Evenimentul, octombrie-decembrie 1903 - ianuarie-februarie 1904 (Anul 11, nr. 191-293)

1903-11-19 / nr. 231

No. 281 informați! Ora 2. Un liberal-national, ne adunează o interesantă scrisoare, din care extragem următoarele : Lumea din Iași emite o sumă de conjecturi, care mai de care mai răuvoitoare la adresa partidului liberal, intrebîndu-se : „Mai au club ? unde se adună ? cetățenii cu interese unde pot intilni corifeii partidului Nu mai puțin răuvoitoare sunt și răspunsurile : „Clubul liberal s’a mutat la berăria lui Max ; alții spun la Coloseul regal ; ba nu, răspund alții mai glumeți in Păcurari, cevi mai la vale de berăria veche, intr’o speluncă “ Ce reese din toate aceste apreciațiuni, mai mult decit răuvoitoare, decit că opera de distrugere a clubului liberal din localitate e un fapt consumat, că clica—se știe astăzi de toată lumea cine o compune,—cu premeditare a urzit și săvîrșit acest act mișelesc, sacrificind partidul pe stîlpul rușinei și reducînd la cel mare mutism elita membrilor cinstiți din sinul partidului, care spre necinstea lor nu au curajul de a înfrunta ințepăturele și balele veninoase ale acestor târâtoare. Cărei stări i se datorește desagregațiunea acestui partid ? Cei interesați și cinstiți, nu vorbim de secăturile cu pretențiuni, nu vor să se întrebe ? E mai mult decit rușinos, ca un grup politic, fiind la putere, să ajungă un așa hal, nicit să fie gonit de proprietarul clubului ca cel mai insolent locatar ? Prin ce taverne proectează clica să convoace membrii acestui partid ? Membrii mai pudici vor bine voi să descindă in locurile impnde fregventate de clică ? Ne-aplicarea și culoarea statutului, formațiunea elicei și impedicarea acțiunei șefului in mod fatal a trebuit să conducă la această debandadă. Noi protestăm contra acestei infamii necalificabile, să auză centrul și cei ce sunt datori a auzi, că o mină de ambițioși ce cultivă smendicitatea și venalitatea cu rivnă, au pus la cale nimicirea partidului liberal din a doua capitală a țarei. Monstruoasa pruncucidere din Tâutești In comuna Tâutești s’a descoperit de către jandarmii rurali ai secției Copou o monstruoasă pruncucidere Iată faptele . Femeia Anica Boureanu, care trăia in concubinaj cu locuitorul Costache Cornea, născu zilele acestea un copil de care voia să scape, l’a tăiat in bucăți și dat la cîni ca să-l mînînce. Faptul a fost săvîrșit in complicitate cu concubinul ei Costache Cornea, mama ei Elena Boureanu și Varvara Săndulache. Ca indiciu in descoperirea acestui fapt monstruos a fost găsirea unui deget de a copilului. Criminalii au fost arestați, iar cazul inaintat parchetului Jandarmeria rurală secția Copou a descoperit autorii furtului de la ferma Speranța din Păcurari. Aceștia sunt Neculai Tîmpescu, Elena a Păvăloaei și Toadera Păvăloaei, toți din tîrgușorul Copou. Comisia a IV-a a inaintat jandarmăriei rurale dosarul cu acte pentru complectarea cercetărilor relativ la maltratarea evreului Alter Șmil Pincu de către niște indivizi necunoscuți, Capitala Moldovei este scoasă din acest punct de vedere, din rîndul orașelor din țara romînească și aci o lucrare de teatru trebuește supusă unei cercetări deosebite ? Dacă intr’adevăr d. Ibrăileanu a fost însărcinat cu cetirea piesei de ce a depus raportul just Duminică seara la ora 7, căci autorizația dată Duminică pentru Marți seara presupune că Duminică comitetul luase cunoștință de raportul d-lui Ibrăileanu. Dacă piesa nu conține nimic imoral sau dăunător ordinei publice de ce s’a dat autorizația pentru Marți și s’a oprit spectacolul de Duminică. Oricare om de bun simț își pune imediat aceste chestiuni și ajunge apoi la concluzia că ceea ce s’a făcut Duminică a fost o meschinărie și că această meschinărie a fost făcută de comitet după stăruințele bandei Pekoa-Voinescu- Dragomir- Popovici. Dar comitetul teatral, după cît ni se spune se pretează și la alta caraghiozlîcuri. Așa se vorba să se joace de societatea dramatică opereta Vagabonzii. Aceasta ar fi cea mai mare batae de joc și asupra acestei chestiuni