Familia, 1887 (Anul 23, nr. 1-52)

1887-12-13 / nr. 50

598 LITERATURA. SI ARTE. Şerii literare şi artistice Poetul Al. C. Cuza, adunând 400 lei din vândarea volumului seu de poesii, a pus aeastă sumă la disposiţiunea dnei Emilian, spre a fi trămisă poetului Eminescu; suma s’a şi trimis la destinaţiunea sa. — Dl Gh. Ghibănescu a publicat in broşură studiul seu publicat in revista »George Lazăr: »Scoala privită prin prisma socială.« — Dl Alesandru Radu, de origine din Ardeal, a ţinut la Galaţi, unde este profesor, un discurs asupra situaţiunii Românilor din Dacia Traiană pe timpul năvălirilor barbare. — Dl sublocotenent I. A. Ghimpa din România a tradus din franţuzesce după Gendron una din cele mai folositoare cărţi pentru cavalerie, intitulată: »Serviciul cavaleriei in campanie.« Pentru Eminescu. Testul petiţiei care se va adresă din Iaşi camerei deputaţilor din România, in interesul poetului Eminescu, sună astfel: »Domnule preşedinte, domnilor deputaţi! Poetul Mihail Eminescu suferind de mai mulţi ani de o bolă grea care-i pune in imposibilitate de a-şi procură mijloacele de asistenţa, subsemnaţii venim a ve rugă să binevoiţi a-i acordă o pensie viageră ca semn de recunostinţă din partea ţării pentru meritele sale literare. Primiţi, vă rugăm, domnule preşedinte şi domnilor deputaţi, încredinţarea înaltei noastre consideraţiuni.« Iniţiativa a fost luată de poetul A. C. Guza, la care sânt a se trimite şi celele subscrise Scrieri literare şi istorice de A. I. Odobescu. Anunţarăm in mai multe rânduri, că librăria Socec et comp. in Bucuresci a inceput să publice scrierile dlui A. I. Odobescu.. Acum intrega publicaţiune stă inaintea nostră. Ea se compune din trei volume elegante şi mari, aproape 110 cele in 80 şi ne ofere totă activitatea literară a eminentului nostru presator, incepend din 1851 şi pân’ acuma. Volumul intâiu incepe cu »primele încercări« trei studii şi doue poesii; urmază cunoscutele doue novele: »Mihne-vodă« şi »Doamna Chiajna «, sub titlul »literatură şi archeologie« se reproduc articolii de acest gen, din 1861—62, intre cari se află şi renumitul studiu archeologie »Câteva ore la Snagov,« precum şi cela asupra »Cântecelor poporale.« Volumul al doile ne ofere »Gestiuni de interes naţional« din cari amintim studiul asupra Mănăstirilor închinate din România ; in »archeologia preistorică« notăm deosebit articolul intitulat »Artele din România in periodul preistoric« și şagalnica critică »Fumuri archeologice scornite din lulele preistorice;« volumul se încheie cu articolii reproduși din analele Academiei Române. Volumul al treile incepe cu renumitul »Pseudo-Kinegeticos,« apoi urmază fragmente de literatură poporală, basme pentru copii localisate, din cari reproducem unul in numeral acesta; articoli de istoria contimporană, prefaţa la istoria lui Nicolae Bălcescu, doue conferinţe ţinute la Ateneu: »Moţii şi Curcanii« şi »Luarea Rahovei;« un cuvânt rostit in limba francesă sub titlul »Regatul României şi republica francesă« in sfârşit o dare de samă despre Tesaurul de la Petrosă. Aceste volume sunt adevărate podobe a literaturei noastre, de aceea ele n’ar trebui să lipsască din bibliotecile oamenilor noştri cari pretind a fi culţi. Preţul 30 lei seu 12 fi. 60 cr. Se află de venitare la librăria Socec et. C-ie in Bucureşci şi la toţi corespondinţii ei. Jubileul „Gazetei“, despre care scriserăm in numerul trecut