Evenimentul, aprilie-iunie 1905 (Anul 13, nr. 40-108)

1905-06-24 / nr. 105

=Ds I3 £ 33 ■ O 5DÜ3P03 =Ds3Ag33Ji 39 X 3m 91 3 32 ) ■Va1 No. 105 loc In gradina Fabricei de bere „Zimbru“ a 2-a mare serbare dată de societatea de gimnastică „Turn-Verein“, în folosul echipei de gimnastică. Programa e din cele mai variate și în ea se cuprinde bucăți care vor stârni admirația publicului. Intre altele amintim că vor fi producțiuni de gimnastică la diferite aparate, executate de cei mai buni elevi și membri, de sub conducerea prea cunoscutului și eminentului maistru de gimnastică a societăței Turn- Verein T. Berescu, apoi Teatru de operete, focuri de artificii, barae cu flori și confetti, concurs de tir cu premii, dans familiar etc. Intrarea 50 bani de persoană. Mai mulți foști sub-comisari din localitate, vor pleca în ziua de 30 Iunie în Capitală, spre a lua parte la Concursul de sub-comisari, ce se va ținea în acea zi la prefectura poliției. O Slmbătă se va împărți la prefectura de județ, ajutoare bănești mai multor săteni, din județul nostru. Odată cu începerea noului an școlar viitor, condițiunile de admiterea în școala superioară de Științe Politice de Stat, vor fi restrînse. După cit știm, nu se va mai primi decât absolvenți a 8 clase liceale. • Marți 21 Iunie, s’a închis la Botoșani sesiunea de vară a Curței cu juri. Curtea a fost presidată de d. Porfiriu, membru la Curtea de apel, din orașul nostru. • Colaboratorul nostru,d Neculai D. Popa-Vioreanu, și-a trecut cu un deosebit succes examenele de: Drept Constitutional, Drept Penal și Procedura, Statistica și Demografia, de la facultatea Diplomatică-Politică, a Școalei Superioare de Științe Politice de Stati din Capitală. Peste cîteva zile se va deschide la Hirlău, iarmarocul anual de Sf-ții Petru și Pavel. ° Cu începere de la 1 Septembrie a. c, se vor înființa în județul nostru cîteva școli rurale. ° D. sub-locotenent Carp D., din regimentul No. 12 Cantemir, a fost permutat în regimentul No. 13 Ștefan-cel-Mare, din localitate. Anul atesta hramul bisericei de la Slănic, ce are loc la 20 iulie, va fi sârbători cu o mare pompă. Serviciul Divin, va fi oficiat de I. P. S. S. Mitropolitul Partenie al Moldovei și Sucevei, asistat de P. S. S. Arhierul Ghenadie Georgescu, egumenul bisericei Sf. Spiridon și Vicar al Mitropoliei și înconjurat de un mare număr de preoți. • Mîine seară Vineri 24 Iunie, va avea loc la grădina Copou, după cum am anunțat, o frumoasă serbare populară organizată de Societatea „Fraterna Română“, pentru mărirea fondului. Se știe, că serbările de asemenea natură, ce această societate le-a organizat in anii precedenți, au fost din cele mai bine reușite. In vederea manevrelor regale, ce se vor desfășura la toamnă între Tg.Frumos și Ștefănești, autoritățile administrative, au primit ordine de a întocmi un tablou de toți acei proprietari, care vor putea găzdui pe ofițeri. O Corporația meseriașilor din Botoșani, au ales ca membrii pe d nii Grigore Elefterescu și loan Botez, in locul d-lor I. Vizitiu și Neculai Ionescu, iar d. Constantin Stanciu, a fost ales membru in comisiunea de arbitri in locul d-lui A. Braitenfeld. O La 1 August a. c., se va ținea în localul prefecturei noastre de județ, licitația publică prin oferte sigilate, pentru darea în arendă pe periodul 1906—1916 a mai multor păduri ale Statului. O „Inima Romînă“ e titlul unei prea frumoase compozițiuni muzicale datorită cunoscutului componist iefan Ch. Bernstein, care de astă dată a pus pe