Graiul Sălajului, decembrie 2002 (Anul 13, nr. 2713-2731)

2002-12-19 / nr. 2726

MINISTERUL EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII "Anul Caragiale"- finalizat, în Sălaj, cu un concurs de teatru și sesiune de comunicări împlinirea, în 2002, a 150 de ani de la nașterea celui mai mare dramaturg pe care l-a avut literatura română - Ion Luca Caragiale - a impulsionat oamenii de cultură, elevii și profesorii din întreaga țară să se aplece mai mult asupra operei ilustrului scriitor. De la această tendință nu s-au abătut nici oamenii școlii din județul nostru, care au desfășurat, pe tot parcursul anului 2002 - "An Caragiale" - diverse activități inspirate din opera caragialiană. Aceste activități au atins punctul de maximă intensitate marți, 17 decembrie, când la Zalău s-au întâlnit cele mai valoroase trupe de teatru din școlile din județ, dar și cei mai împătimiți cititori ai scrierilor lui Caragiale, într-o manifestare ce marchează finalizarea proiectului "Ion Luca Caragiale - 2002", dar și a "Anului Caragiale". Cadrul a fost oferit de Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj, care a organizat, pe de o parte, spectacolul - concurs "Curat Caragiale!", destinat trupelor de teatru și găzduit de Casa Municipală de Cultură, iar pe de altă parte, o sesiune de referate și comunicări, găzduită de Colegiul Național "Silvania". Ambele manifestări au avut caracter de concurs, fiind răsplătite cu premii cele mai valoroase evoluții artistice, respectiv cele mai documentate referate și comunicări, în continuare, vă prezentăm deciziile juriilor de specialitate în ceea ce privește destinația acestor premii. ms OLIMPIA MAN Anul Caragiale în școlile din Sălaj O inițiativă onorantă - printre multe altele - a Inspectoratului Școlar al Județului Sălaj s-a materializat în merituosul concurs de interpretare a operei marelui dramaturg și prozator, deschizător de drumuri, făuritor, alături de Eminescu și alți corifei, ai limbii și literaturii noastre. Au participat numeroase colective artistice din școli generale și din licee, prilej de apropiere de opera genialului scriitor nu doar din exterior, școlărește, ci printr-o trăire interioară a celebrelor personaje, prin încercări de întruchipare fizică și sufletească a acestora. Firește, după ce atâția monștri sacri ai scenei românești s-au întrecut și se întrec în a da viață nemuritoarelor personaje, nu puteam emite pretenții la performanțe actoricești și regizorale ieșite din comun. Am aplaudat însă dăruirea, dragostea și mai ales lăudabila cutezanță a tinerilor actori și a instructorilor de a aprofunda și în acest mod fenomenul Caragiale. Din acest punct de vedere, considerăm Concursul o deplină reușită și felicităm călduros pe realizatorii spectatorilor, în special pe cei care au depășit în mai mare măsură marile dificultăți puse de textul caragialian: densitatea textului și încărcătura de semnificații, polivalențele stilului, vârsta interpreților, costumația de epocă etc. S-au detașat două moduri de abordare a scriiturii. Cele mai multe trupe au "atacat" frontal textul încercând să se identifice cu personajele din schițele și momentele (monumentele) din proza scurtă a nemuritorului și atât de contemporanului scriitor, înfruntând riscurile condensării și esențializării în numai câteva replici ale unor caractere atât de complexe, în alte cazuri nu puține instructorii (îi putem numi fără teama de a greși scenariști și regizori avizați) s-au apropiat de operă prin dramatizări originale mai largi, prin extinderi ale textului care să expliciteze în acest mod și să faciliteze înțelegerea și redarea scenică a cât mai multe virtuți și valențe ale scriiturii. Nu este vorba de o frustrare a textului, ci de o decodificare și de adaptare a acestuia la posibilitățile interpretative ale tinerilor actori. Folosind abil și inteligent "secretele" acestei maniere, trupa