Gazeta de Jimbolia, 2005 (Anul 1-2, nr. 43-88)

2005-05-13 / nr. 59

DANCA - ÎN AJUTORUL D-VOASTRĂ DE SĂNĂTATE * Răgușeala - se poate trata cu ulei de vișin fiert în vin, care se consumă de 2-3 ori pe zi, până la vindecare. * Durerile de gât, și problemele grave care pot apare, impun, în primul rând, efectuarea unei antibiograme, pentru a se depista natura agenților patogeni care dau această stare și pentru a cunoaște natura tratamentului ce urmează a se efectua, în cazul unui stafilococ alb faringian (diagnostic stabilit de un medic specialist) se poate trata prin gargară cu ceai de gălbenele și coada șoricelului. Zilnic se vor bea 2 căni cu infuzie din aceleași plante (2 lingurițe de amestec la o cană de apă în clocot). Eficientă este și tinctura de mărul lupului obținută astfel: se umple o sticlă de 1 cu plantă mărunțită, se acoperă cu alcool de 90 ° și se lasă la macerat, la soare, timp de 15 zile. Zilnic, sticla trebuie bine agitată. Se pune apoi lichidul in sticluțe de culoare închisă și se păstrează la frigider. Tinctura astfel obținută se poate folosi pentru gargară (2 lingurițe de tinctură diluată cuapă). Atenție: lichidul nu se înghite pentru că produsul devine toxic. Se mai poate folosi planta numită nalbă mare de grădină sau de pădure. Din această plantă se face un decort în apă rece, dintr-o linguriță de plantă la o cană cu apă. Este indicat să se folosească o cantitate de 10 lingurițe la 10 căni cu apă care se pun într-un vas mai mare, încă cu o zi înainte de folosire. Apoi se vorbea 4 căni de decort iar restul se folosește pentru gargară în fiecare zi (din oră în oră). Planta de nalbă rămasă după prepararea maceratului se încălzește în puțină apă, seara, apoi se amestecă cu faină de orz până se formează un terci. Acest amestec se va încălzi până la limita suportabilității, se întinde pe un tifon și se înfășoară în jurul gâtului. Peste acesta se pune un fular bine încălzit, care se leagă ușor și se lasă până a doua zi. Dacă este cazul, repetați operația și în seara următoare. SFATURI DE LA BUNICA Multă sănătate ! -Cariile de lemn se pot înlătura prin ungerea mobilei cu o pensulă înmuiată într-o soluție de 15 g apă, 10 g esență de terebentină (atenție, a se feri de foc) și 10 g acid fenic. - Petele de pe obiectele din plastic dispar cu bicarbonat de sodiu. Covoarele vechi, care au căpătat o culoare închisă, se pot curăța cu zeamă fierbinte de tărâțe de grâu, după care se șterg cu o cârpă înmuiată în alcool medicinal. Guma de mestecat se curăță de pe haine dacă acestea se introduc, timp de 1 oră, la rece (congelator). - Sucul fructelor și legumelor constituie un veritabil “sânge vegetal” și este ușor asimilabil cu efecte energice deosebite, aducând organismului vitamine, fermenți, minerale esențiale. O cură cu sucuri (sau de la un singur fruct / o singură legumă) se poate urma astfel: dimineața se bea o jumătate de pahar, înaintea mesei, iar cealaltă jumătate se bea în timpul zilei. Luat înaintea mesei,sucul este un excelent aperitiv, acționând stimulator asupra secrețiilor gastrice. Succes! TOT... DAR CU MĂSURĂ! Cu data de 1 Mai a început sezonul la ștranduri, mare... stațiuni. Am așteptat (cred că pot să spun acest lucru la plural) cu nerăbdare această dată din mai multe motive. Unii am sărbătorit “clasicele” zile de 1 Mai (ziua muncii), alții deschiderea sezonului de ștrand, iar alții anul acesta aum sărbătorit sfintele sărbători de paști. Mai rar se întâmplă să avem o triplă “sărbătoare”. Ne-am simțit bine; vremea a ținut cu noi. A fost bere, mici tot ce se poate primi de la soartă. Apropo... de la soartă bănățenii au ’’primit” și o inundație (și aceasta este rară în zona noastră geografică). Unii am petrecut acasă, alții au fost plecați, alții au fost la serviciu; unii am fost singuri, alții au fost cu prietenii sau în familie. Cu ocazia unei zi însorite (ceea ce devine se pare o raritate anul acesta) dăm năvală la ștrand, dar atenție la radiațiile ultraviolete- acestea pot constitui factor de risc pentru unele tipuri de cancere cutanate, în special în părțile