vom reveni pe larg. A apărut volumul I din Studii Juridice a d-lui profesor Antonescu. In sir. Cruț ei a încetat din viață femeia Maria Zaharia, care era greu bolnavă de mult timp. Coșbuc în ungurește .De un timp s’au făcut încercări de a se traduce in ungurește, opere din autori romîni. S’a tradus astfel, din Iosif Vulcan, Caragiale și acum in urmă din Coșbuc. D. Kacziany Géza, distins scriitor ungur, a tradus de curînd ,Noi vrem pămînt“. Un alt traducător al lui Coșbuc este d. Róvay Karoly, public nd într’o revistă ungurească traducerile ,Mama" și „Sub patrafir“. Atît „Mama“ cît și „Noi vrem pămînt“ pot fi tratate de orice scriitor străin, pe cînd ,Sub patrafir“ este o icoană prea națională a noastră, ca să nu sufere perderi în traducere. Aniversarea morței lui Nicolae Bălcescu. Eri, 16 Noembrie curent, s’au Împlinit 51 de ani da la moartea lui Ncolae Bălcescu, încetat din viață la 16 Noembrie 1852, la Palermo. Reproducem din „Schițe din literatura romina,“ de d. prof. N. Iorga, următorul fragment relativ la sfirșitul lui N. Bălcescu : „Cererea de a-și mai vedea odată pămîntul iubit îi fu refuzată însă, nenorocitul se întoarse să-și caute între străini locul de agonie. Gonit de clima prea aspră pentru ei a Neapolei, refugiat în țara de lumină și de cer albastru a Palermului, moartea vine să-l prindă aicea, trei săptămâni după sosirea lui, la 16 Noembrie 1852, în hotelul Tinacriu. „Cind mai tirziu, după împlinirea in parte măcar a visului său de aur, misiune romina veni să-i ridice oasele pentru a le duce in țară, ele dormeau de mult amestecate cu cenușa comună, în cimitirul săracilor de la Palermo. D. N. Ionescu, trimisul, nu aduse decît testamentul și puținele lucruri rămase de la el.“ Scandalul de la Teatru — Explicația comitetului — Liberalul de aseară publică următoarele despre cele petrecute Duminică seară cind s’a oprit spectacolul de la Sidoli: „Deoarece piesa „Drama sîngeroasă din Belgrad are o piesă nouă care conform legei teatrului, trebuește adusă mai întâi la cunoștința comitetului Teatral, direcțiunea trupei care a anunțat representarea acestei piese la „Coloseul Regal“ depunind tirziu textul piesei pntru a fi cercetat, representația de aseară a fost minată. D. Ibrăileanu a fost însărcinat de comitetul teatral cu cetirea textului acestei piese. In urma raportului-lui Ibraileanu comitetul va decide." Comitetul teatral, cum se vede simte nevoia de a explica meschinăria comisă și a da detalii, ca nici odată, asupra cauzelor, care au adus după sine suspendarea acelui spectacol. Cîteva chestiuni se impun, acum mai mult de cit or cinci. D. Radovici a prezentat sau nu comitetului teatral o autorizație din partea direcțiunei generale a teatrelor din București și Craiova, pentru piesa în chestiune ? Dacă da, ce rost mai avea cercetarea cuprinsului piesei din partea comitetului teatral din Iași ? O autorizație dată de direcțiunea generală a teatrelor din Capitală nu este respectată in Iași? Așteptăm, ca și toată lumea muzicală, debutul lui Sauer in Iași Va fi o sărbătoare artistică, cum Iașul n’a mai avut de mult. Zilele acestea ministrul de finanțe va face proprire pe suma de 275000 lei, depusă la casa de Depuneri în contul lui Dan Albahari. Ministerul a declarat contestație în contra validărei popririlor de 20000 și 10000 lei făcute de Haini și Elias Albahari iar în contra validărei propriei sumei de 00000 lei, pe numele avocaților Vlădescu și Urlățeanu, a făcut apel. , I Cetim în »Adevărul:“ In procesul fraudelor înaintea Curței de Apel s’au luat note stenografice. Cel puțin putem afirma aceasta cu certitudine în ce privește pledoariile d-lor Dissescu și Djuvara. S’ar putea să ni se spună de pildă de „Voința Națională“ cine deține acele note și de ce nu s’au publicat ele ? Din Ploești. Eri in ședința consiliului județean, reprezentantul partidului consevator, Luca Elefterescu a propus o moțiune, prin care ca recunoștință obștească din partea județului, consiliul Prahovean să voteze și el, ca și cel din Vlașca, o sumă pentru