Flacăra Iaşului, mai 1958 (Anul 14, nr. 3633-3657)

1958-05-21 / nr. 3648

Pag. Ii rrexxxxx*.*xxxxxx3tx. ***** «*:*« ****** **********************« * * um««« «** Valoroase studii la staţiunea O consfătuire experimentală Podul Iloaiei a matematicienitor La Staţiunea experimentală pentru cultura porumbului ,din PodulIloaiei, principalele lucrări de sezon, se desfaşoară cu multa intensitate. Ca urmare a măsurilor luate, au fost însâmînţate într-un timp scurt 400 ha cu porumb hibri simplu şi hibrid dublu. S-au însâmînţat experienţele (e vorba de un soi de porumb) la laboratorul de agrotehnică şi ameliorare, precum şi la punctele de sprijin ale Staţiunii, aflate în regiunile Suceava, Galaţi, Bacău şi Iaşi. In punctele de sprijin, sunt experimentaţi hibrizii de porumb urârindu-se atent comportarea lor în diferite condiţii din Moldova, precum şi comportarea lor în sol, căruia li se administrează diferite îngrăşăminte. Tot aici se urmăreşte găsirea distanţei celei mai potrivite de semănat pentru hibrizii dubli. In urma consfătuirii ţăranilor şi lucrătorilor din sectorul socialist al agriculturii care a avut loc la Constanţa, conducerea staţiunii a luat în studiu mai multe soiuri şi hibrizi de porumb, în vederea stabilirii celor mai bune soiuri de hibrizi dubli pentru obtinerea porumbului de siloz şi furajer. De asemenea, se va studia eficienţa economică a celor două brigăzi de complexă mecanizare, care au sarcini să lucreze, fiecare cîte 500 ha. de la însămmnţare pînă la recoltare. La consfătuirea de la Constanta, au fost trasate sarcini speciale Institutului experimental pentru cultura porumbuluiPe linia acestor sarcini, la Staţiunea din Poduliloaiei, în domeniul ameliorării, un colectiv condus de prof. ing. Ştefan Popescu, studiază posibiliitatea obţinerii, într-un timp cit mai scurt, de hibrizi dubli din soiurile locale de porumb. In cadrul laboratorului de agrotehnică al Staţiunii se studiază agrotehnica porumbului hibrid din mai muilte puncte de vedere. In cultura mare (păioase) a fost însămînţat grîu Odesa 16, importat din URSS, care dă o producţie mare la ha. In momentul de faţă acest grîu se prezintă foarte bine. La recoltare, sămînţa urmează să fie dată şi gospodăriilor colective din regiune. Realizări însemnate s-au obţinut şi în sectorul pomicol. Astfel, un colectiv condus de ing. Petrea Chirion a realizat anul acesta o plantaţie de pomi fructiferi pe o suprafaţă de 25 ha teren în pantă, care nu putea fi folosit în cultura cerealieră. In momentul de faţă, la Staţiune se află în curs de plantare o vie pe o suprafaţă de 16 ha, cu soiuri alese de struguri de masă, precum şi pentru vin- Conducerea Staţiunii (director conf. ing. Gh. Timaru) a prevăzut lu planul său de activitate o mai strînsă legătură cu oamenii muncii de pe ogoare. In acest scop, vor fi invitaţi ţăranii muncitori şî tehnicienii din împrejurime pentru a urmări experienţele realizate în cadrul staţiunii- AL.ZARES R. Cehoslovacă La clinica de chirurgie cardiologică de la Ostrava s-au făcut în ultimii ani 200 de operaţii de inimă. IN CLIŞEU: In timpul unei operaţii complicate. Succesele unui colectiv de cercetători ieşeni In colaborare cu colectivul de microbiologie şi inframicrobiologie al Academiei RPR filiala Iaşi, colectivul de virusuri şi leptospire de la Institutul „Dr. Cantacuzino” din Iaşi, studiază de mai mulţi ani probleme care interesează sănătatea oamenilor muncii. Astfel, sunt studiate probleme privind boala atît de gravă care este hepatita epidemică. Pe baza datelor culese de pe teren colectivul a semnalat pericolul mare al hepatitei transmisă de către medicul însuși prin seringa nesterilizată. O altă temă priveşte turbarea la om. Din nefericire această boală odată declarată, nu poate fi niciodată vindecată. Totuşi, aşa cum a arătat marele savant francez Pasteur, există posibilităţi de preîntîmpinare a bolii