Gazeta de Sud, decembrie 2018 (Anul 24, nr. 7116-7133)

2018-12-20 / nr. 7129

LOCAL Joi, 20 decembrie 2018 • Gazeta de Sud Nu consumați carne de porc netestată! Mai sunt doar câteva zile până la Crăciun și este bine să puneți pe masă nu doar bucate alese provenite din porcul sacrificat în această perioadă, ci și sigure pentru sănătatea dumneavoastră. Medicii avertizează asupra pericolului la care vă supuneți în cazul în care consumați carne fără examen trichineloscopic. Pătrunderea larvelor de Trichinella spiralis în mucoasa intestinală poate duce chiar și la deces. Monica Stuparu Jt* monica.stuparu@gds.ro !■ ■rmează ultimul s weekend dinaintea Crăciunului și mulți doljeni și-au planificat să își sacrifice animalele în aceste zile. Medicii veterinari atrag atenția asupra importanței examenului trichinetoscopic și avertizează asupra riscurilor la care vă supuneți în cazul în care consumați carne netestată. „Toți cei care își sacrifică porcii pentru consum propriu sunt obligați să meargă la medicul veterinar și să facă examenul trichineloscopic al cărnii. Trichineloza este o zoonoză, se transmite de la animal la om, iar cei mai sensibili sunt hrănii și copiii. Dacă inbrația este masivă, se poate ajunge și la decese, a spus Andrei Butaru, directorul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Dolj. Probele de carne care trebuie duse la medic se recoltează din limbă, musculatura intercostală, pilierii diafragmatici, mușchii maseteri, mușchii abdominali, partea musculară a diafragmei situate în apropierea coastelor sau a sternului (de dimensiunea unei nuci). CE ESTE TRICHINELOZA Trichineloza apare ca urmare a consumului de carne infestată cu parazitul Trichinella spiralis, transmiterea la om făcându-se prin consumul de carne crudă (pastramă, afumături), care conține larve vii, capabile să realizeze un ciclu biologic odată pătrunse în intestin. Animalele parazitate rămân contagioase timp îndelungat, ca și carnea acestora, chiar dacă este păstrată la frigider sau congelată. Gravitatea bolii depinde de numărul larvelor ingerate. „Simptomele clinice ale trichinelozei apar atât la oamenii maturi, cât și la copii, din cauza valurilor succesive de invazie intestinală a parazitului, migrării larvare și închistării musculare. Aceste manifestări sunt în funcție de cantitatea de larve ingerate, dar și de rezistența și reactivitatea alergică a organismului. Majoritatea infecțiilor ușoare (sub 10 larve pe gramul de masă musculară) sunt asimptomatice, în timp ce infecțiile grave (peste 50 de larve pe gram) pot pune viața în pericol. Invazia intestinului de către un număr mare de paraziți provoacă, ocazional, diaree, în timpul primei săptămâni de infecție. Durerea abdominală, constipația, greața și vărsăturile pot fi, de asemenea, accentuate. Simptomele cauzate de migrarea larvarelor și invaziei musculare încep să apără în a doua săptămână după infecție. Larvele de Trichinella care migrează provoacă o reacție marcată de hipersensibilitate locală, cu febră ridicată, dureri de cap, amețeli, astenie, dureri în masele musculare, dificultate în mers, în masticație, în înghițire, la respirație. Caracteristice sunt edemul facial (umflarea feței) și periorbital (în jurul ochilor), dar și erupțiile urticariene“, a spus dr. Ștefan Popescu, purtătorul de cuvânt al DSP Dolj. Foarte important este ca, înainte de consumarea cărnii de porc, să aveți grijă de unde o cumpărați, să aibă avizul medicului veterinar, iar în cazul copiilor mici, chiar dacă este o carne sănătoasă, să fie consumată în cantități mici, și foarte bine prelucrată termic. CUM TRANSPORTĂM CARNEA DE PORC Un alt pericol, de data aceasta pentru sănătatea porcilor, este pesta porcină africană. După ce primul focar a fost descoperit la sfârșitul lunii octombrie, medicii sanitar-veterinari continuă controalele pentru a stabili dacă mai există riscul de boală. Testele se fac în special în satul Comănicea, unde a fost identificat focarul. „Pe 7 decembrie am dus porcii-santinelă în cotețul în care a fost descoperită boala. De asemenea, am recoltat probe de sânge din toată zona de protecție, pe o rază de trei kilometri, și azi (miercuri-n.r.) le-am trimis la București. Porcii-santinelă au rolul de a stabili dacă mai există virusul, iar dacă testele ies negative, vom putea ridica restricțiile și repopula zona“, a spus Andrei Butaru. Apariția pestei porcine africane în județul nostru a creat panică în rândul oamenilor și chiar și în această perioadă există persoane care se întreabă dacă le pot trimite copiilor în Craiova sau în alte colțuri ale țării carne și preparate din carne fără a risca să le fie confiscate. Directorul DSVSA Dolj spune că, având în vedere că animalele sunt sacrificate în mod tradițional, nu pot fi emise documente privind trasabilitatea cărnii, iar riscul de a fi confiscată este foarte mare în special în cazul în care aceasta nu este procesată termic. „Atâta timp cât omul își cară o bucată de carne pentru copilul lui, pentru nepoți, rude, își asumă riscul pentru că nu se pot emite acte. Documente se eliberează în momentul în care animalul este sacrificat intr-un abator sau într-o fabrică de mezeluri controlată sanitar-veterinar. E bine ca oamenii să își ia măsurile de precauție și să aplice un tratament termic carte să distrugă anumiți germeni. Dacă, de exemplu, transportă carne la untură, riscul să li se se contamineze cineva este foarte mic. Dacă e carne afumată, există un risc pentru că afumarea este o metodă de conservare, dar nu una care să demonstreze că distruge virusul. Și sărarea, și uscarea sunt metode de conservare, dar nici acestea nu distrug virusul. Cât privește caltaboșul sau leberul, acestea se fierb, sunt procesate termic“, a spus Butaru. Până în prezent, nu a mai fost descoperit nici un caz de pestă porcină africană în județul Dolj și nici vreun caz de trichineloză. Trebuie să știți că, la fel ca în cazul pestei porcine africane, vă puteți recupera banii dacă porcul are trichineloză, dar asta numai dacă animalul a fost crotaliat. Plata despăgubirilor se face la valoarea de piață, în termen de 90 de zile de la tăierea sau uciderea lor.