ridicarea monumentului lui Cuza. Sala consiliului care era tixită de lume, a ascultat cu evlavie această moțiune . Conform legei această propunere trebuia să fie susținută de trei consilieri. Ei bine nu s’a găsit nici unul, dar absolut măcar unul, care să și însușească propunerea d-lui Luca Elefterescu. l’ublicul care asista la ședință a fost penibil impresionat d atitudinea majoritaței colectiviste din consiliu, întrunirea profesorilor ieșeni 1 In aula Liceului Național, Simi bătă sara a avut loc întrunirea profesorilor secundari din Iași, în ur ima convocărei d-lui profesor Hagaș. Tot ce Iașul are mai distins în corpul dăscălesc, de ambele sexe, a luat parte la ședință. • Să discută asupra situației corpului profesoral atît din punct de vedere material cît și din punct de vedere moral prin rezlețirea membrilor corpului didactic. Să pune în evidență importanța unirei profesorilor în cerc, mai ales în Iași, care trebue să fie în fruntea tuturor mișcărilor de acest soiu. , Să arată importanța unirei în cerc j a tuturor gradelor de învățămînt,cum și a legăturei cercului de la Iași cu celelalte orașe și cu capitala în vederea acțiunei în comun. Dl Găvănescul, prof. universitar, luînd cuvîntul declară că cu cea mai mare mulțumire iea parte în cercul profesorilor și crede că și colegii d-sale vor fi de acord cu d-sa, deoarece membrii întregului învățămînt trebue să formeze un singur corp unit spre progresul în general 1 al învățămîntului. 1 La această întrunire au luat cuvintul mulți profesori, din care notăm: d-nii: Hogaș, Gr. Buțureanu, M. Tomida, Meissner, Găvănescul, Praja, Tufescu, etc. etc. Și căzînd cu toții de acord s-au votat, în unanimitate, următoarele: Cercul profesoral ' 1) înființarea cercului corpului didactic. 2) După dorințele exprimate de corpul secundar cu o deosebită atenție va cuprinde și profesorii universitari. 3) Pindcă în Iași există cercul institutorilor, comitetul noului cerc să trateze cu cercul institutorilor pentru contopirea într’o singură societate a tuturor membrilor din corpul didactic. 4) Cercul profesoral ieșan să fie inițiativa de a se pune in legătură cu toate cercurile profesorilor din țară in vederea unei activități comune și in interesul întregului corp profesoral din țară. 5) Pentru înființarea și întreținerea cercului etc să votează de toți, ca din salarul fiecărui profesor să se dea 1 la sută pentru cerc. 6) In acest scop se votează, în unanimitate, comitetul cercului profesoral, compus din următorii: I. Găvănescu, prof. universitar, și director sem. pedagogic, M. Tomida, profesor și director liceului național, Calistrat Hogaș profesor, Meissner profesor și d-ra Strâtiescu, profesoară și directoara externatului de fete Comitetul va aviza la mijloacele ce se vor crede mai nimerite pentru instalarea și prosperarea cercului. 7) Comitetul ales, să intervină cătră comitetul fostului cerc al profesorilor in Iași, să treacă noului cerc, suma ce este variată la casa de depuneri și consemnațiuni. Cu aceasta, incheindu-se, s-a semnat procesul-verbal de înființare, dorind cu toții legătura cît mai strînsă între membrii corpului profesoral, care a avut și va avea rolul cel mai însemnat în desvoltarea culturei și in progresul Statului. Orele fiind înaintate, profesorii animați se despart spre a fi ci mai curînd convocați. Re. Emil Sauer Agenția Thalia, sub inteligenta conducere a d-lui T. P. Maximovici, a popularizat repede numele, ilustru pretutindeni, al lui Emil Sauer. Afișe mari și mici, elegante broșuri, fotografii—sînt premergătoarele marelui concert de la 1 Decembrie. Lui Sauer nu i se face reclamă, pe Sauer îl slăvesc—criticele entusiaste ale presei europene și americane Neîntrecut in arta sa, titan al cărui putere merge crescînd eroul cel mare al clapelor a ajuns, datorită genialului său talent, cel mai desevîrșit pianist al epocei. EVENIMENTUL La cinematograf »Istoria unei crime“, mare scenă dramatică în 7 părți. Inserții și Reclame*0 Dezmințire Văzînd înserat în foaia »Evenimentul“ No. 228 din 15 Noembrie, un