corpului expuse la soare (mână, față). Acest factor are pondere la persoanele expuse profesional (marinari, agricultori). Ar fii indicat expunerile la soare (plaja) în prize (dimineața și după-masa - seara). Spre prânz spectrul radiațiilor ultraviolete poate ajunge la valori de 290-320 Ym) putând avea efect cancerogen. Persoanele cu piele albă sunt mai expuse, la fel cu fumatul, radiațiile ionizante pot fi alți factori de risc în apariția unor tipuri de cancere cutanate (spino-celular, bazo-celular). Infecțiile cu Papilomavirus pot fi incriminate în apariția bolii la nivelul mucoasei genitale, unele imunodeficiente (limfom Hodgkin, S.I.D.A, leucemia limfocitară cronică) pot fi la “ baza” bolii. Exista și factori genetici printre care se numără xeroderma pigmentara, albinismul, nevi atopici, nevi multiplii.Unele leziuni cutanate- de exemplu: cicatrici după arsuri, eroziuni comice, leziuni atrofice cutanate după tuberculum cutanat, lichen plan, lupus erestematos. Diagnosticul neoplasmelor cutanate are loc prin metode clinice, chirurgicale și metode speciale (determinarea markerilor). Tratamentul bolii este multidisciplinar: • Chirurgical cu scopul de a îndepărta complet tumora cu zona de siguranță; păstrarea funcționalității organului; rezultate estetice a Radioterapie • Chimioterapie • Imunoterapie cu interferon în alegerea metodei de tratament se ține cont de : • Localizarea tumorii • Agresivitatea tumorii • Modul de viață al pacientului • Starea pacientului Vă dorim să aveți parte de multe zile însorite la plajă, la mare, ștrand sau oriunde ați fii, dar să vă simțiți bine. Atentie deosebită la copii și la timpul petrecut sub solare chiar dacă folosiți diverse creme protectoare UV. DR. ANDRO ECATERINA O FIRMĂ NOUĂ ÎN PEISAJUL COMERCIAL AL ORAȘULUI De câteva luni, fostul local al restaurantului “Intim " din str. Mărășești nr. 52, a intrat în renovare. SC DYSCRET SRL, autoarea acestei inițiative, a reușit, prin cele 4 unități deschise la începutul lunii mai, să pună la dispoziția cumpărătorilor un bogat sortiment de mărfuri industriale și alimentare. Pe o suprafață de peste 500 de mp au fost amenajate 5 unități, din care 4 au fost inaugurate, fiind la dispoziția clienților, și anume: un magazin universal care comercializeză obiecte de uz casnic, electrice și obiecte pentru instalații sanitare; un magazin de produse alimentare, cu mărfuri de strictă necesitate pentru cumpărătorii din cartier (dar și pentru oricine are prilejul să viziteze această nouă unitate); un depozit de materiale de construcții, în care se găsesc și unelte sau scule pentru zidărie; un Cafe-bar unde clienții pot zăbovi, într-o ambianță plăcută, și consuma răcoritoare, băuturi alcoolice, cafele etc. Un spațiu este rezervat celei de a cincea unități, Cofetăriepatiserie, care se va deschide în luna iunie. Oferta firmei este tentantă, generoasă și se arată de la început ca un redutabil concurent în mediul de afaceri din localitate. Se acordă mare atenție calității produselor pe care le pune în vânzare, dar și practicării unor prețuri acceptabile, cu un adaos comercial foarte mic. O altă caracteristică a acestei societăți este varietatea mărfurilor puse în vânzare (indigene sau provenite din import) spre a satisface cele mai rafinate gusturi și pretenții. Deși este situată în cartierul Futok, activitatea acesteia se adresează cumpărătorilor de pe întreg cuprinsul localității. Pe măsură ce jimbolienii vor apela la serviciile noilor unități și se vor arăta mulțumiți de prețuri și modul în care au fost serviți, societatea își va face un renume, se va dezvolta și își va adapta oferta pentru a satisface exigențele mereu sporite ale cumpărătorilor. Dacă aveți timp disponibil, un dram de curiozitate și trebuința de a cumpăra ceva, vă îndemn să vizitați aceste noi magazine, încercați și nu veți regreta. Noilor sosiți în mediul de afaceri din oraș le doresc mult de succes! D.C .. . mt I - - ........ MICA PUBLICITATE V ânzări-cumpărări • Vând 4 jenți din aliaj, 4 prezoane, 600.000 lei bucata. Tel.: 0723 649.569. • Vând urgent apartament 3 camere, îmbunătățit, centrală termică, Zona Gării, reț 18.000 euro. Tel.: 0723-279.645,0746- 052.522. 