Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-01-19 / nr. 3

Ziua lui Mihai Eminescu simbat cmtá de elevii din Jula Ziua de 15 ianuarie, aleasă ca Zi a Culturii Naționale Române, reprezintă data nașterii poetului național al românilor, Mihai Eminescu (1850-1889). în fiecare an, pe 15 ianuarie, Mihai Eminescu, „Luceafărul poeziei românești” ajunge la inimile celor care îl omagiază. Anul acesta, la împlinirea a 168 de ani de la nașterea celui mai mare poet român, care chiar se face simțit prin poemele cunoscute de-a lungul întregului an, în această zi a fost sărbătorit și la românii din Ungaria, în mai multe instituții. Luni, 15 ianuarie, în cadrul Școlii generale și Liceului românesc „Nicolae Bălcescu” din Jula a avut loc un eveniment special dedicat nașterii celui mai mare poet român, Mihai Eminescu. Elevi ai școlii generale, coordonați de profesoarele Livia Stăvaru și Maria Sucigan, au prezentat un spectacol în care au dramatizat secvența care prezintă întâlnirea dintre Mircea și Baiazid din „Scrisoarea a III-a” de Mihai Eminescu, poezie scrisă și publicată pentru prima oară pe 1 mai 1881, în revista „Convorbiri literare”. în cadrul instituției, elevii au mai vorbit la oră despre poetul național, omagiind Luceafărul poeziei românești, program în cadrul căruia au fost implicați toți elevii din ciclul gimnazial confecționând machete cu chipul poetului și cu versuri din creația acestuia. La întâlnirea omagială a participat și PS Episcop Siluan, care a încheiat evenimentul cu o alocuțiune dedicată poetului și cu o rugăciune de pomenire pentru Mihai Eminescu. A.B. Eveniment închinat poetului Mihai Eminescu in Imerica ortodoxa din Apateu Duminică,14 ianuarie, după Sfânta Liturghie,în Parohia Ortodoxă din Apateu, credincioșii și-au adus aminte de poetul național român Mihai Eminescu, printr-un parastas oficiat de pr. paroh Origen Sabău. Cuprinși de farmecul creației lui, de dorul pe care poetul și l-a exprimat în poezie, credincioșii ortodocși din comuna Apateu și oaspeții din Oradea și-au amintit de versurile eminesciene: „Când amintirile din trecut încearcă să mă cheme,/ Pe drumul lung și cunoscut mai trec din vreme în vreme..." în spiritul acestor chemări, cei prezenți la biserică s-au adunat după Sfânta Liturghie în fața bisericii spre a-i cânta și spre a-și aminti de dragostea poetului pentru popor și neam, pentru folclor și natură, și pentru iubirea neîmplinită. Și pentru a-i face somnul lii la marginea țării și a mării, credincioșii prezenți și-au amintit de genialul lui talent cântându-i: „Mai am un singur dor...”, „O rămâi...” și i-au recitat poezii ca: „Mama”, „Doina”, „Rugăciune” și altele. „Cuprinși de emoție și înfiorați de iubirea-i mult încercată ne-am despărțit cu greu de cel ce a fost și va rămâne lumina poeziei românești, nu înainte de-a înălța spre ceruri rugăciuni de iertare către Bunul Dumnezeu și parastasul de pomenire în amintirea lui. în semn de prețuire, parohia a oferit tuturor celor prezenți tradiționalul cozonac românesc și vin”, a mărturisit pr. Origen Sabău. FOAIA românească 19 ianuarie 2018 www.foaia.hu Săptămânal al românilor din Ungaria. Editat de Editura de presă și cărți „NOI”. Director, redactor-șef: Eva Șimon. Redactor, reporter: Anca Liana Becan. Tehnoredactor: Ioan Nyisztor. Editura și redacția: 5700 ]ula, str. Ch. Doja nr. 8., CP 95. Telefon: (66) 463-152,361-789. E-mail: foaia@foaia. hu. Editor responsabil: Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria, 5700 Jula, str. Ch. Doja nr. 8. Internet: www.romanul.hu, uniunea@romanul.hu. Tiparul: Schneider Nyomda Kft, 5700 Jula, str. Károly B. nr. 7. Index. 25291. ISSN 1418-8341 Abonamente în județele Bács-Kiskun, Bichiș și Ciongrad se efectuează la oficiile poștale, iar în celelalte județe la adresa redacției atât personal, cât și prin cec poștal. Abonamentele pe anul 2018:3 luni 1560 forinți; 6 luni 3120 forinți; 1 an 6240 forinți. Publicația apare cu sprijin de la Fondul de Subvenții al Ministerului Resurselor Umane (Budapesta, Ungaria), acordat prin Autoguvernarea pe Țară a Românilor din Ungaria, și de la Ministerul pentru Românii de Pretutindeni (București, România).