Foaia Românească, 2008 (Anul 58, nr. 1-52)

2008-01-18 / nr. 3

Mungiu a ratat Globul de Aur După o simplă conferinţă de presă, lipsită de fast şi strălucire, vedete sau covor roşu, iată câştigătorii din acest an ale prestigioaselor statuete. Deşi nominalizat la o categorie, filmul regizorului român Cristian Mungiu - „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" - nu s-a numărat printre câştigătorii de la Ciobul de Aur. „Cel mai bun film într-o limbă străină" i-a revenit producţiei franco-americane „Le scaphandre et le papillon", în regia lui Julian Schnabel, desemnat şi cel mai bun regizor. „Atonement", filmul regizat de Joe Wright şi favoritul acestei ediţii a Cioburilor de Aur a fost desemnat cea mai bună dramă. Cel mai bun actor într-o comedie a fost desemnat Johnny Depp pentru rolul din „Sweeney Todd", în timp ce Daniel Day-Lewis a primit Globul de Aur pentru cel mai bun actor într-o dramă. Cea mai bună actriţă într-un rol dramatic a fost desemnată Julie Christie. Globul de Aur pentru cea mai bună actriţă într-un musical sau film de comedie i-a revenit lui Marion Cotillard. Pelicula „4,3,2" nu a luat Globul de Aur, dar nominalizarea în competiţie, fără sprijin de la Hollywood, înseamnă şanse la Oscar, în imagine: regizorul român Cristian Mungiu DRAGULUI MEU 18 IANUARIE 2008 FOAIA românească România plănuieşte organizarea mai multor expoziţii în Franţa în următorii ani se vor tre Ministerul Culturii şi patru expoziţii în colaboorganiza expoziţii precum Cultelor din România şi rare cu partea franceză. O „Brâncuşi", la Centrul Ministerul Culturii şi Ca- primă expoziţie ar putea fi „Pompidou" din Paris, sau o expoziţie de artă medievală românească, la Luvru, a declarat recent Virgil Niţulescu, secretar general al Ministerului Culturii şi Cultelor. Proiectele vin ca urmare a unui acord interministerial de colaborare în domeniul muzeelor, semnat la data de 9 noiembrie 2007, la Paris, înmunicării din Franţa, pentru perioada 2007 - 2012. Acordul semnat are ca obiective cooperarea şi schimbul de experienţă în domeniul muzeelor pe diverse teme de interes comun, precum şi protejarea şi valorificarea patrimoniului cultural. în baza acestui acord, partea română a propus şi realizarea a organizată la Bucureşti, urmând să fie dusă ulterior în Franţa. O altă expoziţie este dedicată sculptorului Constantin Brâncuşi şi va fi organizată la Centrul „Pompidou" din Paris. O expoziţie despre cultura Cucuteni - Tripoli, care va fi organizată în octombrie 2008, la Roma, ar putea ajunge şi în Franţa. încă un secret descoperit în „Cina cea de taină" Una dintre cele mai celebre, admirate şi studiate opere de artă din lume, pictura „Cina cea de taină", a stârnit de-a lungul timpului nenumărate controverse. După ce romanul „Codul Da Vinci" al lui Dan Brown a înșirat o serie de teorii referitoare la misterul Cinei, un muzician italian a mai făcut o descoperire extraordinară. Giovanni Maria Pala susţine că Leonardo Da Vinci a camuflat în celebra sa pictură şi o piesă muzicală. Aceasta este ascunsă în interiorul liniilor orizontale ale mesei. Apostolii sunt pictaţi în patru grupuri de câte trei, un mod codificat de a sugera că piesa muzicală ar trebui cântată în măsura de trei pătrimi, susţine italianul în cartea intitulată „Muzica ascunsă". „Iniţial m-am uitat la note de la stânga la dreapta, fără nici un rezultat satisfăcător. Apoi însă, mi-am amintit că Leonardo scria de la dreapta la stânga. Interpretată în modul în care a fost scrisă, iese la iveală o scurtă piesă muzicală", spune Giovanni. Pictura originală a lui Leonado, veche de 500 de ani, se află într-o fostă sală de mese a unui călugăr, adiacentă unei biserici din Milano. Cu toate acestea, celebra pictură poate fi văzută şi pe Internet. Pe site-ul haltadefinizione.com se poate accesa o imagine de rezoluţie mare cu capodopera lui Da Vinci (16 miliarde de pixeli, de 1600 de ori mai puternică decât o poză făcută cu o cameră fotografică obişnuită). Rezoluţia mare le va permite experţilor din întreaga lume să examineze detalii pe care altfel nu le-ar vedea, inclusiv urmele de creion făcute de Da Vinci înainte de a începe să picteze.