Foaia Românească, 2003 (Anul 53, nr. 1-52)

2003-01-24 / nr. 4

In memoriam Mihai Eminescu Luceafărul, geniul poeziei româneşti. Mihai Eminescu s-a născut la Botoşani, la 15 ianuarie 1850. Mihai a fost al şaptelea copil al soţilor Gheorghe şi Raluca Eminovici. Marele poet s-a stins din viaţă înainte de vreme, dar în scurta sa viaţă a reuşit să creeze o operă intensă şi cuprinzătoare, care reflectă iubirile, trăirile şi zbuciumul său sufletesc. Deşi a trecut mai mult de un secol de la moartea poetului, vasta sa operă dăinuie şi va dăinui şi peste veacuri, tema, conţinutul poeziilor rămânând în actualitate pentru orice cititor, fie el tânăr sau vârstnic. Şi în acest an, din iniţiativa Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria şi prin bunăvoinţa conducerii Liceului românesc „N. Bălcescu", noi, elevii liceului am avut parte de un spectacol memorial susţinut de un cuplu de artişti din Oradea, soţii Iuliana şi Florian Chelu. Actorii orădeni au prezentat un recital de poezie şi cântece pe versuri ale marelui poet. Spectacolul a ţinut aproximativ o oră, timp în care soţii Chelu s-au străduit să ne captiveze, făcându-ne să prindem gustul poeziei eminesciene, vorbind cu însufleţire despre frumuseţea şi sensibilitatea care răzbate prin versurile poetului nostru nemuritor. Alexandra Vârodi, cl. 11/A 24 IANUARIE 2003 FOAIA românească Concurs românesc pe ţară la Liceul Bălcescu din Ciula In ziua de 16 ianuarie s-a desfăşurat la Liceul românesc „Nicolae Bălcescu" faza în scris a concursului naţional de limba română din cadrul întrecerii OKTV. In mod surprinzător, de data aceasta s-au prezentat mai mulţi elevi decât în anul trecut. Profesoarele care i-au pregătit pe cei 18 liceeni au fost dr. Maria Curzău Czegledi, dr. Stella Nicula Machhour și Vera Curzău. Concursul a început la ora 2. In prima parte a examenului trebuia completat un test gramatical, iar în următoarele 3 ore trebuia scris un eseu pornind de la unul dintre cele patru titluri care au fost date: 1. Care sunt cauzele dramei lui Apostol Bologa din romanul „Pădurea Spânzuraţilor" de Liviu Rebreanu? (Analiză complexă). 2. „Dumnezeul geniului m-a sorbit din popor, cum soarele soarbe un nour de aur din marea de amor". Analiza „Luceafărului" de Mihai Eminescu. 3. Avantajele şi dezavantajele bilingvismului în şcoala noastră. 4. Prezentaţi o personalitate remarcabilă a românilor din Ungaria. Testul gramatical a fost corectat de profesorii de română pe baza indicaţiilor centrale, iar compunerile de către membrii comisiei. Am întrebat pe câţiva elevi, la ce s-au aşteptat de la concursul acesta. La fel, am vrut să aflu dacă, după părerea lor, concursul a fost mai greu sau mai uşor în comparaţie cu anul trecut. „Pentru mine, concursul a fost cam dificil. La început am avut emoţii, dar când m-am obişnuit cu gândul că sunt la un concurs atât de important, numai la exerciţii şi la eseu m-am concentrat." (Maria Molnar, cl. 11/A) „Iubesc foarte mult limba mea maternă şi vreau să studiez mai departe limba română. Tocmai de aceea am participat la concursul acesta. Pentru mine, partea gramaticală a fost foarte uşoară, dar nici temele de literatură nu au fost prea grele." (Vasile Oros, cl. 11 /A) „Fiindcă am participat şi în anul trecut la această întrecere, de aceea am pornit şi acum şi aştept un rezultat mai bun. In anul trecut, temele mi-au plăcut mai mult, fiindcă atunci trebuia să prezentăm ca temă obiceiuri şi tradiţiile din Micherechi, care îmi plac foarte mult. In anul acesta, în partea literară am prelucrat ultima temă dată la alegere, şi am ales, adică am descris o personalitate marcantă din Ungaria. Sper că lucrarea mi-a reuşit." (Roland Ruja, cl. 12/A) Trei eleve din clasa a 12-a au avut aceeaşi părere: „Credem că concursul în anul acesta a fost mai uşor, mai ales testul gramatical. La literatură fiecare elev s-a aşteptat la teme legate de sărbătorile de iarnă şi la tradiţii. Ne-a surprins foarte mult că nu a fost aşa." (Agneta şi Eva Petruşan, Monica Rocsin, cl. 12/B) „După părerea mea, testul de gramatică a fost greu, totuşi am rezolvat problema. La compunere am primit patru titluri care erau de aşteptat. Eu l-am ales pe cel care mi s-a părut cel mai potrivit pentru pregătirea şi gustul meu. Anume, am scris biografia lui Emanuil Gojdu, mare reprezentant al românilor din Ungaria. Sper că voi avea mult succes." (Tiberiu Netea, cl. 11/ B) „Acest concurs a fost foarte interesant, iar pentru mine a fost şi important, pentru că acum am participat pentru prima dată la acest concurs pe care noi între noi îl numim OKTV. Cred că mi-a reuşit bine şi testul cu exerciţii gramaticale, şi compunerea. Compunerea a fost puţin mai grea. Eu am prezentat o personalitate însemnată din rândul românilor din Ungaria. Cu toate astea am păreri pozitive despre acest concurs. Iar dacă în anul acesta nu va reuşi, o să încerc şi în anul viitor." (Roland Ruja, cl. 11 /A) Examenul oral va fi ţinut cândva în primăvară, luna aprilie. Toţi elevii care au reuşit la examenul în scris vor lua parte la acest examen oral. Le mulţumim foarte mult profesoarelor care ne-au pregătit pentru concurs. Le dorim sănătate şi putere ca să poată pregăti încă foarte mulţi elevi, ca şi ei să se prezinte şi să reuşească la această întrecere. Sperăm că mulţi colegi dintre cei 18 vor avea succes atât la actuala fază în scris, cât și în viitor, la faza orală din primăvară. Silvia Cioca, cl. 11 /A Expoziţia şcolarilor creativi din Apateu Cu câteva zile în urmă, cu ocazia aniversării zilei de naştere a poetului naţional Mihai Eminescu, Şcoala generală din Apateu a organizat o „Săptămână Eminescu". Programele acestei săptămâni au activizat elevii creativi la activităţi de desen şi de modelare din lut. Sarcina din timpul acestor activităţi a fost ca fiecare desen, fiecare „sculptură" să îl înfăţişeze pe Mihai Eminescu, să se deseneze câte-o ilustraţie la din poeziile poetului sau să se facă portretul lui Eminescu din aluat. Mulţumită lucrărilor reuşite, la sfârşitul săptămânii, şcoala a amenajat în Casa de Cultură o expoziţie din cele mai bune lucrări. R. P.