Foaia Românească, 2013 (Anul 63, nr. 1-52)

2013-04-05 / nr. 14

FORIA românească Cele mai inteligente moduri de a copia la examen Examenul de bacalaureat se apropie cu pași repezi. Nu ai chef să îți pierzi nopțile studiind pe brânci și să citești mii de pagini? în acest caz, poate ai vrea să încerci câteva moduri mai mult sau mai puțin istețe de a copia la examene. Iată câteva idei. Fițuica de pe unghie Dacă ai vederea bună și, pentru a obține măcar minimumul la examen, nu ai nevoie decât de niște formule ori cuvinte cheie, atunci poți apela cu încredere la această metodă: conceperea unei fițuici în miniatură pe suprafața uneia dintre unghii (probabil celei de la degetul mare, ne gândim noi!), înarmat cu o lupă și un pix cu vârf foarte subțire, trece, cu câteva minute înainte de intrarea în sala de examen, informațiile necesare pe suprafața unghiei. Metoda nu ar trebui să dea greș, câtă vreme tu îți vei ține degetul buclucaș cât mai departe de privirea sfredelitoare a prafului. Fițuica de pe pix Nu îți recomandăm neapărat această metodă de copiat la examene, dar o menționăm: ai putea încerca (dacă ai privire de vultur) să îți faci o mini-copiață, cu informații scrise cu litere de-o șchioapă, pe care să o lipești de instrumentul de scris folosit la testare. Fițuica din smartphone și bine, dacă tot ai un smartphone în buzunar, de ce nu l-ai folosi în mod constructiv? Fotografiază informațiile de care ai nevoie pentru a trece cu bine de examene și folosește-le cu spor în momentele dificile. Fițuica de pe antebraț Ai îmbrăcat o bluză cu mânecă lungă la examen? Perfect, înseamnă că ești candidatul ideal pentru acest tip de copiuță, inscripționată raman pe antebraț. Dacă nu-ți ajunge spațiul, poți continua și în palmă, de ce nu? 5 APRILIE 2013 „Am participat la olimpiadă de dragul limbii române..." După cum am relatat săptămâna trecută, pe 22 martie a avut loc finala Concursului național din limba și literatura română, organizat în fiecare an pentru liceeni. Reamintim că în urma probei în scris a olimpiadei din luna ianuarie, în finală, la proba orală au ajuns toți cei șapte elevi din clasa a 11 -a a Liceului „N. Bălcescu" din Jula. Suzana Roșu, Jenifer Iukas, Adriana Somogyi, Cintta Hodișan, Marc Puha, Nicoleta Bogyo și Alexandra Fodor au fost examinate de juriul alcătuit din Viorica Oros Făbian, Kese Katalin și Tiberiu Herdean. Deoarece rezultatele au fost publicate abia după încheierea ediției noastre, publicăm acum clasamentul: Focul I -Adriana Somogyi Focul II - Jenifer luhas Focul III - Alexandra Fodor Locul IV - Marc Puha Ce i-a motivat să se prezinte la acest concurs, am încercat să aflăm de la concurenți. Cu toate că am avut puține emoții, eu cred că a reușit bine acest concurs. Mihai Eminescu: „Luceafărul" a fost subiectul despre care a trebuit să vorbesc. Am participat la această olimpiadă de dragul limbii române și pentru că doresc să-mi continui studiile superioare în România. (Adriana Somogyi) - Am vorbit prima dată despre viața lui Vasile Alecsandri, iar apoi am trecut la „Pasteluri", am recitat din poezia „Iama" și am descris anotimpul. Cred că a reușit bine. Am participat la fiecare concurs național și internațional de limba română, îmi amintesc că, în clasa a 8-a, la olimpiada de limba română am fost îmbrăcată în port popular. Sunt convinsă de faptul că acest concurs a fost ultimul din viața mea de liceancă, pentru că la anul mă voi pregăti pentru bac. Fiindcă doresc să studiez medicină legală, trebuie să fac leacul din biologie și din engleză la nivel superior. A fost important să mă prezint la acest concurs pentru că deja m-am pregătit pentru bacalaureatul la limba română din anul viitor. (Jenifer lukas) Literatura populară, epoca pașoptistă, romantismul, clasicismul, realismul, Vasile Alecsandri, Mihai Eminescu, Ion Creangă, Ion Luca Caragiale și Ion Slavici au fost subiectele din care a trebuit să ne pregătim. Eu m-am prezentat la acest concurs pentru că româna este materia mea preferată și pentru că am vrut să-mi evaluez cunoștințele la română. (Alexandra Fodor) - Am tras subiectul „Moara cu noroc". Când am avut emoții, m-am oprit. Profesorii au fost ajutători. Mi-aș dori să fac o facultate de finanțe în Arad, la fără frecvență. M-am prezentat la acest concurs pentru că este necesară protejarea limbii și a culturii noastre. (Marc Puha) A. Cioca