Familia, 1890 (Anul 26, nr. 1-52)

1890-01-07 / nr. 1

Anul XXVI. Hersilia Marcovici, Albu, Voichiţa, Cotoşman, Nicolin, Iulia Balaşevici. Tinerimea română din Gojocna va arangiă o petrecere impreunată cu cântări, declamări şi jocuri naţionale, in favorul bibliotecii şcolei, ce se va ţină la 7 ianuarie st. v. 1890 in sala şcolei române gr. or. din loc, la care toţi stimaţii binevoitori din loc şi giur sânt cu tota onoarea poftiţi a lua parte. Teodor Ciortea m. p., president; Vasilie Bojan m. p., notar; George Prigonă m. p., conducător; Vasilie Suciu m. p., cassar. Un nou cor vocal de plugari s’a înfiinţat in comuna Jadani la iniţiativa dlui învăţător Mihai Vulpe, spune „Gaz. Pop.“ Până acuma s’au inscris 43 de corişti şi au invăţat liturgia intrăgă aşâ incât la sărbătorile Crăciunului au cântat in biserică sub conducerea dirigintelui Martin Stancu. Biserică şi scula, piua de anul nou in Oradea-mare s’a serbat cu ceremonialul obicinuit. Atât catedrala gr. c., cât şi biserica gr. or. au fost pline de credincioşi, cari ascultară cu devoţiune predicele ocasionale. Apoi se făcură felicitările la Pr. SSa episcopul gr. c. Mihail Pavel şi la Rds. Un vicar episcopesc gr. or. Ieroteu Beleş şi la alte persoane. In dfiua din urmă a anului vechiu episcopul Pavel a dat un prând pentru elita societăţii prodane, prin d ziua, de anul nou pentru credincioşii bisericei sale. Caritatea în Lugoş. Dl Constantin Tidrea, director al spitalului orăşenesc din Lugoş, a colectat şi orna acesta bani pentru a se cumpără din ei haine şcolarilor săraci de ambele secse; împărţirea s’a făcut in ajunul Crăciunului, la vr’o sută de şcolari şi şcolăriţe. O faptă mărăţărară. »Luminatorului* i se scrie, că proprietarul Simeon Nicolaevici, econom in Liget, un moşnăg de 80 ani, inteligent, a testat partea cea mai mare a averii sale, adecă 127 jugăre (lanţuri) de pământ comasat intr’un loc, in valoare de 15.000 fl. diecesei române gr. or. a Caransebeşului pentru scopuri culturale bisericeşci. Ce e nou? Anul nou la mulţi ani! Cu numerul presinte al foii noastre nu numai începem un an nou, dar totodată şi al doile pătrar de secol. Privind cu mândrie la acest trecut lung, de care nici o întreprindere curat literară română nu are, cerem sprijinul publicului şi pentru viitor ■ rugând pe ei aceia cari vreu serios a ne susține, să binevoesca a și innoi abonamentele cu 'ntoarcerea poștei; or aceia cari nu vreu să mai fie abonați, sunt rugați a ne innapoiă in. acesta sau a ne avisa ca să-i ștergem din registrul abonaților.* Hymen Dl Liviu Raț, impiegat de calea ferată al statului român, fiul reposatului protopresbiter gr. or. loan Raţ din Arad, s’a căsătorit cu dora Mariora Porumbescu, fiica dlui Iraclie Porumbescu, esarc şi paroc in Frătăuţul nou in Bucovina şi părintele regretatului nostru compositor musical jl Ciprian Porumbescu. — Dl Enea Hodoş, profesor la institutul teologic-pedagogic din Caransebeş, s’a cununat la Sibiiu cu dora Azota Secula, fiica doamnei Iudita Secula, văduva regretatului advocat George Secula din Deva. Şciri personale. Dl dr. V. Babeş face la Bucuresci esperienţe asupra influenţei şi spereaza că va * FAMILIA 11 duce la un resultat folositoarele-i esperienţe. — Dl dr. Aurel Anca a fost numit medic superior in activitate şi împărţit la spitalul de