361.376. • Vând apartament, 2 camere, 2 balcoane, 2 spațiuri, încălzire gaz, etaj, acoperiș din țiglă, branșament apă proprie, preț 10.000 euro. Zona Gării. Tel.: 361.556, după ora 17.00. • Vând garaj mare, Zona Gării, 2.000 euro. Tel.: 361.556, după ora 17.00. • Vând apartament la casă. Tel.: 0766-767.308. 362.688. • Vând ieftin pătat copil, aragaz mic, frigider Arctic mijlociu și căpiță de fân. Tel.: 360.369. • Vând Dacia Nova, an fabricație 1999, 2200 euro, negociabil. Tel.: 0788-215.217. • Vând piese pentru Dacia din dezmembrare. Tel.: 0727- 430.701. • Vând casă mare, Calea Timișorii. Tel.: 361.429. • Vând casă 2 camere, bucătărie, dependințe. Tel.: 360.322. • Vând (schimb) locuință la casă superdotată, cu apartament 2 camere plus diferență, Calea Timișorii, nr. 64. Tel.: 360.060. • Vând urgent apartament 2 camere sau schimb cu casă, bloc acoperit, etaj 4. Tel.: 0743 779.500. • Vând ieftin canistre metalice de 10 și 201. Informații la telefon 360 398 sau 0746664120. • Vând vână din fontă, mare, preț negociabil. Informații la tel. 360 398 între orele 8-20. Diverse • închiriez casă cu patru camere, cu baie, str. Eminescu, nr. 12. Tel.: 361.189. • Șlefuiesc, paruxez parchet și dușumele. Tel. 0766-564.456. • Caut de lucru pe timp de vacanță, cer seriozitate maximă. Tel.: 0746-415.634. • îngrijesc copii pe timp de vacanță, ofer și cer seriozitate. Tel. 0746-415.634. • Schimb apartament 2 camere, îmbunătățiri, gaz, centrală, geamuri termopan, etaj 2, Zona Gării, cu casă. Tel.: 361.803. V_______________________________________________________ FETELE ÎN UNGARIA LICEUL JÓZSEF ATTILA MAKO - GRUP ȘCOLAR MIHAI EMINESCU JIMBOLIA 32-20 (15-11) Miercuri 27 aprilie, echipa de handbal fete a Grupului Șc. Mihai Eminescu s-a deplasat la Mako pentru a susține un meci amical cu echipa de fete a unui liceu din oraș, liceu care are pe lângă mai multe secții științifice și una de sport unde handbalul ocupă un loc de cinste (4 echipe de fete și 3 de băieți) Delegația din Jimbolia a fost condusă de d-l profesor Victor Gavriș directorul liceului din Jimbolia. Prof. Ștefan Mleșniță a avut la dispoziție pentru acest meci de următorul lot: Lorena Țubucan, Juhasz Judit în poartă, și Cecilia Stepa 5, Daniela Cristurean 1, Tudosia Simionca 2, Brigitte Máté 1, Beatrice Pokker, Roxana Râdulete, Lavinia Bulfan 3, Alina Martinași, Kis Izabela 7 pe teren. Echipa din Jimbolia a jucat curajos cu o echipă mult mai experimentată (joacă în divizia juniorilor) și dacă partea stângă a jucat bine atât în apărare cât și în atac (12 goluri) atunci partea dreaptă a marcat numai de trei ori iar în apărare a fost „șwaițer” mai ales nerespectării sarcinilor de joc de către Râciulete. Trei jucătoare au încercat să transforme cele 7 aruncări de la 7 metri dar s-au marcat numai două. Acest amical a arătat greșelile echipei care trebuie înlăturate până în zilele de 6-8 mai când simboliencele participă la faza pe zonă a Olimpiadei Naționale a Sportului Școlar ce va avea loc la Timișoara. Programul fetelor la Mako, în afară de meci a mai cuprins o scurtă vizită a liceului, vizită la muzeu, la piața orașului, la magazine și la ștrandul termal din localitate. Transportul liceencelor a fost asigurat de Primăria Orașului Jimbolia. Revanșa întâlnim de la .Mako va avea locul octombree la Jimbolia. Ștefan Mleșniță | | — — — — — — — — — — — — — — — — — —“i CUPON ML 50 PENTRU MICA PUBLICITATE TEXT I (CU CEL MULT 15 CUVINTE): I-------------------------------------------------------------------------------------| I----------------------------------------------------------- -----------------------------------------------------------| | Cupoanele se vor depune la cutia poștală a redacției, Str. T. Vladimirecu ■ nr. 96, până marți la orele 18, sau transmise telefonic la telefon 360.304. 1 ■ Redacția nu este responsabilă pentru conținutul anunțului. ---------------------------------------------------------------------------------