Graiul Sălajului, ianuarie 2011 (Anul 22, nr. 4749-4768)

2011-01-07 / nr. 4752

SOCIETATE Vineri - 7 ianuarie 2011 www.graiulsalajului.ro GRAIUL SĂLAJULUI j e-mail: graiulsj@unisys.ro 4 Sălajul, un județ nevoiaș Statisticile spun despre sălăjeni că suntem puțini și trăim într-un județ mic și sărac. Suntem fruntași la șomaj și divorțuri și ultimii la canalizare. ) j 1 ) 1 Sălajul se află pe ultimele locuri din țară la infrastructură, locuințe, turiști cazați, medici, farmaciști și farmacii, cabinete medicale de familie, laboratoare medicale, număr de elevi școlarizați, la căsătorii încheiate, nounăscuți și resurse de muncă, dar și pe primele 10 locuri la număr de decese, divorțuri încheiate, puncte farmaceutice și număr de șomeri, conform unui raport transmis de Direcția Județeană de Statistică privind ponderea și locul județului pe total țară. Sălajul este un județ mic, având o suprafață totală de 386.438 hectare, situânduse pe locul 38 în rândul celorlalte județe. Ocupăm un loc fruntaș din coada clasamentului în ce privește numărul total de locuitori, cu aproape 242 de mii de persoane. Aproape jumătate din sălăjenii apți de muncă sunt casnici Tot pe ultimul loc din țară suntem la capitolul resurse de muncă. Elena Mureșan, directorul DJS Sălaj, ne-a declarat că la 1 ianuarie 2010, aproximativ 152 de mii de persoane aveau capacitatea fizică și intelectuală, precum și vârsta (între 16 și 63 de ani la bărbați și între 16 și 58 de ani la femei) pentru a fi încadrate în muncă, reprezentând 62,7 la sută din totalul sălăjenilor, cu aproape două mii de persoane față de 1 ianuarie 2009. Dintre aceștia, doar puțin peste 97 de mii de persoane aveau o ocupație, fiind asimilați aici atât persoanele angajate la stat sau privat -care reprezintă jumătate din populația ocupată- cât și patronii, persoanele care desfășoară activități independente sau munci agricole. Aceeași sursă a menționat că 3.400 de persoane au ieșit din câmpul muncii în perioada ianuarie 2009 - ianuarie 2010. . Numărul de salariați a scăzut treptat și în 2010, de la 43.654 în luna ianuarie la 41.728 în luna octombrie. Sălăjenii stau rău și la capitolul salarii. Salariul mediu brut a fost la începutul anului trecut 1.511 lei, cu 400 de lei mai mic decât media pe țară, și a continuat să scadă până la 1.477 de lei la finele anului. Diminuarea s-a produs și în urma tăierilor salariale din sistemul bugetar. SC GRAIUL SĂLAJULUI SA mmammmmmmmmmmmmmm. Femeia domină sistemul socio-medical, dar și reparațiile de autovehicule Totodată statisticile arată că femeile își găsesc mai greu de lucru. Sălăjencele predomină în domenii ocupaționale precum sănătate și asistență socială (81 la sută), învățământ (75 la sută), intermedieri financiare și asigurări (74 la sută), hoteluri și restaurante (66,7 la sută). În mod paradoxal, femeile sunt preferate de angajatori în meserii mai dure precum comerț cu ridicata și amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor, unde ocupă 58,7 la sută din posturi, dar și în administrație publică și apărare, asigurări sociale din sistemul public, unde dețin 56 la sută din posturi. Infrastructură... de dorit Pe lângă că suntem cel mai mic județ din țară, suntem în coada clasamentului la numărul de turiști cazați în unitățile de primire turistică. Nu avem suficiente străzi în orașe, suntem pe penultimul loc la număr de locuințe. Avem rețele de distribuție a apei la un nivel satisfăcător, însă suntem ultimii la asigurarea instalațiilor de canalizare.