Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-02-09 / nr. 6

9 FEBRUARIE 2018 I CULTURĂ I 1 FOAIA românească Poezia lui Eminescu și Unirea Principatelor Române au fost temele principale ale evenimentului intitulat ianuarie românesc la „ula”, organizat pe 31 ianuarie, la sediul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria. Programul a fost organizat de către Consulatul General al României la Jula, în colaborare cu UCRU și Academia Română, filiala Timișoara, în deschiderea seratei au fost intonate imnurile de stat ale României și Ungariei de către Corul „Pro Musica” din Jula, urmate de un recital de romanțe pe versuri eminesciene. Moderatorii seratei, domnul Florin Vasileni, consulul general al României la Jula și Marius Maghiaru, președintele UCRU, au adresat cuvinte de salut participanților la eveniment și și-au exprimat bucuria pentru posibilitatea organizării acestei serate tradiționale dedicată de fiecare dată mai multor momente de referință din viața poporului român, dar și a comunității românești din Ungaria. Domnul consul a spus că acest eveniment deschide șirul de evenimente dedicate anul acesta Centenarului Marii Uniri, manifestări pe care și le propune anul acesta Consulatul din Jula să se organizeze în colaborare cu mai multe instituții din Jula. Evenimentul a fost unul special și prin faptul că și-au adus contribuția atât membri ai comunității românești din Ungaria, cât și conferențiari și alți invitați din Timișoara. Au prezentat referate despre marele poet național și despre Unirea Principatelor Române prof. univ. dr. Crișu Dascălu și conf. univ. dr. Ioan David din Timișoara. Elevi de clasa a 8-a ai Școlii generale „Nicolae Bălcescu” din Jula au prezentat un montaj literar inspirat din „Scrisoarea a III-a” a lui Mihai Eminescu,în coordonarea profesoarelor Livia Stăvaru și Maria Sucigan. „Ianuarie românesc la Jula”, program dedicat lui Mihai Eminescu și Unirii Principatelor Evenimentul a fost încoronat la final de un concert la pian al artistei Maria Alice Poenariu, din Timișoara, care a susținut un recital la pian, prezentând lucrări de J.S. Bach, L. Beethoven, Franz Liszt, Bartók Béla, dar și de Ciprian Porumbescu. Tânăra pianistă de doar 14 ani cântă la acest instrument de mai bine de un deceniu: în toți acești ani a acumulat premii naționale și internaționale. Seara românească de la Jula s-a încheiat cu discuții la care gazda evenimentului, domnul Florin Vasilem i-a invitat să ia cuvântul pe PS Părinte Episcop Siluan, pe consulul general Daniel Bana de la Seghedin, prof. Teodor Cilan, prorectorul Universității „Aurel Vlaicu”din Arad, prof. Marius Créc, de la Universitatea de Vest „Vasile Goldiș" din Arad și, nu în ultimul rând, și pe prof. Maria Gurzău Czeglédi, directorul Liceului „Nicolae Bălcescu” din Jula. Academia Română, filiala Timișoara, a oferit cu această ocazie consulului general Florin Vasile și o diplomă de excelență, în semn de apreciere pentru eforturile depuse în scopul menținerii și consolidării identității naționale românești în Ungaria. La această întâlnire au mai participat conducători și reprezentanți de instituții din Jula, Budapesta, Bichișciaba, Seghedin, Chitighaz, doamna prof. Cristina Marian, inspector la Inspectoratul Școlar al Județului Bihor, prof. univ. Virgil Jireghie de la Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad și alții. A.B.