Gazeta Învățământului, 1956 (Anul 8, nr. 352-403)

1956-10-12 / nr. 392

Pag. 4 ALEGERILE IN ORGANIZAȚIILE NOASTRE SINDICALE Adunarea generală a grupei sindicale Am participat zilele acestea la una dintre primele adunări generale pentru prezentarea dărilor de seamă și alegerea organelor sindicale — adunarea generală a uneia din cele trei grupe sindicale de la școala medie mixtă nr. 19 din Capitală. Participarea la adunare a tuturor membrilor grupei, discuțiile însuflețite, care au urmat darea de seamă, exigența ridicată față de propria muncă au arătat interesul membrilor de sindicat din această școală pentru ca adunarea lor generală să contribuie la îmbunătățirea activității sindicale. Ceea ce trebuie subliniat în mod deosebit este faptul că problema centrală dezbătută în adunarea generală a fost preocuparea membrilor de sindicat pentru îmbunătățirea activității lor profesionale. Darea de seamă și discuțiile s-au oprit asupra multor probleme legate de conținutul procesului de învățămînt. Realizările obținute în munca profesională de către învățătorii și profesorii care fac parte din această grupă sindicală au contribuit la ridicarea acestei școli în rîndul școlilor fruntașe din raion. Grupa sindicală s-a ocupat, printre altele, de întărirea disciplinei conștiente a elevilor, de ridicarea nivelului lecțiilor, de ajutorarea elevilor rămași în urmă la învățătură, de cunoașterea experienței pedagogice înaintate. Pentru valorificarea experienței înaintate s-au organizat lecții deschise, interasistențe și consfătuiri de producție. Au fost, de pildă, popularizate metodele folosite de prof. Elena Matei în domeniul legării teoriei de practică, sau cele folosite de prof. Manoliu, în legătură cu verificarea cunoștințelor elevilor. Consfătuirile de producție organizate în grupa sindicală pe temele: „Aplicațiile pedagogice ale pavlovismului“, „Cum formez concepția materialist-dialectică despre lume și viață la elevi“ și altele, au constituit rodnice preocupări ale grupei sindicale pentru sprijinirea activității profesionale a membrilor săi. Darea de seamă prezentată adunării generale s-a ocupat apoi de problemele cultural educative și de îmbunătățirea condițiilor materiale ale membrilor grupei sindicale. Darea de seamă a reliefat activitatea dusă de delegatul cultural din grupa sindicală, tovarășa Maria Dumbravă. Ea s-a ocupat de mobilizarea tovarășilor ei din grupă la învățămîntul politic, la diferite manifestații culturale organizate la club și în școală. Prin grupă s-au distribuit bilete la spectacole, s-au organizat excursii, informări asupra diferitelor evenimente internaționale, simpozioane literare etc. O latură interesantă a activității culturale desfășurată de grupa sindicală este aceea a popagandei pedagogice în rîndul părinților elevilor. Grupa sindicală și-a adus contribuția la organizarea lectoratelor pentru părinți, reușind să antreneze în alcătuirea referatelor și în participarea activă la adunări o mare parte din părinții elevilor școlii. In adunarea generală s-a subliniat munca deosebită și succesele obținute în această direcție de tov. profesoară Cristina Ionescu. Participanții la adunare au combătut superficialitatea cu care au îndrumat activitatea grupei comitetul sindical raional și mai ales comitetul orășenesc al muncitorilor din învățămînt. La discuții s-a arătat că de multe ori aceste organe au dat dispoziții și îndrumări contradictorii. In organizație au venit să îndrume munca activiști care știu doar să critice și care nu dau indicații cu privire la posibilitățile și metodele de îmbunătățire a muncii. De altfel în întreaga desfășurare a adunării generale s-a resimțit lipsa de îndrumare a organelor sindicale superioare. Darea de seamă a avut mai mult un caracter descriptiv. Ea nu a făcut analiza muncii, rezumîndu-se la prezentarea pur informativă a realizărilor și lipsurilor. Datorită acestui fapt darea de seamă n-a reușit să stabilească perspectivele activității de viitor, să sintetizeze metodele bune, să găsească soluții pentru preîntîmpinarea lipsurilor. Aceasta în primul rînd pentru