Evenimentul, octombrie-decembrie 1899 (Anul 7, nr. 1927-1996)

1899-11-17 / nr. 1961

1961 evenimentul 1890 Ultime informații D. dr. L. Wechsler unul din cei mai harnici studenți ai facultăței noastre de medicină a depus cu succes doctoratul fiu in medicină. D. Al. Savin a trecut zilele acestea teza sa de doctor in medicină și chirurgie avînd subiectul despre hernii, teza e lucrată sub supravegherea și auspiciile d-lui colonel Corvin cari are după cum se știe 1000 de operați. Comisiunea a felicitat călduros pe tînărul doctor. S3 De la Consiliul de războiu După cum am anunțat eri s’a început la consiliul de răsboiu al corpului IV de armată, concursul pentru ocuparea unui post de grefier. S’au prezentat 17 candidați. Comisiunea este compusă din d-nii colonel Lambrino și colonel Pavio și d. căpitan Chirculescu. Subiectele tesei au fost următoarele : 1) . Despre înșelăciune și cum se pedepsește. 2) . Despre atentat in contra pudurei. 3) . Judecarea in contumacie a unui militar. 4) . Contravențiile de poliție se pot judeca de consiliul de răsboiu. 5) . Despre mandate in general. 6) . Cînd prevede legea că cineva nu poate lua parte in consiliul de răsboiu. 7) . Să se redacteze o sentință contra unui ofițer, care a delapidat bani de la stat, admițîndu-i circumstanțe atenuante. Azi Marți, la carele 2 lumi. incepe proba orală. X I Jandarmeria rurală a reușit a descoperi o bandă de falsificatori in comuna Frumușica. Banda e compusă din seașâ indivizi printre cari și doi țigani căldărari. In urma unor cercetări minuțioase jandarmii au izbutit a descoperi și pivnița unde falsificatorii turnau monede de 2 și 5 lei. In această subterană s’a găsit pe lingă o mare cantitate de monede false, numeroase argintării, covoare și 2 șaluri de mare valoare. Deaseminea in perete au găsit atîrnate cinci puști cu repetiție, trei revolvere și două securi. Ceia ce-i mai grav e că din această bandă se bănuiește a fi făcînd parte și un călugăr de la o mănăstire din apropiere. Cercetările urmează. Sub titlul „O mare trădare in Romania“, ziarul „Italia“ care apare la Roma, in numărul seu din 23 Noembrie, primi din Viena următoarea telegrama trimisă din București: „S’a descoperit că un antreprenor străin a lucrărilor de fortificațiuni militare, a vîndut oarecare planuri de fortărețe la doi ofițeri bulgari deghizați in lucrători“. La noi in țară insă nu se știe nimic despre acest act de trădare pe care ’l socotim ca o simplă fantezie. M Resultatul concursului de grefier de la consiliul de răsboiu al corpului IVI de armată, se va da in astă-seară probabil, sau mline. Un cadavru in i întma Primarul comunei Cotnari, a făcut cunoscut parchetului local, că in o fîntîna din comuna Valia, s’a găsit cadavrul locuitorului loan Neamțu. k. D. procuror local, ducindu-se in anchetă, a constatat că numitul loan Neamțu, fiind turmentat de beție, și mergînd pe lingă fîntînă a căzut in ea, inecindu-se. S’a dispus inmormîntarea cadavrului. Ori se afirmă ca mișcarea in magistratura ce trebuia sa aiba loc săptamana tracuta, nu se va face decit la sfarsitul acestei săptămâni. In cotuna Unghenii com. Bosia a fost găsit mort in casa sa săteanul Pavel Vasiliu. Săteanul era in vrăstă de 75 de ani. Fiind bănuiți că la mijloc e o crima n’a orânduit o ancheta. Corespondentul nostru din Dorohoi ne scrie ca in comuna Văculești un incendiu alimentat de un puternic vânt, a prefăcut in cenușa un șir de 4 case din preuna cu sutele și nutrețul aflator in ele. Duminică 