note cele mai duioase melodii romînești, pornite cu drept „din inimă“. Poeta, a trimes zilele acestea la Paris, pentru premiul „Femma“, ce este pus sub președinția Carmen Sylves, versurile sale în franțuzește „Alexandrine“. O In ziua de 29 Iunie a. c. se va oficia la Mitropolie un parastas pentru odihna sufletului lui Mihai Eminescu, cu ocazia aniversărei morței lui. D. C. Blumenfeld, secretarul nostru de redacție, ș'a susținut eri la orele 5 p. m. cu un strălucit succes teza de Doctorat in Medicină și Chirurgie, tratînd despre Contribuțiune la studiul Etiologiei paraliziei generale progresive. Comisiunea examinatoare, una din cele mai severe compusă din d-nii dr. Bogdan președinte, Russ, Negel, Riegler și Manicati de membri, s'a întrecut în a aduce dogii colaboratorului nostru, azi doctor în Medicină, acordîndu-i nota nouă. In special d-nii profesori d-rn Riegler și Manicatide au felicitat călduros pe d. Blumenfeld, lăudînd în termeni foarte măgulitori competența și claritatea cu care a tratat și desvoltat subiectul tezei sale de Doctorat. Noi, camarazii săi de redacție, nu putem decit să ne unim din suflet la laudele bine meritate ale comisiunei examinatoare și, mîndri și fericiți că un coleg al nostru s'a distins chip atît de deosebit, îi dorim cu drag inimă succese frumoase în domeniul bogat al științei medicale, cu speranță și de acum înainte va ști să atragă atenția oamenilor drepți prin meritele sale, de cari a făcut atrtei dovezi. ° D. Constantin Ivașcu, prefectul județului, a plecat el dimineață în inspecție prin județ. ° Toți membrii corpului didacti primar, vor fi convocați la revizoratul nostru școlar, spre a se consfăta și a-și da părerea asupra modificare legei învățămintului, ce d. M. Vlădescu, ministrul Cultelor și Instrucțiunei publice, vrea să o facă. ° *A doua sesiune de examene la școala superioară de Științe Politic din Capitală, va avea loc în cursu lunei Septembri a. c. înscrierile pentru aceste examen se vor face până la 10 Septembrie . In cursul lunei viitoare se va face sfințirea a cîtorva biserici, restaurate de curînd. Sfințirea va fi oficiată de P. S. S Archiereul Ghenadie Georgescu, vicarul Ss-tei Mitropolii a Moldovei ș Sucevei. seMN»» ■ ■ ULTIMELE INFORMAȚII . Noii membri ai Camerei noastre de Comerț, vor fi convocați în cursul viitoarei săptămâni, spre a se proceda la alegerea binpoului Camerei. P NI se comunică că alaltă ori seara, a căzut în partea apusană a județului nostru, o torențială ploaie, însoțită de grindină și care a cauzat oarecare pagube prin unele locuri. • Azi dimineață s’a oficiat la primărie, cununia civilă a d-lui Bujor, profesor Universitar, cu gentila și mult drăgălașa d-șoară Agripina V. Popescu. ( Felicitările noastre. 1 ) Săptămîna aceasta, d-na căpitan Stergeanu, născută Piso, care a apărut de curind pe arena literaturii va merge la Sinaia, spre a presenti M. S. Reginei, noua sa lucrare ,Reziő“ sau „Lupta intre Ideal și * 1 Real11, feerie în 5 acte și 4 tablouri , versuri Cvragiu, care a fost inchinat M. S. Reginei. Această feerie va fi jucată, sub patronajul Reginei, la Teatrul Național, din București în viitoarea stațiune. EVENIMENTUL K dubleS *. ~ — Telegramele „EVENIMENTULUI“ — Serviciul Agenției Române — șj Nouă neînțelegeri la Odessa Odessa 5 Iulie —Aseară neînțelegerea a isbucnit din nou între mateloții cuirasatului „Pobiedowoszew‘‘. Comandantul a înștiințat autoritățile și a debarcat șase instigatori sub escortă. Vaporul englez „Granley“ arestat