faptul că cenumeroși membri de sindicat și activiști sindicali s-au adresat redacției noastre cu rugămintea de a lămuri o serie de probleme în legătură cu alegerile sindicale. Publicăm mai jos răspunsurile la aceste întrebări. Întrebare : Ce organe de conducere se aleg la grupele sindicale și la organizațiile sindicale de bază care au mai puțin de 25 membri de sindicat? Răspuns. La grupele sindicale și la organizațiile sindicale de bază care au un număr mic de membri (sub 10 tovarăși) se va alege un organizator de grupă sau un organizator sindical. In acest caz adunările generale nu vor fi conduse de un prezidiu, ci de un delegat al organului sindical superior. In grupele sindicale și în organizațiile sindicale de bază care cuprind între 10 și 25 tovarăși se alege un organizator de grupă sindicală sau organizator sindical, un delegat cu munca culturală și un delegat cu munca de asigurări sociale. La grupele sindicale din școlile profesionale și unitățile care au laboratoare se va alege și un inspector obștesc cu protecția muncii. Alegerea organizatorilor de grupă sau a organizatorilor sindicali se face prin vot deschis. Întrebare: In ce mod se vor organiza alegerile pentru comitetele sindicale raionale de învățămînt în raioanele care au pînă la 500 membri de sindicat și au unități școlare dispersate la distanțe mari. Răspuns. Alegerea comitetelor raionale se va face în cadrul conferințelor care au alcătuit-o nu le-a fost destul de clar care sînt mijloacele și metodele specifice activității în grupa sindicală. De aceea s-a și arătat, de către participanții la discuții, că multe din activitățile grupei sindicale se suprapun cu celelalte activități din școală. Comitetul raional și comitetul orășenesc al muncitorilor din învățămînt au fost criticate și pentru felul defectuos în care au organizat în vara trecută odihna cadrelor didactice. Adunarea generală a luat atitudine față de unele deficiențe ale organelor administrative din muncii învățămînt. Unelei profesoare au arătat, de pildă, că la examenele de corijente din august Unele eleve s-au prezentat nepregătite. Ministerul le-a acordat apoi cu mare ușurință aprobări de reexaminare. S-a arătat de asemenea că încă nu s-a rezolvat problema supraîncărcării elevilor. Numai în ultima săptămînă elevele au trebuit să participe la 3 conferințe, dintre care 2 cu aceeași temă. Adunarea generală a grupei sindicale și-a manifestat hotărîrea de a munci pe viitor mai organizat pentru a contribui la necontenita ridicare a activității din școală. C. RADOI lov, indiferent de numărul membrilor de sindicat din raionul respectiv. întrebare: Care sînt normele de reprezentare a membrilor de sindicat la conferințele raionale? Răspuns: In raioanele în care sînt pînă la 500 membri de sindicat din învățămînt se aleg 60 de delegați pentru conferința raională. In raioanele cu 500—1000 membri de sindicat se aleg 60—70 delegați; în raioanele cu 1000—1500 membri de sindicat se aleg 70—75 delegați; în raioanele cu 1500—2000 membri de sindicat se aleg 75—80 delegați; in raioanele cu peste 2000 membri de sindicat se aleg 80— 100 delegați. întrebare: Se pot ține conferințe pentru alegerea organelor sindicale în școlile profesionale cu mai puțin de 500 tovarăși? Răspuns. La școlile profesionale cu un număr mai mic de 500 membri de sindicat se vor ține adunări generale. întrebare : Ce organe sindicale se aleg în orașe ? Răspuns : Atît în orașele reședință cât și în cele nereședință de raione vor alege organizatori sindicali și comitete de instituție legate direct de comitetul raional. Orașele Constanța, Baia Mare, Deva, București. Orașul Stalin aleg comitete orășenești care vor ține legătura direct cu C.C. al S.M.I. deoarece sediul administrativ al raioanelor respective se află în alte localități. „Gazeta învățămîntului" va continua să publice răspunsuri la întrebările membrilor de sindicat în legătură cu alegerea organelor sindicale, întrebări și răspunsuri Biblioteci personale O frumoasă veste am primit zilele acestea de la C.C. al S.M.I. Este vorba de trecerea la aplicarea uneia dinmportantele