Foaia Românească, 2006 (Anul 56, nr. 1-52)

2006-01-20 / nr. 3

20 IANUARIE 2006 Nou conducător la Casa de cultură din Micherechi Săptămâna trecută, consilierii locali ai Micherechiului s-au întrunit în şedinţă. Alături de problemele sociale şi financiare ale autoguvernării locale, reprezentanţii comunei româneşti au hotărât asupra funcţiei de director al Casei de Cultură „Gheorghe Dulău". Mandatul actualei directoare Maria Boca Cozma va expira la sfârşitul lui februarie, astfel s-a publicat concursul pentru post. De data aceasta a fost înaintat dosarul unui singur candidat, al tânărului Gheorghe Pătcaş din Micherechi. După informaţiile primite de la primarul Teodor Martin, dosarul unicului candidat a fost respins pentru că nu are pregătirea de specialitate care figura şi printre condiţiile concursului, însă consilierii au hotărât să se adreseze Ministerului Culturii pentru a cere scutire de sub această condiţie, ca Gheorghe Pătcaş să poată fi numit în funcţia de director pentru un an, în timp ce candidatul va începe pregătirea necesară. Gheorghe Pătcaş are 26 de ani. După absolvirea Liceului „Nicolae Bălcescu" din Jula a studiat la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii din Oradea. în urma obţinerii diplomei, el a predat muzică la şcolile româneşti din Micherechi şi Jula, precum şi fluier şi trompetă la şcoala de muzică din Şercad, iar din 2004 a fost ales director adjunct la şcoala generală din Okány, în cazul în care ar fi ales ca director la Casa de cultură din Micherechi, Gheorghe Pătcaş ar vrea să colaboreze cu tinerii, să-i implice în viaţa culturală a localităţii, accentuând importanţa păstrării tradiţiilor. Doreşte să se organizeze şi pe mai departe manifestările tradiţionale, dar iniţiind şi noi expoziţii din creaţiile artistice ale localnicilor. Alături de activitatea culturală, se planifică, printre altele, o atenţie deosebită pe documentarea fotografiilor despre Micherechi, precum şi arhivarea pe DVD a dansurilor şi cântecelor populare din localitate. R. Pătcaş Asociaţia din Otlaca-Pustă îşi plănuieşte viitorul După ce în toamna anului trecut s-a înfiinţat Asociaţia Culturală Română „Mihai Purdi" din Otlaca- Pustă, conducerea organizaţiei a invitat membrii la prima întrunire. Sâmbăta trecută, 14 ianuarie, otlăcanii români s-au adunat pentru a-şi întocmi programul de activitate pentru perioada direct următoare şi a discuta problemele bugetare. La întâlnirea noii asociaţii au participat şi juristul dr. Gheorghe Ruja din Jula, Alexandru Finna, Ana şi Gheorghe Buha din Chitighaz, care şi-au împărtăşit experienţele în domeniul programelor româneşti, ne-a informat vicepreşedinta Elvira Ardelean. Dr. Gheorghe Ruja a prezentat participanţilor Legea Minorităţilor şi modificările ei, după care a răspuns la întrebările legate de problemele juridice din domeniu. Alexandru Firna, reprezentantul român în Curatoriul Fundaţiei Publice „Pentru Minorităţile Naţionale şi Etnice din Ungaria", a vorbit despre proiectele prin care se poate obţine sprijin pentru organizarea manifestărilor româneşti. Ana Buha, preşedinta Asociaţiei Culturale a Românilor din Chitighaz s-a adresat otlăcanilor cu sfaturi practice legate de activitatea asociaţiei. După cum ne-a informat Elvira Ardelean, Asociaţia Culturală Română „Mihai Purdii" plănuieşte pentru viitorul apropiat, să sărbătorească împreună cu credincioşii ortodocşi, sfintele sărbători de Rusalii, invitând coruri bisericeşti pentru această ocazie. Printre programele asociaţiei se mai află organizarea unor manifestări culturale româneşti în colaborare cu localnicii români, cu otlăcanii mutaţi în altă parte şi cu şcolarii. Asociaţia a cerut ca să primească în folosinţă ca sediu clădirea vechii poşte din sat, care este în proprietatea Bisericii Ortodoxe Române din Ungaria. La această cerere se aşteaptă răspunsul Episcopiei de la jula. Rita Pătcaş Cinci noi volume din manuscrisele lui Eminescu Academia Română a lansat încă anul trecut, cu ocazia zilei de 15 ianuarie, primul volum, al unei ediţii inedite Mihai Eminescu, iar anul acesta au văzut lumina tiparului alte noi cinci volume din aceeaşi colecţie. Duminica trecută, 15 ianuarie, la aniversarea naşterii poetului, „de ziua culturii naţionale", la Biblioteca Academiei din Bucureşti au fost prezentate aceste cinci noi volume în ediţie facsimilată a manuscriselor eminesciene, toate scoase sub egida Academiei Române, informează RGN-Press. Ministrul român al culturii Adrian Iorgulescu a anunţat că anul 2006 va aduce cititorilor lui Eminescu încă zece noi volume din totalul de 24 câte are întreaga colecţie Eminescu. R. P. Românii vor primi paşapoarte în cel mult trei zile Din primăvară, românii ar putea primi - în cel mult trei zile - paşapoarte simple sau temporare, cu valabilitate de doar un an. In plus, vor putea beneficia de documente de călătorie cu valabilitate de 30 de zile, pentru întoarcerea în ţară în cazuri deosebite. Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) a lansat în dezbatere publică un proiect de ordonanţă care modifică Legea privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, abia intrată în vigoare. Eliberarea paşapoartelor simple în regim de urgenţă se face cu plata unei taxe suplimentare de 100 RON (un milion de lei vechi). Anca L. Crişan Serată la Institutul Cultural Român Institutul Cultural Român din Budapesta organizează, miercuri, 25 ianuarie, la ora 18.00, o serată literară. Cu această ocazie se va prezenta traducerea în limba română a versurilor „Și câteva acuarele", ale lui TiborZalău (Editura Roinânia din Cluj, trad. George Volceanov). De asemenea se va prezenta volumul „Teste de limba română" de Jeno Farkas, editor şi traducător directorul Editurii Palamart, Budapesta. Manifestarea va avea loc la Institutul Cultural aflat în str. Izso nr. 5. A.L.Crişan