garnisonă nr. 6, din Olmütz. „Românul“ ne salută prin aceste cuvinte, la intrarea in al doile pătrar de secol: »Familia*, chiar literar din Oradea-mare, intră in al 26-lea an, cu începerea de la 1 ianuarie viitor. Dorim bătrânei foi de sub redacţia dlui Iosif Vulcan, încă mulţi ani spre a putea fi de folos fraţilor noştri de dincolo, in lupta lor pentru păstrarea naţionalităţii. Săra de Sân-Văsiiu in Oradea-mare. Convenirea pe care o anunţarăm in nr. trecut, pentru serbarea ajunului anului nou, a reuşit bine. Afară de cei bolnavi de influenţă, mai toţi românii din Oradeamare s’au întrunit in una din şalele otelului »Arborele verde«, unde la sunetul musicei petrecură o sera de veselie frăţescă. Se ’nţelege, că n’au lipsit nici toasturile obicinuite la asemenea ocasiuni. La douespredece ore lampele se stinseră şi un cor improvisat cântă anului vechiu »In veci amintirea lui:« Apoi aprinjendu-se de nou, cei presinţi îşi urară cu bucurie : Anul nou la mulţi ani! Associaţiunea transilvană. Despărţământul Braşov a ţinut adunarea sa generală in 27 decembre v. sub presidiul părintelui protopresbiter loan Petricu, lipsind mulţi din cei ce trebuiau să fie de faţă. S’a constatat, că ’n anii din urmă despărţământul n’a lucrat nimica. Cestiunea înființării unei școle de țesut la Săcele, proectată încă la 1881, s’a recomandat de nou comitetului. Comitetul s’a constituit astfel: director protop. I. Petrie, secretar A. Bârsan, cassar A. Vlaicu, controlor B. Baiulescu, membri N. Petra Petrescu, V. Voina și G. B. Pop. Dl N. Petra Petrescu a pregătit şi o lucrare pentru ocasiunea asta, inse n’a putut-o ceti, căci timpul a înaintat. Viitoarea adunare se va ţină la Săcele. Procesul „Luminatorului “ Curia reg. a respins recursul de nulitate al dlui I. V. Bărdian, in contra sentinţei condamnătore a tribunalului cu juraţi din Arad. Congresul de etnografie in anul acesta se va ţine la Bucureşci. Sejice, că dnii Castelar (Spania) Jules Simon (Francia) şi alţii au promis că se vor duce pe atunci la Bucureşci. S’au primit numerose adesiuni din Ungaria, Austria, Germania, Italia şi Rusia,filele trecute o parte din membrii secţiunei române s’au adunat la dl Urechia şi au luat măsuri de pregătire. Congresul se va ţine in luna lui octombre. Necrologe. Grigoriu Mateiu, comerciant şi cetăţan de frunte in Sibiiu, membru fondator al Associaţiunii transilvane şi al Societăţii pentru fond de teatru român, etc. etc. a încetat din viaţă acolo, la 3/15 ianuarie in etate de 81 ani. II plâng: Sultana mărit. Petric, Anastasia mărit. Florian, ca fiice; Alesandrina văd. G. Mateiu, ca noră, loan Florian, preşedinte la tribunalul din Odorheiul secuesc, Iuliu Petric, jude cerc, in pens, şi advocat, ca gineri: loan, Teofil, Cornel, Georg, Ana, Elena, Flora, Sultana, Elena, Alesandrina, Eugenia, Elena, ca nepoţi şi nepoate. — Dănila Pop, teolog de anul al III-le in Blaş, a murit la 10 ianuarie in etate de 23 ani. — Maria Pălăceanu. Mezei, soţia preotului gr. c. loan Pătăcean din Copand in Ardeal, a reposat in 2 1. c. in etate de 42 ani. — Iosif Pop de Galaţi, paroc gr. or. in Galaţi in Ardeal, a încetat din viaţă la 10 1. c. in etate de 77 ani, după un serviciu bisericesc de 40 ani. — Trifon Jivan, învăţător gr. or. in Uzdin, a reposat acolo, la 20 decembre, in etate de 51 ani.