măsuri prevăzută în apărîrea din 8 septembrie a Plenarei C.C. al S.M.I. și anume aceea privioare la sprijinirea cadrelor didactice pentru alcătuirea bibliotecilor personale. Secția muncii culturale de masă a SC. al S.M.I., în colaborare cu Instiutul de științe pedagogice, a întocmit serie de bibliografii cuprinzînd cărțle care nu trebuie să lipseacă din bilioteca fiecărui învățător sau profeor. Pe baza acestor bibliografii s-au scătuit bibliotecile personale, care curind un număr de aproximativ 70 e volume. Intre acestea sunt lucrări teologice, pedagogice, lucrări legate e diferite specialități ca: matematică, zică, istorie, limba romînă etc., liratură universală, literatură clasică usă și sovietică, literatură pentru copii și tineret. Cel mai important loc în aceste biblioteci îl ocupă însă lucrările metodice și de specialitate. Dintre acestea remarcăm în biblioteca destinată învățătorului, „Opere pedagogice alese" de K. Ușinski, „Munca învățătorilor cu 2 sau mai clase“ de Melnikov, „îndrumări multe metodice pentru predarea gramaticii", precum și alte metodici editate de Institutul de științe pedagogice. De asemenea, bibliotecile cuprind și alte lucrări de Makarenko, Kalinin, Filipov, Novikov. Printre lucrările de pedagogie-psihologie care fac parte din bibliotecile personale alcătuite de sindicat se găsesc și „Studii de pedagogie“ de Duhovnîi și „Educația elevilor în spiritul moralei comuniste" de N. I. Boldîrev Bibliotecile personale cuprind și numeroase lucrări de literatură beletristică ale celor mai reprezentativi scriitori ai literaturii noastre ca V.Alecsandri, I .L. Caragiale, G. Coșbuc, I. Creangă, M. Eminescu, L. Rebreanu, M. Sadoveanu, T. Arghezi ș.a. Literatura universală este reprezentată în aceste biblioteci de lucrări alese din operele lui Goethe, V. Hugo, Shakespeare, M. Twain etc., iar din literatura rusă și sovietică — opere ale lui Turgheniev, Cehov, Gorki, Fadeev, etc. Toate aceste cărți se ridică la valoarea de 500 lei. Pentru procurarea acestor biblioteci C.C. al S.M.I. a dat instrucțiuni CAR să acorde cadrelor didactice împrumuturi reprezentînd costul unei biblioteci, împrumuturi care se vor restitui în rate lunare pe termen de 1 an și jumătate. Totodată C.C. al S.M.I. a subvenționat o serie de C.A.R. cu sumele necesare acordării acestor împrumuturi. Cadrele didactice care doresc să-și procure biblioteci personale se vor adresa comitetelor sindicale orășenești și raionale ale muncitorilor din învățămînt. La Ministerul învățămîntului, comuniștii și-au ales noul comitet de partid (Urmare din pag. III-a) cei propuși. O astfel de discuție este importantă nu numai pentru că ajută organizației de partid să aleagă în comitet pe cei mai buni comuniști, dar are o mare însemnătate pentru toți membrii de partid, punîndu-le în față obligații precise, mobilizatoare, pentru activitatea lor viitoare. Adunarea de partid a adoptat o hotărîre în care sînt prevăzute măsurile ce trebuie luate pentru a asigura îmbunătățirea continuă a muncii profesionale și în viața de partid. Astfel s-a hotărît, printre altele, ca periodic comitetul de partid să analizeze contribuția comuniștilor din direcțiile metodice ale Direcțiilor generale, de la Institutul de științe pedagogice, de la Editura de Stat didactică și pedagogică, I.P.C.D. etc. pentru îmbunătățirea conținutului învățămîntului, urmărindu-se calitatea lucrărilor elaborate de aceștia (planuri de învățămînt, programe școlare, manuale, îndrumări metodice). Se va pune accent asupra felului în care comuniștii din aceste unități au trecut la aplicarea prevederilor Congresului al 11-lea al P.M.R. cu privire la studierea mai temeinică în școli a științelor matematice și fizice, a științelor naturale etc. De asemenea, se mai prevede organizarea unor consfătuiri, cu participarea birourilor organizațiilor de bază și a comuniștilor cu munci de răspundere din direcțiile generale și instituțiile anexe ale ministerului, la care se vor dezbate probleme cu privire la pregătirea practică a elevilor și studenților, politehnizarea învățămîntului de cultură