Flacăra Iaşului, martie 2002 (Anul 3, nr. 421-446)

2002-03-30 / nr. 446

. . n n Depozit devastat de incendiu • pagubele de la spaţiile societăţii Tamaz Frigocame sunt estimate la câteva miliarde de lei . Ieri dimineaţă, în jurul orei 9.00, un incediu de proporţii a devastat depozitele societăţii Tamaz Frigocame. Incendiul a izbucnit într-un birou, aparţinând firmei “Karemat Romimpex”, din cauza unui scurtcircuit produs la un conductor neizolat. Iniţial, au ars o masă de lemn, acte contabile ale firmei, 50 de saci de plastic goi şi 15 boxpaleţi. Fumul s-a depus şi pe mărfurile depozitate în spaţiile deţinute de firmele Atlas Trading Roumania, Zellandia, care produce şi comercializează produse de panificaţie. După două ore, pompierii ieşeni au reuşit să stăpânească flăcările, dar la scurt timp, mai exact în jurul orei 15.30, au fost nevoiţi să revină la Tamaz. De această dată, incendiul a fost cu şi mai multă furie, iar pompierii au fost puşi în situaţia de a distruge acoperişul pentru a stinge focul. “La prima intervenţie, am rugat conducerea societăţii Tamaz să supravegheze locul şi să ia toate măsurile pentru a se evita alte incidente. Pentru a nu se înregistra pagube şi mai mari, la început nu am intervenit pe acoperiş. Focul a mocnit în izolaţia de polistiren expandat a instalaţiei electrice şi a izbucnit din nou”, a declarat colonelul Ştefan Lazăr, comandantul Grupului de Pompieri Iaşi. A fost necesară intervenţia a 4 maşini de pompieri pentru a se reuşi stingerea incendiului. , urmare în pagina 3 . i. NMl 3500 lei - 12 pagini Olimpiada a lăsat un gust amar elevilor de la Colegiul Negruzzi 278.426 Noile prevederi ale regulamentului de organizare reduc numărul candidaţilor la premii pagina 4 Lapte otrăvit, ■ ■ • ’ ' pe piaţă • medicii veterinari au descoperit în lapte lindan, o substanţă cancerigenă ! deocamdată, specialiştii nu au identificat sursa şi nu cunosc proporţiile fenomenului Medicii laboratorului Direcţiei Sanitar- Veterinare Iaşi au descoperit că laptele cumpărat de societatea Magnus de la ferma Fântânele - Copou este contaminat cu lindan, o substanţă cancerigenă. Ultimele analize au arătat că procentul în care se regăseşte substanţa depăşeşte normele legale acceptate. “Cei 300 de litri de lapte infestat au fost deja distruşi, iar în mometul de faţă avem în lucru 55 de probe recoltate chiar de la fermă. Singurul lucru pozitiv este că laptele cu probleme provine chiar de la fermă şi nu este lapte recoltat de la ţărani, fapt care ar fi îngreunat descoperirea şi anihilarea sursei”, a declarat Vasile Hriţcu. Cu câteva zile în urmă, inginerul societăţii Magnus a fost anunţat de angajaţi că laptele care a fost pus la pasteurizat are un miros destul de ciudat şi,pentru a fi sigur că materia primă poate fi folosită, a fost chemat un medic veterinar care a recoltat probe. După ce analizele au arătat prezenţa substanţei incluse pe lista celor cancerigene, au fost recoltate probe şi de la furnizor, probe care au avut acelaşi rezultat, încă nu se cunoaşte sursa substanţei cancerigene . Una din potenţialei surse care au dus la apariţia lindanului în lapte a fost deja eliminată după ce analizele la apa folosită în adăparea animalelor au ieşit negative. Ieri seară, o echipă de medici veterinari a mers la fermă pentru afla dacă furajele nu au fost tratate anul trecut cu pesticide şi pentru a verifica dacă nu au fost folosite substanţe pentru deratizarea celor aproximativ 100 de vaci existente. “Este posibil ca sursa lindanului să fie în furaje, dar mult mai probabil este ca cei de la fermă să fi vrut să scape de paraziţii de pe animale care mai apar în timpul iernii. în acest caz, trebuie să vedem ce fel de produse au folosit şi dacă acestea sunt aprobate de Ministerul Sănătăţii”, a declarat Vasile Hriţcu, directorul DSV. El a mai precizat că orice substanţă folosită la vaci împotriva păduchilor dispare