21 Noembrie a. c. va avea loc in Vaslui, o reprezentație teatrală, organizate de d. Motăș, institutor. Reprezentația Se dă cu concursul d-lor frați Scorpan, I. Colceag și M. Rogojină* din Ieși, și promite a avea un desăvîrșit succes. Ori se telegrafiază din Ștefănești, că in comuna Ouranda comuna Babiceni s’a sfvirșit o crimă îngrozitoare. Crima a fost descoperită de conducătorul delegenței care se dtorcea de la gara Trușești la Ștefănești. El venind cu deligența, șanțul hanului din comuna a zărit in Ouranda cadavrul unui sătean in vrîstă mijlocie. Cadavrul era intins cu fața in sus dealungul șanțului scaldat intr’un sac de singe. Ambele mîine erau tăiate și fite de corp, iar in capul viteimei sta înfiptă o secure adine. In urma cercetărilor s’a constatat că victima se numește I. Abagiu. După cîteva ore criminalul a fost prins și legat in lanțuri. Mobilul crimei incă nu se cunoaște. El i s’a terminat instalațiunea eclerajului electric la băile comunale. * . X de zice ca dl Costea Balș inspector administrativ va fi însărcinat din nou a îndeplini funcțiunea de prefect a județului Neamț până la numirea titularului. ___________ Adevărată petrecere oricine o poate avea numai asistând la o serbare în familie. Subsemnatul cronicar alasta seară am am avut fericirea și onoarea de a petrece la nunta iubitului meu prieten d. Căpitan Eugeniu Cristescu cu drăgălașa d-ră Ecaterina Popovici. Nu găsesc cuvinte prin care se pot deferi bucuria și animația ce au avut’o toți invitații. La ora 8 seara s’a oficiat în saloanele d-nei Sevastia Popovici din str. Sărăriei, muma miresei, benidicțiunea nupțială, oficiată de cătră părintele Stamati, fiind ca nași dragaiașa d-ră Maria Teofănescu studentă și d. Ioan Haleriu inspectorul silvic al epitropiei sit. Spiridon, în fața nenumeraților invitați. După terminarea cununiei s’au servit invitaților șampanie și pișmturi. Valsul Le Fruit du manage opera cunoscutului compositor Antonie Cirillo, executată de un orchestru escelent, făcu ca frumoasele fecioare să sboare alăture de gentili cavaleri. Dansul dură neîntrerupt până la 12 din noapte, cînd dansatoarelor și dansatorilor li se servi un supeu *copios și care dură pănă la ora 2 de la care dată și pana la ora 8 dimineață dansul se ținu neîntrerupt. Din mulțimea invitaților am remarcat pe d-na și d-ra și d. Cardaș d-na și d-ra Pralea, d-na și d. colonel Dobrogeanu, d-na și d. Capitan Stoianovici, d na și d. Lo cot. Claus, d-na și d. sub Loct. Leon Popovici, d-ra Petrescu, d-rele Natalie Popovici, Maria Popovici, Beloi, d-na si d-ra Popescu, d-na și d. Locotenent Potropopeseu, etc. Domnii: Locotenent Giușă, Victor Rusu inginer, frații Paul, Take și Jorj Cardaș, Pralea student,ȘV. Panuș student, Sub-Lodt Hîrlescu. Apăteanu student, Zahana student, Costica Popovici, Andrei Popovici student, Andrei Ernest student, etc Petrecerea de la această serbare familiară a lăsat frumoase impresii tuturor și aceasta datorită amabilităței nestrămutate a d-nei Sevastia Popovici mama miresei.—Eu unul mărturisesc că îniața mea n’am avut ocasie a petrece mai bine ca la această nuntă.