Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-06-29 / nr. 26

I DIVERSE I 10 FOAIA românească foaia@foaiahu „Via Transilvanica”, proiect unic în România asemănător cu Camino de Santiago, 900 de kilometri de drumeție de la Severin până la Putna Un traseu inspirat de potecile de pelerinaj din Spania și cele de anduranță din SUA, denumit „Via Transilvanica”, va fi amenajat de către Asociația Tășuleasa Social printr-un proiect cu „un impact social și turistic unic” pentru România. Traseul va avea 950 de kilometri și va trece prin zece județe, pornind de la Drobeta Turnu Severin, va străbate Transilvania și va ajunge la Putna, relatează ziarul „Adevărul”. Lansarea proiectului „Via Transilvanica” a avut loc zilele trecute, la Alba Iulia,în prezența reprezentanților a celor zece județe prin care va fi implementat acesta și a „ambasadorilor” Tiberiu Ușeriu, Toma Coconea, fostul principe Ncocae, Dragoș Bucurenci și Mihaela Miroiu, promotori și susținători ai proiectului. Cu acest prilej a fost semnat și un memorandum de colaborare pentru realizarea proiectului ce va lega Transilvania de Dunăre și de mănăstirea Putna. Traseul va putea fi parcus doar pe jos sau cu bicicleta și care în viitor are șansa să devină un fel de Camino de Santiago, una dintre cele mai celebre rute parcurse în fiecare an de peregrini din toată lumea. în proiect au fost cooptate consiliile județene Alba și Bistrița-Năsăud, în calitate de parteneri strategici. Via Transilvanica va avea 950 de kiloemtri și va avea ca punct de pornire Drobeta Turnu-Severin (unde a intrat prima dată în țară regele Carol I), va străbate Transilvania și toate bogățiile culturale ale acesteia și va ajunge până la Putna unde se odihnește Ștefan cel Mare. „Traseul pe care îl vom amenaja are 950 de km, din experiența noastră de drumeți se poate parcurge în mai multe săptămâni, în totalitate sau parțial, în câteva zile, după puterea și dorința călătorului. Infrastructura Via Transilvanica va oferi acces la apă potabilă, cazare și masă, dar și la informații istorice și culturale ale diferitelor zone geografice. Luând în considerare diversitatea etnică de pe parcursul acestuia, Via Transilvanica își propune să redescopere lucruri uitate sau neștiute de publicul larg. Fiind vorba de amenajarea unui drum extins, acesta se va face în mai multe etape, o primă porțiune fiind prevăzută pentru zori pe traseul Țara Domelor- Reghin, pe o distanță de cel puțin 100 km”, a precizat Alin Uhlmann Ușeriu, președinte al Asociației Tășuleasa Social. Inițiatorii proiectului estimează că de acest drum, odată finalizat, se vor bucura anual 200.000 de persoane. Amenajarea drumului se va face în mai multe etape, o primă porțiune, în lungime de 100 de kilometri, fiind prevăzută a fi finalizată în toamna acestui an, în județul Alba. Via Transilvanica se va concentra pe Valea Mureșului. ULMTE CU N © 2 p MARINA STOICA ■ CEL DE AICI COCA FĂCUTA PENTRU COZONAC TEME! 29 IUNIE 2018 Glumesc Un ardelean merge pe câmp cu soacra lui. Vine o furtună mare cu trăsnete și fulgere. Cum mergeau ei așa prin furtună, trăsnește fulgerul lângă ei într-un pom, la care zice ardeleanul:No niții! După vreo cinci minute mai trăsnește fulgerul încă o dată, dar mai aproape de ei, într-o tufă, la care ardeleanul din nou: -No niții! Mergând ei așa, trăsnește din nou, dar de data aceasta o lovește din plin pe soacra lui, la care ardeleanul zice: - No asee mă! .................................... . ..................................... Bulă vine de la școală. Mamaîl întreabă: -Ai ieșit la tablă? -Da! ’ -Și ce ai făcut? -Am șters-o. .................’.................................................. © ...................................................................... Doi studenți discută. - Din ce trăiești? -Scriu: -Ce anume? -Scriu acasă, să-mi trimită bani... ..................................... . ..................................... Un șofer de tir oprește la un popas, comandă un sandviș, o cafea și o plăcintă. Intră trei motocicliști răi, unil îi mănâncă sandvișul, altul îi bea cafeaua, iar al treilea îi mănâncă plăcinta. Șoferul de tir nu zice nimic, plătește și pleacă. Un motociclist râde gros: Hahaha, ăsta n-are niciun pic de sânge de bărbat în el. La care barmanul, uitându-se pe geam. -Nici sânge de șofer nu pare să aibă, tocmai a dat cu spatele peste trei motociclete... ..................................... . ..................................... - Maestre, care este secretul înțelepciunii? -Să nu te contrazici cu proștii. -Maestre, nu cred că ăsta este secretul! -Ai dreptate!