din organismul animalului după şapte - opt zile. De asemenea, dacă cele 300 de kg de lapte cu lindan ar fi fost amestecate cu o cană Pozitiv este că laptele provine chiar de la fermă şi nu este lapte recoltat de la ţărani, fapt care are îngreunat descoperirea şi anihilarea sursei", declară Vasile Hriţcu., directorul DSV -titate mai mare de materie primă, atunci la analize acesta nu ar mai fi fost depistat. Lindanul este de substanţă catalogată drept cancerigenă, iar dacă se consumă lapte sau produse lactate infestate în cantităţi mari şi pe o perioadă mare de timp, substanţa trece în ficat şi se depozitează în ţesutul gras. Doar în acest caz pot apărea la oameni probleme hepatice. Dumitriţa NEAMŢU l Caragiale este de origine greacă”, spune directorul Teatrului Naţional Ultimile cercetări întreprinse de criticul literar şi directorul Teatrului Naţional Iaşi, Ioan Helban, şi de oamenii de teatru din Grecia au dovedit originea greacă a lui Ion Luca Caragiale. Originea familiei, din partea bunicului, a tatălui, este din Insula Chefalonia, Grecia, în “Istoria Literaturii Române”, George Călinescu afirma că I.L.Caragiale era idriot. Mama sa, Caraboas, fiica unui negustor din Brașov, era din Idria, o regiune din fosta Iugoslavie. Cercetările făcute asupra sa relevă faptul că e posibil să fie de origine albaneză şi locuitor în Idria. Tatăl lui Ion Caragiale, Luca, fiul lui Ştefan, este de origine din Chefalonia, insulă din Marea Ionică, aflată la intrarea în Golful Patras. Bunicul, Ştefan, a fost credincer (bucătar şef) la curtea domnitorului Ioan Caragea. La începutul secolului XIX, loan Caragea a fost adus domnitor în Ţara Românească, el aducând după sine întreaga curte, inclusiv pe Ştefan, bunicul lui Ion Caragiale, cu întreaga familie. Luca, tatăl lui Ion a fost actor comediant, dar nu a rămas în istoria teatrului şi a literaturii române. Mama, Caraboas, nu a fost niciodată căsătorită cu Luca, tatăl lui Ion. Acest lucru a fost confirmat şi de George Călinescu şi Şerban Ciuculescu. Ion Caragiale era un copil din flori, în secolul XIX, Grecia era sub ocupaţia turcească, în urma acestor descoperiri, criticul literar Ioan Helban a fost invitat la un congres ce va avea loc în Chefalonia, în perioada 31 mai-3 iunie. Congresul va avea ca temă “Ion Luca Caragiale - fiul unui imigrant din Chefalonia, fondatorul dramaturgiei româneşti”. Claudia ANDRIESCU Nr. 446 - Sâmbătă, 30 martie 2002 Vine luna scumpirilor din aprilie vom da mai mulţi bani pe pâine, ulei sau zahar, dar şi pe telefon şi benzină Fie din cauza majorării tarifelor la energia electrică, care vor intra în vigoare de la 1 aprilie, fie din alte motive economice, preţul mai multor produse de consum general va creşte în luna aprilie. Astfel, alimentele de bază se vor scumpi cu 1 până la 10 procente. Pâinea va fi produsul cu creşterea de preţ cea mai mare, fapt care va conduce la un preţ de achiziţie mai mare în medie cu 500 de lei. Majorarea de preţ este determinată de influenţa în costurile de fabricaţie a noilor tarife ale energiei electrice şi de o creştere a preţului materiei prime cu circa 10 la sută. Reprezentanţii patronatului din industria uleiului prognozează o majorarea a preţului cu maxim 3 la sută, majorare care se va resimţi peste o lună. Carnea se va scumpi cu un procent iar preţul zahărului nu va fi influenţat datorită stocurilor existente, o eventuală creştere a preţului pentru acest produs fiind aşteptată la începutul verii. Râmâne de văzut cât de mare va fi influenţa creşterii preţului la energie electrică pe piaţa alimentelor, în magazine şi în pieţe. Scumpirile operate la utilităţi au determinat comercianţii, uneori nejustificat, să majoreze substanţial preţurile la produsele de bază. Preţul benzinei ţine pasul La rândul ei, Societatea Naţională a Petrolului (SNP) Petrom va majora preţurile de referinţă ale carburanţilor auto, începând de la 