ieri a fost lăsat liber, după ce a fost examinat cu multă grijă. Torpiloarele aflate îa port au plecat. Lucrul a fost reluat. Vapoarele streine sosite pentru a încarca mărfuri au plecat spre Chersone, Nicolojev și Sevastopol. Vasul Potenkin la Feodosia Odesa 8 Iulie.Agenția telegrafică află că escadra Mărei Negre sub comanda amiralului Krieger, care se îndreptase din nou spre Odessa s'a înapoiat la Sevasstopol. Aceiași agenție spune că vasul „Kneaz Potenkin“ a sosit la Feodosia unde a cerut cărbuni și proviziuni. Medicul a cerut municipalităței săi garanteze securitatea pentru 24 ore. Vasul Potenkin la Varna Sofia 5 Iulie.Torpilorul rus „Stremitelny“ care urmărește cuirasatul „Kneaz Potenkin“ a ancorat aseară la Varna, în fața castelului Euxinograd. După ce a luat cărbuni și apoi torpilorul a plecat azi dimineață cu o destinație necunoscută, Guvernul bulgar a ordonat autorităților din port se dezarmeze imediat orice bastimente rusești resvrătite care ar ancora la Varna, sau să le invite să părăsească portul. Știre falsă Petersburg 5 Iulie.— Agenția telegrafică rusă află ca știrile, după care mai multe puteri străine ar fi cerut guvernului rusesc despăgubiri pentru perderile suferite de supușii lor cu prilejul ultimelor tulburări din Odessa nu sunt întemeiate. Noul ministru de războiu al Rusiei Petersburg 5 Iulie. Ziarul Oficial publică primirea demisiunei ministrului de resboi Sahharof și numirea generalului Roediger ca ministru de resboi. Inspectorul general al cavaleriei, generalul Balitzino a fost numit șef al statului major. După un ordin de zi militar, publicat în invaidul rus se înființează postul de șef al statului major general, supus direct ordinelor împăratului pentru tot ea privește chesiunile militare și pregătirile de răsboi. Șeful statului maor general este numit membru pemanent al comitetului de aparare și o parte la toate ședințele autorităilor superioare și are dreptul de veto n toate chestiunile cari sunt de competința statului major general. Agonia telegrafică declară neîntemeiată știrea dată de „Rusky Listok“ după care o mobilizare generală ar fi iminentă. Indicerea păcei . Londra 5 Iulie. — „Daily Telegraphi< află din Tokio că ajutoarele plenipotențiarilor pentru negoiarea păcei, vor fi probabil directorul biuroului afacerilor politice, ecretarul de legațiune Adakh, dirctorul biroului de informațiuni cato, secretarul privat al ministrului afacerilor streine Honda, atacatul de marină de la Washington Tadohita. Presa japoneză exprimă satisfacția ei pentru această alegei și declară că acești oameni vor . diplomații cei mai capabili ce Japonia a putut alege, adaugă că au intervenit împrejurări cari îmbum ătățesc perspectiva încheerei păce Reparări de bastimente Londra, 5 Iulie.—„Daily Telegraph află din Tokio că Oshina, ultimii contra-torpilor construit la Koure, a fost pus în serviciul marinei japonezi . Amiralul Nebogatoff și 81 ruși vor transportați la Kioto. 1 Bastimentele „Bejane“ și „Peresv ■jet“ vor fi reparate la Port Arturi apoi duse în Japonia, unde vor fi reparate radical. Ciocnire Londra, 5 iulie. — După o depeșă din Shanghai, vasa lus Vladimír s-a ciocnit cu vaporul de poștă austriac China. Ambele vase au suferit avarii ușoare. Bandele revoluționare și Turcia Belgrad, 5 Iulie.Cercurile competente declară relativ demersurile poștei în privința trecerei bandelor revoluționare pe teritoriul Turciei, el guvernul sîrbesc a luat de mult încă, măsuri riguroasi la fruntaria sîrbo-turcă, dar că menținerea situatiunei normale e impedicată de emigrarea mereu crescîndă a elementului sîrb din Turcia în Serbia Meetingul musulmanilor la Scutari Cetinge, 5 Iulie.