anunciu semnat I. V. Cucu, Directorul școalei primare „M. Cogălniceanu", prin care sa face cunoscut publicului că i sau sustras din casă bonuri în valoare de 8000 lei, subsemnata în calitate de soție legitimă a numitului, desmint cele publicate și declar că acele bonuri nu sunt sustrase, ci se află în păstrarea mea, depuse de însuși d. I. V. Cucu, fiindcă nu arătata sumă sunt și bani de-ai mei. Aceasta spre știință. Zoea Cucu. (* Redacția nu respunde de cele cuprinse în această rubrică. La 25 Noembrie va apare în Iași Epigonii Literatură-Sociologie revistă lunară, la care va colabora un număr de persoane, care însamă un nume in mișcarea literară și culturală a Iașului. Epigonii respund unei necesități absout simțite in ce privește mișcarea intelectuală a Iașului și se prezintă publicului cu un material bogat și foarte variat, putind satisface cele mai mari exigențe in această privință. Abonament anual 20 lei. Ediția de popularizare numai pentru preoți rurali, învățători și elevi 12 lei anual. Pentru străinătate abonament anual lei 30. Un număr 150. Toate cererile de abonament trebuesc însoțite de costul lor. Se primesc anunciuri. Coquelin Cadet a dat ieri seara prima reprezentație in București, înaintea unei săli, firește, literalminte pline. Jocul și monoloagele sale au produs mare entusiasm ; ansamblul este excelent. Pentru spectacolul, care va avea loc, in Iași, Vineri, 2 Ic, n’au mai rămas decît puține bilete. După buletinul epizootiilor sosite la serviciul nostru sanitar în Bulgaria există actualmente următoarele epizootii : turbarea, cărbunele badenan, angina infecțioasă, riiaia oi, holera și brînca piticilor, variola și răpciugă. La Fotoplasticul Imperial din str. Goliei 54 sub Hotel Europa s’a expus pentru prima oară interesanta , serie : „Bosnia“. Sarajevo, Mostr, Jajie, Travine, Vezero, Bugojno, Maglaj etc etc. 5 Străzile, podurile, școalele, casele, fintînele publice, Cascada Plivat, cimitirele, fluviul Plrva, alergările de 1 cai din Cupreș etc etc. sunt intereesante de vederi din aceste locuri, ne- expuse pănă astăzi în fotoplastic și care se pot admira pănă Sîmbătă 22 Noembrie 1903 SE VINDE vin de Stînca (vițe de Cotnar) 4000 vedre, cu 8 lei vadra, vin roș și alb. Recolta anilor 1902 și 1903. In detail și în gros. A se adresa la redacție. MANASIA L de Confecțiuni de dame șîcopi Iași București LA PARISIANA“ Str. Lipscani 24 bis Str. Mare 35 ----M. Șmilovici Intorcându-se din străinătate unde a vizitat cele mai principale fabrici de confecțiuni ale Parisului ș Berinului face cunoscut că in ocaziunea acestui voiagiu a adus un rumos, bogat și elegant asortiman de confecțiuni ultimă noutate pentru actualul sezon de primavara și vară Avis onor, public și onoratei clientele. Proprietate». Sta jterii Frances Ape naturale de VICHT Celestine Möfjftal (si ralidé Grille Hauterive De vinzare 1 toate farmaciile, drngueriile și magazinele de coloniale, Depozit Central COCKS Cărtoașai Antracită din minele cele mai renumite Str. Lăpușneanu No. 26 in curte (Casele Capucinski) NB. Comenzile se pot face prin o carte poștală._____________ Cumparați numai Conserve?!© de la gument Staicovici iursnisorul Curței regale se află la toate băcăniile Depositul pentru Iași la frații Smirnov CmiiMATQi BáF Electro-Bioscop Str. Lăpușneanu, în curtea hotelului Traian. Pentru prima oară în Iași, cea mai perfecționată minune a veacului. Seral 4 representațiuni: la 7 ore, 8 ore, 9 și 10 ore. La fiecare 6 zile program nou. Prețurile: Locul I, 1 leu; locul II, 70 bani; locul III, 40 bani. Copiii plătesc jumătate._______________ A sosit un mare transport Balta? /«stria ede prima calitate. Cereți deci la toate băcăniile ZAHAR AUSTRIAC Depositul la Magasinul A. WEINERI5 în curtea caselor Neusehotz strada Golia 83 unde se vinde cafea, ceai, luminări, untdelemn, en detail și en gros cu prețuri reduse. Căpitan A. Stroja .Fost comisar regal. Demisionat din armată, se ocupă cu procese de competința consiliilor de război, chestiuni atingătoare de recrutare, căsătorii militare