Foaia Românească, 2022 (Anul 72, nr. 1-52)

2022-10-07 / nr. 40

7 OCTOMBRIE EVOCARE 9 Slujire Arhierească și comemorare Mihai Eminescu la Apateu In Duminica a 19-a după Rusalii (2 octombrie 2022), Preasfințitul Părinte Sluan, Episcopul Eparhiei Ortodoxe Române din Ungaria, s-a aflat în mijlocul credincioșilor români din Parohia Apateu, unde a săvârșit Sfânta Liturghie Arhierească și a participat la un program dedicat comemorării poetului național Mihai Eminescu. Evenimentul a fost organizat de Parohia Apateu, cu sprijinul Centrului de Documentare și Informare al AȚRU și al Autoguvernării pe Țară a Românilor din Ungaria și s-a bucurat de prezența unor oaspeți de seamă, cum au fost domnul Ioan Mang, deputat de Bihor în Parlamentul României, domnul Florin Trandafir Vasileni, consulul general al României la Jula, doamna Alina Pădurean, decanul Facultății de Științe Umaniste și Sociale, din cadrul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, doamna Maria Gurzău Novac, directorul Centrului de Documentare și Informare al AȚRU, doamna Maria Gurzău Czeglédi, directorul Liceului Românesc „Nicolae Bălcescu" din Jula, domnul Ioan George Oswald, profesor la Facultatea de Medicină din Oradea și membru în ANR, domnul Tiberiu Boca și echipa de televiziune a emisiunii în limba română „Ecranul Nostru” a Studioului Teritorial Duna TV din Seghedin, ș.a. Din soborul slujitor, alături de Ierarh, au mai făcut parte părintele Florin Olteanu, protopop de Jula și paroh la Chitighaz, organizator al acestui eveniment, părintele Sorin Dumitru Mureșanu, parohul Apateului și gazda manifestării și arhidiaconul Emanuel Văduva, de la Catedrala din Jula. In cuvântul de învățătură, Ierarhul a vorbit despre importanța iubirii de vrăjmași, ca și calitate distinctivă a adevăratului creștin, spre deosebire de alte religii și care este în același timp un mare dar de la Bunul Dumnezeu și o șansă de afirmare deplină a rostului pentru care omul a fost creat, fiind făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, îndată după Sfânta Liturghie și reluând o tradiție care a depășit 15 ani, la această parohie, a avut loc o slujbă de pomenire și o serbare dedicată poetului național Mihai Eminescu. După slujba făcută de Ierarh, împreună cu soborul slujitor, în fața bustului din curtea bisericii, a urmat o evocare a personalității poetului, făcută cu măiestrie de doamna Maria Gurzău Czeglédi, directorul Liceului Românesc „Nicolae Bălcescu" din Jula, care a fost ilustrată și prin versuri și cântece eminesciene interpretate de un grup de elevi de la școlile generale din Apateu și Săcal. A fost un program foarte reușit și emoționant, care a adus multă bucurie în sufletele tuturor participanților. Programul s-a încheiat cu depuneri de coroane de flori. Toată lumea a fost invitată apoi la o agapă comună, oferită în Centrul Social-Pastoral al Parohiei, cu sprijinul Centrului de Documentare și Informare al AȚRU. Manifestarea a fost susținută și cu sprijin financiar din partea Statului Ungar, prin instituția menționată. Bustul poetului național Mihai Eminescu a fost amplasat în anul 2000 în curtea bisericii din Apateu, cu sprijinul Universității din Oradea, la inițiativa fostului preot paroh Origen Sabău, care a organizat aici anual manifestări de comemorare. Tot în curtea bisericii din Apateu se află, începând din anul 2013, și un bust din bronz al Sfântului Ierarh Andrei Șaguna, Mitropolitul Transilvaniei, care a fost realizat cu sprijin financiar din partea De partamentului pentru Românii de Pretutindeni (DRP) și a fost sfințit în același an, de un sobor de ierarhi, în frunte cu înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu, Mitropolitul Ardealului. Biroul de Presă al Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria