Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-06-22 / nr. 25

22 IUNIE 2018 I EVOCARE I www.foaia.hu FOAIA I . românească ! 9 Mihai Eminescu, comemorat cu rugăciuni și poezii, la Apateu Considerat „Luceafărul" poeziei din tot spațiul românesc, Mihai Eminescu a rămas inegalabil prin creația sa, păstrându-și locul cel mai înalt în cadrul literaturii românești. Vie în inima românilor, poezia lui Mihai Eminescu a fost comemorată la 129 de ani de la moartea marelui poet și la Apateu, în Ungaria, în cadrul unei manifestări ajunsă anul acesta la cea de-a XVIII-a ediție, în biserica cu hramul Sf. Nicolae din Apateu, în curtea căreia se află amplasat un bust al poetului încă din anul 2000, a avut loc joi, 14 iunie, un eveniment comemorativ care a cuprins o slujbă de pomenire pentru sufletul poetului, săvârșită de Preasfințitul Părinte Episcop Siluan, împreună cu pr. paroh Origen Sabău, gazda manifestări, pr. Cosmin Pop de la]aca și pr. Ionuț Negrău de la Săcal, au mai fost adresate poetului național alocuțiuni și un program de versuri și cântece eminesciene oferite de elevii de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea. Preasfinția Sa a vorbit după slujba de pomenire despre câteva aspecte care privesc persoana lui Mihai Eminescu și și-a exprimat bucuria de a se afla la acest eveniment de la Apateu și de a înălța rugăciuni pentru odihna sufletului poetului național, mărturisind că existența bustului din curtea bisericii și a evenimentelor organizate în fiecare an sunt simboluri ale românismului. Doamna Ligia Mirișan, Directorul Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai”din Oradea a evocat, la rândul ei, personalitatea și rolul jucat de poet în viața atâtor generații de români: „în fiecare zi ne este dor de Eminescu. în fiecare zi mi-e dor de Eminescu... Niciodată nu am încetat să mă gândesc la el ca la acea oază de lumină de care cu toții avem nevoie... Sunt 129 de ani de când Eminescu se veșnicește și se va veșnici și de aici înainte. în toți acești ani, poetul ne-a dat sentimentul că suntem cu adevărat ființe ale căror suflete au nevoie de acea hrană spirituală pe care el ne-a dat-o. El continuă să trăiască în sufletele noastre... Avem o datorie sfântă de a nu uita că întreaga sa operă reprezintă chintesența culturii române”, a spus doamna Ligia Mirișan, încheind alocuțiunea sa cu citirea poeziei „Stelele-n cer”, ultima poezie scrisă de poet, găsită în buzunarul halatului său, poezie, rămasă în manuscris, compusă de Eminescu cu puțin timp înainte de trecerea sa la cele veșnice. Versurile, trăirile și emoțiile marelui poet au fost mai apoi puse în scenă de copiii absolvenți de clasa a patra din Oradea, de la Colegiul Național „Iosif Vulcan”, sub îndrumarea doamnei învățătoare și preotese de la Apateu, Lavinia Sabău. Aceștia au interpretat fragmente semnificative din „Scrisoarea a III-a”, „Luceafărul”, dar și din alte poezii și au cântat cântece pe versurile poetului nepereche. La finalul programului, copiii au primit cărți din partea Bibliotecii județene din Oradea și dulciuri din partea Centrului de Documentare și Informare al AȚRU. Părintele Origen Sabău a adus la finalul manifestării mulțumire tuturor participanților și susținătorilor, sponsorilor acestui program și a invitat pe toți cei prezenți în curtea bisericii unde au fost depuse coroane de flori, la bustul din bronz al poetului Mihai Eminescu din Apateu. în încheiere a avut loc o agapă frățească în aer liber, la centrul misionar-pastoral și parcul natural construit în grădina casei parohiale. Evenimentul a fost organizat de către Centrul de Documentare și Informare al AȚRU cu sprijin obținut prin proiect de la Ministerul Resurselor Umane de la Budapesta și Parohia Ortodoxă Română din Apateu, în parteneriat cu Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria, Autoguvernarea Românească din localitate, Asociația pentru Cultură, Spiritualitate și Dezvoltare a Relațiilor Transfrontaliere din Oradea, Biblioteca județeană „Gheorghe Șincai” din Oradea, Colegiul Național „Iosif Vulcan" din Oradea și alți sponsori. A.B.