Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-01-19 / nr. 3

19 IANUARIE 2018 — I CULTURĂ I FOAIA românească Muzeul Jantyik Mátyás” din Bichiș și Autoguvernarea Românească din Bichiș au organizat, în ziua de 11 decembrie 2017, lansarea volumului în limba maghiară „O mică bijuterie în inima Bichișului” (Kicsinyékszerdoboz Békés szívében), scrisă de istoricul și cercetătorul Petronella Szojka. Cartea prezintă istoria bisericii ortodoxe române din orașul Bichiș, aflat la circa 20 de km de ]ula. Lucrarea tinerei cercetătoare de origine maghiară, Petronella Szojka, botezată în biserica ortodoxă din Bichiș evocă trecutul comunității ortodoxe stabilite în acest oraș, enumeră preoții care au slujit această turmă de credincioși, descrie exteriorul și interiorul bisericii, cimitirul, casa parohială și vestigiile bisericești ale ortodocșilor din Bichiș,trecând în revistă și câteva dintre sărbătorile specifice ale românilor ortodocși. Volumul e mai mult decât o simplă monografie care adună la un loc date istorice, deoarece autoarea are și studii etnografice, astfel știe să prezinte specificul sărbătorilor creștine legate în primul rând de Paști și de Crăciun. Mica bijuterie din inima Bichișului, adică biserica ortodoxă română este prea puțin cunoscută de locuitorii de azi ai orașului, deoarece în acest locaș de cult, devenit paraclis episcopal al Episcopului de Jula, se slujește doar de câteva ori pe an, în primul rând de sărbătoarea hramului, Nașterea Maicii Domnului,și la sărbătorile mai mari. .... A apărut prima monografie a unei biserici ortodoxe române din Ungaria Cartea Petronellei Szojka, care pe lângă informațiile istorice cuprinde și multe fotografii vechi și actuale, poate satisface curiozitatea tuturor celor interesați de a cunoaște trecutul comunității ortodoxe române din Bichiș. Volumul publicat în limba maghiară cuprinde rezumate în limbile maghiară, română și engleză, iată cum își rezumă autorul lucrarea: „Cea mai mică biserică din centrul orașului Bichiș se găsește pe strada Kossuth .Biserica ortodoxă română în stil baroc are hramul Nașterea Maicii Domnului. Comunitatea bisericească a fost înființată î 1 1787, de către comercianți „greci” și români din comitatul Bichiș. Naosul bisericii a fost sfințit în 8 septembrie 1789, de către episcopul Aradului, Pavel Avacumovici, începând de atunci, se slujea în limba greacă, apoi peste câțiva ani numai în românește se celebrau liturghiile bisericești. Turla de 22 metri a fost construită în anul 1791, având patru clopote, fiecare fiind realizate în turnătoria lui Szlezák László din Budapesta. Interiorul are trei părți: loc pentru bărbați, loc pentru femei, și altarul separat de iconostas. Inscripțiile grecești ale iconostasului au fost realizate de iconograful de origine sârbească din Arad, Ștefan Tenecki și atelierul lui, în prima jumătate a anilor 1780, în Ungaria, lucrare asemănătoare de-a lui mai poate fi văzută doar în biserica Sf. Nicolae din Szentes. în altar se găsește o masă de marmură roșie, care a fost dăruită În 1788 de către Dimitrios Papageorgiu, locuitor de Szarvas, dar care era originar din Kozan. Primul preot al comunității bisericești a fost Mihai Chiba (Ciba Mihály), care a fost înmormântat lângă una dintre intrările în biserică. Piatra funerară a fost ridicată de către fiica lui, Helena Chiba (Ciba Helena,) pe 4 decembrie 1809. Volumul „O mică bijuterie în inima Bichișului” (Kicsinyékszerdoboz Békés szívében) este prima monografie a unei biserici ortodoxe române din Ungaria, singura lucrare mai consistentă fiind doar cartea regretatului părinte vicar Teodor Misaroș, „Din istoria comunităților bisericești ortodoxe române din Ungaria", care cuprinde însă date istorice despre toate parohiile românești din Ungaria. Cartea despre biserica din Bichiș poate fi cumpărată la Muzeul Jantyik Mátyás” din Bichiș. E.Ș. Regizorul român Andrei Șerban regizează din nou în Budapesta Renumitul regizor de teatru Andrei Șerban regizează zilele acestea în Budapesta, la Teatrul Radnóti, o piesă de W. Shakespeare mult așteptată de publicul budapestan. Richard al lll-lea, anunță presa culturală din Ungaria. Andrei Șerban a sosit în capitala Ungariei alături de soția și colega lui de creație, Daniela Dima, cu care vor pune în scenă piesa lui Shakespeare. Premiera va fi pe 18 februarie 2018. Regizorul român de renume mondial trăiește în New York începând din anul 1969,și a lucrat în decursul anilor cu teatre din toate colțurile lumii, din America până în Asia. în Ungaria a regizat pentru prima dată în anul 2010, când a pus în scenă piesa „Trei surori” la Teatrul Național. „Nu știu cât talent am avut, dar sigur noroc am avut cu cazul; faima internațională o consider ca și cum aș fi câștigat la o loterie artistică”, spune despre el însuși Andrei Șerban. „Mă întreb și azi, de ce eu și nu altul?! Zilnic, mă pun sub semnul întrebării. Am nevoie de ceilalți pentru a găsi un răspuns, singur nu ajung nicăieri. De aceea lucrez în teatru. Când eram tânăr credeam în iluzia că teatrul poate salva lumea. Acum sunt mult mai modest. Lucrând împreună, putem ameliora puțin calitatea relațiilor noastre umane, e deja mult." E.Ș.