— Bel. O D-nul Halas casierul gărei Dorohoiu a făcut cunoscut direcției generale că îi lipsește din casă suma de 1300 lei. Direcția i-a acordat terminal legal de 3 zile pentru a depune banii, contrar d-nul Haltis va fi dat în judecată. D-nul Haltis bănuește că banii i s’a furat din casă prin chei false, de cine anume încă nu s’a descoperit. De la Iași s’a trimes un controlor pentru a cerceta cazul. Ministerul de interne a decis formarea unei poliții speciale pentru călători, spre a pune timpul in trenurile de capăt furturilor ce se fac călătoriilor. S-a acordat autorizația pentru a purta insemne străine. D-lui P. Missir, profesor universitar de a purta ordinul Nassau Oranje, în gradul de cavaler. Ministerul de interne a fost informat că peste 50 de familii evreești din Moldova sunt pregătite să emigreze săptămîna aceasta spre America. X Membrui grupărei de la DRAPELUL, s’a întrunit ori seara la d-nul Emil Porumbaru d pulat. Ei au luat hotărîri energice împotriva coteriei ocultiste. . .. x Majoritățile parlamentare sunt convocate pentru asta-seară. X Recepția cazarmei de infanterie regimentului 35 din Botoșani, care era să aibă loc săptămîna trecută, s’a amînat din cauză că d-nul maior Petrescu, șeful serviciului de geniu al corpului IV de armată, era bolnav. Recepția va avea loc in săptămîna aceasta. Concursul pentru bursele statului la Universitatea din București s’a ținut deja. Locuri vacante pentru aceste burse la Universitatea din Iași, sunt șase; patru locuri remase de anul trecut, neocupate și două devenite vacante anul acesta. Pănă in present la universitatea locală, nu s’a afișat incă concursul. O Duminică 21 Noembrie va avea loc la societatea Solidaritatea alegerea suplimentară pentru șeapte membri in comitetul național studențesc. La direcțiunea Liceului Național au sosit certificatele elevilor preparați in particular cari au trecut examenele in sesiunea de Septembrie. Direcțiunea a început deja se elibereze aceste certificate, invitînd insă pe elevii cari n’au prezentat incă actele lor de naștere, să le prezinte, neputîndu-li-se elibera astfel certificatele. In chestia sportului cămei, chestiune vitală, pentru țara noastră, putem semnala incă o reușită a guvernului nostru. E vorba de o reducere simțitoare a tarifului de transport lași-Berlin. Pănă acum un vagon de carne proaspătă de la Iași la Berlin, transportat cu mare viteză costa 2820 lei. După insistențele direcțiunei generale a căilor noastre ferate, s’a întocmit un tarif comun cu direcția căilor ferate germane, astfel că s-a făcut o reducere de 1 .000 lei de fiecare vagon. Deci in loc de 2820 lei, vagonul nu va costa de ci 1820 lei, transportat cu mare viteză. Iată o știre ce desigur va bucura toată lumea, dat fiind rezultatele strălucite, ce exportul camei la Berlin, va produce fără îndoială in țara noastră. Celebrul artist Malkowski, a sosit astazi dimineață cu trupa sa din București, telul Traian, iar sa a descins la otrupa la otelul Buch. La inspectoratul școlar, se continua lucrarea de alcătuire a tabloului complect de reușiții la definitivat in circumscripția Iași Imediat ce tabloul va fi terminat, il vom publica in intregime. . A . Din cauza epidemiei de variolă care a început se bătue cu furie printre elevii școalei private Institutele finite, cu incepere de ori sa dispus închiderea școalei pănă la 1 Decembrie. X Dl A. D. Xenopol rectorul Universităței cu acceleratul de astă seară, va pleca la București. Plecarea d-lui e in legătură cu ultimele numiri ce se vor face la catedrele de la universitate remase pănă in present vacante. După întoarcerea d-lui rector al Universităței de la București, colegiul universitar va fi convocat pentru ași da avisul asupra mai multor chestiuni. — Evadarea lui Mărunțelu Evadarea. Mărunțelu și Zdrelea autorii. Lupta lui Mărunțelu. — Zdrelea