Foaia românească, 2015 (Anul 65, nr. 1-52)

2015-01-23 / nr. 4

ul FOAIA _J românească Cupa de șah „Foaia românească" Ediția a VI-a Dragi prieteni, iubitori ai șahului, redacția noastră și în acest an va organiza Cupa de Șah„Foaia românească". Dorința noastră este ca să adunăm la un loc iubitorii șahului pentru o zi, pe 31 ianuarie 2015, ca să se întreacă la tabla de șah cei mai buni și curajoși șahiști de origine română. CONDIȚII DE PARTICIPARE 1. La competiție are dreptul să participe orice român din Ungaria sau din lume. 2. Cotizație de înscriere: adulți - 1500 Ft/persoană elevi -1000 Ft/persoană; 3. Categorii: Profesioniști: A seniori, B- 14-18 ani, C-4-14 ani; Amatori: D - seniori: B - 14-18 ani, F - 4-14 ani; G - Inactivi 4. Program: ora 8.15-8.45 registrare; 8.45-9.00 alcătuirea grupelor; 9.00-14.00 concursul; 14.00 înmânarea diplomelor. Cupa de șah „Foaia românească" Calendarul românesc 2015 Almanahul revistei noastre.,,Calendarul românesc 2015", a ieșit de sub tipar înainte de sărbătorile de iarnă. Acesta cuprinde și de această dată, cele mai importante evenimente, întâmplări ale anului pe care îl vom lăsa în urmă peste câteva zile. Nu lipsesc nici de această dată paginile dedicate copiilor, și am adunat și în acest an datele despre botezurile, cununiile și înmormântările de la bisericile noastre. „Calendarul românesc 2015" poate fi cumpărat sau comandat de la redacția noastră: 5700 lula, str. Doja nr. 8, tel.: 06-66/361- 789 sau prin email: foaia@ foaia.hu. sâmbătă, 30 ianuarie 2015 23 IANUARIE 2015 Poetul Mihai Eminescu, sărbătorit de românii din Ungaria (Urmare din pag. a 3-a) Manifestarea a debutat prin cuvântul de salut adresat invitaților de către consulul general, Ioan Fodoreanu, care apoi a susținut o alocuțiune prin care a prezentat semnificația Zilei Culturii Naționale, precum și a modului în care s-a ajuns ca ziua de 15 ianuarie să fie declarată ca zi a culturii naționale. Doamna conferențiar universitar Mihaela Bucin, de la Catedra de Limba și Literatura Română a Universității din Seghedin, a prezentat momente semnificative din viața și opera poetului Mihai Eminescu. Elementul central al manifestării a fost evidențiat de prof. pensionar Gheorghe Petrușan, fost șef al Catedrei de Limba și Literatura Română a Universității din Seghedin, care a susținut o prelegere cu titlul „Mihai Eminescu și revista Familia", iar apoi doamna profesoară Elena Ruja Rădici din Hódmezővásárhely a prezentat prelegerea cu titlul„Traducerea poeziei Glossă în limba maghiară". Ziua Culturii Române, zi cu dublă însemnătate ce pornește de la marcarea zilei de naștere a poetului național Mihai Eminescu, a fost elogiată și de doamna lector la Catedra de Limba română a Universității din Seghedin, Maria Gavra, care a prezentat un colaj de versuri ale poetului: în continuare, trei eleve ale Liceului maghiar „Béla Bartok" din Timișoara, au prezentat un moment cultural-poetic dedicat poetului Mihai Eminescu, în încheierea manifestării culturale, un grup de studente de la Facultatea de Litere din cadrul Universității„Emanuel" din Oradea au prezentat costume populare românești din diferite zone ale României și au susținut un program cultural artistic. MICHERECHI într-o atmosferă de frumoasă sărbătoare dedicată spiritului și Neamului Românesc, poetul Mihai Emiescu a fost omagiat și de românii din Micherechi. Manifestarea a avut loc la placa comemorativă, dedicată lui Eminescu și amplasată pe strada care îi poartă numele. Evenimentul a fost organizat pe 15 ianuarie, de către Primăria Comunei Micherechi și Școala generală românească din localitate. Programul a cuprins o alocuțiune despre semnificația și valoarea deosebită a poetului Mihai Eminescu în istoria, spiritualitatea și cultura poporului român, rostită de către viceprimarul Bertold Netea, după care a avut loc și un moment poetic, susținut de elevi ai școlii generale din localitate și o slujbă de pomenire săvârșită de PS Episcop Siluan, pr. paroh Ioan Bun, și pr. Visarion Toderici. Evenimentul s-a încheiat cu o depunere de coroane de flori din partea tuturor reprezentanților instituților românești prezenți la această manifestare, în frunte cu Victor Micula, ambasadorul României la Budapesta, Veronica Ionescu, Secretar II în cadrul Ambasadei, Titu Gheorghiof, consul la Consulatul General al României la Jula și Tiberiu Juhasz, președinte AȚRU. APATEU Poetul Mihai Eminescu a fost sărbătorit și la parohia românească din Apateu, unde se află amplasat un bust al poetului. Sărbătoarea a avut loc duminică, 18 ianuarie, la câteva zile după data la care românii de pretutindeni au sărbătorit împlinirea a 165 de ani de la nașterea poetului român. Cu acest prilej a fost săvârșită Sfânta Liturghie Arhierească de către Preasfințitul Părinte Episcop Siluan, împreună pr. paroh Origen Sabău, iar răspunsurile la strană au fost date de un grup coral format din cântăreți de la mai multe biserici ortodoxe românești din Oradea. Manifestările dedicate omagierii poetului Mihai Eminescu au cuprins o slujbă de pomenire săvârșită la sfârșitul Sfintei Liturghii și un program cultural, cu muzică corală pe versurile lui Eminescu, interpretată de corul„Traian Moșoiu" și alți soliști din Oradea (Maria Matei, Maria Haiduc, etc), precum și cuvântări despre personalitatea și activitatea poetului (doamna Alina Moțoc Chivari, Inspector în cadrul ISJ Bihor și profesoară la Liceul Pedagogic din Oradea). La final, au fost depuse coroane de flori la bustul din bronz al poetului care se află în curtea acestei parohii de 15 ani,fiind realizat în anul 2000, la Oradea, de sculptorul Ilarion Voinea. Evenimentul a fost organizat de parohia din Apateu, cu sprijinul Autoguvernării românești din localitate și al mai multor instituții orădene, ne-a informat Biroul de presă al Episcopiei ortodoxe de la Jula. a.b. (Fotomontaj în pag. a 12-a) Micherechi