Fejér Megyei Hírlap, 1972. december (28. évfolyam, 283-307. szám)

1972-12-14 / 294. szám

Beszámoló az Apollo-17 szerdai programjáról A valóság parancsait meghaltam Madr ágszíjparcellán — korszerűen Tudomány — technika FEJÉR MEGYEI AZ MSZMP MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA Tanácskozik az országgyű­lés Szerdán délelőtt az 1973. évi állami költségvetésről szóló törvényjavaslat vitájával folytatta munkáját az országgyűlés téti ülésszaka. A tanácskozáson részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke; Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára, Fock Jenő, a kormány elnöke, Aczél György, Apró Antal, Kállai Gyula, Németh Károly, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottsá­gának tagjai. Részt vettek az ülésen, a Központi Bizottság tit­kára, a kormány tagjai, a páholyokban helyet foglalt a bu­dapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője. Apró Antal, az országgyűlés elnöke megnyitotta az ülést, majd Vályi Péternek, a Minisztertanács elnökhelyettesének adott szót. Gazdasága építésmunkánk eredményeivel elégedettek lehetünk Vályi Péter: A Minisztertanács elnökhe­lyettes beszédében többek kö­zött a következőket mondotta. — A beterjesztett 1973. évi költségvetésnek az a felada­ta, hogy az államháztartás be­vételeit és kiadásait oly mó­don szabja meg, úgy ossza el, hogy a Központi Bizottság ha­­tatározatában megjelölt poli­tikai, gazdaságpolitikai elvek a pénzügyi intézkedések révén érvényesüljenek. Az 1973. évi előirányzatok megfelelnek a Központi Bizottság állásfog­lalásában megfogalmazott kö­vetelményeknek. Ezek értel­mezésétől és az elveknek a gyakorlatban való­­érvényesí­tésétől, egyéb fontos politikai momentumok mellett, a gaz­dasági helyzet további erősö­dését várjuk. A gazdasági helyzet értéke­lésénél az egyik legfontosabb mérce az, hogy milyen mér­tékben teljesülnek a negye­dik ötéves népgazdasági terv előirányzatai. Az eddigi ta­pasztalatok igazolják, hogy a IV. ötéves terv teljesítése jó úton halad, a legfontosabb te­rületek fejlődése eléri, vagy meghaladja a tervről szóló törvényben előírt színvonalat. A népgazdasági arányok egy részével vannak problé­máink, de ezeket megoldjuk. A fejlődés a korábbi ötéves tervek során soha nem egye­zett az előirányzatokkal eny­­nyire, mint most. Eddigi eredményeink alapján joggal feltételezhetjük, hogy a hát­ralévő három évben megvaló­sítjuk mindazt, amit a IV. öt­éves tervben célul tűztünk. A gazdasági fejlődés terv­­szerűségének növelése tovább­ra is fontos feladatunk, hogy a tervek készítésében, végre­hajtásában és a gazdasági fo­lyamatok ellenőrzésében az állami szervek között a mai­nál jobb munkamegosztás legyen. Ebben fontos szerepet szá­nunk a néhány hónap múlva létesülő Állami Tervbizott­ságnak, melynek feladata lesz biztosítani az ágazati szempontok és a népgazdasági érdekek egységét, továbbá a népgazdaság fejlődési ütemé­ből, az életkörülmények ja­vításából, a műszaki fejlő­désből és a gazdasági egyen­súlyból származó követelmé­nyek összehangolását. Opera­tív hatásköre is széles lesz a tervben foglalt gazdasági cé­lok ellenőrzésében és a vég­rehajtást szolgáló intézkedé­sek hozatalában. A mostani időszak legfon­tosabb gazdasági céljai közé tartozik a népgazdaság terme­lési és forgalmi hatékonysá­gának fokozása, az egyensúly további szilárdítása. Ismert, hogy még 1970-ben az elmúlt ötéves terv utolsó évében, miközben az egyen­súlyi helyzet sok területen ki­elégítő volt és maradt, a nép­gazdaság felhalmozási és kül­kereskedelmi egyensúlyának problémái megnövekedtek. Igaz, hogy e zavaroknak sok évre visszanyúló gyökerei is voltak, lényegében azonban a túlzott felhalmozási, főként beruházási tevékenységből eredtek. Az egyensúlyi fe­szültség nem volt csupán egy­éves jelenség: 1971 év során tovább fokozódott. A párt Központi Bizottsága egy évvel ezelőtt — felismerve a prob­léma lényegét — határozatot hozott a gazdaságpolitikai teendőkre. Ennek nyomán a kormány az 1972. évi tervben intézkedett a felhalmozási és külkereskedelmi egyensúly javítására. Ezért az 1972. évi terv és a