Gazeta de Sud, octombrie 2012 (Anul 18, nr. 5356-5382)

2012-10-06 / nr. 5361

ACTUALITATE, PAGINA 2 ZIUA EDUCAȚIEI, SERBATĂ DE COPII CULTURA Sâmbătă - Duminică, 6 - 7 octombrie 2012 • Gazeta de Sud | Spectacole-eveniment la Național. Săptămâna Caragiale în perioada 9-1A octombrie, Teatrul Național din Craiova va omagia personalitatea lui Caragiale printr-o „Săptămână Caragiale" în care actorii din Bănie vor prezenta integrala pieselor marelui dramaturg român, iar Tudor Gheorghe va susține un regal artistic intitulat „Nu se poate cude toate" Ion Jianu ion.jianu@gds.ro Anul 2012 este dedicat maestrului umorului românesc, Ion Luca Caragiale, și poartă denumirea simbolică de „Anul Caragiale". Pe 30 ianuarie s-au împlinit 160 de ani de la nașterea lui I.L. Caragiale, iar în luna iunie s-au marcat 100 de ani de la moartea celui dramaturg, în cadrul manifestărilor dedicate „Anului Caragiale“, la Teatrul Național din Bănie, în perioada 9-14 octombrie, este programată „Săptămâna Caragiale“, perioadă în care cei interesați vor avea privilegiul de a viziona o integrală a operei marelui dramaturg român în interpretarea colectivului artistic craiovean, cât și alte spectacole ale unor colective artistice invitate: Teatrul Național București, Teatrul „Masca“ București, Centrul Cultural „Jean Bart“ Tulcea. Un regal artistic Caragiale va fi pe 10 octombrie, recitalul maestrului Tudor Gheorghe, „Nu se poate cu de toate“, acompaniat de Orchestra „Junion“, condusă de Marius Hristescu. Craiova este un oraș îndrăgit de marele dramaturg, al cărui unchi, Costache Caragiale, a fost primul director al teatrului din oraș. Conform „Istoriei Teatrului Național“ (de Al. Firescu și Constantin Gheorghiu), Ion Luca Caragiale a venit în Bănie de patru ori, inclusiv pentru a conduce repetițiile la prima montare a „Scrisorii pierdute“ (în stagiunea 1886-1887, la doi ani de la premiera bucureșteană), în 1896,I.L. Caragiale - venit pentru a patra oară la Craiova - a ținut conferința „Păreri literare“. Naționalul craiovean a inițiat, începând cu 1976, 21 de ediții ale „Zilelor Caragiale“. Totodată, „Integrala Caragiale“ a fost făcută în anii ‘80 de TNC: cele patru comedii au fost regizate de Mircea Cornișteanu, iar drama „Năpasta" a fost montată de regizorul Mihai Manolescu. PROGRAMUL SPECTACOLELOR „Săptămâna Caragiale“ de la TNC va fi deschisă în seara zilei de marți, 9 octombrie, cu două spectacole: „Năpasta" (TNC), de la ora 18.00, în sala mică „Ion D. Sîrbu“ și „Dale noastre" (TNB), de la ora 20.00, în sala mare „Amza Pellea“. „Năpasta“ îi are în distribuție pe actorii: Natașa Raab, Constantin Cicort, Valentin Mihali, Tudorel Petrescu. Premiera acestei drame, în regia lui Kincses Elemér și scenografia Liei Dogaru, a avut loc la TNC în noiembrie 2002. Pe scena sălii mari a TNC, iubitorii de teatrudans vor putea urmări un spectacol al Teatrului Național „I.L. Caragiale“ din București - „Dale noastre“ - după texte de I.L. Caragiale, în regia și coregrafia lui Gigi Căciuleanu și scenografia Corinei Grămoșteanu. Muzică originală: Lucian Stan, Marius Mateșan, Dan Handrabur, Cristina Handrabur, Cristian Stanciu,Vlaicu Golcea, Micloș Micleușanu. Maestrul Gigi Căciuleanu a realizat un spectacol inedit, teatru coregrafic, în distribuție (dansactori) fiind următorii: Ioana Marchidan, Ioana Macarie, Ramona Bărbulescu, Wanda Ștefănescu, Rasmina Calbajos, Lari Giorgescu, Cristian Nanculescu, Ștefan Lupu, István Țeglaș, Adrian Nour, Alexandru Călin. Premiera acestui spectacol a avut loc în iunie, anul acesta. Cităm dintr-o cronică: „Spectacolul «D’ale noastre», care a avut premiera la Sala Mare a Teatrului Național «I.L. Caragiale», din București, are acea senzualitate matematică specifică unei mărci de încredere în dansul contemporan: marca Gigi Căciuleanu (...) «D’ale noastre» este un amestec de sexualitate, cochetărie și ironie, un flirt prelungit în care fiecare este, pe rând, pradă și vânător. (...) Cel mai puternic moment al spectacolului rămâne discursul lui Cațavencu, personaj jucat de formidabilul Lari Giorgescu.