prin vaccinare preventivă. In plus, marele savant român profesorul V. Babeş a descoperit serul antirabic şi posibilitatea de prevenire a bolii prin acest ser. In ultimele decenii, seroterapia antirabică a fost dată uitării. Ca urmare a eforturilor făcute în alte ţări şi a celor făcute de colectivul de la institutul Cantacuzino, s-a reluat în studiu această problemă. Astfel, s-au găsit posibilităţi practice de preparare a serului antirabic, pentru a se ajunge astăzi ca toate centrele de tratament antirabic din ţară să le aplice, în cazul muşcăturilor grave, produse de animale turbate. Prin asocierea serului şi vaccinului s-a ajuns astăzi la diminuarea considerabilă a cazurilor de deces provocate de această boală. De asemenea, acest colectiv face cercetări importante privind procesul de autosterilizare şi chiar de vindecare a turbării provocată în mod experimental la animale. Experienţele făcute în laborator de către colectivul ieşean au permis clinicienilor din ţara noastră să întrevadă posibilitatea vindecării turbării omului. Concomitent cu problemele de mai sus, în laboratorul de virusuri şi leptospire al Institutului „Dr. Cantacuzino“ — Iaşi, a fost urmărită problema pericolului ce-i prezintă infecţia prin leptospire. In acest domeniu, colectivul a arătat cît de masivă este infecţia printre animalele domestice şi transmiterea ei de la animale la om. Colectivul a făcut cercetări privind vaccinarea preventivă a persoanelor expuse FLACARA IASULTT. Una din problemele care-i frămîntă de mult timp pe specialiştii în domeniul matematicii din diferitele părţi ale globului ca şi pe cei din cadrul organizaţiei UNESCO, o constituie moderni zarea programelor de matematică in învăţămîntul din şcolile medii. Această problemă a fost şi continuă să fie dezbătută pe larg I spre a se ajunge la găsirea unor metode şi teme de predare în şcoli pentru ca învăţămîntul să poată fi adaptat la noţiunea modernă de cultură generală. Seminarul de matematici „Alexandru Myller” şi filiala din Iaşi a Societăţii de Matematică şi Fizică a RPR în colaborare cu filiala din oraşul Stalin au luat iniţiativa organizării unei consfătuiri pe ţară - prima de acest fel— a profesorilor de matematică din învăţămîntul mediu, consacrată acestei probleme. In cadrul consfătuirii, care va avea loc între 8-11 iulie la oraşul Stalin şi a cărei răspundere ştiinţifică a fost încredinţată filialei ieşene a Societăţii de matematică şi Fizică, profesorul universitar Adolf Haimovici va prezenta referatul „Modernizarea programelor de matematică”, profesorul Benone Constantinescu, referatul „Introducerea noţiunii de grup în şcoala medie”, profesorul David Rimer referatul „Introducerea noţiunii de mulţime în şcoala medie” iar profesoarele Alice Corduneanu şi Ligia Papuc vor susţine referatul întitulat „Introducerea ecuaţiilor diferenţiale în şcoala medie”, contaminării prin contactul cu animale. Toate lucrările realizate de colectivul ieşean au fost comunicate şi publicate în revistele ştiinţifice ale Academiei RPR. De asemenea, Academia RPR a recomandat ca unele dintre lucrări sa fie cunoscute şi în străinătate. Astfel în 1956, problema turbării autosterilizate şi vindecate la animale a fost comunicată la Congresul internaţional de patologie infecţioasă de la Lyon, unde a fost prezentată de academicianul Şt. Nicolau, iar alte cercetări cum sunt cele asupra serului antirabic, au fost comunicate în cadrul Congresului de virusuri de la Bratislava. Recent, lucrări asupra turbării şi asupra imunităţii în leptospiroze au fost comunicate la Societatea franceză de microbiologie (februarie — martie 1958) de la Paris. Aceste lucrări urmează să fie publicate în Analele Institutului Pasteur din Paris. LAZAR BENEȘ Cinema „Maxim Gorki“ , BAM ét Etapa de duminică a campionatului regional de fotbal s-a soldat cu scoruri foarte reduse. Cu toate că lupta