Flacăra, octombrie-decembrie 1977 (Anul 26, nr. 40-52)

1977-10-06 / nr. 40

■ PATRIA, CABINETUL DE LUCRU AL PREŞEDINTELUI PRIMIRI LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Vineri după-amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit delegaţia Partidului Comunist Portughez, condusă de tovarăşul Octavio Pato, membru al Comisiei Politice, secretar al C.C. al P.C. Portughez, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., face o vizită de prietenie în ţara noastră. Tovarăşul Octavio Pato a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un cordial salut prietenesc din partea C. C. al P.C.R. şi a tovarăşului Alvaro Cunhal, secretar general al P.C. Portughez, împreună cu cele mai bune urări de succes în activitatea pe care o desfăşoară în fruntea partidului şi statului, pentru îndeplinirea hotărîrilor Congresului al XI-lea al P.C.R., pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat să se transmită Secretarului general al P.C. Portughez, celorlalţi membri ai conducerii partidului, tuturor comuniştilor portughezi un cald salut de prietenie şi urări de succes în lupta pentru apărarea intereselor oamenilor muncii, pentru consolidarea democraţiei şi a independenţei de stat. In cadrul convorbirilor s-a procedat la o informare reciprocă asupra activităţii şi preocupărilor celor două partide, asupra dezvoltării relaţiilor dintre P.C.R. şi P.C.P., dintre România şi Portugalia, precum şi asupra unor probleme actuale ale vieţii internaţionale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat solidaritatea comuniştilor, a întregului popor român, cu activitatea Partidului Comunist Portughez, a celorlalte forţe politice democratice şi progresiste din Portugalia, în lupta lor pentru apărarea şi consolidarea cuceririlor Revoluţiei din 25 aprilie 1974, a principiilor democratice înscrise în Constituţia Republicii, pentru dezvoltarea procesului democratic, pentru înaintarea Portugaliei pe calea independenţei şi progresului social. Conducătorul delegaţiei portugheze a dat o înaltă apreciere rezultatelor obţinute de poporul român, sub conducerea partidului său comunist, în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, în ridicarea nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii. In cadrul întrevederii a fost evidenţiată cu satisfacţie dezvoltarea rodnică a relaţiilor de prietenie, colaborare şi solidaritate militantă dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Portughez, care slujeşte dezvoltarea raporturilor dintre cele două ţări şi popoare, cauzei unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. S-a relevat, de comun acord, hotârîrea ambelor partide de a acţiona pentru dezvoltarea raporturilor bune de colaborare, pe multiple planuri, dintre România şi Portugalia, corespunzător intereselor celor două popoare, ale cauzei păcii şi înţelegerii internaţionale. Cele două partide au exprimat hotărîrea de a acţiona pentru edificarea unui sistem trainic de securitate şi cooperare în Europaşi au subliniat importanţa pe care o are în acest sens apropiata reuniune de la Belgrad chemată să dea un nou impuls înfăptuirii integrale a prevederilor şi principiilor Actului final al Conferinţei de la Helsinki, pentru realizarea unor progrese reale pe calea dezangajării militare şi dezarmării pe continentul european. A fost reliefată necesitatea instaurării unei noi ordini economice internaţionale care să ducă la lichidarea subdezvoltării în lume, să asigure progresul şi bunăstarea fiecărei naţiuni şi în primul rînd ale popoarelor din ţările rămase în urmă din punct de vedere economic. In cursul schimbului de păreri s-a exprimat, de asemenea, solidaritatea şi sprijinul P.C.R. şi P.C.P. faţă de popoarele şi mişcările care luptă pentru eliberare şi independenţă naţională, împotriva imperialismului, colonialismului, neocolonialismului, a politicii de apartheid şi de discriminare rasială, pentru dezvoltare de sine stătătoare pe calea progresului economic şi social. Cele două partide şi-au exprimat hotârîrea de a-şi aduce, în continuare, contribuţia la restabilirea şi făurirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti, în