etc. Str. Sărărie 107 Virgil Jiolbarr Qrosat Strada Lozonschi, No. 16 a Moașa & ItagMt Piața Unirei Ao 19 Stoița Către boeri și norodul ieșan ! Odată cu Sf. Dumitru luatu-s’a hotărârea că baș-bucătarul Tanase, apostolul Tanase a mîncărilor crăești, să fie tocmit la Boltă. Noi, jos iscăliții frați Amira, facem cunoscut obștiei otcupului Ieșilor, că vor găsi mîncări ziua și noaptea, pe prețeftin. Ne mai îngrijim de mese mari, nunți boerești și de tîrgoveți, chefuri și celelalte, ca să aducem mîngăere și veselie în sufletele boerilor și tîrgoveților din vechiul scaun de domnii a voevozilor Moldovei. Bucatele se uda cu vinul băut de cronicarii moldoveni Costin și Ureche, precum și mai noii stiharhi Eminescu și Alexandri. Frații Amira ANUNCIII Cel mai mare și renumit magazin de confecțiuni din țară. „La Principesa Maria“ din Iași, Str. Ștefan cel Mare Nou, face cunoscut onor. P. T. și onoratei sale clientele că a sosit un bogat asortiment de Confecțiuni pentru Dame și Copii, ultimele rachete ale sezonului, de la fabricele cele mai renumite din streinatate. Prețuri moderate. Școala de Sepicicu liura „Vitlimescu-Mironeana“ S’a mutat în Iași strada Paladi No. 1 Pentru a da o mai mare desvoltare industriei Sericicole, țeseturilor și cusuturelor și pentru a se primi solvente externe și interne și sem interne, avis amatorilor de industri casnice și naționale. Un profesor care libere, dorește a da lecțiii private. A se adresa la liceul internat, domnului A Guerive. Proprietar _______Aren Koloufeld Dr. A. Horovitz de la facultatea din Viena Specialist în boli interne, de pele și sexual Strada Golia No. 19 (Boli sexuale și de pele învechite se vindecă cu siguranță) Tratament și prin corespondență CRIME POUDIțE savan Recomandate doamnelor pentru a înălbi, a catifela și a îndulci pielea feței și a minilor. I mlMrEÖ TInhí SIS îl 3 r S?sa de din fabrica Mii si mali cucuiul lagasin Coloniale Delicatese si comestibile Frații Smirnov Avem onoare a aduce la cunoștința onor. Public și onoratei noastre clientele ca, pentru curentul seson de iarnă, ne am asortat cu toate articole de Coloniale, Delicatese, Comestibile, Lichioruri, Vinuri și șampania de toate soiurile, atit din străinătate cît și indigene și suntem deciși a le vinde cu prețurile cele mai reduse Delicatesele precum : Jambon de Praga, Patos de foies gras, Gervais, Camembert, Port-Salut, Brie, Unt, somon de Ithon, Icre moi, fere de știucă etc. etc, le primim mai in fiecare si proaspete. Asemene posedăm deposite mari de : Conserve alimentare a Principelui Știrbey, pe care le vindem cu prețurile fabricei, conserve alimentare a renumitei fabrici Staicovici pe cari le vindem cu 1O la sută sub prețurile fabricei, Conserve alimentare a renumitelor case franceze Amieux, Louis și sampiquet, Ceai Anani Kievsky, Biscoturile cele mai gustoase a renumitei fabrici englezești Huntley <£• Palmers, Rhum St. James, Untdelemn a renumitei Casa Robertei pe care vindem cu Lei 2,75 bidonul, Icre negre tescuite de Taigan precum și orice articol de Coloniale, astfel că suntem în plăcută posițiune a satisface pe deplin dorințele a unor cumpărători. Magazinul nostru s’a bucurat totdeauna de încrederea generală și sperăm deci ca, in vederea calităților superioare a mărfurilor noastre, a convenienței prețurilor noastre și al serviciului nostru promt) care a devenit chiar proverbial, onor. Public și onor, noastră clientelă, ne vor favoriza și de acuma înainte cu încrederea lor, onorindu-ne cu prețioasele lor comenzi și a asigurăm anticipativ că nu vom cruța nimic și vom pune tot zelul nostru spre a-i satisface in toate privințele. Cu distinsă stimă. Frații Smirrnov Atelierul și editura de lucrări fotografice și depositul d ie aparate fotografice și vederi stereoscopice úm üomínat pstoreeasca și streinătate bgB. (Sfjatand ct. (9c, s’a mutat de la 26 Octombre, în str. Lăpușneanu No. casa Walter. Instalațiune nouă, confortabilă și modernă. Lucrări artistice Prețuri și premii excepționale._______________ de la Casele Motăș__________ _