Foaia Românească, 2012 (Anul 62, nr. 1-52)

2012-02-03 / nr. 5

3 FEBRUARIE 2012 FOAIA românească Noua lege a învăţământului public din Ungaria - pe înţelesul tuturor Şcoală românească, încotro? Pe 20 decembrie 2011, Parlamentul din Budapesta a votat o nouă lege a învăţământului public. Aceasta prevede, printre altele, că toate instituţiile de învăţământ din Ungaria vor ajunge din nou în custodia statului. Care va fi soarta şcolilor de naţionalitate? Ce se va schimba prin preluarea de către stat a acestor instituţii? Cine va alege directorul? La mijlocul lunii ianuarie, Primăria din Micherechi a organizat un forum pe această temă. La întâlnirea de la Casa de Cultură din Micherechi au fost invitaţi să vorbească specialişti de la Departamentul pentru învăţământ din cadrul Oficiului Guvernamental al judeţului Bichiş: Toth Imre, şeful departamentului, Magyar Istvăn şi Szabó Agnes, consilieri principali la acelaşi departament. Toth Imre a reamintit publicului că de la 1 ianuarie 2011 în cele 19 judeţe din Ungaria s-au format oficii guvernamentale, care treptat-treptat au preluat sarcinile autoguvernărilor judeţene, printre care şi administrarea instituţiilor de învăţământ. Actualmente, în judeţul Bichiş sunt 54.000 de elevi de vârsta şcolară şi 10.000 cadre didactice. Din cele 75 de localităţi ale judeţului, în 17 sate nu există instituţie de învăţământ care ar putea fi preluată de către stat. După ce şeful Departamentului pentru învăţământ a schiţat în faţa profesorilor sosiţi de la şcolile din Jula, Chitighaz, Bătania, Aletea, Micherechi şi Şercad noile sarcini ale instituţiei pe care o reprezintă, a prezentat, în linii mari, noua lege care va intra în vigoare în diferite perioade, începând cu 1 septembrie 2012. Principalele schimbări ♦ susţinătorul sistemului instituţional va deveni statul De la 1 ianuarie 2013, cu excepţia grădiniţelor (care vor rămâne tot în administrarea obligatorie a primăriilor locale), întreţinătorul instituţiilor de învăţământ va deveni statul, care îşi va exercita dreptul de întreţinere prin oficiile guvernamentale judeţene. Pe baza unor anumite criterii, la cerere, primăriile locale îşi vor putea recâştiga doar drepturile de întreţinere ale şcolilor. ♦ obligativitatea învăţământului în anul în care copilul va împlini vârsta de 6 ani până la 31 august, acesta va fi înscris obligatoriu la şcoală. La fel ca şi în alte 19 ţări europene (Bulgaria, Dania, Estonia, Franţa, Irlanda, Islanda, Polonia, Letonia, Malta, Moldova, Anglia, Norvegia, Italia, Portugalia, România, San Marino, Spania, Slovacia), obligativitatea învăţământului va fi redusă de la 18 la 16 ani. în caz dacă elevul a împlinit vârsta de 16 ani, dar nu a terminat clasa a opta, nu poate merge mai departe, ci va fi preluat în învăţământul pentru adulţi, în cadrul programului numit „Hîd1" şi „Hid2". Obligativitatea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale este până la sfârşitul anului şcolar în care acesta a împlinit vârsta de 23 de ani. Statul asigură tuturor elevilor posibilitatea de a-şi continua studiile medii în mod gratuit până la prima profesie. ♦ grădiniţă de la trei ani De la vârsta de trei ani, toţi copiii sunt obligaţi să frecventeze grădiniţa zilnic minimum patru ore. ♦ reînnoirea Programei Naţionale de învăţământ (NAT) Programele cadru întocmite pe baza programei de învăţământ vor fi obligatorii pentru fiecare şcoală. Acestea vor fi alcătuite conform profilului şcolii. ♦ religie şi etică începând din anul 2013, la şcolile generale de stat va fi obligatoriu predarea eticii sau a religiei. ♦ orarul activităţilor şcolare Predarea şi educarea la şcolile generale va dura până la ora 16.00, la cerere până la ora 17.00. Vor rămâne şi pe mai departe ocupaţiile de după amiază, dar nu vor fi obligatorii. ♦ reguli noi pentru examenele de bacalaureat Pe lângă disciplinele obligatorii de limba maghiară, istorie, matematică şi limbă străină, elevii de la şcolile medii vor da examen dintr-un obiect de specialitate. De la 1 ianuarie 2016, certificatul de bacalaureat va fi eliberat numai dacă se adevereşte că elevul a participat la 50 de ore de muncă voluntară. ♦ model de carieră pentru profesori Noua lege a învăţământului prescrie că de la 1 septembrie 2013 salarizarea pedagogilor se va schimba. Pedagogii vor avea posibilitatea de calificare în următoarele 4 categorii, în funcţie de anii petrecuţi la catedră şi de nivelul de pregătire: Practicant, Pedagog I, Pedagog II, Pedagog master, Profesor cercetător. ♦ controale pedagogice Munca pedagogilor va fi controlată din punct de vedere pedagogic-profesional din cinci în cinci ani de către un grup alcătuit din cel puţin trei persoane de specialitate. Date de reţinut 1 septembrie 2012-va intra în vigoare noua lege de învăţământ. 1 ianuarie 2013 - vor ajunge în custodia statului instituţiile de învăţământ şi se va schimba salarizarea pedagogilor, vor intra în vigoare regulile pentru obligativitatea învăţământului. 1 septembrie 2013 - predarea şi educarea la şcolile generale până la ora 16.00 - modelul de carieră al profesorilor - calculul orelor de serviciu al pedagogilor - salarii mai mari pentru pedagogi - va începe funcţionarea programelor „Hid" - efectivul claselor şi orele obligatorii prescrise de lege - predarea eticii sau a religiei - de la această dată, dacă sunt 8 copii, la cererea părinţilor, localităţile mai mici sunt obligate să pornească grupă de grădiniţă sau clasă de ciclu primar. 1 septembrie 2014-de la această dată va fi obligatoriu să meargă la grădiniţă copiii care au împlinit vârsta de trei ani. Ce va fi cu şcolile româneşti? Şcolile de naţionalitate din Ungaria pot alege şi varianta de a aparţine autoguvernărilor pe ţară ale naţionalităţilor. Reamintim, că acum un an, prima şcoală românească preluată de Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria a fost şcoala din Bătania. Până în acest moment, primăriile din Săcal şi Chitighaz au început tratative cu AŢRU despre predarea instituţiilor româneşti. Ana Oros Şimon, referent pentru învăţământ al AŢRU ne-a informat că în aceste zile se poartă discuţii cu Latorcai Csaba, responsabil cu problemele naţionalităţilor în cadrul Ministerului Administraţiei Publice şi Justiţiei pentru a stabili data unui alt forum pe tema viitorului învăţământului de naţionalitate. La această întâlnire organizată de AŢRU vor fi invitaţi primarii şi directorii de şcoli din localităţile româneşti. A. Cioca