Familia, 1894 (Anul 30, nr. 1-52)

1894-01-02 / nr. 1

10 Bismarck și familia sa. Cancelarul «de fer» s’a retras, cu toate aceste vise n’a incetat a-și avea rolul prin diarele politice, ba că intră in activitate, ocupându-și locul in corpul legiuitor; ba că nu va intră, căci e bolnav... Ilustrațiunea nostră a doua îl represintă in mijlocul familiei sale, unde desigur îşi află liniştea dorită, după luptele înverşunate la care a luat parte. 'I'**»»****' LITERATURĂ şi ARTE. Şcrii literare şi artistice. Dl Th. D. Speranţa a scos de sub tipar la Bucureşci al treile volum de anecdote sub titlul «Tot anecdote poplare». — Tot asa a mai dat la lumină un alt volum, «Presa», care conţine nuvele, basme şi anecdote. — Dl Traian Demetrescu a tipărit la Bucureşci, sub titlul «Intim», o culegere de poesii şi nuvele. •— Dl N. A. Bogdan va publică in curând la Iaşi un volum de nuvele intitulat «Şi noue şi vechi». — Dl N. Băicoianu a publicat la Ploeşti un volum de anecdote sub titlul «Una alta». — Picturele catedralei din Constanţă sunt aproape terminate; unele părţi din ele sunt lucrate de pictorul Doré din Paris. — Dl Jiquidi, cunoscutul caricaturist din Bucureşci, a deschis acolo o esposiţie de pictură, aquarele şi desenuri. — Dl Ilie E. Ighel a publicat la Bucureşci o idilă in versuri intitulată «Voluntarul». — Mitropolitul primat al României visitând esposiţiunea de tablouri din vestibulul Ateneului din Bucureşci a artistului D. Marinescu, a cumpărat mai multe tablouri dintre care unul representând o Alegorie la mesa lui Traian, iar celelalte Peisage din Călimăneşti. — Dl Filip Mateiu, pictor român in Bocşa montană, a zugrăvit frumos biserica gr. or. din comuna Ciuchiciu. Scriitorii români in ediţie poporală. In vederea nouilor programe ale şcalelor normale, primare şi seminarii din România, ministrul instrucţiei publice a luat decisiunea să se tipărăscă in ediţii poporale operile scriitorilor noştri: V. Alecsandri, Bolintineanu, Donici, Gr. Alesandrescu, I. Eliade, G. Negruzzi, N. Bălcescu, Eminescu; cronicarii: Antim, Varlam, Dosofteiu şi Corezi. In acest chip se vor imprimă şi culegeri de poesii poporale ce sunt aprobate din punct de vedere didactic. Carte bisericescă. A apărut: «Despre cele mai însemnate liturgie ale bisericei orientale», mai ales cu privire la cele ce-s întrebuinţate in timpul de faţă in biserica ortodocsă. De dr. Teodor Tarnavschi, docent şi suplent la facultatea teologică din Cernăuţi. Cernăuţi, tipo- şi litografia concesionată Arch. Silvestru Morariu- Andreevici. Editura autorului. Autorul se ocupă cu problema despre desvoltarea şi forma presentă a ritului eucharistic in biserica dreptmaritare a resăritului, la resolvirea cărei probleme i-a fost mai ales aminte a înfăţişă şi esplică serbarea sfintei liturgii după ritul formularielor întrebuinţate in biserica ortodocs-orientală. Diarul poporal «Deșteptarea« din Suceava a împlinit anul cu numerul seu dela 15/27 decembre. Diarul acesta a fost abonat de 1432 cetitori, dintre cari numai 614 au plătit abonamentul întreg de 2 fl., 247 au plătit câte 1 fl. și 571 n’au plătit nici o para. Care va să dică publicul i-a remas dator diarului cu 1289 fl. «Deşteptarea» scrie: «Amărăciune ne cuprinde aşă dară sufletul când vedem că nu sântem sprijiniţi cum am trebui să fim, când vedem că pe lângă truda şi este FAMILIA nola nostră, pentru care n’am cerut şi nu cerem nici o leţcaie, tot noi trebue să avem marea grijă de a acoperi cheltuelele cu hârtia, tipărirea şi trimiterea «Deşteptării» prin poştă. Şi banii, mulţi bani se cer la un lucru aşă de mare. De unde să luăm noi banii, deci remânem cu plăţile inapoi ? Să-i dăm pete din pungile noastre ?» Serată literară. La Blaş vineri in ajunul anului nou s’a ţinut a treiaserată literară arangiată de Reuniunea femeilor române de acolo. Cu asta ocasiune a vorbit dl profesor Gavril Precup, TEATRU şi MUSICĂ. Corul vocal român gr. or. din Sân-Miclăuşulmare a arangiat un concert urmat de dans, precedat de piesa «Zăpăciţii» comedie intr’un act, duminecă seara in 6 ianuarie n. in sala «Vulturului negru» in favoarea fondului coral. In pausă s’a jucat Bătuta şi Căluşerul. Programul concertului: Motto: «Cântă române»; I. Vorobchievici, «Senin şi furtună», cvartet; Flechtenmacher, «Corona», cvart.; Popovici, «Sărmana frundă», cvart. I. Mureşianu, «Trecut valea», cvart. cor miest; I. Vidu, «Resunet dela Crişana» cvart. cor miest (doină); A. Sequens, «Dorul meu» secstet cor miest. Melodie poporală din valea Bistriţei. Producţiune şcolară in Selişte. Corpul inveţătoresc gr. or. din Selişte, lângă Sibiiu, a arangiat duminecă, a doua zi de Crăciun, o producţiune şcolară cu elevii. Programul s’a compus din declamaţiuni şi cântări; in sfârşit s’a jucat piesa «La Turnu-Măgurele» de V. Alecsandri. După producţiune urmă cină şi petrecere cu joc. • Un nou cor vocal. Plugarii români din comuna Usvin, in comitatul Timişorii, au înfiinţat un cor vocal miest sub conducerea învăţătorului Nicolae Firu, corul constă din 50 de persoane, care a şi învăţat liturghia şi a cântat intera-ura la Sf. Nicolae. Academia Ortodocsă din Cernăuţi a ţinut in 23 decembre v. o şedinţă familiară in cabinetul de lectură al Societăţii. Cu asta ocasiune corul a cântat mai multe cvartete şi câţiva membri au ţinut cuvântări. Representaţie teatrală in Cernăuţi. Societatea academică «Junimea» din Cernăuţi va arangia acolo la 19 ianuarie n. o representaţie teatrală. Venitul curat e destinat in folosul fondului pentru înfiinţarea unei şcole române de fete. Societatea socialilor români din Braşov a arangiat a doua zi de Crăciun un concert, urmat de o petrecere colegială. In concert s’au cântat şi declamat; in sfârşit s’a jucat piesa «Zăpăciţii». CE E NOU? Hymen. Dl Vas. Macşa şi dşora Măriţi Neagoe s’au cununat luni in Geomal. Şciri personale. Regina României la Neu-Wied in săptămânile trecute a visitat diferite concerte şi representaţiuni treatrale, ceea ce probeza că starea sănătăţii sale s’a îmbunătăţit. — Principele Ferdinand, principesa Maria şi prinţul Carol s’au intors din străinătate la Bucureşci. — Dl dr. Vas. Lucaciu la sfârşitul anului » » trecut a fost eliberat, indeplinindu-şi 3/4 părţi din timpul osândei sale. Acum îşi caută de sănătatea ochilor in spitalul «Crucea Roşie» din Buda. — Dna Paulina Anul XXX.