költségvetés olyan célokat tartalmazott, hogy a belföldi felhasználás ne ha­ladja meg a nemzeti jövedel­met, a felhalmozás pedig ne legyen magasabb, mint a megelőző évben. Előirányoz­tuk, hogy a kivitel gyorsabb ütemben növekedjék, mint a behozatal, és számottevően javuljon a külkereskedelmi áruforgalom egyenlege. Fon­tos feladatként jelöltük meg a termelés gazdaságosságának javítását, részint a termelé­kenység növelésével, részint a termelési szerkezet további javításával. Mi a helyzet most? A népgazdaság 1972. évi fejlődésének eredményei azt mutatják, hogy azok az in­tézkedések, amelyeket a kor­mány a népgazdasági egyen­súly helyzetének javítására hozott,­­ kedvező változást eredményeztek. Ez mindenek­előtt a külkereskedelmi áru­forgalom egyenlegének szá­mottevő javulásában jut ki­fejezésre ezen kívül abban, hogy a felhalmozás — a be­ruházások és a készletképző­dés — korábbi, tervszerűtle­­nül felgyorsult növekedése megállt. Nem lehetünk ugyanilyen elégedettek a költségvetési helyzet alakulásával. Bár a javulás jeleként a költségve­tés egyenlege 1973-ban vala­mivel kisebb hiányt mutat, mint 1972-ben, kedvező for­dulatról még nem beszélhe­tünk. Egyrészt a gazdasági hatékonyság nem kielégítő javulása, és a költségve­tésből ezzel összefüggésben adott jelentős termelési támo­gatások, másrészt a viszony­lagos árstabilitást szolgáló tá­mogatási többletek miatt a költségvetés javításában ed­dig nem lehetett gyorsabban előre lépni. Vigyáznunk kell ugyanis arra, hogy a társa­dalmi szolgáltatások folyama­tosságát semmiképpen se ve­szélyeztessük. Mindebből kö­vetkezik, hogy 1973-ban a fő feladat — a külkereskedelem­ben és a beruházások helyze­tében kialakult kedvező ten­denciák erősítése mellett — továbbra is a termelési folya­mat hatékonyságának foko­zása. Csak így érhetjük el az államháztartás bevételeinek növelését, egyensúlyának gyorsabb javulását. E céljaink megvalósításáért további erő­feszítésekre, következetes munkára van szükség. Vályi Péter ezután a haté­konyság követelményével fog­lalkozott.­­ A Központi Bizottság egy éve nagy hangsúllyal szólt a vállalati és üzemszervezési munka megjavításáról. Szü­lettek jó határozatok, voltak széles körű tanácskozások és a gyakorlatban is megkezdő­dött valami. Persze senki sem várhatta, hogy egyik év­ről a másikra gyökeresen megváltozik a helyzet. Ami azonban történt, az még bi­zony széles területeken a sze­rény várakozásnak sem felel meg. A helyzet nagyon egyen­lőtlen a vállalatainknál, de azt általánosságban megálla­píthatjuk, hogy sokhelyütt még mindig csak a nekigyűr­­kőzés állapotában vannak. Pedig mindenki beláthatja, hogy elavult szervezéssel pá­rosulva a legmodernebb tech­nika sem hozhatja meg a várt eredményt. Ez így csak állás­időkhöz, az állóalapok kihasz­nálatlanságához, ütemtelen termeléshez vezethet. A kor­szerű szervezés is elengedhe­tetlen befektetés, amelyért ta­lán kevesebb beruházási esz­közt, de annál több ötletet, tudást, munkát, vezetői ener­giát kell bevetni. Legyen ez tehát 1973-ban vállalati, és hozzáteszem minisztériumi vezetők egyik fő gondja. Rossz vezetőknek tartjuk azokat, akik a techikát konzerválják, azonban azt se nézzük el, hogy egyes vállalatoknál nem ismerik vagy nem tudják vég­rehajtani a korszerű irányí­tási, szervezési módszereket. Nem arról van szó, hogy a minisztériumok vállalják át a vállalatok felelősségét és munkáját, de segítsenek töb­bet és semmiképpen se ülje­nek karbatett kézzel ott, ahol hibát látnak. A vállalati irányítási és szervezési munka korszerűsí­tésével szorosan összefügg a költséggazdálkodás javítása. A vállalatok és szövetkezetek költséggazdálkodásával a kormány nincs megelégedve és az országgyűlés sem lehet megelégedve. Annak ellenére, hogy a ter­melés költségszínvonalának­­ (Folytatás a 2. oldalon) Az országgyűlés szünetében Kádár János, K. Papp József és Brulyó János. VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK Csütörtök, 1972. december 14. XXVIII. évfolyam, 294. szám • *• • Aro: 80 fillér Fehérvár autóbuszközlekedése Tek­in - Félmillió utas - Késések, zsúfoltság A székesfehérvári