spiritul marxism-leninismului şi solidarităţii internaţionale pe baza egalităţii în drepturi, a respectării independenţei fiecărui partid, a dreptului de a-şi elabora şi înfăptui propria linie politică, tactica şi strategia, în conformitate cu condiţiile şi realităţile concrete în care acţionează. Totodată, ele au subliniat necesitatea întăririi solidarităţii dintre toate forţele democratice şi progresiste, antiimperialiste,in lupta comună pentru triumful ideilor păcii, libertăţii, independenţei şi înţelegerii între popoare, ale democraţiei şi progresului social. S-a apreciat, de comun acord, că vizita delegaţiei P.C.P. în România, convorbirile care s-au desfăşurat, cu acest prilej, într-o atmosferă tovărăşească de respect şi înţelegere reciprocă constituie o nouă contribuţie la dezvoltarea raporturilor de prietenie, colaborare şi solidaritate dintre cele două partide, corespunzător intereselor ambelor popoare, ale cauzei păcii şi socialismului. ★ Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, vineri dimineaţa, pe Edward Heath, personalitate de frunte a Partidului Conservator din Marea Britanie, fost prim-ministru, care, la invitaţia Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, a făcut o vizită în ţara noastră. Oaspetele britanic şi-a exprimat satisfacţia de a fi primit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, mulţumind, totodată, pentru ospitalitatea ce i-a fost rezervată în timpul şederii în ţara noastră, pentru prilejul ce i-a fost oferit de a cunoaşte realităţile şi dezvoltarea României contemporane. In timpul întrevederii, desfăşurate într-o atmosferă cordială, prietenească, s-a evidenţiat cu satisfacţie evoluţia ascendentă a relaţiilor româno-britanice şi s-a apreciat că promovarea pe mai departe a acestor raporturi de colaborare este menită să servească interesele celor două popoare, să contribuie la afirmarea idealurilor păcii şi înţelegerii în lume. S-a subliniat, totodată, importanţa abordării în spirit realist şi constructiv a problemelor edificării unui sistem trainic de securitate în Europa şi înfăptuirii, ca un tot unitar, a angajamentelor asumate la Conferinţa de la Helsinki, în vederea realizării unor paşi concreţi pe calea dezvoltării colaborării între state şi dezangajării militare, a dezarmării, in special a dezarmării nucleare. S-a relevat că este necesar să se asigure participarea activă, pe baze egale, a tuturor statelor la viaţa internaţională, la făurirea noii ordini economice, la instaurarea unui real climat de egalitate şi colaborare, stimă, respect mutual şi înţelegere între naţiuni. ★ Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, marţi după-amiază, delegaţia parlamentară din Malayezia, condusă de Tan Sri Nik Ahmad Kamil, preşedintele Camerei Reprezentanţilor, care se află în vizită în ţara noastră. Din delegaţie fac parte Patrick Uren, secretar parlamentar la Ministerul Afacerilor Sociale, Lim Kiam Yoon şi Haji Jaafar bin Hamzah, membri ai parlamentului, Tatak Azizul Rahman bin Abdul Aziz, secretar al parlamentului. Exprimînd, în numele membrilor delegaţiei, şefului statului român întreaga gratitudine pentru onoarea de a fi primiţi şi pentru ospitalitatea de care s-au bucurat în timpul vizitei în ţara noastră, conducătorul delegaţiei a transmis preşedintelui Nicolae Ceauşescu, din partea şefului statului malayezian, regele Tuanku Yahya Putra Ibni Al-Marhum Sultan Ibrahim, şi a primului ministru, Datuk Hussein bin Onu, un salut călduros, împreună cu urări de succes poporului român. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit pentru sentimentele prieteneşti exprimate şi a transmis şefului statului malayezian, precum şi primului ministru un cordial salut, iar poporului malayezian cele mai bune urări şi succes deplin în înfăptuirea aspiraţiilor sale de pace şi prosperitate. In timpul convorbirii a fost exprimată satisfacţia faţă de evoluţia pozitivă pe care au cunoscut-o in ultima perioadă relaţiile româno-malayeziene şi s-a exprimat convingerea că ele vor cunoaşte în continuare o dezvoltare pozitivă spre binele ambelor popoare, al cauzei înţelegerii şi păcii in întreaga lume. In acest context, a fost reliefată importanţa intensificării raporturilor de colaborare dintre parlamentele celor două ţări, chemate să contribuie la mai buna cunoaştere şi apropiere intre popoarele român şi malayezian. Schimbul de vederi în probleme actuale ale vieţii internaţionale a scos în evidenţă interesul celor două ţări pentru asigurarea unui climat de pace şi colaborare, care să stimuleze progresul economic şi social al tuturor ţărilor şi, in primul rînd, al celor in curs de dezvoltare. S-a subliniat, totodată, necesitatea de a se acţiona cu fermitate pentru înfăptuirea dezarmării şi, înainte de toate, a dezarmării nucleare, instaurarea unei noi ordini economice mondiale, democratizarea relaţiilor dintre state prin aplicarea principiilor deplinei egalităţi în drepturi, neamestecului, în treburile interne şi avantajului reciproc, întrevederea a decurs într-o atmosferă cordială, prietenească. Flacăra pagina 2 Şedinţa Biroului Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste In ziua de 4 octombrie 1977 a avut loc şedinţa Biroului Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, prezidată de tovarăşul Nicolse Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, preşedintele Frontului Unităţii Socialiste. In cadrul şedinţei a fost prezentat un raport cu privire la desfăşurarea acţiunilor politico-organizatorice pentru pregătirea alegerilor generale de deputaţi în consiliile populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi comunale de la 20 noiembrie 1977. Biroul Executiv şi-a exprimat satisfacţia pentru faptul că organele locale şi centrale ale Frontului Unităţii Socialiste, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, desfăşoară o intensă activitate politică şi educativă in vederea desemnării drept candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste a celor mai capabili şi devotaţi cetăţeni din rîndul muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, oameni ai muncii reprezentînd toate categoriile sociale, fără deosebire de naţionalitate, precum şi pentru pregătirea şi organizarea în cele mai bune condiţiuni a campaniei electorale şi a alegerilor. In continuare, Biroul Executiv a discutat Programul de măsuri cu privire la înfăptuirea hotărîrii Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. privind pregătirea şi desfăşurarea alegerilor generale de deputaţi in consiliile populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi comunale, Apelul Frontului Unităţii Socialiste adresat tuturor cetăţenilor ţării cu prilejul alegerilor, precum şi Tezele Frontului Unităţii Socialiste pentru apropiatele alegeri generale de deputaţi in consiliile populare municipale, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, orăşeneşti şi comunale. Biroul Executiv şi-a însuşit în unanimitate documentele supuse dezbaterii şi a hotărît convocarea Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste in ziua de 12 octombrie 1977. în Italia a apărut un nou volum in seria „SCRIERI ALESE" ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu In cadrul unei festivităţi desfăşurate la Ambasada română din Roma, la care au participat proeminente personalităţi ale vieţii politice şi culturale italiene, a fost prezentat zilele trecute cel de-al VII-lea volum din seria „Scrieri alese "ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu, ce apar în Italia, la cunoscuta editură „II Calendario del Popolo", din Milano. In prefaţa noului volum, cuprinzind principalele cuvîntări şi interviuri din anul 1976, editorul subliniază : „Lectură scrierilor şi cuvîntărilor lui Nicolae Ceauşescu cuprinse în acest al Vll-lea volum al SCRIERILOR ALESE ale preşedintelui României, publicate in Italia, oferă un tablou complet şi aprofundat al situaţiei economico-sociale şi politice a României socialiste, al succeselor obţinute in edificarea unei societăţi socialiste la un înalt nivel de dezvoltare, al problemelor care urmează încă să fie rezolvate şi al modului în care se acţionează pentru a le soluţiona. Ea oferă, totodată, un tablou general al politicii externe a României, permanent