nebun. — Curagiul lui Mărunțelu Un soldat viteaz. Incercarea de răscoala. — Amănunte Din ancheta minuțioasă făcută de parchetul din Bacău cu privire la evadarea și inpușcarea celor 4 hoți din penitenciarul Tg Ocna aflăm următoarele amănunte interesante luate de la una din persoanle oficiale care a asistat la acea anchetă: In două numire anterioare am vorbit pe larg despre modul cum s’a plănuit evadarea și inpușcat cei 4 hoți care la toate somațiile făcute de santinele, n’au vrut a se supune. S’a dovedit că acea evadare a fost proectată de Mărunțelu și Zdrelea in următoarele inprejurări : Numiții criminali ce stau in gherlă, de la plecarea fostei gărzi a temniței, au inceput a fi scoși afară la aer și ținuți sub paza santinelelor căte jumătate de oră ; probabil in timpul cănd Mărunțelu se afla scos afară din celulă ar fi vorbit cu vre-un ocnași căruia ia dat planul de evadare și care la rândul seu a comunicat-o celor din temniță. In timpul cînd hoții încercau să evadeze, Mărunțelu se afla scos din celulă ca de obicei să-și ia porția de aer curat, după cum zicea el. Caporalul de gardă presimțind a nu fi Ceva curat la mijloc, vâzînd pe Mărunțelu foarte agitat, dete orda soldatului ce-l părea să-l introducă in celulă. Mărunțelu sa opune a se duce in celulă, protestând că incă nu ș’a luat complect porția de aer curat, caporalul îl somă să intre in celulă Mărunțelu se opune zicăndu i să-l Împuște dacă are poftă. Caporalul in 15 . O serbare în familie furiindu-se cu ajutorul soldatului cu forță luă pe Mărunțelu și-l duse in celulă.* * * Imediat ce Mărunțelu fu pus in gherlă, hoții care deja venise din saliie la poarta temniței, incepură evadarea, cei 4 hoți care fugise au fost împușcați pe linia drumului de fier ce trece pe dinaintea temniței și 2 in apa Trotușului de acest caporal și soldatul care avusese de furcă cu Mărunțelu. ji* Comisiunea de anchetă a opinat ca caporalul și soladatul care au împușcat pe cei 4 hoți evitând a produce o evadare generală a tuturor ocnașilor, să fie decorați. ♦ * * In timpul cînd cei 168 de ocnași incercau se facă evadarea, restul hoților de 2 i 3 ce remăsese in temniță incercau și ei a evada. Soldații care in acel moment se aflau de santinelă in ghiretele din lăuntrul temniței istorisesc că hoții umblau ca furnicele și care incotro, insă cînd au auzit detunăturele de arme toți sau liniștit intrînd fiecare in ateliere. Din toată ancheta s-a constatat că capii evadărei au fost cei patru hoți împușcați cărora Mărunțelu li-a comunicat planul de evadare. Mărunțelu, Zdrelea și incă cu 4 tovarăși din gherle, devenise ca niște animale turbate in timpul cînd hoții încercase evadarea, in special Mărunțelu nu-și afla loc in celulă injurînd teribil și isbind cu picioarele in ușa celulei. Zdrelea de furie că n’a putut să scape, a fost lovit in celulă de un atac de apoplecsie fiind găsit de gardian căzut jos in celulă cu clăbuci la gură. Direcția penitenciarului a hotărît ca Mărunțelul și ceata sa, se nu se mai bucure de nici o favoare. Bel. Amănunte asupra furtului din tren Plecarea din Iasi.Adormirea cu cloroform Furtul.—Trezirea.