Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-06-15 / nr. 24

15 IUNIE 2018 I CULTURĂ I FOAIA românească 3 Copiii noștri au talent și la muzica instrumentală . Muzica trezește în noi frumosul, ne unește, ne face mai buni, mai bucuroși, mai armonioși, mai ales atunci când este cântată de copii. Acest lucru și-au dorit și organizatorii concertului „Copii pe aripile muzicii", care a avut loc la Jula, în seara zilei de 7 iunie, evenimentul fiind dedicat Zilei Copilului. Concertul a fost organizat de către Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria și a implicat copii din diferite categorii de vârstă, tineri din Jula și Micherechi, care cântă la vreun instrument, cu toții fiind originari din familii românești. „V-am invitat azi la o serată specială, cum nu s-a ținut până acum la noi în comunitate. Găzduim azi un concert al tinerilor muzicieni din cadrul comunității noastre”, a spus în deschidere doamna Rita Pătcaș, vicepreședinta UCRU. „Ne bucurăm că alături de dansurile și cântecele populare, coruri și echipe de dansuri care păstrează tradițiile noastre, avem și tineri, copii pregătiți sau în curs de formare în domeniul muzicii clasice, muzicii instrumentale. Ne-am adunat astăzi aici ca să-i auzim, să ne bucurăm de talentul, de roadele eforturilor lor,împreună cu familiile lor.” Unii mai începători, alții mai avansați în ceea ce fac de mai mulți ani, tinerii au demonstrat ardoarea și măiestria de care dau dovadă meritând aplauzele sincere și zâmbetele dulci ale părinților și publicului prezent. Cu toții sunt elevi ai Școlii de Muzică „Erkel Ferenc” din Jula. Concertul a fost deschis de cel mai tânăr muzician, Raffael Rocsin din Micherechi, care cântă la clarinet de 1 an, dar deja a luat un premiu, locul 3, la un concurs pe județ. După el a urmat Bonaventura-Gabriel Nyisztor-Gyarmati, din Jula, care cântă la violoncel de 3 ani și este foarte legat de acest instrument. Csenge Cefan din Micherechi a fost acompaniată la chitară de profesorul Kepenyes Pál. Ea cântă la fluier de 3 ani. Tot la fluier a cântat și Vivien Rocsin din Micherechi, care a interpretat melodii populare. Mara Stăvaru din Jula învață să cânte la pian de 4 ani, a interpretat cu maximă seriozitate câte o piesă de la Samuil Maykapar și Johann Sebastian Bach. La fel de 4 ani este elevul școlii de muzică și Vasile Cefan din Micherechi, care a început la pian după care a trecut la trompetă. A interpretat un studiu de Clodomir. Colege de clasă și bune prietene, Zenaida Pekărik și Ema Părcaș, din Jula, sunt eleve la școala de muzică de 3 ani, acum au cântat împreună o melodie populară, iar Zenaida a cântat separat și o piesă de Paganini. Elevul Zsolt Rocsin din Micherechi cântă la clarinet de 3 ani, câștigând mai multe premii județene. Publicul din Jula l-a încântat cu melodie foarte frumoasă și sentimentală a lui Acker Bilk, cu titlul „Stranger on the shore”. Ultimii doi muzicieni sunt elevi la Liceul „N. Bălcescu” din Jula. Attila Iszály din clasa a 10-a învață să cânte la vioară de 7 ani, acum a interpretat două piese foarte grele, de Schubert și Viotti. Muziciana cu cel mai serios trecut îl are tânăra de 18 ani, Victoria Borszéki din Jula, care cântă la pian deja de 12 ani. Ea ne-a încântat și a cucerit inimile publicului cu piesa „Primavera” de Ludovico Einaudi. Fiecare interpretare a tinerilor noștri a fost foarte aplaudată, ne-am simțit ca la un concert adevărat cu muzicieni serioși. La final, fiecare mic artist a primit câte o floare și o cutie de ciocolată, la care s-a adăugat un cadou-surpriză din partea organizatorilor, datorită colaborării Uniunii Culturale cu Filarmonica de Stat din Arad,în toamna acestui an, acești tineri, împreună cu părinții lor, vor putea participa la un concert al filarmonicii din Arad. Evenimentul a fost onorat și de prezența domnului consul general Florin Vasileni, care i-a încurajat pe copii să fie perseverenți în tot ceea ce fac, pentru că în acest fel vor avea succese atât la școală cât și în domeniul muzicii. Diplomatul român i-a felicitat și pe părinți pentru susținerea pe care o acordă copiilor lor. E.S. MINISTERUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI Această revistă a fost tipărită cu sprijinul parțial al Ministerului pentru Românii de Pretutindeni. Conținutul acestei reviste nu reprezintă poziția oficială a Ministerului pentru Românii de Pretutindeni. WWW. mprp. gov.ro Raffael Csenge și profesorul ei Vasile Zenaida și Ema Victoria