—Un mare meeting s’a ținut la Scutari de către notabilii musulman cari au cerut telegrafic la Constantinopol destituirea lu Haidar Pașa. Dejun diplomatic Paris 5 iulie.—D. Rouvier a oferit la ministerul afacerilor streine un dejun ambasadorului extraordinar al Statelor Unite, venit să ia râmășițile pămîntești ale amiralului Jones. Din cauza dejunului recepția diplomatică de Mercuria a fost amînată, Conversațiunea d-lui Rouvier cu prințul Radolin a fost amînată pe mîine. Furtună violentă Milan 5 Iunie.O furtună foarte violentă a desrădăcinat copacii resturnînd ma multe case, precum și statuia de la catedrală. Circulația tramvaelor a fost întreruptă sunt mai mulți rîniți. La Musaco vîntul a dărâmat două coșuri de la uzina Moneta, producînd stricăciuni clădirei și făcînd mai multe victime. Au fost 5 morți și 7 rîniți. Accidente la cursa de automobile Clermont Ferrand 5 iulie.Cei 18 concurenți ai cursei Gordon -Bennet au cîntărit automobilele lor pregătinduse de plecare, ei au plecat la 6 ore dimineață la intervale de cite 5 minute. Girantul și un redactor sportiv de la „L’eclair“, care se plimbau cu automobilul au fost resturnați. D. Rochord girantul clubului automobilelor din Franța și-a rupt piciorul. Mecanicul a fost ușor rănit ; și alte persoane au fost confusionate. * ti Rezultatul oficial al cursei este : 1) d. Thery, frances; 2) d. Nazzari - italian ; 3) d. Cagno italian ; 4) Caillas frances. “ Potolirea exceselor din Odesa de Odesa 5 iulie.—Aspectul orașului e liniștit. Porturile militare din oraș au fost reatrase de la primărie și de la alte stabilimente publice în localitate. Au sosit multe persoane venind de la Cherson, "i Nicolae" și alte porturi ale Crimei. Redactorii ziarelor vor reclama azi guvernului contra censurei prea riguroase, Rusia cerând ajutor Germaniei Londra 5 Iulie.— „Daily Mail“ află din Hamburg . Circulă zgomotul la Kiel că guvernul rusesc ar fi cerut ajutorul guvernului german, pentru cazul eventual, în care răscoala mateloților s’ar întinde și în portul Kronstad, pentru că in acest caz rebelii ar putea bombarda Petersburg. Grevele din Rusia Petersburg 5 Iulie. Direcțiunea uzinelor Putilov a invitat pe greviști să reia lucrul mîine, căci în caz contrar fabrica va fi închisă. Uzinele sînt ocupate de cazaci, infanterie, polițiști, jandarmi călări și pe jos. Se afirmă că lucrătorii uzinei La ferme s’au pus și ei în grevă. Actualmente sunt 25000 de greviști aparținînd fabricelor din jurul orașului. Puternice detașamente de infanteri și cazaci patrulează. Ordinea nu a fost până în prezent turburată nicăeri. Mareșalii nobilimei la Țar Petersburg 5 iulie. Mareșalii nobilimei Trubetshi și Godovici au fost primiți în audiență de Țar. Ei au remis împăratului memoriul redactat; 26 mareșali ai nobilimei cari au aderat la declarațiunea reprezentanților sems- i Nelnțălegerile de la Koenigsberg ’ Koenigsberg 5 Iulie.—„Koenigsberger Zeitung ” anunță că regimentele fortăreței rusești Kovno refuză de Vineri să facă acte de supunere. In aceiași situație s’ar afla și garnizoana I de la Erdkuhnen și Wirbelsen. Condamnați la moarte Berlin 5 Iulie.—„Localanzeiger”i află că în ultimele 24 ore, 160 persoane au fost condamnate la moarte sau uciși. Refuzul rezerviștilor ruși de a face serviciul militar Paris 5 Iulie.