(...) «D’ale noastre» este un spectacol viu despre o lume care n-a murit, o demonstrație de stil și de inventivitate, un spectacol foarte agreabil și o trecere inteligentă prin opera lui Caragiale“. (Dan Boicea, Adevărul Literar și artistic) TUDOR GHEORGHE VS. CARAGIALE: „NU SE POATE CU DE TOATE" Miercuri, 10 octombrie, ora 18.00, în sala mică „Ion D. Sîrbu", iubitorii de teatru vor putea urmări „Conu Leonida față cu reacțiunea", un spectacol marca TNC, în regia Dianei Dragoș și scenografia Adrianei Dinulescu. Premiera acestei comedii după Caragiale a avut loc în aprilie 2011. Interpretează: Mirela Cioabă (Efimița), Dan Cornescu (Leonida), Monica Ardeleanu (Safta) și: Anca Țecu, Dragoș Teodorescu, Andreea Gheorghe, Ruxandra Radu, Cosmin Dolea, Mihaela Nicolae, Emy Guran. Voce: Dragoș Andronie. La ora 19.00, în sala „Amza Pellea“, Tudor Gheorghe va încânta spectatorii cu un recital eveniment, „Nu se poate cu de toate“, spectacol după texte de Caragiale. Maestrul va fi acompaniat de Orchestra „Junion" condusă de Marius Hristescu. în anii '80, Tudor Gheorghe a mai realizat un spectacol oarecum asemănător, tot pe versuri de I.L. Caragiale, intitulat „Pe-un franc poet“, dar care a fost oprit imediat după premieră. Acum, maestrul Tudor Gheorghe - un brand al oltenilor, și nu numai - a conceput un nou spectacol-surpriză, o premieră, din poezia mai puțin cunoscută a lui Caragiale. Tudor Gheorghe, care de pe 1 octombrie se află într-un turneu național cu această montare proprie, a afirmat: „Spectacolul «Nu se poate cu de toate» va fi un șoc!“. Pe scena Naționalului din Craiova, în afară de miercuri, 10 octombrie, acest recital al lui Tudor Gheorghe va mai putea fi urmărit și pe 5 noiembrie, în a treia zi a Săptămânii Caragiale, joi, 11 octombrie, alte două spectacole vor putea fi urmărite de craioveni: începând cu ora 18.00, în sala „Ion D. Sîrbu". Centrul Cultural „Jean Bart“ din Tulcea va prezenta „Caragiale XXI-22", spectacol după Caragiale, scenariul și regia aparținând lui Bogdan-Cristian Drăgan. Cu: Anca Dinu, Nelu Serghei. La ora 19.30, în sala mare „Amza Pellea“, actorii Naționalului gazdă vor urca pe scenă cu „O noapte furtunoasă": Ion Colan, Valentin Mihali, Cătălin Băicuș, Dragoș Măceșanu, George Albert Costea, Cerasela Iosifescu, Raluca Păun. SPECTACOL DE STATUI VIVANTE VI. O SCRISOARE PIERDUTĂ Vineri, 12 octombrie, începând cu ora 20.00, în foaierul Naționalului, Teatrul „Masca“ din București ne va încânta cu „Spectacol de statui vivante“, după „O scrisoare pierdută“ de I.L. Caragiale, scenariul și regia aparținând lui Mihai Mălaimare. Scenografie: Sergiu Chihaia. Muzica: Răzvan Diaconu. Personajele lui Caragiale, unice și mereu actuale, sunt înviate de această dată prin discursul astfel al Teatrului Masca, într-o abordare în premieră în spațiul teatral românesc, opera marelui dramaturg adusă în scenă prin tehnica „living statues“ (artist mim ce reprezintă ca o statuie sau manechin - n.r.). La unicitatea demersului prin care această piesă clasică este transpusă pe scenă, se adaugă jocul actoricesc de excepție al celor de la Masca: George Pupăză, Sebastian Ghiță, Iulia Dumitru, Alexandru Floroiu, Mădălin Mladinovici, George Ivn, Bogdan Angelescu, Mihai Hurduc, Eugen Fetescu, Antonio Mincă, Andrei Drăgulescu, Răzvan Teodorescu, Aurel Sorin Sandu. A doua zi, sâmbătă, 13 octombrie, de la ora 19.00, în sala mare „Amza Pellea“, craiovenii vor revedea ultima premieră a colectivului Naționalului din Bănie, „O scrisoare pierdută“. Regia: Mircea Cornișteanu. Scenografia: Klara Labancz. Cu: Claudiu Bleonț (dublura fiind Marian Politic, Ilie Gheorghe, Cerasela Iosifescu, Valer Dellakeza, Valentin Mihali, Constantin Cicort, Nicolae Poghirc, Adrian Andone, George Albert Costea, Ștefan Cepoi, Ștefan Mirea, Tudorel Petrescu, Raluca Păun. CARAGIALE: ALIATUL PERFID SAU DUȘMANUL COMPLICE? Ultima zi a „Săptămânii Caragiale", duminică, 14 octombrie, se va încheia cu un alt spectacol al trupei din Bănie: „D’ale carnavalului“ (ora 19.00, sala mare „Amza Pellea“). Regia: Alexandru Berceanu, decoruri: Viorel Penișoară- Stegaru, costume: Adriana Dinulescu. Cântece și muzică: Ada Milea. Vor interpreta: George Albert Costea, Constantin Cicert, Adrian Andone, Nicolae Poghirc, Cătălin Băicuș, Dan Cornescu, Ștefan Mirea, Iulia Colan, Romanița Ionescu/Corina Druc, Geni Macsim, Ana Rusu, Simona Călin, Tudorel Petrescu, Sara Ciuculete, Alin Călinescu, Mircea Tudosă, Bruno Noferi, Mihaela Nicolae, Carmen Ciocionică, Andrei Dunaev. în dimineața aceleiași zile, la ora 11.00, în sala mică „Ion D. Sîrbu“, în cadrul „întâlnirile SpectActor“, cei interesați vor putea participa la o dezbatere pe tema „I.L. Caragiale: aliatul perfid sau dușmanul complice?“. Conferențiază: Dan C. Mihăilescu, critic literar, istoric literar și eseist, cunoscut publicului larg în special prin emisiunea „Omul care aduce cartea“, difuzată de Pro TV. Moderator: Nicolae Coande, secretarul literar al TNC.