1 aprilie, în urma devalorizării, în perioada 1 ianuarie- 31 martie 2002, a cursului de schimb leu/euro, au declarat, ieri, surse din cadrul Ministerului Industriei şi Resurselor (MIR), urmare în pagina 8 Creşte şomajul la Hollywood Industria cinematografică de la Hollywood a pierdut aproape 18.000 de locuri de muncă anul trecut, din cauza exodului producţiilor în ţări cu piaţă mai bună, Los Angeles riscând astfel să devină un simplu centru de concepere a filmelor, se arată într-un studiu apărut la Los Angeles. Potrivit unui studiu trimestrial al Anderson School of University of Southern California (UCLA), numărul locurilor de muncă de la Hollywood a scăzut cu 11,8 la sută, de la 151.400 în martie 2001, la 133.600 înfebruarie 2002, în comitatul Los Angeles, pierderea a aproape 18.000 de locuri de muncă a contribuit la creşterea nivelului şomajului, a cărui rată a fost de 6,4 la sută în luna februarie. Această situaţie nu trebuie atribuită recesiunii economice care a lovit Statele Unite, afirmă economiştii de la UCLA. Potrivit coordonatorului studiului, pierderile de locuri de muncă au avut loc din cauza “surselor externe şi schimbărilor tehnologice”, adică exodului masiv al producţiilor în ţări, cum ar fi Canada, unde costul mânii de lucru este mai mic. Astfel, Mecca cinematografiei s-ar putea transforma într-un simplu centru unde sunt concepute filmele, care vor fi turnate și produse în locuri unde costurile sunt mai mici. Liturghii ortodoxe pe internet Parohia Apărătorii Patriei II şi-a lansat pagina de internet www.parohia-ortodoxa.go.ro, cu scopul de a informa enoriaşii despre activităţile sale. Adresată atât comunităţii interne, cât şi diasporei, pagina conţine informaţii despre parohie, seria de cateheze intitulată “Şcoala de Duminică”, activităţile comunitar-filantropice. Pagina va avea în curând încă două variante, în engleză şi italiană. Dragoste de mii de dolari Un fost angajat al unei companii de asigurări new-yokeze a fost condamnat pentru că a pătruns în sistemul informatic al societăţii pentru a-i oferi 14.000 de dolari unei colege care îi respinsese avansurile şi, cu aceeaşi ocazie, a distrus 800 de fişiere salariale ale unor persoane din conducere. Potrivit comunicatului procurorului federal din Manhattan, Washington Leung a fost condamnat, miercuri, la 18 luni de închisoare şi la rambursarea a 91.800 de dolari fostei sale companii, Marsh Inc. El a pledat vinovat şi a recunoscut că a intrat fraudulos în sistemul informatic central folosind parole ale foştilor lui colegi. Acolo, a falsificat datele din fişiere, acordând o creştere de salariu de 40.000 de dolari pe an unei colege pe care încercase în zadar să o cucerească. Tot el i-a mai “dăruit”şi o primă de o sută de mii de dolari. Totodată, el a profitat de ocazie pentru a distruge 950 de fişiere, dintre care 800 conţineau date privind salariile unor persoane din conducerea companiei. Apoi, Leung a trimis, de pe computerul companiei, mesaje electronice la diferite adrese, cu date confidenţiale din fişierele distruse. Pui de pinguin cu nume de vedere Doi pui de pinguin în vârstă de trei săptămâni, de la Grădina Zoologică din Londra, au primi numele Becks, şi Posh, poreclele mijlocaşului englez al echipei Manchester United, David Beckham, şi a soţiei sale, Victoria, fosta componentă a grupului Spice Girls. “La 60 de zile de la începerea Cupei Mondiale de fotbal ne-am gândit că putem aduce un omagiu căpitanului selecţionatei Angliei şi soţiei lui”, a declarat purtătorul de cuvânt al Grădinii Zoologice din Londra. Purtătorul de cuvânt a adăugat că viaţa celor doi pui de pinguini nu este la fel de agitată ca cea a soţilor Beckham, aflaţi de multe ori pe prima pagină a ziarelor britanice. “Stilul de viţă al celor doi pui nu este agitat, dar au o casă cu pisicină şi sunt foarte iubiţi de public. Deci, numele li se potrivesc”, a menţionat oficialul.