Foaia Românească, 2022 (Anul 72, nr. 1-52)

2022-02-04 / nr. 5

La fel ca și în alte țări europene. Ziua Culturii Naționale omagiază oameni de cultură remarcabili, reprezentativi pentru fiecare stat în parte. Ziua de naștere din 15 ianuarie a marelui poet român Mihai Eminescu a fost sărbătorită de către elevii școlii și ai liceului românesc din Jula puțin mai târziu,în ziua de vineri, 28 ianuarie. Fiind încă perioadă de pandemie, conducerea instituției a hotărât ca manifestarea să aibă loc în sala de festivități cu un public redus la număr, iar programul copiilor să fie repetat de patru ori. Astfel, programul a fost prezentat separat pentru clasele 1-4, apoi 5-8, iar clasele de liceu au fost împărțite în două. Poetul Mihai Eminescu ne-a lăsat tuturor în amintire cele mai sensibile și îndrăgite versuri, astfel copiii au recitat poeziile marelui poet în patru limbi,în română, maghiară, engleză și italiană. Profesorii coordonatori au ales ca teme natura și dragostea, cele mai importante elemente din viața noastră și, bineînțeles, cele mai evocate și în poeziile lui Eminescu. Elevii au fost pregătiți pentru această sărbătoare de profesorii: Livia Stăvaru, Beata Condoroș Szöllösi, Valeria Lengyel, Diana Bogdan, Elena Ardelean Oros, Vera Cser, Iosif Santău, Angela Borbély, Agnela Frenczi, Gheorghe Parcaș, Maria Banyai și Maria Bocsin, aceasta din urmă fiind cea care a conceput un tablou cu desenele copiilor. „Cu ocazia celor două importante evenimente, Ziua Culturii Naționale și ziua de naștere a lui Mihai Eminescu, am organizat la școală un eveniment dedicat poetului. Tema poeziilor recitate de elevii noștri a fost dragostea și natura. Am ales elevi din clasele 5-8, iar anul acesta a participat și liceul. Ne-am gândit ca aceste poezii să fie în mai multe limbi, astfel ele au fost recitate în maghiară, română, italiană și engleză. Din păcate, din cauza perioadei în care ne aflăm, a trebuit să organizăm acest eveniment astăzi, pe 28 ianuarie, iar cu repetițiile a fost greu, pentru că am avut și mulți copii bolnavi. Dar suntem bucuroși că elevii au reușit să se pregătească și să repete poeziile, ei rezistând pe scenă timp de patru ore”, ne-a spus profesoara de limba română, Livia Stăvaru. Pe lângă aceste două elemente, dragostea și natura, un adevărat fenomen în ceea ce privește poezia românească, Eminescu a creat adevărate opere de artă, care ne surprind și acum prin naturalețea și sensibilitatea lor. A.L. Eminescu sărbătorit în patru limbi la Liceul și Școala Generală „N. Bălcescu” din Jala FOAIA românească 4 februarie 2022 www.foaia.hufoaia@foaia.hu Caseta redacțională Director, redactor-șef: Eva Simon Reporter: Anita Laszlo Tehnoredactor: loan Nyisztor Colaboratori externi: Anca Becan, Mihaela Bucin, Judit Călinescu, loan Cozma, Gabriela Elekes Săptămânal al românilor din Ungaria. Editat de Editura de presă și cărți „NOI”. Editura și redacția: 5700 ]ula, str. Gh. Doja nr. 8., CP 95. Telefon: (66) 463-132,361-789. E-mail: foaia@foaia.hu. Editor responsabil: Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria, 5700 ula, str. Gh. Doja nr. 8. Internet: www. romanul.hu, uniunea@romanul.hu. Tiparul: Schneider Nyomda Kft, 5700 Jula, str. Károly B. nr. 7. Index. 25291 ISSN 1418-8341 ■ Abonamente în județele Bács-Kiskun, Bichiș și Ciongrad se efectuează la oficiile poștale, iar în celelalte județe la adresa redacției atât personal, cât și prin cec poștal. Abonamentele pe anul 2022:3 luni 1560 forinți; 6 luni 3120 forinți; 1 an 6240 forinți. Publicația apare cu sprijin de la Cancelaria Primului Ministru (Budapesta, Ungaria), acordat prin Autoguvernarea pe Țară a Românilor din Ungaria,și de la Ministerul pentru Românii de Pretutindeni (București, România).