— „L’écho de Paris“ află din Petersburg că după ultimele știri nu există nici o îndoială că rezerviștii din guvernămintele Moscova, Kiev și Petersburg refuză să facă serviciul militar și dezertează în masă. Atentat Bjelostok 5 Iulie.—O bombă asvîrlită în centrul orașului, în str. Lipoff, unde se află poliția, a făcut multe victime , mai multe focuri de puști au fost auzite. HaviCHYM VICHY celistims BSBB m I mim—ii I— — ] mu hi vwim nw 111 w i 11 i mMTIF VI CHYGRANDE GRILLE ViChy H ppiTAL BBBMIMI 1905 torrilor și municipalităților, au fost primiți de țar la 19 Iunie Memo-ul releva necesitatea de a se pune imediat in esecutare reforma făgăduită și de a se convoca reprezentațiunea națională împăratul s'a arătat favorabil memoriului și a spus că așteaptă prealabil ca proectul lui Bulygin să fi fost examinat de consiliu de miniștri. Aceasta va fi făcută peste cîteva zile. Eforia Spitalelor Civile BUCUREȘTI PUBLICAȚIUNE In ziua de 16 Iulie 1905, ora 10 jum. a. m. se va ținea licitație publică cu oferte închise la Eforie, B-dul Elisabeta, pentru arendarea Munților Negrașu, Fundurile, Ziliștea și Treisteni, din Prahova, pe period de 10 sau 15 ani, cu începere de la 23 Aprilie 1906. Domnii concurmi spre a lua parte la licitație vor trebui să depună garanție provizorie lei 3.000. Condițiunile speciale, precum și ori-ce informațiuni se pot lua la Serv. Bunurilor Eforiei în zilele și orele de lucru Licitația se va ține conform art. 72-83 din legea comptabilității publice. No. 2130318 Iun 1905 Les Eaux de Vichy Si nous parlons des Eaux de Vichy, si connues et si employées chez qpus pour leur merveilleuse efficacitó dans Ies maladies du foie, de l’estomac et de l’intestin, dans lagoutte, le diabéte, etc., e’est pour mettre le lecteur en garde contre les nombreuses imitations que le succés des véritables eaux de Vichy a fait naitre. Pour étre certain de leur authenticité, il faut toujours réclamer l’une des sources : HÓpital, CÉlBStins ou GrandB-Grille, qui, appartenant â l’Etat francais, sont embouteillées â Vichy et expédiées, sous son contróle et avec sa garanție. Ges sources de l’Etat supportent le transport sans aucune altération et vous serez assuré de leur pureté en exigeant sur la capsule et l’étiquette de vos bouteilles Tun des trois noms: HÓpital, CélBStlnS on Grande-Grille._________________ Vizitați Hotelurile : FARMACIA CURȚEI REGALE Frații Dr. KONYA Au sosit toate ipele minerale naturali ..Wittel, Vichy, Evian, Carlsbad Marienbad, Giesshübler,Selter, Ems Salvator, etc. etc. etc. Transporturi noui în scurte interval Expedițiuni in provincie zilnic ______________Frații Dr. Konya Ve AVOCAT 8. Strada Anastasie Panu 8. A Fi Administrația Marelui Hotel Traian, aduce la cunoștința Onor. Public, că în vederea concurenței, a obținut de la D-nii D. M. Bragadiru & Fiul concesiunea de a pune in consumație cu începere de astăz Berea Sleeping-Car Cea mai superioară bere din țară cu prețul de : 40 Bani Halba 25 „ Țapul 20 „ Regula Această excelentă bere se va debita in Cafeneaua Berăriei și Terasele Hotelului Traian IM TOT TIMPUL^ Măncări reci și mezeluri proaspete Cu stimă, ADMINISTRAȚIUNEA Dr. Alexander Singer s'a stabilit la VIENA II. Rothe-Steingasse No. 15 și dă consultațiuni medicale la limba omînă de la oarele 2—4. 