—Alarma. Cercetările. Amănunte. Iată amănuntele ce am putut afla, cu privire la noul furt comis in tren Alaltă ori noapte, a cărui victimă a fost dl Livezeanu, casier plătitor la inspecția 6 de mișcare, Iași. D-sa a plecat cu acceleratul de Simbătă seara la, 9 și 5 m. spre București Având a face plata personalului inferior al C. F. M. și a se opri la Mărășești. Avea asupră și 5.700 lei, din care 4000 in hărții, puse in o tașcă, iar restul de 1700 lei in argint, puși in o casetă de fer. Dl Livezeanu, sufere de insomnie, și lucru curios de astă dată un somn neobicinuit il apucă, și adoarme in stația Crasna. Se bănuește că ar fi fost clorofor ni mt A dormit tot parcursul dintre Crasna și stația Tutova, cănd acolo se deșteaptă. Dar mare-i fu surprinderea, cănd văzu că îi lipsește tașca cu 4.000 lei. S’a remarcat in timpul acesta, că personalul trenului se schimbase. Imediat s’a înștiințat parchetul de Bârlad, care a început cercetările. In același vagon cu dl Livezeanu se găseau d-nii procuror Stoenescu, inginer Bejan, care nu au observat pe nimeni, intrând in cabina d-lui Livezeanu. Cercetările continuă. Mesagiul regal cu care s’au dschis erî lucrările Corpurilor Legiuitoare a produs pretutindeni o impresie excelentă. Recunosc pănă și adversarii noștri politici că Mesagiul acesta reoglindește intr’adevăr actuala stare de lucruri din țară cînd acordă cea mai mare importanță chestiunilor economice și financiare, arătînd ceia ce trebue făcut pentru a nu opri in loc mersul inainte al vieței noastre economice. Au produs o impresie bună și pasagiile in care se făgăduește un budget intr’adevăr echilibrat și complectarea materialului de răsboiu cu veniturile prevăzute in budgetul ordinar. Un liberal a zis: — Dacă guvernul acesta va prezintă intr’adevăr proectele ce făgăduește și Parlamentul acesta le va vota, apoi vom putea zice că legislatura actuală va fi fost o epocă memorabilă in istoria țerii românești! )!| Publicație de Vînzare Subsemnatul perceptor Gh. 30 Grozești conf. art. 12 din legea de urmărire fac cunoscut prin aceasta că in ziua de 1, 2, 3 și 4. Decembre anul 1899 la oara 12 amează se vinde prin licitație Gazinul Regal din băile Silnic Moldova și Primăria Comunei Slănic județu Bacău averea d-nei Zoia Machei din băile Slănic comuna Slănic, obiectele ce i s’au sechestrat prin procesul verbal cu No. 119 pentru neplata sumei de ia 21.778 datorită din arenda Cazinului Regal din băile Slănic proprietatea Epitropiei Sf. Spiridon Iași pe timpul anul 1899-900. Obiectele sechestrate sunt prevăzute. In inventariul aflat in cancelaria percepției respective la Grozești și la ad țîa băilor Slănic unde se află un deosebit inventar lasat în biroul d-lui administrator. Diferite și numeroase articole aflata depositate la hala de lapte. Restaurant, cascada, cancelaria cazinului Regal, bufetii din cazin, sala de căișori, beciul cu băuturi spirtoase aproximativ valoarea 10.000 lei, sala teatrului, restaurantul cazinului Regal, un deposit de sticlării și porțelanuri în al doilea caz la cazin, un deposit cu lengerie idem în al doilea caz un deposit cu băcănie și făină de griu lîngă restaurant. In special art: serviciuri pentru masă din care sunt și argintate lengeni, sticlării, mobile, un piano, maneje pentru căișori, rulote, biliarde, scaune de pae, un cupeu, vinuri vechi și străine, cogneacuri, șampanie, malaga și altele, se notează că este imposibil a se descrie toate obiectele prin publicație fiind foarte numeroase. Prin urmare aceia care vor vor a concura la licitația acestor obiecte să se prezinte la locul indicat în ziua și ora fixată. Se cere concurenților să se depună mai întăi o garante de 5 la sută din valoarea obiectelor. Perceptor: Dorneanu. No. 464 1899 Noem. 4 1) Vânzarea obiectelor se poate face sau in localul unde se găsesc sau in alte târguri după