Familia, 1903 (Anul 39, nr. 1-50)

1903-06-22 / nr. 25

Anul XXXIX. LITERATURĂ. Academia Română a ţinut vineri la 13/26 iunie şedinţă. Dl dr. Felix a vorbit despre: „Produsele laptelui in România în comparaţiune cu produsele similare din străinătate“. Interesant a fost un raport al dlui dr. Blasian, cetit de dl dr. Felix, din care reiese, că sunt în Ilfov comune unde copiii în verstă de 7—8 ani nici n’au gustat laptele, şi că părinţii acestora, cu ocasiunea epidemiei scarlatinei, când autoritatea judeţeană a procurat medicilor lapte din alte comune, au arătat, că copiii vor refuza să-l bea, necunoscându-i gustul. Istoria poesiei lirice la Români. Premiul Adamachi, de 5000 lei, se va decerne în sesiunea generală din anul 1904 a Academiei Române celei mai bune lucrări scrise în limba română asupra următorului subiect: „Istoria poesiei lirice la Români până la Alecsandri.“ (Decis, 7 aprilie 1899). Scriitorul, care va întreprinde opera aceasta, începe lucrarea sa pentru întreaga românime, de la timpurile cele mai depărtate ale poesiei noastre, cercetând originile și începuturile ei, până în sinul poesiei poporale. Va trece apoi în studiu pe larg poesia lirică din secolele precedente secolului XVIII, pe aceea din secolul XVIII în special, şi va veni până în timpurile noastre, descriind şi analizând în mod desvoltat pe toţi poeţii lirici morţi astăzi, până la Alecsandri esclusiv. Lucrarea va fi întemeiată pe cea mai întinsă critică literară şi estetică, punând în evidenţă nu numai frumuseţile limbii, ale formaţiunii ei, ale locuţiunilor poetice, ale deosebitelor dialectice şi ale variantelor de prin provinciile române, ci oglindirea moravurilor, a sentimentelor şi, mai presus de toate, a idealului urmărit de poporul român în poesia sa. O prefaţă largă va introduce pe cetitor în opera aceasta; ea va cuprinde un studiu pregătitor asupra poesiei lirice în genere. Terminul presentării manuscriptelor la concurs este până la 1 septembre 1903. Congresul Asociaţiunii de ştiinţe din Bucureşci. Asociaţiunea Română pentru înaintarea şi răspândirea ştiinţelor va ţinea în Bucureşci in decursul lunei septembre a anului curent, al 2-lea congres anual. Congresul se va deschide duminecă la 21 septembre, ora 10 a. m. în aula universităţii din Bucureşci (sala Senatului), şi va fi închis la 25, ora 4 p. m., in aceeaş sală. La deschidere vor asistă representanţii guvernului, ai capitalei şi ai universităţilor. Acest congres va dură până la 25 septembre inclusiv; zilele de 22, 23, 24 şi 25 sunt destinate pentru lucrările pe secţiuni după un program ce se va publică la 1 septembre. Şedinţele congresului vor avea loc de regulă dimineţile de la 9-12, iar timpul de după prânz va fi întrebuinţat pentru visitarea diferitelor instituţiuni, instalaţiuni speciale, uzine sau fabrici din Bucureşti. Serile vor fi destinate în modul următor: Representaţiunea de gală în seara de la 21, la Teatrul Naţional; la 22, 23 şi 24 se vor ţine conferinţe publice, iar la 25 va avea loc banchetul. Cu aceasta ocasiune va avea loc şi o expoziţie culturală, cu deosebire cu caracter ştiinţific, îmbrăţişând în acelaş timp şi aplicaţiunile industriale ale ştiinţelor. Exposiţiunea se va deschide tot în ziua de 21 septembre, la ora 3 p. m., faţă fiind aceleaşi autorităţi. Exposiţiunea aceasta va dură una lună şi va fi închisă în mod oficial duminecă, 19 octombre, ora 3 p. m. imediat după închiderea congresului se va face o excursiune sciinţifică pe valea Prahovei. înscrierile se fac la dl dr. C. I. Istrati, preşedintele Asociaţiunii, Bucureşci Splaiul Magheru 2. Almanach literar în Bucovina. în curând apare în Cernăuţi un „Almanach literar“ cu următorul cuprins : 1. Prefaţă. 2 De la Prut, poesii de Adrian Forgaci. 3. Drăgoiu şi Cucu, tradiţie poporană de S. Fr. Marian. 4. Poesii de P. Dulfu. 5. Mihai Eminescu, patru epistole cătră părinţii sei din anii 1872 — 1873. 6 Schiţe din popor, de Nicu Cărăuş. 7. Strofe, de loan Popsior. 8. Ziua şi noaptea la popor, credinţe poporane adunate de dna Elena Voronca. 9. Eminescu în Cernăuţi, de dr. Radu Sbiera (conţinând tabele cu testimoniile şcolare ale lui Eminescu de la şcoala poporală şi gimnasiul din Cernăuţi). 10. Poesii de Filimon Taniac şi 11. Concertul, novelă de Adrian Forgaci. Publicarea „Almanachului literar“ însemnează un progres eminent în Bucovina, fiind mai ales articolele despre Eminescu de mare interes literar. Preţul Almanachului este pe liste de subscripţie 2 cor. (2 lei), iar la librării 3 cor. (3 lei). O listă de subscripţie se află şi la redacţia noastră, încercări critice. Sub acest titlu a apărut la Bucureşci un volum, de S. Sanielevici, licenţiat în litere, cu o prefaţă de D. Rădulescu-Motru. Volumul, conform indicaţiunii sale, conţine critice şi anume despre : C. Dobrogeanu-Gherea, I. L. Caragiale, Al. Vlahuţă, Şt. O. Iosif, Haralamb Lecca, Ioan Adam şi alţii. FAMILIA Apoi ea poate vorbi într’un chip cu totul independent. Femeile tinere şi frumoase pot fi şi mai prostuţe, căci sunt sigure chiar aşa de a fi admirate. Dar femeii în verstă nu îi e permis aceasta. Trebue să aibă spirit. Dna de Sevigne spune acest lucru într’o comparaţie foarte frumoasă: „Tinereţea şi primăvara sunt întotdauna vertji; dar noi, oamenii toamnei, suntem de toate culorile.“ Zîna, TEHTIţU şi MUSICA. Concert şi teatru în Bozovici. Corul vocal bisericesc gr. or. român din Bozovici aranjează la 29 iunie v. (12 iulie n.) concert şi representaţie teatrală în grădina sau în sala Casinei române. Corul va cântă 6 piese de: Gr. Iacubovici, Porumbescu, T. Popovici şi Vidu. Apoi se va jucă:„„Rusaliile“ vo civil într’un act de V. Alecsandri. In fine părintele Ioan Brinzei va rosti un cuvânt de încheiere, în urmă dans. Musicescu în Suceava. Aflăm că la serbarea Sânzienelor în Suceava se pregăteşte aranjarea unui concert grandios cu concursul vestitului cor mitropolitan din Iaşi de sub conducerea dlui Gavriil Musicescu. Concertul reuniunii române de cântări din Braşov, dar în sâmbăta trecută, a reuşit foarte bine. Dl G. Dima a fost mult serbătorit atât ca dirigent, cât şi ca compositor. Noua sa composiţie : „Salvum 25 ‘297