5. p. m. 50 000 TM &h 9 dă, a se adresa la redacție. Strada Lămăneanu No. 44. Qo nanfa un lemnar (rotar; OÜ t/dinid la moșia Stinca. A se adresa direct la moșie. Salar >00 lei anual. Administrația moșiei Stinca. Birou de avocatură și Rotadat sub direcțiunea domnilor I. Fotea, avocat, fost membru de curte și a d-lui avocat Gr. C. Bohan lcențiat în drept. Biroul se va ocupa cu confecționarea actelor de vinzare, umpărări, închirieri, împrumuturi, schimb, asociație, acțiuni cu execuări și urmăriri mobiliare și imobiliare osărcinează cu susțineri de procese i pledoarii. Orele de biurou 8—12 și 3—7 p. m. fără de Duminici și sărbători legalburoul se află in Piața Unirei (Hoel Traian) „Universal și Gabroveni“ — BUCUREȘTI — Situate în centrul comercial, în apropierea Poștei, Băncilor, casele de comision etc. Oferă camere de la alei pe zi fără nici un alt adaus. Toate camerele luminoase, bine mobilate și de o curățenie exemplară. D-lor voiajori se face rabat. FARMACIAL ROTBARB Piața Sf. Spiridon au sosit Ape minerale proaspete Apă de Vittel Cereți ZAHAR VANIJLAT ROTBARD Cel mai economic preparat pentru a vanila substanțele alimentare._______________________ 0ivihe J ¥. Moiu (AVOCAT Strada Păcurari No. 24 EPITROPIA GENERALA A CASEI SET. SPIRIDOflimb ÎL S Jb m>A 4 C (DIN MOLDOVA) STAGIUNEA ANULUI 1905 Băile Slănic din Moldova au o reputație bine stabilită atît prin bogăția și varietatea principiilor minerale ce conțin cît și prin marele număr de pacienți cari s’au vindecat la Slănic. Analizele făcute au arătat că apele minerale de baut’ de la Slănic, ca compoziție chimica si ca efecte terapeutice sunt similare cu apele de la Karlsbad, Vichy, Marienbad, Ems, Kissingen etc. iar apele pentru băi sunt similare cu cele de la Kreutznach, Franzensbad, Aix-les-Bains, etc. ISVOARELE MINERALE de la Slănic sunt următoarele: a) , isvoare alcaline Chlorosodice bicarbonate No. I, III, VI pentru băut—No. II, VI, VII pentru băi. b) , isvoare alcaline feruginoase No. VIII pentru băut. c) , isvoare feruginoase No. IV, V pentru băi, boale. INDICAȚII TERAPEUTICE. Aceste isvoare se întrebuințează cu mare succes și dau rezultate admirabile în următoarele ■ ’ Tubul digestiv și anexe. Boale de stomach și intestine: dispepsii, hyperchlorhidrie, gastrite cronice, dilatatie de stomach atonii gastro-intestinale, constipație obicinuită etc. Congestia ficatului, stază în vena porta, gravelă etc. Aceste ape au așa reputație pentru boalele tubului digestiv în cu multe persoane cari au frecventat Karlsbad, Marienbad, Kissingen, Vichy’etc. si-au găsat vindecarea numai la Slănic. ’ Aparatul respirator- Bronchite cronice, emtisem pulmonar, pleurisii adezive, cataruri nasale si laringee, faringite cronice etc Aparatul urinar Cataruri cronice, uretrite, blenoree, goutte militaire, cistite, pielite nisip în’rănunchi și urină, sifilis, boalele femei (metrite, și exudate cronice). Boale nervoase, boale generale și prin incetinare de nutrițiune , artritism, reumatism, guta, obesitate, scrofulosafanemia,Moranemie, neurastenie, histerie, surmenaj, migrene, nevralgii, nevrite, intoxicații alcoolice, etc. Se vede clar că numărul isvoarelor este atît de bogat și întrebuințarea lor’asa de multiplă încît se poate afirma că este un adevărat miracol de a găsi la Slănic, izvoarele de la Vichy, Eins, ’Kissingen,’Karlsbad, Marienbad etc Pe lîngă acestea, isvorul Noi este cea mai bună apă minerala de masa, băută simplă sau cu om, este perfect digestivă si liuretică. Pentru ca efectele miraculoase ale apelor de baut sa nu fie diminuate intru nimic, restauratorii sunt obligati amlesta ca să pregătească și bucate compatibile cu apele minerale, așa cum se face la Karlsbad și alte stațiuni balneare similare,