autó­buszpályaudvar vezetőjét, Orgobány Istvánt, a vá­­­ros autóbusz-közlekedésének helyzetéről kérdeztük. Isme­retes, hogy a téli időszakban az autóbusszal utazók száma megnő — novemberben pél­dául már közel félmillió utast szállítottak. ■ Megszaporodtak a panaszok is. Az okok: zsú­foltság, késés, a járatok ki­maradása. — Legfontosabb felada­tunknak tartjuk a helyi já­ratok sűrítését, nagyobb autó­buszok beállítását. Az átlagos forgalmi viszonyok mellett autóbuszainkkal ki is elégít­jük az igényeket. Nehézsé­geink egyik oka a város kor­szerűtlen úthálózata és az út­javításuk. A járatok 80—90 százaléka terelőútvonalon közlekedik. Itt az átlagosnál rosszabbak a forgalmi viszo­nyok. Élő példa erre a belváros­ban a Pintér Károly utca, vagy a Népköztársaság úton a mozival szemközti busz­megálló, ahol beállni sem tud a busz, úgy felásták az utat. — Sokhelyütt látni lépés­ben haladó buszokat. Miként befolyásolják az útviszonyok a menetidőt? — A menetrend és a me­netidő maradt, illetve, ha minden jól megy, be tudjuk tartani. De egyetlen busz ké­sése a csatlakozó járat késé­sét is magával hozza. S ez gyakori, hiszen az eredeti já­ratok a terelőutakkal nagy­mértékben meghosszabbod­tak. — Mi a helyzet a nagyüze­meknél? — Példaként lehetne emlí­teni a Köfémet, vagy a Kö­szörűgépgyárat, ahol elkészí­tették az autóbuszfordulót. De a Videotonnál már évek óta nincs autóbuszforduló. Ezért további egy kilométert kell megtenni csak azért, hogy megfordulhasson a busz. — Mit jelent ez a gyakor­latban? — Korábban, amikor volt a Videotonnál forduló, az autó­busz egy óra alatt háromszor fordulhatott a jelenlegi kettő helyett. Érdemes azzal foglal­kozni, hogy mielőbb megépít­sék a fordulót. Több ezer emberről van szó. A jelenlegi állapot: a délelőtti műszak végeztével — sokszor műszak vége előtt is! — már ezrek tolonganak a buszok körül. Kérdés, nem segíthetne a Videoton jobb szervezéssel, a Volán és egy­­ben saját dolgozóinak gond­jain? — Gondok persze vannak ott is, ahol a helyzet jobb. Mi a véleménye a Seregélyesi út­ról? — Megépítették az utat, járda azonban nincs. Reggel a munkába igyekvők tömege a megállótól a gyárakig az úttesten jár, sokszor teher­autók, buszok kísérik őket — lépésben. Ugyanez a helyzet az Ikarus bejárati útvonalán. — Ezek szervezési-műszaki problémák. Tömegközleke­désről lévén szó, meg kell említeni azonban a már-m­a „hagyományos” utas—kalauz ellentéteket. — Sokat foglalkozunk a já­ratok személyzetével. Arra neveljük őket, hogy az utasok érdekeit kell szolgálni és vé­deni. Anyagi-erkölcsi befo­lyással erre a felfogásra szok­tatjuk dolgozóinkat. De sze­retnénk, ha a feszültség leve­zetésében az utazóközönség is segíthetne. Türelmével, jóin­dulatával. Tömegközlekedést egy vállalat önmagában nem tud lebonyolítani. Egyéb szer­vek — és az utasok segítsége szükséges ehhez! E. G. Építi a papírgyár „Szövetsé­gesünk” a jó idő Laposra, simára gyalult hatalmas földterületen tevé­kenykednek a 26-os Építő- I­­pari Vállalat dolgozói: a dunaújvárosi papírgyár új beruházásán, a hullámpapír­­vertikum építésén dolgoz­nak. A folytonkeverő­ gép­­kocsival érkezik a földned­ves beton, amelyet Katona János vezette szocialista bri­gád használ fel; csatornák, utak, vízrendszerek épülnek. Forster Ferenc és Demsa Sándor vezette munkacsopor­tok is a csatornaépítésen dol­goznak. Nagy László ács bri­gádja a felépítendő épületek zsaluzatát, állványzatát ké­szítik. Rontó Sándor irányí­tásával a kőművesek, „uni­­vázból” jóléti épületeket épí­tenek. Az építőknek „szövet­ségesük” is akadt — a jó idő. Igyekeznek is hasznosí­tani minden órát. Rövidesen megkezdik a betonelemek előregyártásá­­hoz szükséges csarnok építé­sét, ahol majd az új üzem­csarnokok tartóit és különbö­ző betonelemeit készítik majd. Megkezdték a vasút­­vágányok kiépítését is, ezen a munkán Böhm Mihály vezet­te felépítményes brigád dol­gozik. — Mi lesz a télen, milyen munkálatokat végeznek majd? — kérdeztem Sipiczky Mi­hály építésvezetőt. — Megkezdjük a kerítés építését — mondta —, és folytatjuk az alapozási mun­kálatokat, a betonozást. G. Gy.

Next