generală, legătura cu terenul, studierea, generalizarea și popularizarea experienței înaintate etc. O atenție deosebită se acordă în hotărîre întăririi vieții de partid în lumina documentelor Congresului al 11-lea al P.M.R. Este necesar ca membrii de partid, mobilizînd toți lucrătorii din minister, să lupte pentru realizarea hotărîrilor luate. DE LA ÎNCEPUT PE UN DRUM BUN (Urmare din pag. III-a) și unelte. In anul acesta vor funcționa în cadrul atelierului secția de mecanică și electricitate, secția de fotografii și secția de croitorie. In același timp, conducerea școlii a luat măsuri pentru organizarea mai sistematică a materialului didactic existent. Școala nu a făcut pînă acum tot ceea ce trebuia, pentru ca materialul existent în muzeele de istorie-geografie și de științe naturale, în laboratorul de fizică și chimie, să poată fi folosit cu ușurință și in întregime la lecții. Piesele din muzee, hărțile, aparatele cu care școala este bine înzestrată nu sunt așezate încă în ordine, sistematic. In această privință școala trebuie să arate mai multă grijă. Conducerea școlii continuă sistemul de a analiza mai îndeaproape acuitatea unui pedagog, sau a unei clase anumite. Paralel cu controlul zilnic al tuturor laturilor activității din școală, tovarășa directoare Elena Georgescu se interesează în mod deosebit în momentul de față de clasa a X-a „D", care pare a avea mai multă nevoie de ajutor. Asistența la ore este una din căile de bază pe care direcția le folosește pentru cunoașterea activității la fiecare clasă. In ședințele cu diriginții, sau cu profesorii claselor, se discută observațiile făcute și se iau măsurile necesare pentru bunul mers al activității. Periodic, direcția școlii ține ședințe cu responsabilii de clase. Pe această cale ea cunoaște problemele claselor și din punctul de vedere al elevilor. Organizând în felul acesta acțiunea de cunoaștere a mersului activității instructiv-educative la fiecare clasă în parte, direcția școlii va reuși să desfășoare o acțiune mai concretă de îndrumare. Directoarea școlii urmărește în mod deosebit și problema vorbirii și scrierii corecte a elevilor in cadrul tuturor orelor de curs. Pentru toate problemele pe care le urmărește, tov. Georgescu are rubrici speciale în carnetul său de observație La date anumite, pe care le va fixa in funcție de materialul strîns, va prezenta cadrelor didactice observațiile sale. In școală se muncește cu rîvnă, cu interes, cu pricepere. Cei tineri învață de la cei cu experiență. Sprijinul reciproc, colaborarea se intensifică cu fiecare zi. In această privință mai trebuie să se facă însă eforturi. Tovarășa Elena Georgescu, care a venit de curînd la conducerea școlii, a înțeles că are încă multe de făcut pentru a realiza în școală un colectiv închegat. Lucrînd cu tact, cu răbdare și înțelegere, așa cum a început, va reuși desigur să rezolve și această problemă atît de importantă pentru bunul mers al întregii activități. In cele cîteva zile pe care le-am petrecut în mijlocul cadrelor didactice de la școala medie nr. 5 din Orașul Stalin am văzut încolțind lăstarii proaspeți și viguroși ai viitoarelor succese. Pedagogii trebuie să-l crească acum cu grijă, cu dragoste pentru ca sfîrșitul anului școlar să le aducă roade bogate. « J GAZETĂ INVATAMANTULU! INFORMAȚII MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI ȘI COMITETUL CENTRAL AL SINDICATULUI MUNCITORILOR DIN INVATAMINT invită directorii caselor de copii, educatorii și maiștrii de atelier, profesorii și învățătorii, să viziteze . Expoziția bazar ce se va deschide în sala Clubului Sindicatului Muncitorilor din Invățămînt, din București, raionul Lenin, B-dul 6 Martie nr. 34. Expoziția va fi deschisă între 20 și 15 XI a. c. orele 11 — 13 și 17—20. Ea va prezenta primele rezultate obținute în formarea deprinderilor practice-tehnice la copiii din casele de copii. ★ La Universitatea ..Al. I., Cuza“ din Iași se va ține concurs pentru ocuparea următoarelor posturi de .profesor“ și „conferențiar“ la Facultatea de filologie-istorie : 1) Post de profesor la disciplina „Istoria limbii literare“ — catedra de Limba romînă. 