Foaia Românească, 2008 (Anul 58, nr. 1-52)

2008-01-18 / nr. 3

FOAIA românească 14 IANUARIE 2008 ii CfMflR 0RT0D0H 21 ianuarie, luni - Cuv. Maxim Mărturisitorul; Sf. Mucenici Evghenie, Neofit, Candid, Valerian şi Achila. 22 ianuarie, marţi - Sf. Ap. Timotei; Sf. Cuv. Mucenic Anastasie Persul. 23 ianuarie, miercuri - Sf. Sfinţit Mc. elemental al Andriei; Sf. Mc. Agatanghel. 24 ianuarie, joi - Cuv. Xenia; Sf. Mucenici Vavila, Timotei şi Agapie. 25 ianuarie, vineri - Sf. Grigorie Teologul; + Sf. Bretanion, episcopul Tomisului; Cuv. Public. 26 ianuarie, sâmbătă - Cuv. Xenofont, soţia sa - Maria şi fiii lor - Arcadie şi loan. 27 ianuarie, duminică - + Aducerea moaștelor Sf. Ioan Cură de Aur. AGENDA 21 ianuarie 1756 - s-a născut compozitorul Wolfgang Amadeus Mozart. 1821 - s-a născut omul politic Vincenţiu Babeş, fruntaş al luptei de emancipare naţională românească. 22 ianuarie 1821 - Tudor Vladimirescu a întărit mănăstirea Tismana pentru a dispune de o bază de rezistenţă. 23 ianuarie 1512 - în Ţara Românească, a început dom- jj nia lui Neagoe Basarab. 1841 “ ' ' Monet UUJUIUL. -----------s-a născut, la Paris, pictorul francez Claude 24 ianuarie 1849 - s-a născut Gheorghe Cârţan, cunoscut în istorie sub numele de Badea Cârţan, unul dintre cei mai însemnaţi şi iubiţi iluminatori ai unităţii româneşti naţionale. 1859 - s-a săvârşit Unirea Ţărilor Române. înfăptuirea Unirii a fost făcută de către Alexandru Ioan Cuza. 25 ianuarie 1512 - a apărut, din îndemnul şi cu sprijinul lui Neagoe Basarab, un Evangheliar, tipărit de Macarie. 26 ianuarie 1788 - a fost întemeiată prima colonie engleză în Australia. 1936 - s-a născut actorul Florin Piersic. 27 ianuarie 1919 - s-a stins din viață, la Budapesta, poetul Ady Endre. Primul lui traducător a fost Octavian Goga. 99 Citatul rărutămării „Dezvoltarea individualităţii naţionale a unui popor este ca şi asimilarea naţională, un proces firesc, care nu se poate dezvolta nici decreta prin ordonanţe şi descursuri, dar nici prin aplauze frenetice şi beţii de vorbe." Valeriu Branişte (1869-1928) 99 Manuscrisele lui Eminescu pentru Liceul Bălcescu din Jula Cu scopul de a întreţine şi a dezvolta relaţii de colaborare cu Liceul Românesc „N. Bălcescu" din Jula, pe 15 ianuarie, de ziua naşterii lui Mihai Eminescu, o delegaţie de la Universitatea de Vest „Vasile Goldiş" din Arad, condusă de profesorul universitar dr. ing. Corneliu Maior, a făcut o donaţie importantă de cărţi, şi anume 12 volume din manuscrisele lui Mihai Eminescu, facsimilate după originalele aflate la Academia Română. Cele 12 volume extrem de valoroase au fost înmânate directoarei dr. Maria Gurzău Czegledi. Editarea acestor cărţi a început în 2005 şi deatunci s-au tipărit şapte volume, la care s-au adăugat alte şapte caiete în cele 12 volume. Facsimilarea acestor manuscrise alcătuieşte cel mai important proiect cultural românesc din ultima perioadă, în anii ce vor urma, acest demers va continua, până vor fi facsimilate toate cele 24 de volume care cuprind 14.000 de pagini scrise de Eminescu în cele 45 de caiete, fără o cronologie strictă și fără o ordine tematică. Aceste 45 de caiete ale marelui poet, au fost păstrate de Titu Maiorescu în celebra ladă a poetului şi donate, în 1902, Academiei Române. Acest proiect, care conţine peste 16.000 de pagini, va fi finalizat în 2010. Pe lângă caietele donate de Maiorescu, vor fi facsimilate manuscrise eminesciene aflate în biblioteci din Iaşi şi Cluj, precum şi în Arhivele Statutului din Iaşi şi Bucureşti. Cu ocazia donării volumelor lui Eminescu, prof. univ. dr. Iulian Negrilă a ţinut o oră extraordinară elevilor de la liceu despre poetul naţional român, A.C.Cz. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie.____________________ Pe copertă: Mihai Eminescu (Foto: din arhivă) SEARA LITERAR-FOLCLORICĂ „Sub semnul poetului român Mihai Eminescu" Data: vineri, 18 ianuarie 2008, ora 17.00 Locul: Centrul Cultural Românesc, jula, piaţa Liceum nr. 2 Program: ❖ Cuvânt de deschidere ❖ G(Mult despre Eminescu, prezintă poeţii Viorel Tăutan, Viorel Mureşan, Ion Piţoiu etc. ❖ Prezentarea revistelor de cultură .Calete Silvaneţi .Hepehopa din Zalău ❖ lit memoriam poetul Ujhazi Laszlo ❖ Recital de poezie în limbile română şi maghiară din creaţia poeţilor sâlăjeni •„ Doine şi balade în interpretarea tinerelor soliste ale Centrului Culturii Tradiţionale Sălaj Manifestarea se va desfăşura limbile română şi imnghiară. Organizatori: Consulatul General al României de la Jula, din Ungaria