al foii noastre, se va serbă la 1 ianuarie 1888 st. v. Pentru cjiua aceea redacţiuneaziarului numit pregăteşte un numer festiv, separat. Spre a inălţă serbarea acesta, care va culmina prin edarea acestui numer festiv, redacţiunea »Gazetei« rogă pe toţi bărbaţii noştri politici, literari etc. in deosebi pe aceia cari au colaborat in aceşti 50 de ani la »Gazetă« şi »Fete« să trimită pentru acel numer câte o mică lucrare. Terminul trimiterii este 22 decembre st. v. Acel numer se va vinde şi separat, cu preţul de 20 cr. Vinitul curat e destinat pentru bibliotecile noastre poporale, Palatul Ateneului Român. Acesta e titlul unei broşuri ce primirăm din Bucureşci şi în care zelosul fondator-president al Ateneului Român, dl C. Esarcu publică o dare de samă despre gestiunea legatului Scarlat Rossetti şi altor donaţiuni, despre operaţiunile loteriei Ateneului şi despre cheltuelile făcute cu clădirea palatului. O broşură maghiară. Dl Nicolae Putnoky, profesor la gimnasiul de stat din Sibiiu, a publicat o broşură in limba maghiară intitulată «Az Etimologicum magnum Romániáé és az összehasonlító nyelvészet jelene Romániában* (Etimologicum magnum Romániáé şi presintele filologiei comparative in România.) Conţinutul acestei broşuri s’a cetit in Academia ungurăscă din Budapesta, care a şi editat-o. Autorul relateză publicului unguresc programul de după care dl Haşdău redactază acâsta operă monumentală. Preţul 20 cf. Diare limbistice. La Bucureşci au inceput să se publice doue diare pentru învăţare de limbi străine şi anume: »Limba francesă« predată Românilor fară profesor, in timp de un an; şi »Limba englesă« predată Românilor asemene fără profesor şi ’n timp de un an. Amendoue apar in totă săptămâna pentru toate clasele, redactate in românesce (cu pronunţarea figurată) de dl H. Lolliott, profesor la liceul sf. Gheorge, in Bucureşci. Metode pentru a învăţă singur a scrie şi a vorbi limba francesă şi cea englesă. Preţul abonamentului : Pentru limba francesă: Un an (cursul complet), 9 florini; — şese luni, 4 fi 50 cr.; — trei luni, 2 fl. 25 cr. Pentru limba engleză: Un an (cursul complet), 18 florini; şese luni, 9 fl.; — trei luni, 4 fl. 50 cr. Cererile de abonamente se adresază: Dlui R. Lolliot, Bulevardul Elisabeta, băile Eforiei, Bucureşci. TEATRU ŞI MUSICĂ. Teatrul Naţional din Bucureşci in săptămâna trecută, afară de »Ura« lui Sardou, despre care ni se FAMILIA că cine are vot decisiv ori numai informativ şi n’am procedat şi nici de present nu procedăm după regulamentul provocat de numita domnă, de orece acel regulament n’a intrat in vigore, şi aşă noi ancă nefiind constituiţi pe basa aceluia, stăm ancă tot numai pe basa condusului adunării Reuniunei prov. mai sus provocat, a măsurat căruia am obținut mandatul ca membri in comitetul provisor; — drept acea dată, noi ne considerăm hotărîrea nostră adusă pentru supliment de validă, chiar ca și pe celelalte hotăriri a cărora validitate nici desnumita domnă, nici altare careva nu le-a discutat, ori contestat in mod negativ. După aceste lăsăm onoratul public să judece și asupra aserţiunilor dnei Petrinela Cornean. Misiciu şi asupra faptelor noastre împlinite in şedinţele comitetului provisor al Reuniunei din cestiune. Hermina P. Dessean presidentă int. loan Beleşiu. Caterina Paguba. Teodor Ceontea toţi membri comitetului prov. reuniunei femeilor române din Arad și provincie. Anul XXIII