a fost strînsă, nivelul jocurilor a lăsat mult de dorit. Aceasta ar avea două explicaţii. In primul rînd nerespectarea programului de antrenamente, şi în al doilea rînd starea terenurilor de joc. Terenul „Dinamo”, unde se joacă multe partide din campionat, este prost întreţinut, are multe crăpături care prezintă permanent un pericol pentru jucători. Nu mai spunem despre Progresul Huşi care n-are deloc teren pentru antrenament. TJR.C. Iaşi—Ţesătura Iaşi 2-1 (0-0) Pe terenul Locomotiva Abator în faţa a 1.030 de spectatori s-a disputat întîlnirea celor două formaţii ieșene. In primele 45 de minute ambele echipe s-au complăcut într-un joc lipsit de dinamism. După pauză scorul este deschis de TBC Şi nu mult după aceea el este ridicat la 2-0 în favoarea TBC printr-un autogol. Spre sfîrşitul jocului textiliştii îşi revin şi marchează prin Bordeianu, partida încheindu-se cu scorul de 2-1 CSA Iaşi-Progresul Huşi 2-1 (1-0) Jocul a fost, însufleţit din primele minut® Şi s-a menţinut mai toată repriza întîia la fel. In min. 39 Crupschi (CSA) înscrie dintr-o lovitură de la 11 m. Spre mijlocul reprizei secunde (min 65) Chiţu (CSA), într-o cursă spectaculoasă, depăşeşte trei adversari şi înscrie printr-un topo şut fulgerător. Echipa huşenilor care a pornit la atac, reduce din handicap. Scor final : 2-1. Dinamo Iaşi-Şoimii Podu Iioaiei 1-0 (1-0) Şoimii Pdlloaiei care era pretendentă la titlul de campioană, a trebuit să cedeze în meciul de duminică ca şi în alte treciuri. Aceasta ne face să credem că conducerea colectivului manifestă dezinteres şi lipsă de preocupare în pregătirea echipei. Golul marcatîn min. 29 de Stoiciu a adus victoria dinamoviștilor. RAHOVA VASLUI—RECOLTA HIRLAU 3-0 (prin neprezentare ) Și acum clasamentul alcătuit după rezultatele neomologate : 1. Progresul TRC 17 13 4 0 46: 10 30 2. Șoimii Pol. I. 16 10 3 3 39 : 13 23 3. Dinamo Iaşi 16 11 1 4 35 : 12 23 4. CSA Iaşi 14 9 2 3 36 : 19 20 5. Ţesătura Iaşi 17 6 7 4 35 : 29 19 6. Penicilina Iaşi 7. Recolta : Hîrlău 8. Energia Trust 14 9. Rahova Vaslui 15 6 3 6 24 : 18 15 15 6 2 7 25 : 33 14 15 7 0 8 23 : 27 14 17 5 3 9 29 : 31 13 10. Progresul Huşi 15 4 1 10 26 : 28 11. Locomotiva Bîrlad 16 0 0 16 0 . 480 Restanţa : CSA Iaş -Penicilina Iaşi, se va disputa la 22 mai a.c., orele 17:30 pe terenul „Locomotiva”. PETRE CODREA coresp. SPORT Rezultate, rezultate Campionatul de calificare la baschet Fete: CSU—Dinamo 19-12 (17.9) Băieţi: T. Dinatrovist—Ţesătura 58-56 (23-25) Băieţi : Politehnica—Constructorul 37-39 (31-11) Volei campionat orăşenesc băieţi Politehmica-Ţesătura 3-1 Voinţa-Dinamo 3-1 Nr. 3648 — O producție a studiourilor maghiare — ★ * * O scena din film * b * TIR Concursuri de calificare Zilele trecute, la poligonul „Andrei Pîot” s-au desfăşurat două concursuri de clasificare, la care au participat sportivii din colectivele Moldova tricotaje, Constructorul, AVSAP şi Dinarro. La aceste concursuri au participat concurenţi începători, pentru obţinerea categoriei a 3-a şi trăgători de categoria 3-a care cu ocazia acestor concursuri au obţinut categoria II-a. Iată cîteva din rezultatele cele mai bune obţinute de începători şi avansaţi în concursul organizat de UCFS, care le dă dreptul la categorie de clasificare. Molnár Zolta-Dinamo, 89 puncte (culcat nerezemat) Ghibuţă Ioan-Dinamo 85 puncte , Aldea 11 ie—Dinamo 88 puncte, Nanuş Nicolae—Dinamo 83 puncte. Codreanu Eugen (D) 244 puncte la 3X10 La concursul de clasificare organizat de Dinamo s-au obţinut următoarele rezultate : armă liberă Gheorghiu Nicolae (T. Dinamovist) 527 puncte, Chiron I. (AVSAP) 521 puncte. Seniori armă sport : Giamon Nicolae 466 puncte (AVSAP) Chirică Ion 462 puncte (AVSAP), Cecati Corneliu fr.D.) 471 puncte. C. ADUMITRESEI coresp. Spectacole TEATRUL NATIONAL „VASILE ALECSANDRI" :joi 22.V. ora 19,30 Nota zero la purtare; vineri 23.V. ora 19,30 Despot Vodă; duminică 