activă şi dinamică, atît în relaţiile cu ţările socialiste, cu ţările lumii a treia, cit şi cu statele capitaliste dezvoltate. Lectura volumului permite, de asemenea, să se aprecieze pe deplin marea capacitate a preşedintelui Nicolae Ceauşescu de a sesiza cu perspicacitate şi in mod aprofundat elementele noi ale diferitelor situaţii, de a le analiza într-o justă perspectivă teoretică şi practică. Activitatea preşedintelui Nicolae Ceauşescu se impune ca o lecţie de realism politic legată permanent în mod dialectic de o interpretare originală, dar riguroasă a principiilor socialismului ştiinţific". Prefaţa evidenţiază contribuţia adusă de secretarul general al Partidului Comunist Român la dezvoltarea creatoare a concepţiei marxist-leniniste privind rolul hotărîtor al maselor în făurirea istoriei, subliniind că în viziunea conducătorului partidului şi statului nostru edificarea orînduirii socialiste nu poate fi decît expresia voinţei conştiente a maselor. Se relevă apoi că — după cum a declarat preşedintele Nicolae Ceauşescu — „esenţa socialismului însuşi o constituie umanismul revoluţionar — principiu care aşază în centrul întregii activităţi sociale omul, demnitatea sa, egalitatea, dreptatea socială şi naţională, deplina egalitate în drepturi intre toţi oamenii muncii, indiferent de naţionalitate, realizarea idealurilor celor mai înalte ale creatorilor de valori materiale şi spirituale". Cele 19 capitole ale lucrării sînt concepute după criterii tematice. Capitolul I redă ample extrase din Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Congresul educaţiei politice şi al culturii socialiste. Un capitol este consacrat prezentării poziţiei principiale a partidului nostru şi a contribuţiilor secretarului general al P.C.R. la definirea conceptului de naţiune şi a rolului ei în lumea contemporană. Capitole intitulate sintetic „Partid, stat, societate", „Dezvoltarea democraţiei", „Dezvoltarea economiei naţionale a României şi perfecţionarea organizării economice", „Cultura şi creaţia artistică", „Şcoala şi învăţămîntul public" şi „Organizarea şi dezvoltarea cercetării ştiinţifice" înfăţişează activitatea desfăşurată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu pentru rezolvarea problemelor concrete pe care le ridică vasta operă de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Capitolele consacrate activităţii internaţionale a partidului şi statului nostru relevă contribuţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a României socialiste la soluţionarea marilor probleme ale contemporaneităţii, promovarea noilor principii ale relaţiilor interstatale, instaurarea unei noi ordini economice mondiale, lichidarea decalajelor economice şi a stării de subdezvoltare, înfăptuirea dezarmării, la creşterea rolului O.N.U., la făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. Un capitol al volumului, purtind titlul „România şi problemele Europei", prezintă pe larg luările de poziţie ale şefului statului român referitoare la măsurile şi acţiunile ce se impun pentru transpunerea integrală în viaţă a prevederilor Actului final de la Helsinki, pentru asigurarea continuităţii procesului de edificare a securităţii şi cooperării europene, pentru realizarea dezangajării militare şi dezarmării în Europa, pentru a deschide popoarelor din această parte a lumii perspectiva luminoasă a păcii, progresului şi prosperităţii. Penultimul capitol din volum este dedicat problemelor mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, înfăţişînd atît politica consecventă a P.C.R. de dezvoltare a prieteniei şi solidarităţii cu partidele comuniste, cu toate forţele progresiste, cit şi contribuţiile partidului nostru, ale secretarului său general, la realizarea unei unităţi de tip nou între partidele comuniste şi muncitoreşti. In capitolul final, intitulat în mod sugestiv „Perspective", sînt înfăţişate planurile îndrăzneţe şi realiste ale partidului şi statului nostru de dezvoltare multilaterală a ţării, pentru sporirea bunăstării întregii naţiuni. Scribî sceiti 1976 £ri.2ton» del Csteftdark» ANUL XXVI — Nr. 40 (1 165) — 6 octombrie 1977