Falvak Dolgozó Népe, 1977 (32. évfolyam, 1-52. szám)

1977-02-15 / 7. (1548.) szám

L­IVIU REBREANU LÁZADÁS is. A főváros lobogódíszben ujjongott. A Calea Victoriei-t finom, hamu­színű homokkal szórták be. A tö­meg elárasztotta a gyalogjárókat, csak a sárga nap nézett alá közöm­bösen a felhők közül. A királyi me­net lassan vonult az érseki templom felé. A testőrség lovainak patái hosszan csattogtak a kövezeten. A menet élén, kocsijában felállva, a rendőrprefektus haladt, cilindere kissé hátracsúszott, de azért töretlen fénnyel csillogott, amikor időnként egy karmester magabiztos mozdula­tával hátra-hátranézett. A képviselőház olyan volt, mint rajzás előtt a méhkas. A hölgyekkel roskadásig megrakott karzat tarka virágágynak tetszett. A briliánsok úgy ragyogtak, mint hajnali harmatcsöppek bársonyos szirmokon. A diplomáciai páholyban katonai attasék díszes egyenruhája virított; a követek nemzetközi viselete bá­gyadtabb, öregesebb rozettadíszként borongott. A képviselők számára fenntartott helyen vakító ingmellek, kopasz fe­jek, pompás kitüntetések. Száz kéz nyúlt erre-arra, mindenki boldogan üdvözölte ismerőseit. Az elnöki emelvény előtt frakkos urak tolongo­­tak. Néha egy-egy képviselő felné­zett a karzatra, kereste meghívottait, vagy diszkréten kézcsókot jelzett egy-egy fent trónoló szépség felé. — Nézd Gogut — súgta Eugenia izgatottan Nadinának, aki mosolygó, vidám arccal ült odafent. Lentről Gogu Ionescu hasonló ke­délyességgel integetett. Mások szá­mára teljesen érthetetlen jelekkel aziránt érdeklődött, meg vannak-e elégedve a helyekkel, amelyeket fenntartott számukra. Nadina mo­solya mintha azt felelte volna: „Nagyon jó. Köszönöm. Rendben van. Igazán aranyos voltál...“ Gogu elkeveredett a sok frakk között. Néhány pillanat múlva Raul Brumaruval találkozott, aki lelke­sen köszöngetett és mondott is vala­mit, amit nem lehetett onnan hal­lani. — Hát ez mit keres a képviselők között? — kérdezte Grigore Eugenia háta mögül. — Mi az, hogy mit keres? — mondta Nadina természetes, de kissé ingerült hangon. — Kitűnő kapcso­latai vannak, mindenkit ismer, ter­mészetes tehát, hogy bárhová bejut. A képviselőház földszintjén egy­szerre mozgás támadt. Az oldalajtó felől újabb frakkos urak tolongtak a terembe. Jobbról bevonult a fő­papság méltóságteljesen díszes orná­­tusban, balról pedig csillogó dísz­egyenruhában a tábornoki kar. Mél­tóságteljes urak helyezkedtek el az emelvényen. Az ajtó mellől egyik riadt hang elkiáltotta magát: — őfelsége, a király! Egy percre halálos csönd támadt, azután kitört a viharos taps, amely csak akkor szűnt meg, amikor a ki­rály, papírlapot véve át a kormány fejétől, előhúzta szemüvegét, gondo­san feltette, és olvasni kezdett: — Szenátor urak! Képviselő urak! Szinte minden mondatnál újra meg újra felhangzott a taps, hol halkabban, hol zajosabban; a király­nak folyton meg kellett állnia ol­vasás közben. Szemüvege felett el­nézte az ezer arcból összerakódó, tarka mozaikot. Mintha egy csodá­latos lencse minden szem sugarát feléje irányította volna. „... állandó, éber gondoskodással karolom fel a dolgozó parasztság sorsának jobbra fordulását, hiszen a parasztság alkotja az állam hatal­mas, egészséges alapját, amelytől a nemzet sorsa függ ...“ A zúgó tapson átsüvített Grigore izgatottságtól remegő hangja: — Éljen, éljen ... Nadina kissé feléje fordította fe­jét, és szemében némi szemrehá­nyás csillant meg. Amikor a királyi beszéd befeje­ződött, az üdvrivalgás egészen a ki­járatig kísérte az uralkodót, és mindenki indulni készült. — Pompás látvány volt! — mon­dotta Nadina a folyosón. — Ugye, nektek is tetszett? S a király milyen jól mutatott... Odakint megint elegáns kocsik, tülkölő autók, mosolyok, kézszorítá­sok. A díszszázad zenekara harsogó indulóba kezdett... _ A kutya torkaszakadtából ugatott. Úgy esett az eső, mintha cseberből öntenék. — Hé, nézz csak ki, Ignat, nehogy megharapjon valakit az a bestia, mert abból is nekünk lesz bajunk! Ignat Cercel bosszúsan kászáló­dott fel a padkáról. Amikor a pit­varba nyíló ajtót kinyitotta, a disz­nó, amely már hosszabb ideje bebo­csátásért röfögött, lábai között nagy gyorsan a szobába iramodott. Ignat mégis kilépett, hangos „A fene es­sék bele...