de la școala "Eminescu" a realizat de departe cel mai bun spectacol din concurs, un spectacol care trebuie văzut încă o dată și încă o dată și prezentat ca model în diferite ocazii. Concepția regizorală a prof. Georgeta Dale a reunit într-un tot unitar mijloacele artei teatrale scenice (scenarism, scenografie, coloană sonoră, costumație și, nu în ultimul rând, capacitățile unor copii talentați învățați îndelung să "simtă" teatrul). Se poate vorbi într-adevăr de un spectacol de autor, cu personalitate, viu, antrenant și, cu siguranță, și pe placul pretențiosului mare meșter, nenea Iancu. Aceeași manieră au abordat-o și alți instructori regizori: Viorel Tăutan, un merituos împătimit de teatru, Marin Grecu (ambii din Jibou) și - mare și plăcută surpriză - conducătorii artistici din două școli greșit spus marginale, din satele Cosniciu și Șimișna care, grație regiei îndrăznețe a vajnicului animator Gavril Radu din Cosniciu și a originalității prof. Viorica Pop din Șimișna, au realizat spactacole remarcabile. De altfel, ierarhizarea din lista premianților este, sperăm, edificatoare. Dincolo de omagierea marelui clasic, Concursul a marcat o revigorare a mișcării artistice din școli, coordonată principală a procesului instructiv-educațional, în drumul spre specializările dorite, indiferent care vor fi acestea, copiii noștri trebuie să păstreze nemijlocit contactul cu ceea ce am numi cultura generală oferită de literatură, teatru, muzică etc. Sigur, anvergura manifestării și, mai ales, dificultatea "teatralizării" prin interpreți atât de tineri (comuna Hida a participat cu un înzestrat grup de copii din clasa a patra) a scos în evidență și unele neajunsuri, dar nu ne oprim asupra lor pentru că reușita în ansamblu le estompează. Totuși, prea evident pentru a nu fi semnalat, este unul: decalajul valoric dintre școlile generale cu o prestanță superioară și licee, și decalajul în ceea ce privește participarea la etapele preconizate. Caragiale este deopotrivă al tuturor vârstelor și profesiilor, elevi dotați și deosebit de dotați întâlnim și în Cosniciu și în Șimleu sau Zalău, pentru a nu mai vorbi de valoare sensibil egală a cadrelor didactice,din județ. Atunci, de ce acest decalaj? Din discuțiile cu doamna Dorina Tuduce, inspector de specialitate, am dedus că acest foarte promițător început va fi continuat de alte manifestări de amploare în care atât copiii cât și dascălii lor să dea măsura întregului lor potențial nu numai în calitate de consumatori de artă, ci și de creatori de frumos, în același timp s-ar oferi și o replică a bunului simț, s-ar încerca o contracarare civilizată a industriei și comerțului artistic promovat frecvent de mijloacele de aculturizare pe care le cunoaștem și cu care, inconștient, ne îmbie viața. Un cuvânt greu de nerostit pentru publicul numeros, decent și elevat, părinți, elevi... O dovadă în plus că dacă avem spectacole bune, avem și public bun. Stima ne obligă să adresăm sincere mulțumiri personalului Casei Municipale de Cultură care ne-a găzduit și ne-a sprijinit fără pretenția vreunei remunerații, considerându-ne întru totul al lor, în numele juriului și, sunt convins, și în al generosului public, vă mulțumim, dragi elevi și stimați dascăli, pentru sectacolul oferit și vă dorim succes în continuare. îl veți avea. ms ȘTEFAN GOANȚĂ, președintele juriului județean N.B. Un cuvânt de laudă și pentru al cincilea (!) colectiv teatral de la Liceul Pedagogic "Gheorghe Șincai" din Zalău, care ne-a prezentat în afara concursului un savuros spectacol cu piesa de teatru (comedie - farsă) Miss...???, un spectacol care, de asemenea, ar trebui văzut de cât mai mulți elevi și părinți. Opera caragialiană ■ în referate și comunicări Sala festivă a Colegiului Național "Silvania" (C.N.S.) Zalău a găzduit marți, 17 noiembrie 2002, începând cu ora 9,00, Sesiunea de referate și comunicări consacrată