Foaia Românească, 2011 (Anul 61, nr. 1-52)

2011-01-21 / nr. 3

WTIFOAIA LU românească 21 IANUARIE 2011 Pe scurt... LEGEA MASS-MEDIA DIN UNGARIA, DEZBĂTUTĂ DE PE Legea care limitează libertatea mass-media în Ungaria a fost dezbătută pe 11 ianuarie în Parlamentul European, la iniţiativa liberalilor care au invitat mai mulţi experţi în domeniul drepturilor omului şi libertăţii de exprimare. Audierea publică a fost prezidată de europarlamentarul român Renate Weber. Liderul liberalilor europeni Guy Verhofstadt a numit legea mass-media din Ungaria „un asalt asupra libertăţii presei", care riscă să discrediteze Guvernul de la Budapesta de la începutul preşedinţiei sale UE. ZIUA CULTURII NAŢIONALE, ACASĂ LA EMINESCU Sâmbăta trecută, oraşul Botoşani a devenit pentru o zi capitala culturală a României. Oraşul în care în urmă cu 161 de ani, la 15 ianuarie, s-a născut Mihai Eminescu, a fost pentru a 20-a oară gazda celuimai important premiu al poeziei naţionale. Pentru prima dată s-a marcat în România Ziua Culturii Naţionale, care a coincis cu ediţia jubiliară a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu". în acest an, Premiul Eminescu a fost acordat poetului francez de origine română Dinu Romând pentru Opera Omnia. VERDI OMAGIAT LA BUCUREŞTI Giuseppe Verdi, de la decesul căruia se împlinesc 110 ani pe 27 ianuarie, va fi omagiat la Opera Naţională Bucureşti care va prezenta în luna ianuarie patru spectacole după operele compozitorului italian. DRUMURI TRANSFRONTALIERE în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria - România 2007- 2013, Consiliul Judeţean Arad, în colaborare cu administraţia din Ungaria, a depus mai multe proiecte de reabilitare a drumurilor transfrontaliere. Primele drumuri vizate în programul de reabilitare sunt Arad - Variaşul Mic (care va permite accesul în Ungaria prin localitatea Dombegyhăz) şi Grăniceri - Sânmartin (care va permite deschiderea traficului auto prin localitatea Aletea). Conducerea Consiliului Judeţean Arad informează că drumurile vor fi reabilitate începând din primăvară. 60 de ani de căsnicie în a doua zi de Crăciun, pe 26 decembrie 2010, soţii Caul din Săcal au sărbătorit împreună cu familia lor un eveniment important din viaţa lor. în toamna acestui an s-au împlinit 60 de ani de la căsătoria lor, îi felicităm şi noi pe această cale şi le dorim viaţă lungă în sănătate și fericire. AC. Copiii din Jaca pictează icoane De la începutul lunii decembrie a anului trecut, preotul Cosmin Pop, parohul bisericii ortodoxe române din Jaca se întâlneşte săptămânal cu un grup de copii la cercul de pictură pe sticlă. Cercul funcţionează în fiecare zi de joi, de la ora 14.00, la şcoala generală din localitate. La atelierul de pictură participă deja 9 copii care învaţă să picteze icoane pe sticlă. Li se explică cum să combine culorile, învaţă teorii despre culori, dar au făcut cu părintele şi o incursiune scurtă în istoria religiei ortodoxe. „Icoana pe sticlă este o artă tradiţională, care trebuie transmisă mai departe. Eu cred că cei înscrişi la acest atelier de pictură au o vârstă potrivită ca să perceapă icoana pe sticlă la adevărata sa valoare. Copiii sunt interesaţi şi le place foarte mult să lucreze. La ora actuală, copiii efectuează desenul în tuș pe sticlă şi apoi vom începe să pictăm", ne-a mărturisit pr. Cosmin Pop. A.B. „Foaia românească", la 60 de ani Anul 2011 fiind un an jubiliar pentru săptămânalul Foaia românească, de acum înainte dedicăm două pagini din fiecare număr documentării, evocării trecutului comunităţii noastre. Paginile 12 şi 13 vor cuprinde pagini din arhivă, din numerele primilor ani de apariție a ziarului nostru. Câştigă un calculator! Asociaţia CIVILCOM a lansat recent un concurs pentru dezvoltarea societăţii civile, pentru întărirea activităţii eficiente de zi cu zi a organizaţiilor non-profit şi a altor instituţii prin asigurarea dezvoltării infrastructurii informatice. Pot depune cereri pentru concurs primăriile locale, autoguvernările minoritare locale, asociaţiile şi organizaţiile sportive sau alte asociaţii, instituţii bisericeşti, fundaţii, etc. Finanţarea este de 100% şi suma care poate fi obţinută în cadrul proiectului este între 250.000 şi 850.000 forinţi. Amănunte despre concurs se găsesc la adresa www.civilcom.hu. Concursurile pot fi înaintate în formă electronică până la 1 februarie 2011, la adresa palyazat@civilcom.hu. A.B. Alungarea iernii la Jula Primul mare eveniment al anului 2011 din Jula va fi Fărşangul Alungării Iernii. în zilele de 25-26 februarie, vizitatorii vor putea urmări un bal mascat, defilarea mascaţilor cu muzică, programul dansatoarelor din buric, majoretelor, jonglerilor cu focul. Cei mai mici vor fi întâmpinaţi cu spectacolele teatrelor de păpuşi, cu case de jocuri şi creaţii, în cadrul Fărşangului vor fi evocate şi tradiţiile populare ale naţionalităţilor din Jula, vor fi prezentate gastronomia, arta muzicală şi de dansuri ale românilor, germanilor şi ungurilor. Românii din Jula vor fi reprezentaţi de echipa de dansuri a Centrului de Documentare şi Informare şi elevii şcolii româneşti. Organizatorul, Centrul Cultural Orăşenesc din Jula aşteaptă vizitatorii care vor să înlocuiască zilele gri ale iernii cu revelaţii colorate și distractive. R.P. La mulţi ani, Doamna Tiritean! Profesoara în pensie Ecaterina Tiritean a împlinit la 1 ianuarie 2011 venerabila vârstă de 80 de ani. Doamna profesoară Tiritean a făcut parte dintre primii dascăli din comunitatea românilor din Ungaria, înscrişi la şcoala românească din Jula. Predarea decenii de-a rândul la liceul românesc a profesoarei a fost un câştig profesional pentru şcoală, dânsa contribuind la creşterea calităţii predării limbii şi literaturii române. Doamna Tiritean a trecut şi pe la Catedra de română din Budapesta, ca profesoară şi bibliotecară, iar apoi scurt timp a susţinut ore la Catedra de română din Seghedin, având o activitate rodnică şi la Institutul Naţional de Pedagogie, în alcătuirea programelor şcolare şi a manualelor pentru şcolile româneşti, fiind şi dânsa autor de manuale şi programe de limba română, în anii de pensie, Ecaterina Tiritean participă la manifestările Societăţii Culturale a Românilor din Budapesta, urmăreşte cu aceeaşi plăcere şi nevoie de informare tot ce se întâmplă în comunitate. Cu ocazia zilei sale de naştere, membrii Societăţii Culturale şi redacţia Foii româneşti îi urează multă sănătate şi un călduros „La mulţi ani!"