“ kiáltással. Odakint megint káromkodott egyet: — Hogy az ördög vigyen el, te gazember, nem megy már onnan! Az udvaron át Birzotescu, az adó­szedő közeledett. Csak úgy cuppo­gott a sárban, és nyitott esernyőjé­vel védekezett a dühödt eb támadá­sai ellen. Néhány lépésnyire a köz­ségi bakter követte. — Hát azt várta, Ignaz, hogy ebben a kutya­időben is én jöjjek el ma­gához, mi? Nem volt hajlandó ettől a fáradságtól megkímélni? A paraszt még mindig a kutyát hessegette: — Hű, te bestia, hát nem értesz a szóból? ... Azután szelídebb hangon az adó­szedőhöz fordult: — Nem vártam én semmit, tekin­ TÖRTÉNELMÜNK MÉRFÖLDKÖVEI A FÜGGETLENSÉGI HÁBORÚ IRODALMÁRÓL Beszélgetés ION OARCĂŞU irodalomtörténésszel téri énekek, 1904) című kötetében új­— Az Utunk 77-es Évkönyvében meg­jelent írásában ön nemrég számba vette a függetlenség irodalmának ki­emelkedő értékeit. Minthogy interjú­­sorozatunk célja az, hogy ne csak a függetlenség kivívásának történeti hát­terét és a függetlenségi harcok lefo­lyását ismertessük, de szeretnék feltár­ni ennek a nagy történelmi jelentőségű eseménynek az irodalmi, képzőművé­szeti, zenei és egyéb vonatkozásait is, arra kérjük: ossza meg gondolatait ol­vasóinkkal.­­ Hasonlóan az 1848-as forradalom lázában vagy a román fejedelemségek egyesülésének (1859) időszakában ke­letkezett alkotásokhoz, a függetlenség irodalma sajátos vonással rendelkezik: szándékosan agitátori, lelkiismeret éb­resztő, nyíltan hősi jellegű. Bizonyos fokig a költő — mert a függetlenség­nek szentelt román irodalom főként versekből áll — alárendelődik a politi­kusnak; nem önmagát tárja fel, hanem a tömegek képviselője óhajt lenni, és számukra állítja ös­sze a jelesebb tör­ténések krónikáját így jár el például Vasile Alecsandri, a függetlenségi há­ború leg­hivatotta­bb és legterméke­nyebb dalnoka is. Az Ostaşii noştri (Ka­tonáink) című kötete, amelyet még a bulgáriai harcok idején írt, az esemé­nyek költői krónikája, a katonai bravú­rokat és hőseiket emeli ki, „minden kucsmást“, azaz parasztot, az egyszerű embereket, amilyen a híres Peneş Curcanul is volt. Így jár majd el — a mirceşti-i bard hatására — George Coşbuc is, aki a Cintece de vitejie (Vi­taalkotja a front drámai viaskodásai­­nak filmjét, egészen sajátos költői kró­nikát hozván létre. Ez a lényegileg hazafias költészet zenei is volt (Alecsandri Hora de la Griviţáját, Grivicai körtáncát megzené­sítették, egy időben igen népszerű volt) és programszerűen népbarát Sokak­hoz szól, a tömeg nyelvéből is merít, a Peneş Curcanul például tele van táj­szavakkal. Mindez régi, szilárd meg­győződések folyománya, s néha — mint Alecsandrinál — élete igazolásául is szolgál. — Coşbucnál? — Coşbuc függetlenségi költészete hősies, robusztus, továbbviszi ebben a témakörben a népbarát vonalat, sajá­tos népi látásmódot fogad el, a pa­rasztember nézőpontját. Az O scrisoare de la Muselim-Selo (Levél Muszelim- Szelóból) a kötet legmaradandóbb da­rabja, a paraszti észjárással való azo­nosulás mesterműve. Nyelve egyszerű­sített és szűk szavú, minden elemét vissza lehet vezetni a falusi ember sa­játos világszemléletére és magatartá­sára. A súlyos mellsebet kapott, végét közeledni érző hős — akit sokatmon­­dóan Ionnak hívnak — anyjának leve­let ír, közli, hogy „jól" van, s nemso­kára hazatér, ami ügyes, jellegzetesen paraszti rejtekezés. A továbbiakban a hős a hazatérés képeit színezgeti ma­gában, s ezt józanul, szinte személyte­lenül kommentálja, s figyelmeztet, hogy nem szereti a túlzott vidámságot. A haláltusa alig észrevehető, tipiku­san paraszti kétértelműségek hosz­­szabbítják. Halála előtt Ion otthon lát­ja már magát, a mezőn dolgozik, új házat szeretne, két ökröt; képzeletben az övéi között van, tanácsokat oszto­gat nekik, mint valaha. A halál előtti lelki béke, az önvallomás szemérmes­sége, a látványos dolgok kerülése a Mioriţa hangütését idézi. A vers igazi paraszti végrendelet. A célzások és a kétértelműségek játéka tragikusan vég­ződik, azon az egyszerű mesterkéletlen hangon, amelyet még Coşbuc is ritkán tud megcsendíteni kötetében.