25.V. ora 19,30 Winterset. OPERA DE STAT, miercuri 21.V. ora 20 Rigoletto; sîmbătă 24.V. ora 20 Rigoletto; duminică 25.V. ora 15 .Lăsaţi-mă să cînt. CINEMATOGRAFE: „Maxim Gorki“: Dany „Ilie Pintilie”: Ofiţer pentru o zi; „Puşkin”: Erupţia; „Tineretului”: Odată în viaţă; „Ion Creangă”: Căpitanul şi eroul său. Căminul cultural „Ilie Pintilie”: Garnizoana nemuritoare. Lumina.Hîrlău: 20-21.V. împotriva tuturor: 22-25 Infernul îngerilor; Rodina-Huşi 20-22.V. Malva; 23-25.V. Erupţia; 23 August Bîrlad ; 21-25.V. Poetul ; 30 Decembrie Podul Iloaie: 20-21.V. Aventurile lui Ariiomca; 22-24.V. Pătratul 45; Victoria-Tg. Frumos; 20-21.V. Căsnicia Dr. Danwitz; 22.25.V. Legenda din Polesia; I. C. Frimu-Vaslui; 20-21,V. Cio Cio San; 22-25-V. Inima cîntă; Casa de Cultură Murgeni; 20-21.V. Primele bucurii; 22-25.V. Dragoste de mamă. BCIUNA „Capitalismului popular“ Procesul istoric de trecere revoluţionară a omenirii de la capitalism la socialism — care formează conţinutul principal al epocii noastre— stă la baza adîncirii continute a crizei generale a capitalismului. Formarea şi dezvoltarea sistemului socialist al economiei mondiale şi destrămarea sistemului colonial al imperialismului, au contribuit la adîncirea contradicţiilor sistemului capitalist, slăbindu-l în mod considerabil. Ideile socialismului exercită o influenţă puternică asupra popoarelor lumii A crescut combativitatea clasei muncitoare din ţările capitaliste conduse de partidele comuniste şi muncitoreşti. In aceste condiţii de perspective sumbre pentru destinele lumii capitaliste, capitalul se încordează puternic mobilizînd pe scutierii săi ideologi, economişti burghezi şi diverşii lor adepţi reformişti şi revizionişti. In lupta care se dă pe plan ideologic între socialismul în creştere şi capitalismul în declin, ideologii burghezi şi acoliţii lor au deschis o vastă campanie pentru „cucerirea minţilor oamenilor” în scopul de a-i abate de la revoluţia socialistă. Atacurile lor împotriva socialismului se împletesc cu apologia schimbărilor petrecute mai ales în economia SLDA, care ar fi dus chipurile la o nouă orinduire radical deosebită faţă de vechiul capitalism, o orinduire „nouă” „progresistă“, în care nu există exploatare şi nici clase sociale, o orinduire în care muncitorii au devenit capitalişti, iar capitaliştii muncitori, o orîndure care poate îi numită „capitalism popular”. Pentru convingerea celorlalte popoare ale lumii capitaliste, s-a organizat încă din 1956, în SUA, o expoziţie specială, pe a cărei firmă era scris : „Statele Unite — capitalismul popular. Un drum nou în viaţă pentru oameni”. In cadrul acestei expoziţii, menită a face înconjurul lumii pentru a populariza „binefacerile” oferite de capitalism, sunt expuse o maşină automată pentru fabricarea cuielor şi o căsuţă din 1776 alături de o casă modernă, confortabilă cu 5 camere, fabricată din oţel. Progresele realizate în timp de 180 de ani, în tehnica construcţiilor, cît şi automatizarea producţiei în unele ramuri nu surprind pe nimeni. Ceea ce surprinde este faptul că în cadrul expoziţiei „capitalismului popular” nu se dau date asupra numărului de muncitori care ar locui în aceste case moderne. Presa radio-ul şi o literatură economică burgheză specială, sunt puse în slujba acestei campanii pentru demonstrarea caracterului „popular” al capitalismului actual. Mai mult, revizioniştii, înveteraţi duşmani ai proletariatului internaţional, se străduiesc să convingă masele, că învăţătura marxistă „s-a învechit”, încercînd să o „îmbunătăţească”o golind,o desigur de conţinutul ei revoluţionar. Mişcarea comunistă internaţională a dat şi dă o ripostă hotărîtă ideologiei burgheze şi a celei reformiste, revizioniste, în scopul apărării bazelor de neclintit ale învăţăturii marxist-leniniste. Este un fapt indiscutabil că stadiul actual al capitalismului prezintă trăsături şi