Foaia Românească, 2003 (Anul 53, nr. 1-52)

2003-12-12 / nr. 50

Teatrul nostru şcolar pe meleaguri bihorene Tinerii actori amatori de la Liceul N. Bălcescu din Giula, pregătiţi de regizorul orădean Eugen Ţuguiea şi îndrumaţi de profesoara Vera Gurzău, au dat un spectacol în data de 27 noiembrie, la Căminul Cultural din Săcal. Pentru unii, această reprezentaţie a însemnat finalul unei perioade, iar pentru alţii un început în tainele actoriei. După cum ne-a mărturisit profesoara Vera Gurzău, evoluţia de la Săcal a fost ultima pentru elevii din ultimul an al liceului, deoarece aceştia se pregătesc de pe acum pentru examenele de bacalaureat şi nu mai pot participa la repetiţii. Oricum, în spectacolul de acum s-a văzut clar obişnuinţa mişcării pe scenă, stăpânirea tot mai sigură a textelor şi jocul aproape profesionist al tinerilor noştri liceeni. Programul a început şi de această dată cu un moment liric, compus din poeziile Măriei Berenyi. Cele trei fete, Maria Cozma,Simona Forogău şi Bianca Son au îndemnat şi publicul săcălan ca „să nu uite limba" strămoşilor, limba românească. Au urmat apoi scenetele „Five o'clock" şi „Un pedagog de şcoală nouă" de I. L. Caragiale, care au emoţionat cu adevărat publicul compus în primul rând din şcolari şi câţiva profesori. De altfel, în sală s-au adunat nu numai copiii localnici, ci şi numeroşi elevi din satul vecin, Apateu, împreună cu pedagogii lor. „Am început deja pregătirile pentru o altă piesă, care se numeşte „Gărgăunii dragostei" şi este scrisă de Iosif Vulcan, ne-a mai informat Vera Gurzău. „In acest spectacol ne bazăm în primul rând pe noii membri ai trupei de teatru, deoarece cei din anul patru, în afară de Gheorghe Cozma, nu vor mai juca în noile piese. Sperăm să terminăm cu repetiţiile acestei piese până la sfârşitul lunii ianuarie. De pe acum ne pregătim şi pentru Festivalul de Teatru al Naţionalităţilor, care se va organiza în aprilie anul viitor. Deci, nu avem timp să ne plictisim pentru că sarcinile sunt multe şi, spre fericirea noastră, avem şi destule solicitări." Deplasarea la Săcal, precum şi pregătirile din cursul anului ale trupei de teatru de la Liceul N. Bălcescu sunt finanţate de Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria. - iova - La spectacol în data de 27 noiembrie am avut ocazia să vizionăm două piese scurte de I. L. Caragiale şi câteva poezii de poeta M. Berenyi, interpretate cu foarte multă trăire şi talent de elevii Liceului „Nicolae Bălcescu". Ne pare foarte rău pentru că la noi în sat, căminul cultural fiind în renovare, nu i-am putut primi, pentru că atunci şi mai mulţi copii ar fi avut ocazia să urmărească piese interpretate în limba română. De aceea ne am deplasat la Săcal doar cu 12 copii şi 2 profesori însoţitori. în sală s-a creat o atmosferă foarte bună. Copiii s-au simţit excelent, s-au distrat de minune şi au tras concluzia că pentru o mai bună însuşire a limbii, ne ar prinde bine vizionarea unor spectacole în limba română şi cu alte oca zii. Ildiko Olah, Apateu 12 DECEMBRIE 2003 romanească Poate voi urma actoria? Tânărul Gheorghe Cozma, membru al Trupei de teatru a Liceului Românesc din Giula mi-a vorbit recent despre viaţa lui de la şcoală, dar şi despre activitatea lui ca actor amator. Gheorghe Cozma e originar din Micherechi şi e elev la Liceul Românesc din Giula, în clasa a XlI-a. El este o fire mai retrasă, dar cu toate acestea are un talent de „actor". îi face plăcere această preocupare, el fiind totodată și personajul principal al unei piese de teatru. Trebuie să știm că Gheorghe e singurul dintre colegii lui din clasa a XlI-a care participă în piesa nouă, cu titlul „Gărgăunii dragostei" de Iosif Vulcan. Poate îşi va continua studiile pe această cale sau rămâne pentru el numai o pasiune de a-şi petrece timpul liber? în continuare, îl vom cunoaşte mai bine pe acest tânăr talentat. - De când eşti membru al trupei de teatru? - Sunt membru de la înfiinţarea ei, deci de 2 ani, şi pot să zic că îmi place foarte mult. - De unde ţi-a venit ideea ca să fii şi tu membru al acestei trupe? - Cu mai mulţi colegi din clasa mea ne am gândit că de ce să nu facem o încercare. Şi uite! După părerea mea, tuturora ne place şi o facem cu tragere de inimă. - Dacă știu bine, joci ca personaj principal în unele piese? - Da. De exemplu, în piesa lui Ion Luca Caragiale, „Un pedagog de școală nouă", care se joacă întotdeauna cu mare succes. Pot să spun că mă simt bine în rolul profesorului, descoperindu-mi noi aptitudini. - Acum eşti în clasa a XII- a. Până când vei mai face parte din trupa de teatru? - Dintre cei din clasa XII-a eu sunt singurul care voi juca şi în noua piesă. Aşadar până la sfârşitul anului şcolar, deci până la examenul de bacalaureat, mă voi număra printre membrii trupei liceului. - Ce se va întâmpla cu tine în viitor? Poate vei fi actor? - Ar fi bine să fiu şi actor. Domnul Ţugulea spunea că am înclinaţii spre această profesie, dar sunt atras şi de psihologie. Până la 1 martie anul viitor trebuie să-mi depun actele de înscriere la o şcoală superioară. Voi trimite dosarul de înscriere la Institutul din Seghedin, la secţia de psihologie. E greu să mă hotărăsc ce voi face mai departe. - Dacă ţi s-ar deschide o drum spre România ca să devii actor, ai accepta? - M-am gândit şi la posibilitatea de a studia la două şcoli în paralel. Să învăţ în acelaşi timp şi psihologia, şi actoria. Laura Martin