2) Post de profesor la disciplina „Istoria generală — modernă contemporană“ — catedra de istorie generală. 3) Post de conferențiar la plina „Istoria literaturii române discidin secolele XIX și XX“ — catedra de Literatura romînă. Cererile se depun la Rectoratul Universității „Al. I. Cuza“ din Iași, Calea 23 August nr. 11, în termeni de o lună de la data prezentei publicații. Cererile vor fi însoțite de următoarele acte: autobiografia, copie de pe diploma de stat sau de pe actul echivalent de studii superioare, co-ipie de pe diploma de doctor sau de candidat în științe, copie de pe atestatul de profesor, certificat de caracterizare a activității profesionale, eliberat de instituția în care candidatul își are locul de bază al activității sale, memoriu de activitate, semnat de candidat, un număr din lucrările științifice ale candidatului. Concursul va avea loc în ziua de 20 martie 1957. Se aduce la cunoștința studenților de la Institutul Pedagogic București, secția Șt. naturale-geografie — curs fără frecvență anii II—V, că cercurile de studiu își încep activitatea duminică 14 octombrie a. c. ota 9. Cursurile de perfecționare cu directorii și educatorii caselor de copii din întreaga țară se vor desfășura in București in două serii: prima serie cu începere de la 25 octombrie, iar a doua de la 25 noiembrie a.c. Durata fiecărei serii este de 28 zile. Cursanții primei serii se vor prezenta in ziua de 24 octombrie in București, Str. Aristide Demetriad nr. 2 (tramvai 6 de la Gara de Nord pină la Str. Cimpineanu). Cursul de perfecționare cu profesorii de diferite specialități din orașul București se va deschide duminică 21 octombrie 1956, ora 9 dimineața la Biblioteca Centrală Universitară. ★ ★ I A apărut: IREVISTA DE PEDAGOGIE] nr. 8/1956 CUPRINS Teoria și istoria pedagogiei ***: Problema educației tinerretului în dezbaterea lucrărilor cel t ♦ lui de-al II-lea Congres al U.T.M. , G. Mihoc și A. Holiinger. Despre pregătirea profesorilor de matematică pentru școala medie L. Bologa : George Moian, inițiatorul predării lucrului manual în școala romînească. Din experiența școlii noastre . A. Manolache: Unele problemei în legătură cu pregătirea cadrelor de pedagogi pentru cultura fizică. Pr. Popescu: Din experiența pregătirii lecțiilor de limba literatura romînă la elevii claseilor VIII-X. Duda Mîndra: Aspecte ale apreluării aritmeticii la clasa I în primele zile ale anului școlar. Din experiența școlii sovietice M. A. Danilov: Ce este „o lectție bună“. Discuții I. Roman : Despre activitateaa creatoare la lecții. Critică și bibliografie . St. Golopenția: I. Botez: „Școala de altădată“. C. Drăgulescu : Cărți noi elaborrate de Institutul de științe pedagogice Cereți la orice librărie sau contra ramburs de la Librăria „CARTEA PRIN POȘTĂ“ Ed. Schitu Măgureanu nr. 6 București GORKI M.: Despre literatură — Ed. Cartea Rusă (cartonat) 29,50 lei Limba romînă — Fonetică — Vocabular — Gramatică — Ed. Academiei R.P.R. (cartonat) 12,30 lei DEMIDOVICI P. B.: Culegere de probleme și exerciții de analiză matematică — Ed. Tehnică (cartonată) 22,20 lei — Probleme de Geografie vol. II — Ed. Academiei R.P.R. 15,45 lei — Munca dirigintelui — E.S.D.P. 9,30 lei ȚIȚEICA : Culegere de probleme de geometrie — Ed. Tehnică (cartonat): 11,20 lei La cerere LIBRĂRIA „CARTEA PRIN POȘTA" trimite și material informativ. La a 7-a aniversare a proclamării R. D. Germane Populația R.D.G. și prietenii de pretutindeni ai poporului german au sărbătorit la 7 octombrie anul acesta cea de a 7-a aniversare a constituirii Republicii Democrate Germane — primul stat democrat și iubitor de pace din istoria Germaniei. Cu acest prilej poporul din R.D.G. a făcut bilanțul marilor realizări obținute în toate domeniile de activitate. In anii primului plan cincinal au fost create în R.D.G. bazele construirii socialismului. Producția de fontă a crescut de 7 ori în comparație cu producția obținută în 1936 pe teritoriul actualei R.D.G., iar producția de oțel de 2 ori. R.D.G. dispune astăzi de o puternică industrie grea. Capacitatea de producție