fenomene noi, datorită dezvoltării forţelor de producţie capitaliste, trăsături conturate încă de la sfîrşitul sec. al XIX-lea şi analizate încă de Lenin. Caracteristic noului stadiu, imperialist al capitalismului este înlocuirea liberei concurenţe prin dominaţia monopolurilor, dominaţie care a dus la intensificarea gradului de exploatare şi asuprire a maselor populare, ceea ce nu a schimbat cu nimic esenţa modului de producţie capitalist. Apologeţii capitalismului au o sarcină grea de a prezenta aceste schimbări drept trăsături „populare" ale capitalismului. Să analizăm principalele variante ale teoriei „capitalismului popular". Teoria „democratizării” capitalului este cea mai răspîndită în lumea capitalistă în scopul demonstrării caracterului „popular” al capitalismului actual, îndeosebi al celui american. Potrivit acestei „teorii”, ca urmare a schimbărilor „revoluţionare”, săvîrşite în SUA, mai ales după al 2-lea război mondial, burghezia americană a cedat şi cedează prin sistemul „acţiunilor populare“ proprietatea ei asupra mijloacelor de producţie în favoarea clasei muncitoare. Ca urmare a difuzării proprietăţii în rîndul maselor populare s-ar petrece un proces lent de „deproletarizare”, în urma căruia muncitorul salariat se transformă în capitalist. „In prezent — afirma ziarul New York Herald Tribune în numărul său din 14 II 1956 — toţi americanii sunt capitalişti“. S-ar şterge deci graniţele dintre clasele sociale, exploatarea a dispărut ca şi antagonismul dintre capitalişti şi muncitori, aceştia fiind uniţi pe baza aceloraşi interese. In ce priveşte existenţa luptei de clasă, aceasta s-ar datora, susţin adepţii acestei „teorii” — nu exploatării muncitorilor, ci datorită influenţelor exercitate de comunişti asupra acelor muncitori care nu-şi dau încă seama de „binefacerile” pe care le oferă „capitalismul popular“. Teoria „democratizării" capitalului propagată de ideologia capitalismului actual a apărut de cîteva zeci de ani, odată cu apariţia societăţilor pe acţiuni. Societăţile pe acţiuni au apărut în ultima treime a sec. XIX, ca urmare a dezvoltării unor uriaşe forţe de producţie şi a necesităţii formării unor capitaluri uriaşe pe baza centralizării capitalurilor individuale. Societatea pe acţiuni este deci o uniune de capitalişti care-şi învestesc capitalurile pentru organizarea unei mari întreprinderi. Capitaliştii asociaţiei posedă acţiuni, titluri de valoare care certifică cota parte din capitalul învestit şi-şi însuşesc în raport de rentabilitatea întreprinderii o parte din profit sub denumirea de divident. Capitaliştii devin acţionari, rupţi de procesul de producţie, căci întreprinderea este condusă de un consiliu de administraţie, ales de către adunarea generală a deţinătorilor de acţiuni. Cumpărarea de acţiuni de mică valoare de către o pătură subţire a muncitorilor este prezentată ca o cedare a proprietăţii asupra mijloacelor de producţie în favoarea muncitorilor, iar participarea posesorilor de acţiuni la adunările generale pentru analiza dării de seamă, aprobarea bilanţului, alegerea personalului de conducere este considerată ca un „control democratic”. Proprietatea se „desconcentrează” susţinea revizionistul Bernstein. Atît Engels, cît şi Lenin au demascat conţinutul de clasă al teoriei „democratizării” capitalului. Lenin arată că mobilizarea capitalurilor mici, a sutelor de mii de acţionari face marele capital mai puternic. Teoria „democratizării” capitalului reluată în 1926, de economistul burghez T.N. Carver, a căzut în desuetudine în timpul crizei economice din 1929-34 datorită devalorizării acţiunilor, a creşterii şomajului şi a sărăciei maselor. După al doilea război mondia, propagarea acestei teorii a fost însoţită de o vastă campanie de plasare a acţiunilor „populare, ieftine”, de mică valoare printre muncitori, în scopul extinderii bazelor „populare” ale