­­ Említette, hogy a függetlenség­nek szentelt román irodalom főként versekből áll. Ez a megfogalmazás vi­szont azt is érzékelteti, hogy a versek nyilván nem­ merítik ki a függetlenség irodalmát... — Szólnunk kellene még a színmű­vekről és Duiliu Zamfirescu regényé­ről. Az akkortájt írott és eljátszott színművek többsége a fegyvertények hősiességével foglalkozik, némiképpen sietős és hevenyészett riportjelleggel. Az előadások azonban nagyszabásúak voltak, hatalmais közönséget vonzottak. Megfelelő tárgyú eredeti darabok hiá­nyában Alecsandri verseihez fordultak, vagy régebbi, nemzeti tárgyú darabo­kat újítottak fel. Az események után húsz évvel, 1897-ben Duiliu Zamfirescu a Convorbiri literare hasábjain foly­tatásokban közölte In război (Háború­ban) című regényét, amelynek elősza­vában népünk dicséretét zengi: „az 1877-es háborúban ősi erényeivel e­­melkedett a magasba“. — Milyen rangot vívott ki magának az írói publicisztika abban az időben? — A függetlenségi háború közvetlen vagy közvetett hatására született iro­dalom mellett abban az időben új, ra­dikálisabb eszmeiségű irodalom fejlő­dött ki, újfajta politikai gondolkodás, amely az új realitásokból kiindulva meg szerette volna határozni a fiatal állam jellegét. Például a Timpul című hírlapban Eminescu, Slavici, Caragiale, Macedonski publicisztikája foglalko­zik a kül- és belpolitika kérdéseivel, hevesen támadja a kormányzatot, a li­berális pártot, magas fokú állampol­gári felelősségérzettel taglalja az ak­kori nagyhatalmak nézeteltéréseit. Sla­vici és Caragiale legtöbbször irodalmi kérdéseket tárgyal, de Eminescu és Macedonski közvetlenül érint politikai problémákat. Eminescut félelmetes új­ságírói tolla tette rettegetté korában. Külügyminiszterünk, Mihail Kogălni­­ceanu és a dicsőségtől, tisztelettől, ba­bértól borított nemzeti bárd, Vasile Alecsandri mellett a fiatal költő való­ságos nemzeti energiaforrásnak bizo­nyul, ő a hazafias kötelességteljesítés embere, az új nemzedék szóvivője. Mindenesetre Eminescu a történelem embere akkor is, mint később: a köl­tői mítoszalkotó magaslatán áll. Ismeretesek az újságíró Eminescu nemzeti és hazafias nézetei, az, aho­gyan egy Románia számára döntő pillanatban a nemzet megmaradásá­ra („a legfőbb törvényre”) helyezte a hangsúlyt, a területi épség biztosítá­sára. A független nemzeti állam esz­méje („a függetlenség — mondotta — nemzeti tételünk summája“), amely sajátos valóságra és hagyományra támaszkodik, vezérfonalként húzódik át Eminescu politikai tanain, amelye­ket helytálló érvekkel támaszt alá. A sajátos valóság kisugárzásaként fel­fogott állam — mondja Eminescu — megszüntethetné a távolságot a fenn­álló két nemzet (az elszegényedett termelők és a dőzsölő „közvetítők") között, összhangba hozhatná a ro­mán nép életérdekeit. A tunyaság, a gazdasági tehetetlenség, a szellemi meddőség, a politikai képmutatás, a szókereskedés és az árukereskedelem — az induló államalakulat határo­zottan megbélyegzett tehertételei — átengedhetné a helyet az egyetlen ter­mészetes hierarchiának, az érdem és a munka természetes rangsorának. Napjaink embere számára, aki egy olyan haladó társadalom öntudatos és program szerint dolgozó építője, ahol minden társadalmi osztály és ré­teg ténylegesen pozitívvá vált. Emi­nescu elképzelése a munka és az ér­dem rangsoráról megkönnyíti életmű­vének megértését. Közírásának er­kölcsi, mélységesen hazafias pátosza erősen közelíti Eminescut a ma em­beréhez, aki kiváltképpen erkölcsi lény, akit morális tökéletesedése fog­lalkoztat. Visszaadhatjuk őt a szo­cialista jelennek, Eminescu abban is visszanyeri eredeti nagyságát, aho­gyan küzdött az életerős, modern ro­mán élet megteremtéséért. Műve­i költészete, prózája, a függetlenségi háború korabeli publicisztikája — szellemi emelkedésünk lényegi mozza­natát jelenti számunkra, a fennen zengő szavakkal kijelentett nemzeti büszkeséget Lejegyezte: CSEKE PÉTER A grivicai erőd elfoglalása 1877 augusztus 30-án (Korabeli rajz) Az 1877-es függetlenségi háború hő­seinek emlékműve Flaminzi köz­ségben A Falvak Dolgozó Népe

Next