industrială a crescut intr-un ritm necunoscut în Germania asigurînd R.D.G. al cincilea loc printre țările industriale europene, înaintea Italiei. Prevederi foarte importante cuprinde cel de al doilea plan cincinal. R.D.G. se află în fața unor mari prefaceri industriale prin folosirea energiei nucleare și a tuturor ramurilor tehnicii legate de ea. In prezent se ridică un centru modern pentru cercetări fizico-nucleare. Primele două institute vor fi terminate pînă la sfîrșitul acestui an. R.D.G. dispune de cele mai bogate zăcăminte de uraniu din Europa. Dezvoltarea continuă a industriei și a tuturor ramurilor economiei naționale a determinat și o dezvoltare corespunzătoare a învățămîntului. In R.D.G. școala a devenit un bun al întregului popor. Spre deosebire de situația din R.F.G., în Germania de răsărit educația tineretului constituie o problemă căreia statul și întregul popor îi acordă atenția cuvenită. Marele număr de instituții preșcolare, de școli elementare, medii, profesionale și superioare se ocupă de instruirea și educarea tineretului in spiritul democrației și păcii. Niciodată tineretul german n-a visat asemenea condiții de studiu cum i-au fost create în R.D.G. Școala din R.D.G. ține pas cu cele mai noi cuceriri ale științei și tehnicii. O puternică dovadă în această privință o constituie crearea la Politehnica din Dresda a unei facultăți pentru fizica nucleară, prima de acest fel în Germania. In noul an școlar in învățămîntul din R.D.G. se pune accentul pe îmbunătățirea muncii de educație a elevilor, politehnizarea învățămîntului și ridicarea nivelului cultural al elevilor, intr-un articol publicat de curînd în ziarul „Deutsche Lehrerzeitung“, tov. Fritz Lange, ministrul învățămîntului din R.D.G., sublinia că de rezolvarea acestor probleme depind în cea mai mare măsură succesele viitoare ale învățămîntului. In vederea îmbunătățirii muncii de educație se acordă o mare atenție întăririi legăturilor între școală și clasa muncitoare ca o premiză hotărîtoare pentru educația oamenilor înaintați ai societății socialiste. Cadrele didactice sunt chemate să asigure o educație activă, să cultive o dragoste năvalnică, fierbinte față de poporul muncitor, față de sistemul social din R.D.G., să trezească și să dezvolte mîndria pentru realizările poporului pe drumul socialismului și păcii. Problemei introducerii învățămîntului politehnic i se acordă o grijă deosebită Ea n-a fost rezolvată ci se află încă la începuturile sale. In prezent există o vie preocupare pentru lămurirea teoretică, pentru toți lucrătorii din învățămînt și pentru opinia publică, a noțiunii de învățămînt politehnic pentru aplicarea primelor măsuri considrete în școli în vederea politehnizării învățămîntului. Ridicarea nivelului cultural al elevilor este considerată ca una din problemele principale ale școlii în R.D.G. Marile progrese ale științei și tehnicii cer un nivel cultural înalt. Școala este cea dintîi care trebuie să asigure tineretului, încă de pe băncile ei, un nivel cultural corespunzător cerințelor societății socialiste. In acest scop se acordă o mare atenție studiului temeinic al tuturor disciplinelor școlare. Un loc important ocupă în această privință studiul limbilor străine. Pedagogii din R. D. G. luptă pentru a ridica în permanență nivelul predării tuturor disciplinelor școlare, pentru perfecționarea pregătirii lor profesionale și pentru însușirea științei marxist-leniniste. Alături de întregul popor german ei participă la lupta pentru a pune pentru totdeauna capăt militarismului german, pentru înfăptuirea unei Germanii unite, democrate și iubitoare de pace. Avîntul școlii în Albania Regimul democrat-popular a descătușat forțele creatoare ale poporului albanez. Odată cu dezvoltarea întregii țări, școala a cunoscut în anii puterii populare o mare dezvoltare. Analfabetismul a fost complect lichidat. Toți cetățenii în vîrstă pînă la 40 de ani pot astăzi să se bucure de marile binefaceri ale culturii. Invățămîntul public s-a dezvoltat de la an la an ajungînd să cuprindă pe toți copiii de vîrstă școlară. S-a îmbunătățit în permanență