cererea datorului ori după găsirea cu cale a autorităților financiare. Cheltuelile făcute privesc pe dator art 12 din lege.) EDIȚIA a IV-a (Știri tegrafice speciale) Constantinopole 16 Noembrie în urma monoperilor politice ale tinerilor turci și in urma asasinărei fiului marelui Vizir numit Eshanid—Bey s’au arestat pănă in present; 57 persoane. Sunt iminente de asemenea arestări incă. ♦ * * Aice se zvonește că mai mulți funcționari dintre cei deportați ar fi autori morali a asasinărei fiului Vizirului. * ♦ Sfîtt mare agitație domnește printre populațiunea de aici- Sunt temeri de tulburări. Sofia 16 Noembrie. Gameza Surefază a votat o Cecie prin care autozisează o banca stațională să zambuzseze Siietete de bancă in monedă de azct,int,plătind acriut. Londra 16 Noemb. ®in oPcztczmazitz- ; Senzcr le tolvafiază că ii- a veznatorat dlata fului j că o armată de 3000 Suzi , cavalezie și zece tunuzi se retrace instoreazașii Citiddienen. Londra 16 Noembrie. Aici se confirmă știrea că generalul Methuen in fruntea rinei puternice armate a cucerit orășelul Hanownesteroft luînd numeroase provisiuni și 2 milioane earti se. Londra 16 Noembrie. In marea luptă de la Bellemont burii au avut 10 morți și 1O de rîhiți. Asemenea au avut simțitoare perderi și armatele engleze. ^ Londra 16 Noembre Generalul Jurilor, Jonbert in fruntea unei numeroase armate, a luat drumul in spra Wareuthon. El a luat aceasta direcțiune pentru a impedica prin toate mijloacele armatele engleze de a trece rîul Tongelia. DIN ȚARA Se zice că junimiștii vor susține la președinția Senatului pe dl. Theodor Rostiri. * * lată numele deputaților cari compun comisiunea pentru verificarea titlurilor nouilor aleși 9 D-nii CC Avion, Radu Radulescu cap, Th. Manolescu și Barbu Gănescu ________________________Coresp București ora 2 EDIȚIA V. București 16 Noembre ora 3.20 Dl. C. Boerescu a fost ales președinte al Senatului cu 75 voturi. Candidatul junimist Theodor Rosetti a obținut 22 voturi, albe au fost 3. Acest succes strălucit a partidului conservator a fost primit cu salve de aplauze. BIROUL Camera va alege in unanimitate vechiul birou. Noul prefect de Neamț Ora 4 Noul prefect al județului Neamț a fost numit d. Bălănescu. * * * Primarul de Pașcani Dl Neculcea primarul comunei Pașcani a demisionat din această demnitate. GRANDS MAGASINS DU NOUVEAUTES Casa de reexpediție (Jalea Victoriei, 61. (alăturea de Hotel Imperial) EXPOSIȚIE DE TRAVINĂ ȘI IARNA Confecțiuni: Pălării, Corsage, Jupe, Jupoane, Capoate, Matineuri Boauri, Matase pentru Corsage, Bufarie, Voalete, Umbrele, Parfumerie etc. Catalogul pentru sesonul de iarna a apărut și se trimete gratis și franco ori cui îl va cere: i i DLCEI JULIS JALUZAT & C PARIS ! Dti UÎmilio 0 sanie mare o trăsu-I UO Vul ZaIUr £ mare și o cupea mică. f ' A se adresa la Administrația cassei Neuschotz str. Golia 83. $ Apa minerală naturală, t tc-digestivă, reconstituanta. AfEMIA-OYSPENIA -CLASETUL _I De 4 secole isvand Sint-Leger la s o ați- este cel mai universal apreciat %e de către toți. GANAI Dea nt 4- huna dintre apsie purgitiva Sf Roșia Broșteni situată in județul Vaslui, Plasa Racova, Comuna Ivanești, la o oră și jum. depărtare de orașul Vaslui în întindere de 178 fălci. Având 50 fălci pământ nou, da pădure destupată, 130 faici arabile, vie, livadă, casă de locuit, fănaț, pășune, șes etc. A se adresa la D-na Marie Geaur *Assan, direct la sus-zisa Moșie, sau la Administrație acestui ziar. —yaaweowhiHi mu ■imu m *