marelui dramaturg I. L. Caragiale. Au participat elevi din clasele IX - XII,de la C.N.S., Grupul Școlar "Alesandru Papiu Marian", Liceul Pedagogic "Gheorghe Șincai", Grupul Școlar "Mihai Viteazul", Seminarul Teologic Ortodox (ZALĂU) și Liceul Teoretic "Ion Agârbiceanu" (JIBOU). S-au prezentat nu mai puțin de 36 de comunicări. • La clasa a IX-a, lumea schițelor și tema ȘCOALA au constituit subiectul multor lucrări, cărora li s-a mai adăugat "Universul comic", "Mitică și miticismul", "Sărbătoarea la Caragiale" etc. Referatul care a impresionat comisia a aparținut elevei LUMINIȚA TERHES (C.N.S.), referat ce a reprezentat o radiografie a "Umanității la Caragiale"! Astfel, "bobocii" au participat cu 9 comunicări. • La clasa a X-a, subiectul favorit l-a constituit nuvelistica lui L. Caragiale, viziunea tragică și - mai rar - oralitatea schițelor ori preocupările poetice sporadice ale dramaturgului. Cea mai apreciată comunicare i-a aparținut elevei ANCA MĂLAN (C.N.S.) și a explorat proza caragialiană sub genericul "Hanul - spațiu demonic". S-au prezentat 6 comunicări. • O participare mai "angajată" s-a constatat la clasa a XI-a (11 lucrări). Aici, obiectul demersului critic a fost dramaturgia și - rareori - tragicul în nuvele, universul operei, caracterizarea unor personaje (Stavrache) etc. Un referat oarecum deosebit față de altele - prin valoarea documentară - l-a reprezentat acela semnat de eleva DIANA BĂLAN (Gr. M.V.) - "Actori români - interpreți ai operei lui Caragiale". Totuși, a surprins plăcut, prin verva și originalitatea prestării, elevul ANDREI RUS, "I7... de Caragiale". • Pentru cei din clasele a Xll-a (unde s-au prezentat 9 referate, unele realizate în cuplu), răbdarea a fost "piatra de încercare". Dacă majoritatea, antevorbitorilor nu s-au încadrat în cele 5 minute (timpul recomandat pentru prezentare), elevii aflați în pragul examenului de Bacalaureat au dat dovadă de maturitate; au prezentat liber, unii chiar în 2 - 3 minute. Valoarea comunicărilor a fost mult peste cea din anii de studiu inferiori, de aceea sarcina juriului n-a fost deloc ușoară. "Ex aequo" s-a acordat Premiul I elevilor Raul Pop (A.P.I.), Alina Bogdan (Liceul Pedagogic) și cuplului Cosma Pemeș (A.P.I.). Pentru viitor, ar fi bine ca dimensiunile eseurilor să fie reglementate (3 - 5 pagini), iar prezentarea să nu se rezume la o lectură monotonă, inexpresivă. De asemenea, tematica eseurilor ar trebui să fie una cât mai interesantă (pe cât se poate, nu bătătorită) și originală (să nu se bazeze pe procedeul numit compilație). Oricum, publicul (constituit din profesorii și colegii elevilor care au susținut lucrări) a fost receptiv în special la noutate, originalitate, ținută și manieră de prezentare. ms Prof. MARCEL LUCACIU, membru în comisia de evaluare l Premiile concursului "Curat Caragiale" ȘCOLI GIMNAZIALE Premiul de excelență "I.L. Caragiale" - Școala "Mihai Eminescu” - "Hyperion" - form. de teatru; Premiul I - Șc. "O. Goga" Jibou, Șc. "Gh. Lazăr" Zalău - "Despre comeată", Șc. Nr.1 Șimleu Silvaniei - "Vizită"; Premiul II - Șc. Gimnazială Cosniciu de Jos - "Eternul Caragiale", Șc. Gimnazială Șimișna - "Dl. Goe"; Premiul III - Șc. "Corneliu Coposu" - "Căldură mare", Șc. Nr.1 Șimleu Silvaniei - "Insultă"; Mențiuni - Șc. "Iuliu Maniu" Zalău - pentru coloană sonoră, Șc. Rădăcini - pentru costumație, Șc. "Porolissum" - pentru personajul colectiv, Șc. "Lucian Blaga" Jibou - pentru "apropierea" de Caragiale, Șc. Hida - pentru cei mai tineri interpreți, Șc. "Gh. Lazăr" - "O inspecțiune". Premiu de excelență - prof. Georgeta Dale, prof. Ludiana Jurca, prof. Virginia Plesca - pentru regie, scenografie, coloană sonoră, costumație; Premiul I - prof. Marin Grec - Șc. "O. Goga" Jibou - pentru regie; Premiul II - prof. Gavril Radu - Șc. Cosniciu de Jos - pentru regie; Premiul III - prof. Viorica Pop - Șimișna - pentru regie; Mențiune - prof. Diana Iacob - Șc. "Gh. Lazăr" Zalău, Șc. Nr.1 Șimleu Silvaniei pentru rolul Ionel din "Vizită", Șc. Nr.1 Șimleu Silvaniei pentru rolul Doamna Popescu din "Vizită", Premiul I - interpretul din "L-am visat pe nenea Iancu" - Șc. "Mihai Eminescu" Zalău, LICEE Premiul I - Adrian Chereji - C.N.S. Zalău - pentru interpretare, Dan Petrean - Liceul Teoretic "I. Agârbiceanu" Jibou - pentru interpretare, Mihaela Oprea - Gr. Șc. "A.P.I." Zalău - pentru interpretare; Premiul II - Liceul Teoretic Jibou - form de teatru "Lanțul slăbiciunilor", C.N.S. - form de teatru Casa de prod. Noi 5; Premiul III - Gr. Șc. "A.P.I." - pentru interpretare, Liceul Pedagogic "Gh. Șincai" Zalău - form. de teatru cls. XIII - "Justiție", Seminarul Ortodox liceal "Sf. Trei Ierarhi", Mențiuni - Gr. Șc. "Mihai Viteazul” - interpretare "CFR", interpretare "Five o'clock", Gr. Șc. "Voievod Gelu" - interpretare, C.N.S. - interpretare form. "Histrionii", Liceul Pedagogic "Gheorghe Șincai" - interpretare, clasa a X-a A, interpretare clasa a X-a F, interpretare clasa a IX-a A; Premiul I - prof. Viorel Tăutan, prof. Cornelia Laslău - Liceul Teoretic "Ion Agârbiceanu" Jibou. Premiile la Sesiunea de referate și comunicări Clasa a IX-a: Premiul I - Luminița Terheș (C.N.S. - prof. Eugenia Pop), premiul II - Anda Oltean (A.P.I. - prof. Mihaela Sălăjan), premiul II - Andreea Tripon (Gr.M.V. - prof. Viorica Boldea), premiul III - Anca Buen (C.N.S. - prof. Eugenia Pop). Mențiuni: Andrei Pușcaș (C.N.S. - prof. Eugenia Pop), Daniela Breban (C.N.S. - prof. Eugenia Pop), Andrei Suciu (C.N.S. - prof. Eugenia Pop), Lisa Moldovan (A.P.I. - prof. Monica Rusan), Veniamin Septică (Gh. Șincai - prof. Teodor Sărăcuț). Clasa a X-a: Premiul I - Anca Mălan (C.N.S. - prof. Voichița Lung), premiul II - Petrina Mastan (C.N.S. - prof. Voichița Lung), premiul III - Irina Lucaci (A.P.I. - prof. Monica Rusan). Mențiuni: Ioana Coca (C.N.S. - prof. Dora Popovici), Gabriel Bălănean și Ioana Șimonca (Gr.M.V. - prof. Ana Maria Mureșan), Rodica Stoica (A.P.I. - prof. Lia Petrică). Clasa a XI-a: Premiul I - Andrei Rus (C.N.S. - prof. Voichița Lung), premiul II - Diana Blaga (Gr.M.V. - prof. Maria Dascăl), premiul II - Raul Budușan (Jibou - prof. Victoria Neagotă), premiul III - Nicoleta Cardoș (C.N.S. - prof. Dora Popovici), premiul III - Irina Culda și Alexandra Vârâioc (C.N.S. - prof. Clara Dan). Mențiuni: Oana Pop (C.N.S. - prof. Dora Popovici), Bianca Fizeșan (C.N.S. - prof. Dora Popovici), Raul Iacob (Seminar - prof. Sanda Rus), Carmen Rodica Lazăr (Jibou - prof. Victoria Neagotă), Cristina Joldiș și Adrian Lazăr (C.N.S. - prof. Clara Dan). Clasa a XlI-a: Premiul I - Paul Octavian Pop (A.P.I. - prof. V. Nechita), premiul I - Alina Bogdan (Gh. Șincai - prof. Marcel Lucaciu), premiul I - Raluca Cosma și Adriana Perneș (A.P.I. - prof. Ion Pitoiu), premiul II - Alina Pop (A.P.I. - prof. V. Nechita), premiul II - Paula Oancea (Gh. Șincai - prof. Marcel Lucaciu), premiul II - Dana Bârjac (C.N.S. - prof. Clara Dan), premiul III - Ioana Chiș și Cristina Pop (A.P.I. - prof. Ion Pitoiu), premiul III - Diana Turcu (C.N.S. - prof. Clara Dan), mențiune Roxana Meseșan (A.P.I.). Puteți citi ziarul “Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro/graiuisj l \ lUi l ' sn. In numele Inspectoratului Școlar al Județului Sălaj și al meu personal, transmit felicitări tuturor elevilor, profesorilor și directorilor de școli care au făcut posibilă această sărbătoare a spiritului în județul nostru, pe parcursul întregului an 2002 - Anul Caragiale. Pentru că se apropie sărbătorile de iarnă, folosesc acest prilej pentru a transmite tuturor profesorilor de limba și literatura română din județ urări sincere de sănătate, fericire și noroc. Dumnezeu să vă binecuvânteze visele și viața, să vă dea Puterea împlinirilor, Forța Avântului și a Năzuinței! IgS Inspector de specialitate, prof. DORINA TUDUCE