conținutul predării. Dezvoltarea economiei și culturii naționale cere formarea unei intelectualități devotate poporului, formarea de specialiști cu pregătire superioară. De aceea, încă din primii ani de după eliberarea țării s-a acordat o mare atenție creșterii unor astfel de cadre din rîndul tineretului albanez. In acest scop un însemnat număr de tineri au fost trimiși să-și facă studiile în Uniunea Sovietică și în țările de democrație populară. In toamna anului 1950, pe baza unei hotărîri a Consiliului de Miniștri al R.P. Albania au fost înființate în capitala țării trei institute de învățămînt superior. Mai tîrziu, ca urmare a creșterii cerințelor, numărul lor s-a dublat. A crescut an de an și numărul studenților cuprinși în aceste institute ridicîndu-se în anul 1955 la 1.500. In același an au studiat în străinătate 700 de tineri albanezi. Se prevede ca în 1960, ultimul an al celui de al doilea plan cincinal, numărul studenților să fie cu 31% mai mare decît în 1955. Incepînd din anul 1955, învățămîntul superior albanez asigură țării cadre cu pregătire superioară pentru diferitele sectoare ale economiei și culturii naționale. Inginerii, agronomii, profesorii, economiștii formați în institutele de învățămînt superior albaneze au. Și început să lucreze aducînd o prețioasă contribuție la construcția economică și culturală. In cursul celui de al doilea plan cincinal se vor forma circa 2300 specialiști cu înaltă calificare. O puternică dovadă a avîntului continuu al școlii albaneze o constituie creșterea, de la an la an, paralel cu ■ sporirea numărului unităților școlare și îmbunătățirea muncii instructiv-educative, a numărului învățătorilor și profesorilor. Față de numai 1600 cîți erau înainte de eliberare, numărul lor se ridică astăzi la 7300. Numai în anii primului plan cincinal au fost pregătite 3000 de cadre didactice, dintre care 420 au studii superioare. In anul 1956/57 au început să profeseze noi învățători și profesori. Au fost ridicate multe cadre didactice din rîndul femeilor. Numărul lor cuprinde astăzi aproape 40% din întregul corp didactic. Ca urmare a lichidării analfabetismului, a dezvoltării învățămîntului și a largii mișcări culturale din țară — în care cadrele didactice îndeplinesc principalele sarcini — a crescut mereu nivelul cultural al poporului. In prezent apar zeci de ziare și reviste cu un tiraj săptămânal de peste 472.000 de exemplare. O mărturie a marii răspîndiri a cărții în rîndul populației o constituie faptul că în primii 10 ani de putere populară au apărut mai multe cărți decît în timpul perioadei de 349 de ani cît s-a scurs de la apariția primei cărți albaneze. In cursul primului plan cincinal s-au editat 9.000.000 de exemplare din diverse publicații. Numai în 1955 numărul lor a atins cifra de 2.200.000. Pentru anii celui de al doilea plan cincinal se prevede o dezvoltare și mai mare a culturii poporului frate albanez. In sala de lectură a catedrei de Istoria mișcării muncitorești la Facultatea de statistică din Capitală. I .r. Sa grăbim ritmul aprovizionării S-a scurs ,aproape o lună de zile de cîrd școlile și-au deschis larg porțile spre a-i primi pe elevi. Vizitînd școala medie nr. 1 (fostă școala de băieți) din Giurgiu m-am interesat de felul cum s-au făcut și se fac pregătirile pentru iarnă. Am început prin a vizita localul. Internatul — respectiv căminul în care sunt cazați cei 50 de elevi — compus din 4 camere, se prezintă mulțumitor, cu excepția exteriorului clădirii care lasă de dorit. Internatul este înzestrat cu mobilier și cazarmament suficient pentru numărul elevilor interni. Conducerea școlii a dat — după cum se vede —o atenție deosebită creării unor condiții cit mai bune, mai igienice de locuit elevilor. In fiecare colț se vede grija gospodărească a conducerii școlii. Noptierele de la fiecare pat, cuierele pentru haine, preșurile de pe jos creează o atmosferă plăcută, de casă părintească. In așteptarea frigului, sobele de teracotă au fost curățate. Instalația electrică a fost și ea reparată prin muncă voluntară de către elevii secției serale. Prin