenificează la învățătura gratuită. Velocipede cu locațiune. Mai recomandă și marele deposit de sobe diferite sisteme, mașine de bucate (plite) mobile de fier marca „Cornet“ cum : paturi, cuiere, mesuțe de noapte precum Și Mobile de grădină cum : Bănci, scaune, mese etc. STR. UPUPAl No. 37 | 1897 Este veritabil^te numai cu . - marca - ^ ..inel cu săgeți mis*m -MARCA- Í INEL CU SAGET! w cutii pe'io si c6'bihi Sf In tubukî pe co bihi. Beetes S. Buberge? De la facultatea de medicina din Viena După o practică mai lungă in spitalul Universal din Viena, mai in special, clinica prof. d-rului Drasde consilier de Curte. Stabilindu-se in Iași strada Bărboi No. 17. Consultati ani de la 8—10 a. m. și 1—3 p. m. Boale interne, de femei, copii și boale secrete. LA FARMACIA CURȚEI REGALE Axații Conga au sosit toate APELE MINERALE proaspete din 1897 direct de la surse respective și s-au regulat transporturi nouă in scurte intervale. Frații Conga JSs mipgpui pei V Jk "• Frumusețe b a fost pentru îngrijirea pieței Redacția Armanului General al taliei Pe anul 1897 — 98 cm va apare în curînd editat de către „L’Indépendace Roumaine“ București însărcinînd Firma. M. Léonblum a C-o din Iași Strada Ștefan cel Mare 27 cu primirea anunțurilor și adreselor din acest județ Rugăm pe d-nii Cimercianți și industriași cari doresc a figura în acestufragiu de o valoare incontestabila, să se grăbească cu adresele și anunciurile Domnțelor lor, nefiind decit un scurt timp pentru publicarea. un turneu mm B. G. IL.UTZVL au sosit toate APELE IMMUNT proaspete din 1897 direct de la surse respective Magasia Enghel (arnicari) S’a mutat alături cu spițăria Ilutza Hotel România.