Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-01-15 / nr. 3

15 IANUARIE 2016 Noi, cei de pe strada Eminescu... (Urmare din pag. a 3-a) Administrația locală a fost de acord cu propunerea mea, astfel în ziua de azi ne putem mândri pe strada noastră și cu acest parc. Cea mai mare bucurie e când din gura copiilor din Micherechi auzi întrebarea: unde ne întâlnim?, după care vine răspunsul în parcul Eminescu. La fel de fericit sunt și când văd că vin mame cu copilași să se joace în parc, iar unele le explică copiilor cine era Mihai Eminescu. Părerea mea este că Mihai Eminescu este cinstit cum se cuvine la Micherechi, atât din partea satului, cât și a locuitorilor și a celor care stau pe strada Eminescu. Bertold Netea (Micherechi). Actualmente sunt cel mai proaspăt locuitor al străzii Eminescu din satul nostru. La școala generală, dirigintele Vasile Martin ne-a predat literatura română nouă elevilor de pe atunci. De ce e important lucrul acesta? Pentru că prin poeziile interpretate de dânsul s-a aflat adeseori și una eminesciană, ele ne-au adus mai aproape de cultura românească. Cu câțiva ani mai târziu, la liceul unguresc la care am învățat, profesoara mea de maghiară, știind că suntem în clasă și elevi de naționalitate română, a cerut de la noi să învățăm pe de rost una dintre cele mai cunoscute poezii de Eminescu: „De ce nu-mi vii". Bineînțeles ei în limba maghiară, iar noi în limba noastră maternă! Așadar, majoritatea colegilor mei de clasă au făcut primele cunoștințe cu literatura, cultura românească prin opera lui Eminescu. Florica Otlăcan (Chitighaz). Mihai Eminescu este geniul poeziei românești. Poet, filozof, iubitor de neam și țara sa. Noi îl iubim ca pe poetul nepereche. Am învățat poeziile sale la Liceul românesc „Nicolae Bălcescu"din Jula, ea fiind elevă în generația 1965-1969, iar acum am ocazia să mă întâlnesc din nou cu aceste minunate poezii, când nepoata mea, elevă în clasa a 10-a la Liceul românesc din Jula, are de învățat poezii. Ne-am bucurat când am aflat că strada noastră va purta în viitor numele poetului român. Pot să spun că a fost foarte ușor să ne obișnuim cu numele nou al străzii, pentru că românii care locuiesc aici toți știu cine a fost Eminescu și că el a fost cel mai mare poet român. A.B. Sărbătoare dedicată poetului Mihai Eminescu la Apateu Cu ocazia Zilei Culturii Naționale Române, poetul Mihai Eminescu va fi sărbătorit la parohia românească din Apateu, duminică, 17 ianuarie, la două zile după data de 15 ianuarie, când românii de pretutindeni vor sărbători împlinirea a 166 de ani de la nașterea poetului. Cu acest prilej, la ora 10.00, va fi săvârșită Sfânta Liturghie Arhierească de către Preasfințitul Părinte Episcop Siluan, pr. Origen Sabău, parohul Apateului și alți preoți. Manifestările dedicate omagierii poetului Mihai Eminescu vor mai cuprinde o slujbă de pomenire și un program cultural. Programul cultural va fi deschis de alocuțiunea susținută de prof. dr. Florin Ciobanu de la Budapesta, după care grupul coral al Bisericii „Sf. Ioan Iacob Românul" din Oradea și studenți de la Universitatea din Oradea vor susține un recital de cântece românești. La finalul slujbei, vor fi depuse coroane de flori la bustul din bronz al poetului care se află în curtea acestei parohii de acum 15 ani, fiind realizat în anul 2000, la Oradea, de sculptorul Ilarion Voinea. Evenimentul este organizat de Parohia din Apateu și Autoguvernarea Românească din localitate, în colaborare cu Asociația Ortodoxă Română din Apateu și Asociația pentru Cultură, Spiritualitate și Dezvoltarea Relațiilor Transfrontaliere din Oradea, a.b. Cadou la aniversarea de 90 de ani De câțiva ani, Primăriile din Ungaria onorează oamenii cu vârste înaintate din localitățile lor cu câte un cadou simbolic căruia i se atașează și o diplomă cu semnătura premierului țării, Orbán Viktor. Așa s-a întâmplat și la Micherechi, în ziua de 22 decembrie 2015, când nana Marta Cozma, născută Ruja, a împlinit frumoasa vârstă de 90 de ani, în această zi, nana Marta a fost vizitată de primărița Margareta Tót, care i-a dăruit un tort, un buchet de flori și o diplomă de felicitare cu semnătura premierului Ungariei. Pe această cale o felicităm și noi la împlinirea vârstei de 90 de ani, dorindu-i multă sănătate și multe bucurii în sânul familiei sale! FOAIA fel românească IrJ Pe scurt... _______________________ BUDAPESTA............................ În 15 ianuarie, la Institutul Cultural Român Budapesta se va celebra Ziua Culturii Naționale, printr-o expoziție de carte veche și rară din patrimoniul Bibliotecii Județene„Gheorghe Șincai"din Oradea, prezentată publicului de doamnele Ligia Mirișan, director și Tavaszi Hajnal, director adjunct al bibliotecii. în partea a doua a serii vor fi proiectate fragmente din documentarul„La porțile ceriului", produs de Grigore Leșe pentru TVR. BUDAPESTA ___________ în 19 ianuarie, de la ora 18.00, Institutul Cultural Român Budapesta organizează o nouă ediție a programului „Bijuterii muzicale", care îi va avea ca invitați pe pianista Angela Drăghicescu și pe saxofonistul de muzică clasică Jeff Siegfried (SUA). Recitalul va avea loc la sediul Institutului Cultural Român Budapesta. Aflat la cea de a șaptea ediție, programul „Bijuterii muzicale", inițiat de Institutul Cultural Român Budapesta în 2013 este un proiect de succes destinat promovării muzicii clasice. ALETEA Casa de cultură din Aletea organizează, în zilele de 21-22 ianuarie, un concurs regional de poezie, proză și cânt, la care sunt așteptați să se prezinte elevi de la școlile generale românești și maghiare din localitățile Aletea, Chitighaz și Secușhaz. Întrecerea este organizată cu ocazia Zilei Culturii Românești și a Zilei Culturii Maghiare. Concursul se desfășoară în cele două zile, la Casa de cultură din Aletea, în fiecare zi de la ora 14.00. JULA Sezonul de iarnă al balurilor românești din Ungaria și anul acesta va fi deschis de balul organizat de ATRU. Petrecerea va avea loc la Centrul Cultural Românesc din Jula, în seara de 30 ianuarie, și este organizată de Autoguvernarea pe Țară a Românilor din Ungaria (ATRU) și Centrul de Documentare și Informare al ATRU. De la aceste instituții pot fi procurate și biletele de intrare, care costă 4 500 forinți (cu cină). Petrecerea va începe la ora 18.00.