efectuarea reparațiilor la spălătorie, la baie, li s-au asigurat elevilor condiții igienice de viață. Internatul nu reușește însă să cuprindă pe toți elevii care au solicitat loc în cămin. Din această cauză o parte din elevi stau la gazde în oraș, în condiții necorespunzătoare. E drept că școala și-a propus de multă vreme să lărgească spațiul existent în internat. Această acțiune urmează să fie întreprinsă de acum înainte cu sprijinul efectiv al comitetului de părinți. Prin contribuția părinților a fost adunată pînă în prezent suma de 10.000 lei. Pînă acum s-au cheltuit 4.000 lei, cu reparațiile, ce s’-au efectuat și continuă să se efectueze la o aripă a clădirii școlii. De lărgirea spațiului existent însă conducerea școlii nu s-a îngrijit pînă acum. Este cazul ca direcția școlii să intervină pe lingă secția de învățămînt a regiunii pentru alocarea unei sume în scopul lărgirii spațiului internatului, prin construirea a încă două dormitoare. Membri ai comitetului de părinți ca Dumitru Toma, N. Ștefănescu, Elena Vasilescu, Petru Stoian, ajută conducerea școlii și la pregătirea pentru iarnă a internatului. Dar nu numai comitetul ci și ceilalți părinți, ca de pildă Șt. Marinescu, Ion Săracu, Petru Stegaru sprijină activitatea școlii. Propriu zis, pregătirile pentru iarnă ale internatului abia au început. Lemnele — un vagon — sunt depozitate la loc ferit de ploaie. Este necesar ca direcția școlii să se preocupe acum de aprovizionarea cu întreaga cantitate de combustibil. Și aprovizionarea cu alimente este insuficientă. Se cere ca aprovizionarea să fie făcută din vreme acum cît mai este timp. In prezent, la școala medie nr. 1 din Giurgiu aprovizionarea e abia la început. Cele 1000 kg. de cartofi și 300 kg, fâstle procurate pînă acum nu sînt îndestulătoare. Alimentele depozitate în magazie reprezintă doar strictul necesar de consum pe o lună. Slaba aprovizionare cu alimente se datorește faptului că Aprozarul nu poate da școlii cantitățile de zarzavaturi solicitate, ci numai strictul necesar pentru o zi sau o săptămînă. La intervențiile repetate ale conducerii școlii secția comercială și-a luat obligația de a asigura treptat, prin Aprozar, cantitățile necesare de zarzavaturi. Școala manifestă însă grijă pentru hrana elevilor. Din alocația zilnică de 4,70 lei pentru fiecare elev, se asigură o masă de bună calitate. Dimineața, li se servește elevilor ceai și pîine (uneori pîine cu unt sau marmeladă), la prînz se servesc două feluri de mîncare, din care unul în fiecare zi cu carne, și fructe. Seara se servesc două feluri. Pentru a asigura în tot cursul anului condiții bune de viață, conducerea școlii trebuie să privească cu mai multă grijă toate sarcinile pe care nu le-a îndeplinit încă. Timpul nu așteaptă. BOGDAN CHIRIȚESCU NEPĂSARE Constantin Aanei este în prezent directorul școlii de 7 ani din comuna Helegiu, raionul Tg. Ocna. In activitatea sa pedagogică el dă dovadă de o comoditate neingăduită. Una dintre problemele principale pentru asigurarea bunei funcționări a școlii a fost mult neglijată de corpul didactic pe care-l conduce. Este vorba de școlarizarea la clasa a V-a în această comună. La data de / septembrie a fost realizat de-abia 40 la sută din planul de școlarizare. Situația s-a menținut aceeași pînă la deschiderea cursurilor. Dealtfel directorul Constantin Aanescu s-a preocupat de școlarizarea elevilor nici anul trecut, cind era director la școala de 7 ani din comună Brătila. Neavînd decit un număr infim de elevi școala s'a desființat chiar in cursul anului. Față de cele semnalate organele secției de învățămînt ale raionului Tg Ocna au datoria să treacă neintirziat la luarea unor măsuri eficace, pentru a nu fi puse și în acest an în situația de a mai desființa o școală. In ceea ce-l privește pe tovarășul director Aanei îl întrebăm cind are de gmd să lichideze cu această atitudine de nepăsare față de bunul mers al școlii , M. NEGREANU Redacția și administrația: București, atr. Seini Haret nr. 12. Telefon 4.24.00» 4.52.31. Tiparul: Combinatul Poligrafic Casa Scîntei .1. V. Stalin“ București, Piața ScinteiL