capitalismului american. După cum afirma G.K. Fenston — preşedintele bursei de efecte şi acţiuni din New York, dacă în SUA se va atinge cifra de 15 milioane de acţionari (în 1956 existau aproximativ 7 milioane de acţionari), atunci ţara ar deveni o „democraţie populară”(!). Pentru „transformarea" muncitorilor în „capitalişti”, la multe întreprinderi monopoliste „Ford”, „General Motors” ş.a., se reţine în mod obligatoriu o cotă parte din salar, circa 12 la sută, pentru cumpărarea de obligaţii de stat şi de acţiuni. In Germania occidentală, monopolurile au pus în vînzare „acţiuni populare” ieftine la 1/2 din preţul lor. Muncitorii sînt îndemnaţi să facă economii, să nu se îngrijească de creşterea consumului. Intrucît muncitorii au refuzat să cumpere acţiuni, monopoliştii au introdus sistemul reţinerii din salar numai pentru funcţionari. Teoria „democratizării” capitalului este falsă, ivită din necesitatea de a insufla muncitorilor iluzia că devin proprietari şi că lupta împotriva capitalismului ar fi absurdă căci însăşi muncitorii sînt în prezent „capitalişti mici”. Faptele arată că în 1955 în SUA, 97 la sută din muncitori n-aveau acţiuni. In ce priveşte pe cei cîţiva muncitori care deţin acţiuni de mică valoare ei sînt muncitori salariaţi, exploataţi de marele capital, căci dividentul primit reprezintă o cotă neînsemnată în veniturile lor. De aceea în capitalism muncitorul nu se poate elibera din robia muncii salariate, fiind nevoit să-şi vîndă forţa sa de muncă ca pe o marfă. Pentru muncitori şi alte categorii de oameni ai muncii, salarul reprezintă, în capitalismul actual singura sursă de venituri. In schimb cea mai mare parte a acţiunilor sînt deţinute de capitalişti, directori de întreprinderi, metro bri ai consiliilor de administraţie, de diferiţi rentieri. Potrivit unor date noi, 70 la sută din valoarea tuturor acţiunilor se găsesc în proprietatea unei minorităţi de capitalişti cu peste 10.000 de dolari venit anual. Aceştia îşi însuşesc sub forma dividendelor profituri mari (circa 65 la sută din totalul dividendelor revine la 1 la sută din populaţia ţării). Existenţa societăţilor pe acţiuni nu desfiinţează şi nu difuzează în rîndul maselor proprietatea privat capitalistă asupra mijloacelor de producţie. Indiferent dacă concernul „Ford” sau altul vinde acţiuni muncitorilor, uzinele rămîn în proprietatea unei minorităţi de capitalişti care posedă majoritatea acţiunilor, adică pachetul de control. Aceştia numesc directorii, administratorii şi întregul personal de conducere. In SUA, opt mari grupuri ale oligarhiei financiare deţin toate pîrghiile vieţii economice şi politice, dispunînd cum vor de forţele de producţie ale ţării. Vînzarea acţiunilor printre muncitori are scopuri bine definite, în avantajul capitaliştilor. Astfel, din punct de vedere economic vînzarea acţiunilor permite mobilizarea şi capitalizarea economiilor muncitorilor, fără a le restitui ca în cazul în care s-ar recurge la împrumuturi de capital bănesc la bănci, pentru care ar trebui să se plătească și dobînzi De asemenea, prin acest sistem se intensifică exploatarea muncitorilor, însuflîndu-se ideea că participă la prosperitatea firtrei ai cărei „proprietari” sînt. Din punct de vedere politic se urmăreşte scindarea clasei muncitoare prin întărirea aristocraţiei muncitoreşti şi abaterea clasei muncitoare de la lupta împotriva bazelor capitalismului. De asemenea, prin sistemul acţiunilor, muncitorii sînt legaţi prin noi fire invizibile de întreprinderea capitalistă. De pildă, la întreprinderea „United States Steel Corporation'' plata dividendelor încetează şi acţiunile sînt pierdute în cazul cînd muncitorul părăseşte întreprinderea conf. univ. VASILE COZMIA La oficiul de şomaj din Michigan (SUA)... ... creşte zilnic numărul celor ce vin să îndeplinească formalităţile necesare pentru a putea primi „ajutorul“ de şomaj